BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

eerste BMW !

Nieuw Hier? dan kan je je hier voorstellen.

Moderator: Moderator Team


Topic Author
bmweeke
Neutraal
Posts: 9
Joined: 27 Feb 2010 11:00
Type Auto: bmw 520dt

eerste BMW !

Post by bmweeke »

hallo allemaal,

Ik heb 3 weken geleden mijn eerste bmw gekocht. Het is een 520d touring uit 2006 met 90.000 op de teller met beige lederen bekleding. Hiervoor reed ik een 2004 vw passat variant 130pk tdi. De bmw is een prachtige auto. Wel is stukje groter dan de passat hetgeen het in- en uitrijden uit de garage lastiger maakt en preciese werk vereist. De auto bevalt prima.
Ik ben verhuisd naar België, net over de grens bij Maastricht. Ik heb hier voor de bmw minder betaald dan voor de passat in Nederland!
Wat me tot nu toe wel tegenvalt aan de bmw is het gevoel bij hoge snelheid. Of dit door de zijwind komt?, auto lijkt dan instabiel, maakt plots een klein rukje naar links of rechts. geen prettig gevoel! Stuurt daarnaast heel direct, de kleinste beweging aan het stuur heeft direct effect. Is dit normaal? zoals gezegd is dit mijn eerste bmw en vergelijk ik 'm met de vw passat die naar mijn mening "stabieler" op de weg lag.
Ander min puntje vind ik het geluid van de radio/cd. Niet echt een warme volle sound dat uit de speakers komt. Alle instellingen van de radio geprobeerd, geluid blijft crap. Is dit nog te upgraden?
Verder een super auto.

gr.

nicolay
3e Versnelling
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2009 00:13
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998
Location: Den Dolder
Age: 42

Re: eerste BMW !

Post by nicolay »

Gefeliciteerd met de mooie auto en welkom!
De BMW mag niet minder stabiel op de (snel)weg liggen dan de passat. Mogelijke verklaringen voor het probleem dat je beschrijft zijn (te) brede platte banden (dan krijg je meer last van spoorvorming, al heeft een voorwielaandrijver zoals de passat daar juist meer last van...), maar ook, en dat hoop ik niet voor je, dat het een ex-schade-auto is. Er zijn vast nog wel meer verklaringen voor, maar het hoort in ieder geval niet. Er zijn hier wel mensen met meer verstand van autotechniek, misschien kunnen je die nog verder helpen.
Geluid kan ik niet beoordelen, maar je zou verwachten dat het standaard geluid in ieder geval acceptabel zou moeten zijn. Misschien geen fantastische sound, maar ook niet echt crap. Upgraden van de speakers moet kunnen.
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

Topic Author
bmweeke
Neutraal
Posts: 9
Joined: 27 Feb 2010 11:00
Type Auto: bmw 520dt

Re: eerste BMW !

Post by bmweeke »

Bedankt voor je reactie.

Voor zover ik weet is het geen schade auto. Heb de auto ook bij een garage gekocht met 1 jaar garantie. Misschien komt het ook door spoorvorming in de weg, of door de zijwind, geen idee.

D@NNY
3e Versnelling
Posts: 952
Joined: 24 Apr 2008 10:19
Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Location: Den Haag
Age: 45
Contact:

Re: eerste BMW !

Post by D@NNY »

Het directe sturen is gewoon, het zwabberen zoals je beschrijft niet. idd te platte en brede banden wellicht, anders een technische oorzaak, cq slijtage, harde zijwind, (het blijft een pompeuse touring die best veel wind vangt, of spoorvorming in het wegdek.

De radio....tja smaken verschillen, maar op zich zou het goed te doen moeten zijn. verwacht geen orkestbak, maar het moet ook niet klinken als een YOKO wekkerradio..... ;)
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

nicolay
3e Versnelling
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2009 00:13
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998
Location: Den Dolder
Age: 42

Re: eerste BMW !

Post by nicolay »

O ja, als je de rechtuitstabiliteit beoordeelt n.a.v. ervaringen gisteren dan is de wind zeker de meest logische verklaring :D . Ik reed gisteren van Zeeland naar Utrecht en heb er met mijn 3-touring behoorlijk last van gehad, op momenten echt 2 handen aan het stuur en sturen...
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

Topic Author
bmweeke
Neutraal
Posts: 9
Joined: 27 Feb 2010 11:00
Type Auto: bmw 520dt

Re: eerste BMW !

Post by bmweeke »

De radio is niet slecht, en zeker geen yoko kwaliteit. Het mag alleen wat voller klinken. Maar misschien zeur ik ook te veel.
Wat betreft het zwabberen over de weg, dit is niet continue. Ik weet niet wat voor n banden onder liggen, zal eens kijken en het noteren. Wellicht een oorzaak van harde zijwind icm het zeer direct sturen (wat ik niet gewend ben van vorige auto's)? Vandaag niet gereden, ga het morgen weer eens testen op de snelweg.

Ik ben verder zeer tevreden. Ben wel nog een beetje zoekende naar de juiste afstelling van de bestuurdersstoel.
bmw520d.jpg
bmw520d.jpg (98.57 KiB) Viewed 10768 times

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: eerste BMW !

Post by MAd »

Hallo bmweeke,

Sjieke auto.
Een, een mooie kleur, houd ik wel van.

Die banden zijn aardig plat 40/45 serie denk ik, kan wel eens de oorzaak zijn.

Maar ga een achterwiel aandrijver nu even niet vergelijken met een voorwielaandrijver, daar zit verschil in.
en,neem van mij aan, het went, want het is ook nog een vreemde auto voor jou.

Ik had dat ook van een achterwiel aandrijver naar een voorwiel aandrijver, dat is ook wennen, na een aantal weken weet je niet beter.

Dan heb je natuurlijk nog het verschil in de vorm van de carrosserie, de ene is misschien net wat airodynamischer dan de andere, het gewicht telt natuurlijk ook mee.

Dat komt allemaal wel goed hoor.

Ik wens jou in elk geval heel veel veilige kilometers toe met deze auto.

Met vriendelijke groet,

Ad

dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 43
Contact:

Re: eerste BMW !

Post by dB-Mike »

BMWeeke welkom op dit gezellige maar ook technische fora
Allereerst mooie wagen
Zou m zo ruilen met je voor mijn Suzuki Wagon R+ maar denk niet dat jij dat wilt hahahaha
Anyway de sporing kan je testen
Ga eens 80 rijden op een grote weg (breed)
En dan handen bij (net los) het stuur versnel zonder het stuur te raken naar de 100
Gaat ie dan recht ok
Dan de volgende test
Ga nu van 100 decellereren (remmen) tot 50
Blijft ie recht gaan dan is de sporing top
Mijn suzuki trekt een haartje naar rechts
Geen ramp maar toch iets uit lood
Dat kan het "zwabberren" verlkaren
Verder ozu het banden (kromme velg) kunnen zijn
Of eventeel 1 van de rubbers van de ophanging gescheurt
Al met al genoeg optie's maar zou eerst banden en sporing testen
Verder heel eerlijk
Je hebt een COMPLEET andere wagen
RWD en FWD zijn niet te vergelijken
Rijgedrag vermogen en nog veel meer zijn heel anders
Nog maar niet te spreken over de techniek

Heel veel veilige en plezierige km's met de beemer

Grtz
Mike
There's no place like the carseat...!!!

Topic Author
bmweeke
Neutraal
Posts: 9
Joined: 27 Feb 2010 11:00
Type Auto: bmw 520dt

Re: eerste BMW !

Post by bmweeke »

Hoi Mike,

Bedankt voor de tips! Ik zal het gaan testen en kom er op terug.

gr.

Mark 316i
1e Versnelling
Posts: 165
Joined: 17 Feb 2009 20:04
Type Auto: E46 316i
Location: Nijmegen

Re: eerste BMW !

Post by Mark 316i »

Het kan ook aan de wegen in België liggen. Heb je trouwens run flat banden?
Proleet voor je het weet

Topic Author
bmweeke
Neutraal
Posts: 9
Joined: 27 Feb 2010 11:00
Type Auto: bmw 520dt

Re: eerste BMW !

Post by bmweeke »

Heb eens getest met het "loslaten" van het stuur en dan te accelereren. Auto blijft mooi recht, trekt op den duur een klein beetje naar rechts. Bij afremmen blijft de auto ook recht rijden.
De banden die erop liggen zijn Goodyear 225 50RT 17, weet niet of het run on flat banden zijn.
Heb het de laatste dagen niet meer zo gemerkt, wellicht toch de (harde) zijwind geweest? Als de auto zo zijwind gevoelig is moeten daar toch meer mensen last van hebben.
ps. met weke bandenspanning rijden jullie? (had de spanning gecontroleerd, voor was 1.8 bar en achter 2.2 bar. Leek me toch wat weinig. Heb de banden opgepompt tot voor 2.3 bar en achter 2.4 bar)

gr.

Topic Author
bmweeke
Neutraal
Posts: 9
Joined: 27 Feb 2010 11:00
Type Auto: bmw 520dt

Re: eerste BMW !

Post by bmweeke »

Hallo allemaal,

ik wil toch nog eens terug komen op het weggedrag van de 520. Gisteravond reed ik op de snelweg richting Brussel, ongeveer 130km-h toen de auto weer begon te "zweven" over de weg. Duurde maar heel eventjes maar het was absoluut geen prettig gevoel. Auto leek even onbestuurbaar. Ik vermoed dat het gewoon door spoorvorming in het wegdek komt. De auto begint te zoeken, links/rechts, alsof er geen grip is. Ik zat met hartkloppingen in de auto. Damn, heb ik nog nooit gehad met een auto.

Ik begin spijt van mijn aankoop te krijgen, zit niet met een prettig gevoel meer in de auto.
Ik heb gezocht op internet en las dat iemand met een Z3 hetzelfde probleem had bij spoorvorimg (wel een heel andere auto lijkt me). Hier sprak men over mogelijke oorzaken als:
- draagarmrubbers (geen idee wat dit is)
- veerpootbrug (geen idee wat dit is)
- speling in fuseekogels (auto is onlangs wel goedgekeurd door "APK" hier in Belgie)
- banden (ik heb Goodyear 225 50RT 17, niets speciaals lijkt me)

Alle tips zijn welkom.

gr.

nicolay
3e Versnelling
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2009 00:13
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998
Location: Den Dolder
Age: 42

Re: eerste BMW !

Post by nicolay »

Ben je hiermee al naar de dealer geweest? Het is voor ons natuurlijk lastig in te schatten, het gaat immers over een gevoel op de snelweg, de belgische snelweg nog wel. Die zijn vaak niet al te best, ik heb me er ook al vaak erg over verbaasd.

- De draagarmrubbers zou je kunnen laten nakijken, maar je auto is wel wat jong om die nu al aan vervanging toe te hebben.
- Een veerpootbrug is een stijve verbinding in je motorruimte tussen de bovenzijdes van je veerpoten. Dat is echt een accesoire voor extra stijfheid, die mag je zeker niet nodig hebben.
- speling in fuseekogels. Dat hadden ze wel gevonden bij de keuring en bovendien zou je dan ook gebonk moeten horen als je over klinkertjes rijdt. En het moet wel heel gortig zijn wil het hartkloppingen veroorzaken...
- banden zijn inderdaad niets speciaals, kunnen wel iets aan spoorvorming bijdragen.

Nogmaals, ik kan het niet inschatten en ik denk dat je met je verhaal even langs de garage/dealer moet, maar het kan gewoon spoorvorming zijn. Het is een redelijk sportieve auto, die hebben daar meer last van vanwege brede banden en stuggere afvering. Als je het nooit hebt meegemaakt, kan ik me ook wel voorstellen dat je schrikt, want de auto doet iets wat jij niet wil.
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.
User avatar

Mickroz
Website Beheerder
Website Beheerder
Posts: 1460
Joined: 08 May 2005 19:11
Type Auto: Volvo V60 D2 Ocean Race
Location: USER_TABLE
Age: 46

Re: eerste BMW !

Post by Mickroz »

Welkom hier!
Forumer (n). 1) One who runs a forum or is an active member of one or more web forums.
[ external image ]

bm-owee
Neutraal
Posts: 1
Joined: 21 Sep 2012 12:04
Type Auto: E61

Re: eerste BMW !

Post by bm-owee »

Beste,
Heb je ooit dit probleem opgelost gekregen ? Ik heb namelijk hetzelfde fenomeen aan de hand en de garage blijkt het probleem niet te (h)erkennen ...

Thanks,
Post Reply

Return to “Stel je even voor”