BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Forum voor alle BMW 1-serie modellen van 2004 - heden

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Baldiran
Neutraal
Posts: 2
Joined: 05 Jul 2012 00:32
Type Auto: 118i

Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by Baldiran »

Beste mensen,

Sinds kort heb ik mijn standaard stuur veranderd in een multifunctionele stuur. Op internet lees ik vaak terug dat veel mensen dit eigenlijk wel willen doen maar eigenlijk niet weten of dit mogelijk is en/of hoe dit moet. Tijdens het installeren van mijn nieuwe MF stuur heb ik een aantal foto's gemaakt die ik graag met jullie wil delen.

Ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben.

[ external image ]
(STAP 1) Disconnect de accu.

[ external image ]
(STAP 2)Om de airbang eruit te halen heb je een schroevendraaier nodig die je van twee kanten naar binnen moet drukken ( zie foto)
Nadat je dit hebt gedaan aan de ene kant, plopt het al voor de helft eruit, dan nog even de tweede kant.

[ external image ]

[ external image ]
(STAP 3) Disconnect de kabels van je airbag. dit doe je door het zwarte knopje naar boven te tillen. zie foto

[ external image ]
(STAP 4) Zoals je op de foto hierboven kunt zien is er al een voorbereiding voor de ingang van je multifunctionele knoppen.

[ external image ]
(STAP 5) Haal de stuur eraf door de middelste schroef los te schroeven.

[ external image ]
(STAP 6) Plaats je nieuwe stuur. zoals je op de bovenstaande foto kan zien is de plug voor de multifunctionele bediening er nog niet ingeplugt. plug deze er in en pak je airbag om hem te plaatsen.

[ external image ]
(STAP 7) Klik de kabels van je airbag erin

[ external image ]
(STAP 8) Klik je airbag er zorgvuldig weer in, dit moet heel makkelijk gaan.

Nu zal je de auto moeten laten programmeren op MF stuur, dit kan bij de dealer (wat ruimweg 270euro kan kosten) maar je kan het ook bij een kleinschalige garage laten doen die in het bezit is van een programmerings apparaat (zij hebben meestal een betere systeem dan de oude systemen van de bmw dealers) dit kan je maximaal 40 euro kosten.

Mocht je auto niet voorbereid zijn v. fabriek af, zal je een hefboom moeten laten installeren, inzetten. Ik weet me god niet hoe dit moet. maar het heeft te maken dat je de kabels van je stuur moet verlengen naar je radio, motor , verlichting etc.

Als iemand weet hoe je deze laatste stap moet doen HOOR IK HET GRAAG. want wil het ook graag leren.

Als jullie vragen of verbeteringen hebben hoor ik het graag. gr.

GewoonJ
Neutraal
Posts: 49
Joined: 10 Jul 2011 14:49
Type Auto: BMW 116i
Location: Capelle aan den Ijssel
Age: 38

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by GewoonJ »

Wat goed man! Wat was je totaal kwijt als ik vragen mag?
Geniet van het leven

Matt83
Neutraal
Posts: 1
Joined: 11 Jan 2013 10:50
Type Auto: BMW 116i High Executive

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by Matt83 »

Goeiemorgen,

Sinds kort heb ik een 116i high executive, helaas zonder MF-stuur. Heb de BMW dealer hierover gemaild en die zeiden me dat achteraf inbouwen van een MF-stuur niet mogelijk is. Was daardoor verbaasd over deze post. Hoe weet ik of mijn auto is voorbereid? En wat was je ongeveer kwijt voor het stuur? Alvast bedankt!

Gr. Matt

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by 325i »

Matt83 wrote:Goeiemorgen,

Sinds kort heb ik een 116i high executive, helaas zonder MF-stuur. Heb de BMW dealer hierover gemaild en die zeiden me dat achteraf inbouwen van een MF-stuur niet mogelijk is. Was daardoor verbaasd over deze post. Hoe weet ik of mijn auto is voorbereid? En wat was je ongeveer kwijt voor het stuur? Alvast bedankt!

Gr. Matt

Dealer zegt dat nogal vlug.
Echter is alles naderhand in te bouwen en al helemaal met de huidige auto is het vrij makkelijk meestal een kwestie van inbouwen inlezen en het werkt.
Dealer moet je natuurlijk ook bijna nooit geloven ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

RTC3108
Neutraal
Posts: 4
Joined: 27 Jul 2013 11:39
Type Auto: BMW E87 118D

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by RTC3108 »

Hallo,

Ik heb een BMW E87 118D uit het jaar 2005.

Orgineel zit er op mijn auto geen stuurwiel bediening.
Ik heb een stuur geregeld met stuurwiel bediending alles aangesloten maar de knoppen werken niet.
Wat zou dit zijn?
De auto is ook al geprogrammeerd voor de stuurwiel bediening.

Vriendelijke groet,
René

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by 325i »

Ik heb bij een audi A3 eens een mf stuur gemonteerd maar daar moest ik de sleepring ( achter het stuur) ook mee vervangen.
BMW is meestal wel makkelijker met dit soort dingen maar wellicht dat jij deze ook even moet vervangen ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

RTC3108
Neutraal
Posts: 4
Joined: 27 Jul 2013 11:39
Type Auto: BMW E87 118D

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by RTC3108 »

De SZL heb ik al vervangen. Ik zou bet nou niet meer weten wat het zou zijn.

Iemand nog ideeën?

René

KENNITHH
Neutraal
Posts: 14
Joined: 27 Jul 2013 07:32
Type Auto: 116i Sports Hatch
Age: 31

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by KENNITHH »

GewoonJ, op autospin.nl vind je een mf stuur voor de 1 voor 100€ maar ik zou toch eerst een filmpje willen zien van het demonteren en monteren en of het werkt voordat ik 1 zou kopen :p

RTC3108
Neutraal
Posts: 4
Joined: 27 Jul 2013 11:39
Type Auto: BMW E87 118D

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by RTC3108 »

Ik heb een stuur van een E90 die past namelijk ook in een E87.
Dus in de praktijk zou die het mort doen maar dat doet die niet.

Wat zou het kunnen zijn?

RTC3108
Neutraal
Posts: 4
Joined: 27 Jul 2013 11:39
Type Auto: BMW E87 118D

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by RTC3108 »

Ik zou het even duidelijk uitleggen wat nou mijn probleem is.


Ik heb een probleem met mijn stuurwiel bediening in mijn BMW E87 118D van het bouwjaar 2005 er zat een stuur in zonder stuurwiel bediening en heb nu een stuur met stuurwiel bediening. Om dat stuur te plaatsen heb ik een andere wikkelveer nodig, die heb ik gemonteerd en de auto is omgeprogrammeerd van zonder MF naar met MF.
Maar als nog werkt het stuur nog niet.

Mijn vraag is heb jij misschien nog ideeën voor mij wat het kan zijn?
Tevens zit er ook een Navigatie van VDO en een Carkit van Nokia in.

PietR
Neutraal
Posts: 1
Joined: 30 May 2019 07:43
Type Auto: BMW 116i
Age: 57

Re: Plaatsen multifunctionele stuur 1 serie

Post by PietR »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Ik heet Piet. Ik heb een BMW 116i uit 2006. Nu heb ik ook een MF stuur geplaatst. Dus ook een andere sleepring. Nu wil ik deze inlezen met mijn Carly-adapter, alleen kan ik die ecu niet vinden in de lijst van in te lezen ecu. Ik heb voor zekerheid in de zekeringen gekeken of er iets ontbreekt. Er is mij opgevallen dat op de zekeringblad voor de radio 3 zekeringen wordt weergeven maar in de zekeringkast zit er maar 1 in. Hoe kan ik mijn MF aan het werken krijgen?
Post Reply

Return to “1 Series”