BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

645ci storing motormanagement ( bobine / kat? )

Forum voor alle E6X series van 2004 tot 2012.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
zwarevoet
Neutraal
Posts: 2
Joined: 20 Jan 2014 22:47
Type Auto: 645ci S
Location: Den Haag

645ci storing motormanagement ( bobine / kat? )

Post by zwarevoet »

Beste liefhebbers,

Heb sindskort een 645ci aangeschaft en ben er hartstikke blij mee. Een heel boekje vol onderhoud van de bmw dealer geeft mij toch iets meer zekerheid over hoe er met deze auto is omgegaan. Echter heb ik een paar problemen:

Sinds 2 dagen geeft de motor soms een storing aan: verhoogde motordruk. De boordcomputer geeft aan dat dit schadelijk kan zijn voor de katalysator en ik langs moet rijden bij de garage, heb ik dus gedaan.... BTW, het kan zijn dat ik de auto af en toe open heb getrokken :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: maar niet a la zandvoort. Denk persoonlijk niet dat het te danken is aan het rijgedrag maar een natuurlijke slijtage? of gewoon pech..

Eenmaal bij de garage gaf de monteur mij aan dat de bobine van de 3e cilinder niet goed functioneerde en deze zou zorgen voor de storing. Tijdens dat de auto liep past hij dit aan en je merkte meteen dat hij veel beter stationair liep. Ze hebben nu een bobine voor mij besteld en die gaan ze als het goed is van d week monteren. Maar wat ik mij dus afvraag... Zou het niet kunnen dat de kat ook onder dit probleem heeft geleden en nu verstopt zit door een onvolledige verbranding? en hoe zou ik dit na kunnen checken? verbruik is momenteel bizar hoog 20.2/100 ( 1 liter 5 km ) en ik ben bang dat als ik alleen de bobine vervang er later weer problemen ontstaan, mocht er iets met de kat of einddemper aan de hand zijn... Kan iemand mij hier in adviseren?

hj2
1e Versnelling
Posts: 83
Joined: 08 Aug 2013 09:51
Type Auto: E39 530i Touring 2003

Re: 645ci storing motormanagement ( bobine / kat? )

Post by hj2 »

Ik zou gewoon eerst de bobine vervangen, de adaptieve waarden resetten en dan gaan rijden voordat je gaat verzanden in allemaal 'mogelijke' problemen die er wellicht dan niet meer zijn. ;-)
Is het dan nog steeds uien: uitlezen en je volgende stap bepalen.

Zo'n kat kan heus wel wat hebben hoor.

Jan Wachelder
1e Versnelling
Posts: 105
Joined: 15 Oct 2013 09:15
Type Auto: BMW 525i / e30 325i
Location: Heerlen (Limburg)
Age: 32

Re: 645ci storing motormanagement ( bobine / kat? )

Post by Jan Wachelder »

Zoals hj2 al vermeld, de kat kan wel een stootje hebben. Doordat er een cilinder geen volledige verbranding heeft gaan er wat onverbrande gassen richting je uitlaat, je lambda meet dit en denkt dat er verkeerd ingespoten is (Lambda controleert namelijk niet of die op alle cilinders loopt). Aan de hand hiervan stuurt hij signaal naar je motormanagement die dan weer de inspuiting gaat veranderen. Wacht even op de nieuwe bobine, en waarschijnlijk zal je brandstofverbruik dan ook weer afnemen :)
[ external image ]
BMW E39 523i LPG G3 & E30 M50 2.5i
Post Reply

Return to “2004 - 2012 (E63, E64)”