BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

BMW E39 bonkend geluid

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Luc V
Neutraal
Posts: 1
Joined: 14 Sep 2020 07:36
Type Auto: BMW E39 BJ2000

BMW E39 bonkend geluid

Post by Luc V »

Beste,
ik heb een BMW E39 bouwjaar 2000 kilometerstand 210.000.
Sinds een paar weken hoor ik een bonkend geluid (snel, ongeveer 2 x per seconde), wanneer ik in 2de en 3de versnelling rijd bij laag toerental, wanneer ik gas heb gelost.
Op andere momenten is dit geluid niet hoorbaar.
Vorige week vrijdag bracht ik mijn wagen binnen bij de garage, en werd hij op de brug geplaatst. Bij een snelle check-up waar ik bij was, stelden we vast dat er speling zat op het rubber van de hardyschijf. Ik liet de wagen in de garage, en men zou in de loop van de dag de schijf binnen hebben en vervangen.
Toen ik vrijdagavond mijn auto terug ging ophalen, zei men de hardyschijf maar zeer laat binnen te hebben gekregen in de namiddag. Men heeft ze vervangen, maar probleem blijkt niet opgelost, en men had geen tijd meer voor verder onderzoek. Ik moet komende vrijdag mijn auto opnieuw binnendoen voor verder onderzoek. De garagist stelde dat het geen kwaad kon om nog een week verder te rijden met dit probleem.
Wat men vrijdag wel heeft gedaan: na vervangen harydschijf de auto laten rijden terwijl hij op de brug stond, en men zei dat dit kloppend geluid van achteraan de wagen zou komen. Ik vind dit zeer vreemd, want als ik rijd heb ik steeds het gevoel dat dit geluid van centraal vooraan komt.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Is er ook een hardyschijf achteraan de cardan-as?
Of kan er speling zitten op de ketting?
Of zou het de versnellingsbak kunnen zijn, vermits het probleem zich alleen stelt in 2de en 3de versnelling bij gas lossen en laag toerental?

Dank alvast.

Een bezorgde BMW-fan.

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: BMW E39 bonkend geluid

Post by DannysedanE36 »

Hoi Luc. Het zou de homokineet van de cardanas achteraan of één van de aandrijfassen kunnen zijn. Soms wil een kogel in de homokineet in een aandrijfas wat 'vast' zitten. Succes met de zoektocht.
Misschien ook de ophangrubbers van de achteras controleren; een kapotte kan ook een bonkend geluid geven.
Groeten, Danny
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”