BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Winterbanden

Forum voor alle BMW X-serie modellen van 2000 - heden.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
jari
Neutraal
Posts: 4
Joined: 27 Dec 2014 23:42
Type Auto: X5

Winterbanden

Post by jari »

Hallo,

Sinds kort ben ik zeer tevreden eigenaar van een X5E70. Gisteren heb ik mijn prachtige Y spaak 20 inch zomervelgen (type 214) vervangen door een winterset. Dat is ook een breedset type 213.
Dat de winterbanden flink smaller zijn snap ik, maar de velgen liggen ook veel dieper in de wielkasten en dat vind ik niet zo mooi. Vooral aan de achterkant liggen de wielen heel diep.

Ik heb al even zitten google-en. De zomerset is achter 11j breed met 315 banden. De winterset is achter 10j breed met 285 banden.
Bovendien is de ET waarde anders. Bij de zomerset hebben de achtervelgen een ET van 37. Bij de winterset is dat een ET van 53.
Er bestaan spoorverbreders, waarmee je de velgen verder naar buiten kunt plaatsen, maar hoe dik moet ik die kiezen? Liefst heb ik de wintervelgen ongeveer net zo in de wielkast als de zomervelgen...

Wie heeft goed advies?

Topic Author
jari
Neutraal
Posts: 4
Joined: 27 Dec 2014 23:42
Type Auto: X5

Re: Winterbanden

Post by jari »

Net nog even verder gezocht.....
Op de site www.megaflix.nl heb je een Tyre Calculator. Daar kan je je bandbreedte en je ET waarde van beide sets invullen en dan berekent het programma precies hoeveel dieper de velg in de wielkast komt te liggen. Bij mij was dat 31 mm.

Ik ga dus zoeken naar een setje spoorverbreders van 25 of liefst 30 mm. Dan is het optische verschil minimaal.

Ik las trouwens nog wat over risico op grotere slijtage van wiellagers bij gebruik van spoorverbreders, maar volgens mij kan dat nooit veel zijn als BMW zelf al zoveel verschil in ET waardes hanteert bij verschillende velgensets voor eenzelfde type auto. Beide sets zijn officieel voor de BMW X5!

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Winterbanden

Post by DannysedanE36 »

Hallo Jari, bij het gebruik van spoorverbreders verleg je de centrumlijn van de velg. Daardoor krijg je een verkeerde belasting van je wiellagers. Hierdoor mogelijk verhoogde slijtage. Zal uiteindelijk duurder uitpakken dan de aanschaf van 'spacers'. Misschien een andere set velgen met de goede ET-waarde? Groeten, Danny

Topic Author
jari
Neutraal
Posts: 4
Joined: 27 Dec 2014 23:42
Type Auto: X5

Re: Winterbanden

Post by jari »

Dag Danny,

Wat ik dan niet snap is dat beide sets officiele BMW velgen zijn voor de X5 van mijn bouwjaar.
Die hebben al een zeer verschillende ET waarde. Als ik de spacers plaats kom ik met mijn winterset in de buurt van de ET waarde van mijn zomervelgen.
En wat zou dan de goede ET waarde zijn voor mijn X5? Is dat dan de ET waarde van mijn zomerset of van mijn winterset?

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Winterbanden

Post by DannysedanE36 »

jari wrote:Dag Danny,

Wat ik dan niet snap is dat beide sets officiele BMW velgen zijn voor de X5 van mijn bouwjaar.
Die hebben al een zeer verschillende ET waarde. Als ik de spacers plaats kom ik met mijn winterset in de buurt van de ET waarde van mijn zomervelgen.
En wat zou dan de goede ET waarde zijn voor mijn X5? Is dat dan de ET waarde van mijn zomerset of van mijn winterset?
Hallo Jari.
Dat er voor de auto verschillende ET-waardes zijn, ligt hem waarschijnlijk aan de breedtes vd velg.(ben niet echt van de X5-mogelijkheden op de hoogte), er zijn wel op meer types verschillende ET-waardes en die liggen dan ook anders in de wielkastruimtes.
Maar je schrijft: " Als ik de spacers plaats kom ik met mijn winterset in de buurt van de ET waarde van mijn zomervelgen. ".
En daar gaat het nl om: bij een te grote spacerbreedte krijg je een andere lagerbelasting die schade aan het lager kan veroorzaken. En bij jou ging het om zo'n 3cm en dat is aardig wat. Ik zou dan liever een velg zoeken die mooier in de wielkast ligt met de ET-waarde van de zomerbanden.
Succes met het vinden/oplossen. Groeten, Danny
Post Reply

Return to “X1, X3, X5 & X6”