BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Tweedehands banden: kopen of niet?

Alles wat niet met bmw te maken heeft kan je hier posten.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
rezulteo
1e Versnelling
Posts: 50
Joined: 07 Jan 2013 17:53
Contact:

Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by rezulteo »

Steeds vaker krijgen wij vragen gaande problemen met tweedehandse banden. Zonder twijfel gerelateerd aan de huidige situatie (crisis…). Voor ons een reden om een topic aan dit onderwerp te wijden waarop iedereen mag reageren 8-)

Tweedehands banden

Het is niet echt moeilijk om gebruikte banden op internet te vinden: via forums of op websites zoals Marktplaats. Een autoband is een gevoelig product en voorafgaande aan de koop dient u enkele eenvoudige regels te respecteren:
- Respecteer de door de fabrikant aanbevolen bandenmaten. Bij iedere aankoop is het essentieel om de juiste bandenmaat en de juiste snelheids- en belastingindex te kiezen.
- Vergeet niet dat de banden op dezelfde as identiek moeten zijn (hetzelfde merk, model, grootte en index).
- Gebruik een dieptemaat om de slijtage van een autoband te meten. De wettelijke grens is vastgesteld op 1,6 mm. Dus mocht u een autoband kopen waarvan de diepte gelijk is aan 4 mm, bedenk dan goed dat er slechts 2,4 mm resteert.
- Het verschil in slijtage tussen twee banden op dezelfde as dient minder dan 5 mm te zijn.
- Controleer iedere abnormale slijtage! (lees eventueel op onze website hoe u abnormale slijtage kunt herkennen).
- Gebruik onze prijzenvergelijker om te checken of de gevraagde prijs wel degelijk aantrekkelijk is.

(Opmerking: hetzelfde geldt voor het kopen van een tweedehands auto).

Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen met het kopen van tweedehands banden!
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook

Redhead
2e Versnelling
Posts: 298
Joined: 27 May 2013 22:05
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by Redhead »

Koop (kocht) ze wel eens als reserve of om de overbrugging naar een hele nieuwe set te doen als ik een andere wagen kocht.

Tegenwoordig rijd ik gewoon wisselend van voor naar achter de banden op en koop dan een goede top10 band.
De handel in reeds gedemonteerde banden zie ik niet meer zitten.

Alleen wellicht een winterbanden setje als je ze met velg erbij van iemand overneemt waarvan je weet dat ze onder dezelfde wagen hebben gezeten.
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project

Topic Author
rezulteo
1e Versnelling
Posts: 50
Joined: 07 Jan 2013 17:53
Contact:

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by rezulteo »

Bedankt voor je bijdrage Redhead :ja:
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook

eric-328
2e Versnelling
Posts: 289
Joined: 26 Jun 2005 11:29
Type Auto: BMW X5 4.4i, BMW E36 323ti Racer, BMW e36 325i Cabriolet, Megane GT
Location: Nuth

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by eric-328 »

Ik koop vaker setjes velgen waar nog banden omheen zitten. Ik inspecteer deze altijd op profiel en breuken ed.
Indien goed bevonden rij ik ermee. Zelfde geldt voor de slicks voor de race-auto. deze koop ik altijd gebruikt. Wel weet ik waar ze vandaan komen. Ik zou nooit banden kopen van een autosloperij ed.
Op straat koop ik nieuwe banden.

Velen hebben iets tegen het kopen van gebruikte banden omdat je niet weet wat ermee gebeurt is. Vind dit maar een half argument. Hoeveel mensen leggen meteen nieuwe banden op een tweedehands gekochte auto?
Fun is not a straight line

Bommetje
1e Versnelling
Posts: 52
Joined: 19 Mar 2012 15:54
Type Auto: 525i 1997

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by Bommetje »

ik had eerst nieuwe 17inch pirelli P zero nero banden op m'n honda, die reden zo belabberd en zoekerig en sleten ook nog eens heel snel
Toen 2e hands Michelin banden gekocht en echt een wereld van verschil! reed stukken beter
Het is wel verstandig idd alleen dure merken 2e hands te kopen, en aub geen trackmaxx, linglong , nangkang of andere meuk
Je kan zelf kijken of er een prop in zit, en of ze cuppen, met je hand over het loopvlak vegen en geen randjes = goed

Topic Author
rezulteo
1e Versnelling
Posts: 50
Joined: 07 Jan 2013 17:53
Contact:

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by rezulteo »

Bommetje bedankt voor je bijdrage! Hebben toevallig een week geleden hier een artikel over geplaatst: tweedehands premium banden of nieuwe budgetbanden kopen?

Natuurlijk is het kopen van nieuwe premium banden altijd de best mogelijke oplossing (al blijkt uit jouw verhaal dat dat ook niet altijd het geval is...), maar bij de keuze uit tweedehands premium banden of nieuwe budgetbanden, bieden tweedehands premium banden altijd betere prestaties, wel even goed het slijtageniveau en de staat van het profiel nauwkeurig checken uiteraard!
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by DannysedanE36 »

Hallo allemaal, bij 2e-hands banden kun je altijd de DOT-code vinden, die de leeftijd van de banden aangeeft. En dan samen met een goed profiel(hoe controleer je op breuk?) lijkt het me niet echt een probleem. Ik durf het wel aan, als het aanschaf bedrag flink lager is tov nieuw. Groetn, Danny

Topic Author
rezulteo
1e Versnelling
Posts: 50
Joined: 07 Jan 2013 17:53
Contact:

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by rezulteo »

Naast het slijtniveau (het meten van de dieptegroeven), het controleren van de zijwanden op eventuele schade of defecten zoals bobbels, barsten of vervormingen is de DOT code een onmisbare controle idd! Een autoband die op het oog nog in goede staat is, kan in feite slechte prestaties leveren als deze meer dan 5 jaar geleden is geproduceerd. Het controleren op breuken is erg gecompliceerd, deze kun je namelijk aan de buitenkant niet zien! Zo kan de vorige eigenaar bijvoorbeeld een ongeluk hebben gehad met de band (stoeprandje) welke aan de buitenand niet te zien is, tja dat is dan het risico van een tweedehands band ;)
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook

Rover
Neutraal
Posts: 15
Joined: 22 Jan 2013 22:41
Type Auto: e36 325i 100% sper

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by Rover »

Nankang is echt geen meuk hoor! Het is alleen niet Nederlands nee. Ik heb ook weleens gehad dat er echt geen DOT code op zat, op mijn Toyo Proxes T1R. Maar ik kon zo wel zien aan de droogtescheuren dat hij minimaal 8 jaar oud was. Het reed trouwens nog wel redelijk... Niet zo beroerd als normale oude banden...

Topic Author
rezulteo
1e Versnelling
Posts: 50
Joined: 07 Jan 2013 17:53
Contact:

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by rezulteo »

Hey Rover,

Bedankt voor je reactie. Vrijwel geen enkel merk banden is Nederlands dus dat is geen graadmeter of een band goed of slecht is ;) Wat bedoel jij trouwens met 'normale oude banden'?
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook

Rover
Neutraal
Posts: 15
Joined: 22 Jan 2013 22:41
Type Auto: e36 325i 100% sper

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by Rover »

Geen sportbanden, Bommetje zegt dat je alleen dure merken moet kopen maar dat vind ik nergens op slaan.

bmwleon
Neutraal
Posts: 10
Joined: 23 Feb 2013 16:52
Type Auto: BMW 523 e39

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by bmwleon »

Ik zou het niet snel doen, wanneer je wat minder geld hebt volstaan de minder bekende merken ook wel

BMeap
Neutraal
Posts: 2
Joined: 15 Mar 2018 21:27

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by BMeap »

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het niet de moeite waard is om banden van het vorige gebruik te kopen. Ik heb een slecht ongeluk gekregen vanwege hen. Het is goed dat ik snel kon herstellen medikopen online.

bimmer-R
Neutraal
Posts: 11
Joined: 04 Oct 2020 13:34
Type Auto: F20 1serie

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by bimmer-R »

Naast de al genoemde zaken: let ook op ongelijkmatige slijtage.

Francoise42
Neutraal
Posts: 1
Joined: 26 Jan 2021 20:50

Re: Tweedehands banden: kopen of niet?

Post by Francoise42 »

rezulteo wrote: 17 Sep 2013 14:34 Steeds vaker krijgen wij vragen gaande problemen met tweedehandse banden. Zonder twijfel gerelateerd aan de huidige situatie (crisis…). Voor ons een reden om een topic aan dit onderwerp te wijden waarop iedereen mag reageren 8-)

Tweedehands bandenobtenir crédit

Het is niet echt moeilijk om gebruikte banden op internet te vinden: via forums of op websites zoals Marktplaats. Een autoband is een gevoelig product en voorafgaande aan de koop dient u enkele eenvoudige regels te respecteren:
- Respecteer de door de fabrikant aanbevolen bandenmaten. Bij iedere aankoop is het essentieel om de juiste bandenmaat en de juiste snelheids- en belastingindex te kiezen.
- Vergeet niet dat de banden op dezelfde as identiek moeten zijn (hetzelfde merk, model, grootte en index).
- Gebruik een dieptemaat om de slijtage van een autoband te meten. De wettelijke grens is vastgesteld op 1,6 mm. Dus mocht u een autoband kopen waarvan de diepte gelijk is aan 4 mm, bedenk dan goed dat er slechts 2,4 mm resteert.
- Het verschil in slijtage tussen twee banden op dezelfde as dient minder dan 5 mm te zijn.
- Controleer iedere abnormale slijtage! (lees eventueel op onze website hoe u abnormale slijtage kunt herkennen).
- Gebruik onze prijzenvergelijker om te checken of de gevraagde prijs wel degelijk aantrekkelijk is.

(Opmerking: hetzelfde geldt voor het kopen van een tweedehands auto).

Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen met het kopen van tweedehands banden!
Hallo, hoe kunt u uw prijsvergelijking gebruiken? het is dringend, dank u
Post Reply

Return to “Off-Topic”