BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Vervuilde cylinderkop X3 2,0 D

Forum voor alle BMW X-serie modellen van 2000 - heden.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
NicoX3
Neutraal
Posts: 1
Joined: 02 Jul 2013 15:50
Type Auto: X3 2,0D

Vervuilde cylinderkop X3 2,0 D

Post by NicoX3 »

In 2006 kocht ik mijn nieuwe X3 2,0D. Inmiddels heb ik 147000 km gereden. Enige tijd geleden begon het motormanagement lampje op te lichten. Oorzaak: vervuilde injector. Tijdelijk opgelost met Forté Dieselcleaner aan de brandstof toe te voegen. Deze oplossing was van korte duur. Na enige tijd begon de motor onregelmatig te lopen.
Inmiddels werden 2 verstuivers vervangen, gloeibougies vervangen, luchtmassameter vervangen. De EGR klep was in sterke mate verontreinigd, alsmede het hele inlaatgedeelte. Dit werd gereinigd met diesel intake cleaner. Al met al een prijzige reparatie. Hierna liep de motor weer prima, echter het lampje bleef (periodiek) branden.
Nader onderzoek leerde, dat ook de cylinderkop ernstig vervuild was en dat er een dikke roetkorst op de inlaatkleppen zat.
Om het probleem op te lossen werden twee mogelijkheden aangegeven: demontage van de cylinderkop en verwijderen van alle roetaanslag. Omdat pas na demontage van de cylinderkop kan worden vastgesteld of reinigen een optie is, wordt meteen de tweede oplossing aangedragen: cylinderkop vervangen. Beide oplossingen zijn kostbaar!
Mijn vraag is: is dit normaal bij een dergelijke kilometerstand. Met de auto worden nooit korte stukken (minder dan 15 km) gereden.

Wubbe
Neutraal
Posts: 9
Joined: 07 Aug 2014 19:37
Type Auto: 120d

Re: Vervuilde cylinderkop X3 2,0 D

Post by Wubbe »

Het EGR systeem vervuild de motor intern heel erg (ook als alles goed werkt). Deze zou je softwarematig uit kunnen schakelen. Vervolgens nog een keer een goede reiniging uitvoeren. Niet alleen een middeltje in de olie of brandstof. Er zijn systemen waar de auto een langere tijd op een hoger toerental draait i.c.m. schuim in het inlaatsysteem te spuiten.


groeten, Wubbe
Post Reply

Return to “X1, X3, X5 & X6”