BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Accu / dynamo probleem?

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
IMpY
Neutraal
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2014 09:09
Type Auto: E60
Location: Maastricht
Age: 36

Accu / dynamo probleem?

Post by IMpY »

Betreft: E60 (2003) 520i handgeschakeld

Eventjes de situatie uitleggen:
Een week of 2 a 3 geleden onder het rijden springt opeens het ABS lampje aan.
Dus ik gestopt langs de kant. Auto uitgezet en wil hem weer starten. Hoop getik en beetje geratel en niets meer daar. Startte helemaal niet meer!
Daarna heb ik dus de auto aan laten rollen (aangezien ik op een binnendoor weg stond waar niemand was en bergaf).
Op mijn bestemming aangekomen 2 km verderop de auto uitgezet en weer proberen te starten! Dit ging direct zonder ook maar enige problemen.

Daarna 2 uurtjes laten staan. Vervolgens weer mee naar huis gereden (max 12 km). Ook weer zonder problemen.
Vervolgens een accu test gedaan. Deze gaf aan accu vervangen. Dus heb ik een nieuwe accu gekocht gehad en deze laten programmeren.
Oude accu was 76Ah - 480A (Yuasa) en nieuwe is 100Ah - 830A (Bosch Silver S5)
Weet alleen de exacte functie niet van het programmeren van de accu?

Tijdens het programmeren bleek dat mijn auto al heel lang geen update meer had gehad naar de modules. Toen ervoor gekozen voor iets meer geld deze helemaal te updaten incl het programmeren van de accu.

Tijdens dit proces gaf de computer bij de garage aan: LMA module defect, vervang module (Licht module). Dit dus ook gedaan (veel geld).
Nadat de module vervangen was dus alles laten updaten en na de update gaf hij storing op iedere lamp die je maar kon verzinnen. Daardoor de LED kenteken verlichting weer vervangen voor origineel. Ook bleek toen dat er naar de licht module een naderhand ingebouwd systeem zit (Niet van BMW).
Dit systeem is geen echt alarm, maar een module die na een km of 2 automatisch de motor in een noodloop gooit met de nodige storingen als gevolg. Een carjacker laat de auto hoogstwaarschijnlijk dan ergens langs de weg staan. Dit systeem dien je iedere keer te unlocken met een bepaalde handeling in de auto. (Om veiligheids redenen ga ik niet zeggen met welke handeling :lol:)

Deze kabeltjes zijn van de module losgekoppeld (was netjes gesoldeerd met kripkous enz). Toen opnieuw geprogrammeerd en de kabeltjes weer terug aangesloten op de lichtmodule kabels. (deze zit op de licht module omdat hij tijdens dit proces van noodloop ook de alarmlichten en stadslicht laat branden). Nadat deze opnieuw aangesloten waren geen problemen meer gehad en heb ik de auto opgehaald en betaald voor de LMA module en het complete programmeer werk.

Onderweg naar huis vanaf de garage (max 3 km) opeens het i-Drive display knipperen, ABS storing, vervang accu storing???
Onder de carpoort thuis aangekomen komt er opeens een klein beetje rook onder het dashboard uit (ter hoogte van stuurkolom, iets verder naar de midden console, in de buurt van de Climate Control bedieningsunit. Verder niets gevonden dat niet meer functioneerde of iets...

Dus auto van contact afgezet en direct de garage terug gebeld. Deze zei het een vreemd verhaal te vinden en ben er dus mee langs gegaan de volgende dag. Tussentijds geen storingen meer gehad. Hij heeft hem uitgelezen en zei dat er niets raars te vinden was, hooguit de dynamo of iets in de dynamo niet helemaal lekker te werken. Maar om nou de dynamo stomweg te vervangen vind ik ook wat overdreven zei die. Dynamo leverde 13,6V en met motor uit 12,4V. Nu weet ik dat somige auto's een vrijloop wiel op de dynamo hebben. Dit bleek bij mijn dynamo niet het geval.

Vervolgens de auto meer als een week iedere dag gebruikt te hebben voor woonwerk verkeer nergens last van gehad. Tot gister avond op de terug weg merkte ik dat de Cruise Control helemaal niet mee functioneerde. Een tijdje later begon het i-Drive scherm weer te knipperen. Daarna de ABS op storing, daarna controleer accupolen storing. En als laatste cruise control storing en cc uitgevallen.

Wat kan dit zijn? Ik ben van plan om nog een ampere tang om de accu kabels te hangen en te kijken wat hij doet bij lopende motor (met en zonder verbruikers aan).
Kan het zijn dat de accu verkeerd geprogrammeerd is? Of wellicht niet geprogrammeerd?

Ik kan wellicht de dynamo bij een BOSCH service center laten controleren. Echter dit houd in dat ik de dynamo enkele dagen kwijt ben en vervolgens als blijkt dat hier niets aan mankeert weet ik nog helemaal niets?

Iemand nog ideëen/richtingen om te zoeken/meten?

Opmerking:
Na het updaten van de modules tijdens het coderen zijn ook enkele coderingen die niet meer functioneren:
Snelheid in boordcomputer is weg (V= ... km/h), Licht op afstandsbediening aanschakelen (kofferbak knop), Ventilator stand bij automatische climate control wordt niet meer weergegeven. Verlichting reageert iets anders op automatische stand als je de motor uit zet en sleutel uit contact trekt dan blijft deze branden. Parkeerlicht werkt enkel nog maar aan de achterzijde? (Meen dat vooraan de Angel Eyes horen te branden)?

Groeten Twan
BMW 520i E60 (2003) M54 2.2 24V

Topic Author
IMpY
Neutraal
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2014 09:09
Type Auto: E60
Location: Maastricht
Age: 36

Re: Accu / dynamo probleem?

Post by IMpY »

Gister weer diverse storingen gehad:
Altijd ABS storing, heel vaak ook een storing van i-Drive scherm (knippert het scherm).
Soms accu spanning of controleer accu polen, soms dynamo, soms lekke band, soms cruise control

Meting:
Ampere om de dikke + kabel bij de accu
Volt op de accu polen

Motor uit: 12,4 V en 0,07 A
Motor aan stationair: 13,6 V en 70-90 A
Motor met verhoogd toerental (2500-3000 toeren): 14,2 V en 140 A
BMW 520i E60 (2003) M54 2.2 24V
Post Reply

Return to “2004 - 2009 (E60,E61)”