BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Timing N46B18

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
marijn8888
Neutraal
Posts: 1
Joined: 19 Nov 2019 16:49
Type Auto: BMW E46 316i

Timing N46B18

Post by marijn8888 »

Hoi allemaal,

ik heb een E46 316i met een N46B18 motor. De auto liep goed, maar ik kreeg een motorstoring voor arm mengsel. (P2177, bmw-code 29ED). Daarom heb ik laatst de carterventilatie vervangen, en wilde toen gelijk de kleppendekselpakking meenemen. Toen ik het kleppendeksel eraf had zag ik dat de plastic geleider van mijn distributieketting gebroken was. Vervolgens heb ik een nieuwe geleider besteld bij de dealer, samen met een nieuwe kettingspanner en nieuwe VANOS-bouten. Ook heb ik deze Timingset besteld.

Ik had inmiddels de inlaat en alle onderdelen die daaraan zitten weer gemonteerd, en ik las op internet en in Haynes dat het praktisch onmogelijk was om de timingpin in het vliegwiel te krijgen zonder de inlaat te verwijderen. Daarom besloot ik om TDC te vinden volgens de manier in dit youtubefilmpje. Oftewel het hoogste punt van de zuiger van cilinder 1 zoeken. De timingblokjes achterop de nokkenassen passen maar op 1 manier in de timingtool, en als extra indicatie moet de sparing in de uitlaatnokkenas aan de passagierszijde zitten op TDC. Ik was dus vrij zelfverzekerd dat dit moest lukken. Ik heb dus de bougies verwijderd en de motor gedraaid tot de nokkenassen in de goede stand stonden. Toen heb ik de spanner losgemaakt en de timingtools geinstalleerd op de nokkenassen. Vervolgens heb ik de VANOS-bouten losgemaakt en de inlaat VANOS-unit van de as gehaald. Daarmee had ik genoeg speling op de distributieketting om de geleiderail te vervangen. Toen gecontroleerd of zuiger 1 nog op zijn hoogste stand stond en de ketting voorgespannen met het bijgeleverde gereedschap. Dit voorspannen moet eigenlijk op 0.6Nm, maar ik heb geen momentsleutel met zo'n laag bereik. Volgens Haynes is het ook voldoende om de ketting met de hand te spannen tot alle speling eruit is. Toen heb ik het gereedschap gemonteerd aan de voorkant van het blok waarmee de ringen van de nokkenassensoren in de goede stand worden gezet. Toen de nieuwe VANOS-bouten vastgezet op moment en alle timinggereedschap verwijderd. De handleiding schrijft voor om de motor met de hand rond te draaien tot de volgende TDC.

Toen ik controleerde of het timinggereedschap weer goed paste was ik niet tevreden. Haynes schrijft dat de speling tussen het gereedschap en het blok maximaal 1mm mag zijn. Dit was meer, dus blijkbaar was er iets niet goed gegaan. Toen heb ik nieuwe VANOS-bouten gehaald bij de dealer. Het zijn rekbouten dus die mogen maar 1 keer gebruikt worden. Omdat ik zeker wilde zijn dat het nu wel goed zou gaan, heb ik toch maar de inlaat weer gedemonteerd en de pin gebruikt voor in het vliegwiel om TDC te vinden. Toen dus weer de hele procedure doorlopen om de timing goed te zetten. Toen ik klaar was en controleerde of het nu wel goed was vond ik de ruimte tussen blok en timinggereedschap nog steeds aan de grote kant. Overtuigd dat ik alles netjes had gedaan en het wel goed gegaan moest zijn heb ik toen toch alles maar in elkaar gezet. Vervolgens heb ik geprobeerd de motor te starten. maar dat ging niet zoals ik hoopte. Tijdens het starten was te horen dat de compressie niet goed was, maar hij sloeg wel aan. Hij liep alleen niet heel goed, en ik hoorde af en toe een knal uit de inlaat.

Na een paar dagen m’n opties afwegen heb ik besloten het nog een keer te proberen. Nieuwe bouten gehaald bij de dealer en alles weer uit elkaar geschroefd. Nu dus voor de derde keer de timingprocedure gedaan, en opnieuw is er te veel speling tussen het timinggereedschap en het blok. Het zal ongeveer 3 mm zijn, terwijl de specificatie 1mm is. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen proberen? Het enige wat ik dus niet volgens het boekje heb gedaan is het aandraaien van het voorspangereedschap met een momentsleutel. Kan dit het probleem zijn? Je voelt namelijk tijdens het aandraaien heel duidelijk de speling op de ketting verdwijnen als je probeert de ketting op te tillen tussen de inlaat en de uitlaatvanos. Ik was daarom vrij zeker dat dit goed was gegaan.
Mijn vraag aan jullie is dus wat ik nu zal doen. Is het verstandig om alles weer in elkaar te zetten en te kijken hoe hij nu loopt? Of kan ik beter wat anders doen?
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”