BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Heel vaak lege accu

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
bimmerdebimmer
Neutraal
Posts: 7
Joined: 04 May 2014 14:43

Heel vaak lege accu

Post by bimmerdebimmer »

Dag allemaal,

Zit met een probleem en wil dat eens delen met jullie. Kijken of wat jullie ervan denken?
Zelf kom ik er niet uit!

6 maanden geleden probleem gehad dat auto steeds met lege accu staat.
Door garage nieuwe accu in laten zetten. Na enkele dagen weer accu leeg.
Garage weer tests uitgevoerd: vermoeden dat navigatie systeem de accu leegtrekt.
Advies deze niet meer gebruiken en uit te laten staan!!

Na 5 maanden zonder navigatie gereden te hebben nooit de accu meer leeg gehad (YESSS dus dat was het dan ?!?).
HELAAS!! Tot vorige maand. Tot 2x toe als ik de auto aan het wassen ben en dan de deuren vaak open en dicht doe, en daarna de auto wil starten: accu leeg. :nou: Garage gebeld, zij zeggen geen echte zoekrichting meer te weten en geven aan dat er een lekstroom moet zijn. :bah:

Overigens rij ik zeer weinig met deze auto (keertje naar de super op en neer 5km). Maar ook meegemaakt dat als ik een afstand van 100Km rij op de snelweg, dan doodleuk 1 uur later na stilgestaan te hebben de accu leeg. :duh:

Dus verdachten op mijn lijstje zijn: :idea:
1. Lekstroom?
2. Dynamo?
3. Accu?


Zelf testen:
Accu een aantal uur geladen met een 220V naar 14V druppel lader totdat deze aangaf dat de accu 50% ~ 75% vol is. Daarna de auto 1x gestart, dat werkte weer. Direct daarna onderstaande tests gedaan (na afloop van deze tests die een uur duurde wilde de auto weer niet meer starten, accu te leeg!!):

Ampère test: (multimeter tussen min kabel van auto en min pool van accu gehangen).

1. Alles van de auto uit en alle deuren vergrendeld
Direct = 1,66A
Na 1 min = 0,88A
Na 2 min = 0,03A ~ 0,04A

2. Alle deuren vergrendeld en alarm ingeschakeld
Direct = 1,66A
Na 1 min = 0,82A
Na 2 min = 0,01A ~ 0,03A

Conclusie:
• Geen lekspanning geconstateerd die boven de toelaatbare waarde van 0,05A komt.
• Verbruik in rust stand is met alarm ingeschakeld minder dan zonder alarm ingeschakeld.


Ampère test: (multimeter tussen plus kabel van auto en plus pool van accu gehangen).

1. Alles van de auto uit en alle deuren vergrendeld
Direct = 1,70A
Na 1 min = 0,88A
Na 2 min = 0,04A ~ 0,06A (90% vd tijd 0,04A)
Na 16min tot 40min (40min naar de multimeter zitten staren) = 0,01A ~ 0,02A

2. Alle deuren vergrendeld en alarm aangeschakeld
Direct = 1,88A
Na 1 min = 1,66A
Na 2 min = 0,85A
Na 3 min = 0,02A

Conclusie:
• Geen lekspanning geconstateerd die boven de toelaatbare waarde van 0,05A komt.
• Na 16min gaat auto in nog een verdere rust stand die tot max 0,02A komt.
• Na 3 uur laden start de auto echter na uitvoeren van bovenstaande tests is de accu weer te leeg om de auto een tweede keer te starten
• Huidig verbruik in rust stand bij een volle accu op 50Ah zou /0,02A = 2500 uur moeten zijn = 104 dagen en dan leeg.
• Huidige situatie is echter dat de accu binnen halve dag of zelfs binnen een uur leeg is!!!!


Voltage test: (multimeter op beiden polen van accu geplaatst).

1. Accu geheel los geschakeld (geen enkele kabel vast aan de accu)
Accu te leeg om auto nog te starten = 12,70V
Na 3 uur laden via druppel lader = 13,15V
Auto gestart, na starten accu weer los = 12,72V

2. Accu aangekoppeld (alle verbruikers uit en deuren dicht) (moet tussen 11 en 12V zijn)
Accu te leeg om auto te starten = 12,19V
Na 3 uur laden via druppel lader = 12,57V
Auto gestart, na motor weer uit = 12,57V

3. Sleutel in contact met standaard ventilator en radio aan bij corresponderend contact niveau
Contact 1 accu te leeg om te starten = 10,18V
Contact 2 accu te leeg om te starten = 9,82V
Contact 3 (klak klak auto start niet) = 8,00V

Contact 1 na 3 uur laden via druppel = 12,35V
Contact 2 na 3 uur laden via druppel = 12,38V
Contact 3 na 3 uur laden via druppel = 12,38V

4. Draaiende motor (moet rond 14V zijn)
Na 1 min @1000rpm = 14,12V
Na 3 min @700rpm = 14,15V

5. Hoger toerental (mag max 14,7V zijn)
Test 1 @2000rpm = 14,15V
Test 2 @3000rpm = 14,18V


Conclusie:
• Dynamo lijkt met iets boven 14V voldoende voltage te leveren
• Dynamo lijkt geen defect te hebben voor de regulator (spanning blijft gelijk bij hoge toeren)
• Accu geheel los gekoppeld van alles heeft een hogere voltage dan wanneer aangesloten
• Dit is ook het geval na 3h geladen via druppellader
• Na 3h geladen te hebben, daarna auto gestart en auto weer uit blijft voltage evenveel 12,57V


Huidige situatie is echter dat de accu binnen halve dag of zelfs binnen enkele uren leeg is!!!!


Hebben jullie op grond van deze test resultaten een vermoeden wat het kan zijn?? :?


Ben nu bezig met een laadsessie met de druppellader die 24 uur duurt. Dus ik laat de lader er de hele dag nu aanhangen.
Daarna ga ik de auto elke dag een keer starten en wat deuren openen enz totdat die weer leeg is.
Kijken hoelang het dan duurt.

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Heel vaak lege accu

Post by Speedy540 »

Heb je ook gemeten met een Amphere tang? Terwijl je accu door de dynamo wordt bij geladen?
of op een andere mannier? mogelijk sluiting in je spannings regelaar van de dynamo? Alhoewel ik lees dat hij goed lijkt te zijn. Mogelijk toch eens de Dynamo los laten testen ergens.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
bimmerdebimmer
Neutraal
Posts: 7
Joined: 04 May 2014 14:43

Re: Heel vaak lege accu

Post by bimmerdebimmer »

Speedy540 wrote:Heb je ook gemeten met een Amphere tang? Terwijl je accu door de dynamo wordt bij geladen?
of op een andere mannier? mogelijk sluiting in je spannings regelaar van de dynamo? Alhoewel ik lees dat hij goed lijkt te zijn. Mogelijk toch eens de Dynamo los laten testen ergens.
Hoi Speedy,
Jij hebt het vermoeden dat de dynamo wel voltage geeft maar niet voldoende amperage?

Helaas heb ik een Ampere tang, maar misschien kan ik er wel eentje kopen.
Hoeveel Ampere moet de dynamo geven tijdens het laden?
En waar kan ik die Ampere tang het beste dan omheen doen? De kabel die normaal op de plus pool van de accu zit?

bello
Neutraal
Posts: 1
Joined: 02 Dec 2012 23:12
Type Auto: e 90 320

Re: Heel vaak lege accu

Post by bello »

Hoi bimmerdimmer,

Een probleem wat best veel voorkomt bij deze klachten is een defecte kachel ventilator weerstand, (egeltje) genaamd deze gaat een eigen leven leiden en trekt je accu leeg ook al staat het contact uit, tevens gebeurt het af en toe zoals je beschreven heb.

Vervang deze gewoon misschien is het probleem opgelost,

Met vriendelijk groet,
Bello .

Topic Author
bimmerdebimmer
Neutraal
Posts: 7
Joined: 04 May 2014 14:43

Re: Heel vaak lege accu

Post by bimmerdebimmer »

bello wrote:Hoi bimmerdimmer,

Een probleem wat best veel voorkomt bij deze klachten is een defecte kachel ventilator weerstand, (egeltje) genaamd deze gaat een eigen leven leiden en trekt je accu leeg ook al staat het contact uit, tevens gebeurt het af en toe zoals je beschreven heb.

Vervang deze gewoon misschien is het probleem opgelost,

Met vriendelijk groet,
Bello .
Hoi Bello,

Dus ondanks dat er geen lekspanning is geconstateerd boven de toelaatbare 0,05A heb je een vermoeden naar de kachelweerstand? Ik heb overigens 40min lang de multimeter in de gaten gehouden nadat de auto in rust stond en geen enkele keer kwam die boven de toelaatbare waarde van 0,05A. Vaak zelfs rond de 0,02 of 0,03A. Als de kachel weerstand verbruikt dan zou ik dat toch moeten zien op de multimeter die ik tussen de plus pool van de accu en de plus kabel van de auto heb gehangen?

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Heel vaak lege accu

Post by DannysedanE36 »

Hoi Bimmer, je hebt al heel veel gedaan om het probleem op te lossen. Misschien nog door een garage/dealer(?) laten uitlezen? Want je hebt ook de accu vaak zo leeg gehad en een keer gewisseld, dat dat invloed heeft op de 'computer' van de auto. Misschien moet hij gereset worden.
Ik ken de E46 niet als 'berijder', weet dat de E36 en de E34 wel last hebben van kabelbreuk bij het kofferdeksel. Kan invloed hebben. Ook heeft de E36 soms last van de interieur verlichtingsunit: het interieur lampje gaat niet meer uit. Heeft soms te maken met de schakelaar in het deurslot/vanger. Verder heb ik geen idee. Succes met de zoektocht, want dit is echt niet leuk. Groeten, Danny

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Heel vaak lege accu

Post by Speedy540 »

bimmerdebimmer wrote:
Speedy540 wrote:Heb je ook gemeten met een Amphere tang? Terwijl je accu door de dynamo wordt bij geladen?
of op een andere mannier? mogelijk sluiting in je spannings regelaar van de dynamo? Alhoewel ik lees dat hij goed lijkt te zijn. Mogelijk toch eens de Dynamo los laten testen ergens.
Hoi Speedy,
Jij hebt het vermoeden dat de dynamo wel voltage geeft maar niet voldoende amperage?

Helaas heb ik een Ampere tang, maar misschien kan ik er wel eentje kopen.
Hoeveel Ampere moet de dynamo geven tijdens het laden?
En waar kan ik die Ampere tang het beste dan omheen doen? De kabel die normaal op de plus pool van de accu zit?
Meen om de plus kabel van de dynamo. Alle verbruikers aan. En dan moet je meen ik 1,2 volt meten.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
bimmerdebimmer
Neutraal
Posts: 7
Joined: 04 May 2014 14:43

Re: Heel vaak lege accu

Post by bimmerdebimmer »

Okey ik heb nu de volgende test gedaan om uit te sluiten dat de accu het probleem is:

Accu 48uur aan druppel lader gehangen.
Daarna om de x periode een meeting gedaan. Hier de resultaten:

04-05-2014 10:00h start laden via druppellader 12,57v
04-05-2014 22:00h doorladen via druppellader 12,83v
05-05-2014 8:00h doorladen via druppellader 12,93v
05-05-2014 20:00h doorladen via druppellader 13,49v
06-05-2014 8:00h doorladen via druppellader 13,53v
06-05-2014 8:01h accu los gekoppeld van de lader (dus ook los van de auto) 13,10v
(opvallend: zakt ineens 4 tiende, maar volgens de garage is dit normaal?)
06-05-2014 20:00h accu nog steeds los gekoppeld 12,85v
07-05-2014 10:00h accu nog steeds los gekoppeld 12,80v
07-05-2014 14:00h accu nog steeds los gekoppeld 12,79v
(lijkt erop dat het voltage verlies aan het afvlakken is, let op: accu staat dus al die tijd stand alone dus niets is aangesloten)

Ik heb deze resultaten met de garage besproken. Zij geven aan dat de accu dan niet gaar kan zijn, want die moet als los staande unit (dus los gekoppeld van de auto) zijn spanning nog heel lang tussen 12,6v en 12,8v houden. Nu zit ik dus nog aan de bovenzijde van die waarden met de accu.

De garage gaf wel aan dat de kachelweerstand een verdachte is. Ondanks dat ik 40min in de auto heb gezeten in rust stand met de multi meter erbij (kwam niet boven 0,03A) kan het volgens de garage voorkomen dat zomaar midden in de nacht ineens de kachel ventilator gaat draaien. Die trekt dan de accu leeg.

Tip om dat te testen van de garage:
Draai alle ventilator roosters dicht behalve de middelste.
Leg daar in het roostertje een klein papiertje losjes in.
Kijk de volgende ochtend of dat papiertje nog in het rooster light.
Zo niet, dan weet je wie de dader is. :)

Dat ga ik nu eens testen :D
Ik laat jullie weten.

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Heel vaak lege accu

Post by Speedy540 »

Ben benieuwd.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
bimmerdebimmer
Neutraal
Posts: 7
Joined: 04 May 2014 14:43

Re: Heel vaak lege accu

Post by bimmerdebimmer »

Okey weer een paar dagen verder met testen.
Auto heeft nu ruim 2 dagen stil gestaan met papiertje in het rooster.
Ligt er nog steeds in. Om te testen heb ik eens contact gemaakt en direct vliegt het papiertje uit het rooster.
Zelfs ook als ik de deur iets te lomp dicht doe ;) Dus voorlopig is de kachelweerstand geen verdachte.
Heb verder doorgetest, hieronder resultaat (ps: sorry voor de waslijst maarja meten is weten is denken is doen :geek: ):

07-05-2014 14:30 Auto in ruststand 12,68v
07-05-2014 14:31 Contact 1 zonder verbuikers 12,42v
07-05-2014 14:32 Contact 1 met verbtuikers 12,37v
07-05-2014 14:33 Contact 2 met verbruikers 12,37v
07-05-2014 14:37 Auto in ruststand 12,47v
07-05-2014 14:40 Papiertje in rooster en auto op slot met alarm aan :twisted:

07-05-2014 16:55 Deuren open en dicht en checken of papiertje er nog ligt: JA
07-05-2014 17:00 Auto in ruststand 12,60v
07-05-2014 14:40 Papiertje in rooster en auto op slot met alarm aan :twisted:

08-05-2014 19:55 Deuren open en dicht en checken of papiertje er nog ligt: JA
08-05-2014 20:00 Auto in ruststand 12,50v
08-05-2014 20:05 Contact 1 zonder verbruikers 12,28v
08-05-2014 20:06 Contact 1 met verbruikers 12,15v
08-05-2014 20:07 Contact 2 met verbruikers 11,98v
08-05-2014 20:08 Auto gestart (slaat direct aan) 11,00v
08-05-2014 20:09 Stationair lopen 14,06v
08-05-2014 20:15 Auto in ruststand (hoorbaar vanuit het beeldscherm een zoom geluid alsof er een fan loopt) 12,75v
08-05-2014 20:21 Auto in ruststand (hoorbaar vanuit het beeldscherm een zoom geluid alsof er een fan loopt) 12,60v
08-05-2014 20:25 Auto in ruststand (hoorbaar vanuit het beeldscherm een zoom geluid alsof er een fan loopt) 12,50v
08-05-2014 20:30 Auto in ruststand (hoorbaar vanuit het beeldscherm een zoom geluid alsof er een fan loopt) 12,42v
08-05-2014 20:31 Auto in ruststand (zoom geluid STOPT!!) 12,52v
08-05-2014 20:32 Auto in ruststand (CD of navigatie gaat CD zoeken!!) 12,38v
08-05-2014 20:33 Auto in ruststand (CD of navigatie is nu ook koest) 12,57v
08-05-2014 20:35 Papiertje in rooster en auto op slot met alarm aan :twisted:

09-05-2014 11:30 Deuren open en dicht en checken of papiertje er nog ligt: JA
09-05-2014 11:35 Auto in ruststand 12,48v
09-05-2014 11:40 Contact 1 zonder verbruikers 12,27v
09-05-2014 11:42 Contact 1 met verbruikers 12,27v
09-05-2014 11:43 Contact 2 met verbruikers 12,12v
09-05-2014 11:44 Auto gestart (slaat direct aan) 11,00v
09-05-2014 11:45 Stationair lopen 14,07v
09-05-2014 11:46 Ritje rijden 10km 14,10v
09-05-2014 11:57 Auto in ruststand (hoorbaar vanuit het beeldscherm een zoom geluid alsof er een fan loopt) 12,71v
09-05-2014 12:05 Auto in ruststand (hoorbaar vanuit het beeldscherm een zoom geluid alsof er een fan loopt) 12,60v
09-05-2014 12:08 Auto in ruststand (hoorbaar vanuit het beeldscherm een zoom geluid alsof er een fan loopt) 12,58v
09-05-2014 12:09 Auto in ruststand (zoom geluid STOPT!!) 12,67v
09-05-2014 12:10 Auto in ruststand (CD of navigatie gaat CD zoeken!!) 12,54v
09-05-2014 12:11 Auto in ruststand (CD of navigatie is nu ook koest) 12,54v
09-05-2014 12:15 Papiertje in rooster en auto op slot met alarm aan :twisted:


Conclusie: ik begin steeds meer te vermoeden dat de auto altijd een te lage accu spanning had en sinds het goed doorladen met een druppel heb ik geen problemen meer gehad. Maar misschien is dat na een paar dagen testen nog te voorbarig om te concluderen. Ik wil nog een week extra testen om er zeker van te zijn.

Wat wel opvalt is dat er 2 soorten procedures zijn als de auto in rust gaat:
1. Ruststand zonder dat je de auto hebt gestart
2. Ruststand nadat je de auto hebt gestart

Namelijk als ik de motor heb gestart, dan hoor ik in ruststand vanachter het beeldscherm een zoom geluid alsof er een fan loopt. Als ik mijn oor leg op die unit dan hoor ik ook een bromtoon (duidelijk elektrisch gebrom). Dit gaat na 15min pas uit waarna het voltage direct omhoog schiet van de accu (dus minder belasting). Daarna begint de navigatie of CD wisselaar een CD te zoeken (duidelijk hoorbaar omdat ik de achterbank plat heb gelegd). Pas als die stopt zie ik het voltage weer helemaal terug komen in rust stand. Dit doet de auto ALLEEN als ik de motor heb laten draaien en die daarna afzet. Doet hij dus niet als de auto al een tijd stil staat en ik alleen de deuren open doe oid. Misschien dat dit origineel zo hoort. Zal vast wel.

Echter: het zou best zo kunnen zijn dat de auto soms na dat de motor af staat niet na 15min stopt met boven beschreven brom/zoom/energie verbruiker. Dan is het best mogelijk dat dat de oorzaak is.

Dus verder testen: elke dag nu een keer starten en daarna kijken of het gebrom ook stopt na 15/25min. Tot nu toe dus steeds wel. :?

Topic Author
bimmerdebimmer
Neutraal
Posts: 7
Joined: 04 May 2014 14:43

Re: Heel vaak lege accu

Post by bimmerdebimmer »

Zijn we weer. Een update!

Enkele dagen de auto elke dag een keer gestart, 10min stationair laten lopen en daarna weer uit.
Laatste keer getest voor het weekend: auto start direct geen probleem.
Voltage in rust stand na het starten = 12,37v

Nu 2 dagen de auto niet aangeraakt, en zie de volgende waarden:

Auto in ruststand = 12,27v
Sleutel in contact 1 zonder verbruikers = 12,00v
Sleutel in contact 1 met verbruikers = 11,96v
Sleutel in contact 2 met verbruikers = 11,00v en loopt binnen 1 min terug naar 9,60v
Startpoging mislukt dan ook direct = 8,30v

Heb al die tijd een papiertje in de ventilatie rooster liggen, dus de kachel weerstand is het niet.
Ook geen lekspanning gemeten meer dan 0,03A in ruststand (maximaal toegestaan is 0,05A)

Dit kan gewoon niet anders zijn dan een gare accu. Het laad circuit is uitgesloten want hoe verklaar je anders dat een via de druppellader volgeladen accu na een week ofwat weer helemaal leeg is? :nou:
En die accu is net 4 maanden geleden er nieuw ingezet :?: :?: :!:

Topic Author
bimmerdebimmer
Neutraal
Posts: 7
Joined: 04 May 2014 14:43

Re: Heel vaak lege accu

Post by bimmerdebimmer »

Garage heeft de auto nu een paar dagen gehad en heeft de accu met een druppellader zelf ook opgeladen.
Zij constateren dezelfde problemen en dezelfde meetwaarden als mijn eigen tests.
Het is dus binnen 1 week raak ook bij de garage. Wij hebben dus een repro situatie.

Garage denkt dat de accu gaar is en heeft deze onder mom van garantie nu vervangen voor een nieuwe.
:ja:

E61b
Neutraal
Posts: 1
Joined: 28 Nov 2022 08:50
Type Auto: BMW 530xi

Re: Heel vaak lege accu

Post by E61b »

En... Heeft het vervangen door een nieuwe accu uiteindelijk geholpen?

Bouw
Neutraal
Posts: 1
Joined: 26 Aug 2023 14:45
Type Auto: Bmw 550i

Re: Heel vaak lege accu

Post by Bouw »

Even een ouder topic omhoog halen.

Ik ervaar met mijn 550i uit 2006 vaak het probleem "te hoge ontlading ".
Gelukkig start deze (nog maar net) wel..

Echter is mij iets opgevallen.

Als ik met mijn sleutel in de "buurt" ben, zoals op de camping. Dan staat deze naast de voortent.
Dan lijkt het alsof de auto actief blijft. Je dan soms ook even iets lopen (brandstof tank geluidje).
Wat het exact is weet ik niet.
Dan ook telkens het ontladings probleem.

Staat mijn auto nou verder weg, dan totaal geen problemen.

Iemand die dit herkent en weet waar dit aan kan liggen?
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”