BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Luchtverdeelhuis

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Arash1989
Neutraal
Posts: 6
Joined: 31 Jan 2014 16:10
Type Auto: 530D

Luchtverdeelhuis

Post by Arash1989 »

Hallo, ik heb een 530xd uit 2009 met 125d km. Moest laatst APK gekeurd worden dus ben ik ermee naar de dealer gegaan. Daar is die nagekeken en werd er verteld dat de luchtverdeelhuis van mijn BMW vervangen moest worden. Dit zou normaal zijn, en komt gewoon door slijtage volgens de beste man. Hij heeft een offerte hiervoor gemaakt van 700 euro.
Van anderen hoorde ik weer dat dit onzin is en er helemaal niks mee aan de hand is. Nu vroeg ik me af of dit normaal is en deze echt vervangen moet worden? Motorisch gezien rijdt hij gewoon top, geen klachten, geen rare geluiden.

COUPEDOC
Neutraal
Posts: 17
Joined: 01 Jun 2012 18:08
Type Auto: F25 35d

Re: Luchtverdeelhuis

Post by COUPEDOC »

Begrijp ik het goed wanneer je het inlaatspruitstuk bedoelt ?

Dat begint inderdaad vrijwel steeds wat te lekken zo rond de 90 à 100.000 km aan de asjes van de vlinderklepjes wegens toenemende speling en de overdruk door de turbo, waardoor er wat olie ontsnapt aan de linkerkant van de motor en dat merk je wanneer je de onderplaat eraf neemt.

Over die fameuze vlinderklepjes is al een vracht artikelen geschreven, dus daar moet je maar eens een vrije avond voor uittrekken. Een enkele keer komt er eentje los en wordt die dan ingeslokt door de motor met desastreuze gevolgen.

Ik zou ze er in ieder geval (laten) uithalen en tegelijkertijd de gaten afdekken met daartoe bestemde "blanking plates" of met 6 mm boutjes en LocTite zoals ik het heb gedaan bij een vorige diesel.

Bij mijn huidige 535D LCI heb ik de vacuumleiding van het begin af aan onderbroken, zodat de klepjes steeds helemaal blijven openstaan.

:roll:

Topic Author
Arash1989
Neutraal
Posts: 6
Joined: 31 Jan 2014 16:10
Type Auto: 530D

Re: Luchtverdeelhuis

Post by Arash1989 »

COUPEDOC wrote:Begrijp ik het goed wanneer je het inlaatspruitstuk bedoelt ?

Dat begint inderdaad vrijwel steeds wat te lekken zo rond de 90 à 100.000 km aan de asjes van de vlinderklepjes wegens toenemende speling en de overdruk door de turbo, waardoor er wat olie ontsnapt aan de linkerkant van de motor en dat merk je wanneer je de onderplaat eraf neemt.

Over die fameuze vlinderklepjes is al een vracht artikelen geschreven, dus daar moet je maar eens een vrije avond voor uittrekken. Een enkele keer komt er eentje los en wordt die dan ingeslokt door de motor met desastreuze gevolgen.

Ik zou ze er in ieder geval (laten) uithalen en tegelijkertijd de gaten afdekken met daartoe bestemde "blanking plates" of met 6 mm boutjes en LocTite zoals ik het heb gedaan bij een vorige diesel.

Bij mijn huidige 535D LCI heb ik de vacuumleiding van het begin af aan onderbroken, zodat de klepjes steeds helemaal blijven openstaan.

:roll:
Okee, duidelijk. Ik zag dat het best makkelijk is om zelf te doen. Heb ik dan de 22mm of de 33mm blanking plates nodig. Het gaat om een 2009 530D met 235pk.

COUPEDOC
Neutraal
Posts: 17
Joined: 01 Jun 2012 18:08
Type Auto: F25 35d

Re: Luchtverdeelhuis

Post by COUPEDOC »

Bestel ze allebei.

Degene die je niet gebruikt kan je dan terugsturen.

:zwaai:
Post Reply

Return to “2004 - 2009 (E60,E61)”