BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Tuimelaar gebroken

1988 - 1994

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
firedriver
Neutraal
Posts: 10
Joined: 11 Mar 2014 13:44
Type Auto: 7 reeks

Tuimelaar gebroken

Post by firedriver »

Dag samen,
Betreft een lijnmotor 6 cilinder 3.0 uit een oldtimer 7 reeks, prachtige wagen.
Heb deze vlug bekeken, kleppendeksel was al gedemonteerd door de eigenaar.
Eigenlijk ben ik een hobbyist, maar mijn vriend smeekt mij om zijn auto te maken, ik kan natuurlijk geen wonderen maken maar zal mijn best doen.
Tuimelaar van de eerste cilinder is over ( zie voorbeeldfoto), kant van de distributie.
Als ik juist ben is zijn tuimelaaras in 4 stukken, maar dan zou zijn nokkenstandwiel eraf moeten, olie aflaten om zijn D-deksel te demonteren, en ketting eraf, wel opletten op zijn timing, aan die uiteinde van de tuimelaaras zit een imbusboutje, waarschijnlijk moet ik dan deze losdraaien om de laatste tuimelaaras te demonteren.
Ik doe éénmaal graag zulke werken, maar deze probleem nog nooit op mijn vloer gekregen, deze wagen brengen ze volgende week bij mijn thuis, voor mij een pure hobby, dat doe ik echt tss. door, werkt 's nachts, overdag brandweer/ambulancedienst, als dat niet genoeg is hé, en doe het ook maar om iets bij te leren, en is helemaal geen bijverdienste, ben niet schatrijk maar schatrijp.
Hoop dat iemand mij wat tips akn geven om tijd te besparen.
Hij vind het zo erg, het is jammer maar wij slijten toch ook hé.
[ external image ]

Dikke gr.
Jantje

RodericE32
1e Versnelling
Posts: 73
Joined: 30 Jan 2014 11:34
Type Auto: BMW E32 750i/E36 316i

Re: Tuimelaar gebroken

Post by RodericE32 »

De oorzaak van een gebroken tuimelaar, is een versleten nokkenas.

Je zult dus ook de nokkenas moeten vervangen. Tevens is het dan verstandig om alle tuimelaars te vervangen.

Overgens moet je er ook goed opletten dat er geen klep is krom geslagen. Als dit wel het geval is, zal je de kop eraf moeten halen.

In dat geval en tevens misschien wel de makkelijkste en snelste oplossing, is het vervangen van de kop voor een kop met een nog goede nokkenas en tuimelaars.

Topic Author
firedriver
Neutraal
Posts: 10
Joined: 11 Mar 2014 13:44
Type Auto: 7 reeks

Re: Tuimelaar gebroken

Post by firedriver »

Hey RodericE32,
Waarvoor dank.
Zal deze gast op de hoogte brengen, moet hem toch deze middag daarvoor bellen, één keer als de wagen in mij bezit is kan ik het opgemak bekijken, en ook zijn nokkenas.
Zal zeker nog iets laten weten,
Dikke gr.
Jantje
Ps: Op andere BMW-forum ook iets gevonden betreft dit probleem.
http://forum.bmwdriversdays.nl/viewtopic.php?t=5051

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Tuimelaar gebroken

Post by DannysedanE36 »

Hi firedriver, Goed dat je die site hebt gevonden. Vooral de opmerking van Ivo is van belang: verschillende kopbouten borgen de tuimelaarassen, dus de kop moet eraf, omdat je anders de assen er niet uit krijgt. Controleer de bevestigingsboutjes van de olieleiding. Die willen wel eens te los zitten, dan is er te weinig oliedruk bij de tuimelaars. Vaak de oorzaak van de slijtage. Succes. Danny

Topic Author
firedriver
Neutraal
Posts: 10
Joined: 11 Mar 2014 13:44
Type Auto: 7 reeks

Re: Tuimelaar gebroken

Post by firedriver »

Zal ik zeker doen, moet nog nakijken waar de tekens zijn om zijn ketting terug te monteren (timing), maar dat moet toch geen probleem zijn, en zijn krukasblokage.
Gisteren had hij mij nog gebeld dat hij het zelf wil proberen om de cilinderkop te demonteren, ik zie het al gebeuren, jantje "HELP", gast heeft nog nooit aan een motor gewerkt, zal toch even bij hem moeten langskomen, mischien denkt hij dat hij mij veel centen moet geven, helemaal niet, voor mij een hobby en zeker geen bijberoep, probeer gewoon iemand uit zijn nood te helpen, hij zal andere werken aan een wagen kennen en denkt dat hij deze werk ook aankan, ik zou zeggen zeker niet voor een leek weggelegd.
Gr
Jantje

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Tuimelaar gebroken

Post by DannysedanE36 »

Hoi Jan,
Er kan een opening bij de startmotor in de v-bakrand zitten(bij mijn 528 was dat niet zo), waar een slotpen in past. Anders poelie op BDP zetten met de nokkenas van de zesde cilinder op tuimelen(staat 1 op arbeidsslag). Dan kun je het kettingwiel losmaken van de as(uiteraard eerst de kettingspanner losnemen). Eventueel wieltje en as merken met streepje verf en losnemen, maar het nokkenastandwiel kan gewoon in de ketting blijven zitten. Overigens, al deze aanwijzingen zijn niet bedoeld om je hobbykennis in twijfel te trekken, zo is het niet bedoeld. Zoals je zelf al aangaf olie en water er af voor je aan't werk gaat. Succes met deze best aardige klus; heb het zelf al een paar keer met veel plezier gedaan. Groeten, Danny

Topic Author
firedriver
Neutraal
Posts: 10
Joined: 11 Mar 2014 13:44
Type Auto: 7 reeks

Re: Tuimelaar gebroken

Post by firedriver »

Hey Danny,
Ben bij hem langs geweest, op zijn manier maar zeer goed, chapeau.
En eigenlijk zijn dat toch gemakkleijk motoren om aan te werken hé, en fier dat deze jonge manneke is.
Laat nog iets weten.
Dikke gr.
Jantje

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Tuimelaar gebroken

Post by DannysedanE36 »

Begrijp ik het goed dat de reparatie zonder kopdemontage is gedaan? In ieder geval prachtig dat alles goed is geslaagd. Heeft de motor alweer gedraaid? Groeten, Danny

Topic Author
firedriver
Neutraal
Posts: 10
Joined: 11 Mar 2014 13:44
Type Auto: 7 reeks

Re: Tuimelaar gebroken

Post by firedriver »

Neen Danny, met kopdemontage anders was het niet mogelijk om zijn tuimelaaras te demonteren en zijn tuimelaar te vervangen, onderdelen moet die gast nog bestellen.
Wordt vervolgd.
Gr.
Jantje

Topic Author
firedriver
Neutraal
Posts: 10
Joined: 11 Mar 2014 13:44
Type Auto: 7 reeks

Re: Tuimelaar gebroken

Post by firedriver »

Hey Danny,

Hij heeft het zekere voor het onzekere genomen, cilinderkop heeft hij binnengebracht om de tuimelaar te vervangen en eventueel zijn klepzittingen en de kleppen zelf te laten reviseren indien nodig.
Einde van deze week zou deze dan gereed zijn.
Gr.
Jantje

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Tuimelaar gebroken

Post by DannysedanE36 »

Héhé Jan.
Dat lijkt me een goede en veilige zet. Heb in het verleden zelf 2x een soort kopcontrole/revisie gedaan en dit onder toezicht van mijn grote vriend en BMW chef-werkplaats. Veel van geleerd zo. Ondanks dat één vd koppen nog maar 230k had gedraaid, toch de steelhoedjes ververst: had de boel toch los en kon er zo makkelijk bij.
Succes met de controle/revisie. Zal de auto straks weer heerlijk en soepel rijden en dat is een genot met zo'n heerlijke auto.
Groeten, Danny

Topic Author
firedriver
Neutraal
Posts: 10
Joined: 11 Mar 2014 13:44
Type Auto: 7 reeks

Re: Tuimelaar gebroken

Post by firedriver »

Inderdaad Danny
Gr.

Topic Author
firedriver
Neutraal
Posts: 10
Joined: 11 Mar 2014 13:44
Type Auto: 7 reeks

Re: Tuimelaar gebroken

Post by firedriver »

Voila,
Alles gemonteerd en rijdt super, stationair toerental zou eventueel geregeld moeten worden, of binnen brengen om aan de computer te hangen,
Gr.

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Tuimelaar gebroken

Post by DannysedanE36 »

Hoi, voor het afstellen van het stationaire toerental hoeft ie niet aan de computer. De stelschroef zit in dat alluminium buisje onder de luchtbuis(vanaf de LMM naar het inlaatspruitstuk), net achter de aansluiting van de carterontluchting (aansluiting op het kleppendeksel). Kijk even op het ETK bmw E28 engine Cooling System Water Hoses. Het is nummer 6. Als de motor daar niet op reageert, kan ook nummer 8 stroef gaan en moet mogelijk vervangen worden. Succes, Danny

Topic Author
firedriver
Neutraal
Posts: 10
Joined: 11 Mar 2014 13:44
Type Auto: 7 reeks

Re: Tuimelaar gebroken

Post by firedriver »

Hey Danny, alles ok
Met zijn BMW is nog alles in orde, wagen rijdt nog super, wat toen het probleem was van het stationair toerental lag gewoon dat één van zijn inlaatrubbers valse lucht trok, klem was niet aangespannen, maar ja als het dat maar is hé.
Wagen is ondertss. gespoten in mat zwart, alleen zijn brandstoftank zou toch vervangen of hersteld moeten worden omwille van een klein lekkage, idem voor zijn leidingen (vliegroest) wat normaal is voor zijn leeftijd, dan maar eens zoeken naar een andere tank, en zo blijven we maar bezig.
Dikke gr.
Jantje
Post Reply

Return to “1988 - 1994 (E32)”