Page 1 of 1

Oliemeting

Posted: 08 Apr 2019 14:46
by Ikkeook
Ik heb een vraagje over de oliemeting van mijn bmw x1 jaar 2011.

Ik merkte net dat ik bij het rijden van +-100km mijn oliemeting 0,5l Zakt.

Ik vertrek dus thuis met een oliemeting die op max staat. Kom ik 100km verder op bestemming zie ik dat de oliemeting een halve liter gezakt is. Start ik enkele uren later weer mijn wagen, geeft hij (na 10minuten meting) alweer vol aan.
Is het normaal dat deze meting na 100km zoveel gezakt is terwijl de olie toch nog vol is?

Ik vind het lastig dat in huidige wagens geen pijlstok meer zit :)

Alvast bedankt voor de reacties.

Re: Oliemeting

Posted: 11 Apr 2019 12:25
by Ikkeook
Niemand.

Re: Oliemeting

Posted: 10 Jun 2019 10:44
by COUPEDOC
Electronische oliepeilmeting gebeurt best bij warme en draaiende motor. Denk aan horizontale ondergrond.
Ik heb nog een peilstok ook, al is die wat verscholen naarachter toe.
Dan kan ik ook koud meten.

Toch best zorgen dat je motorolieniveau niet boven het hoogste streepje uitkomt.
Een diesel, die vaak koud ( dus met aangerijkt mengsel ) start krijgt onvermijdelijk dieselbrandstof langs de cilinderwanden in het carter.
En dieselolie verdampt NIET bij opwarmen van de carterolie, dus de motor "verdient" dan volume in plaats van verbruiken.
Dat mag niet teveel zijn. Het smerend vermogen vermindert dan teveel.
Dat is trouwens de reden waarom ik om de 8 à 10 duizend km de olie ververs.
Als je vooral lange afstanden aflegt hoeft dat natuurlijk niet.

Re: Oliemeting

Posted: 16 May 2020 16:37
by COUPEDOC
Hoe is het ondertussen ?
Al uitgevist hoe het komt ?

Houd ons op de hoogte, het is al stil genoeg op dit forum.