BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Aanschaf E90 318d

Forum voor alle E9X serie vanaf vanaf 2006 tot 2012.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
DoubleURP
Neutraal
Posts: 7
Joined: 24 Nov 2012 10:49
Type Auto: E90

Aanschaf E90 318d

Post by DoubleURP »

Zoals eerder aangegeven in mijn voorstel bericht ben ik van plan een 3serie diesel aan te schaffen.

Omdat de achterwielaandrijving het rijden waarschijnlijk leuker maakt, en omdat de versies van 2007-2008 qua verbruik rond de 4,7L gem. zitten, theoretisch.
Nu heb ik een 143pk model op het oog die origineel ongeveer even snel accelereert als mijn huidige auto en na chip wel in de buurt moet komen van een 204pk 3L tdi quattro (de concurrentie :mrgreen: )
Maar dan geen verbruik van +/- 1:12 :duh:

Maar goed alles is relatief en het lijkt allemaal eenvoudig en geweldig met zo'n verbruik maar wat zijn de meningen hierover van mensen uit de praktijk? (lees 318d chauffeurs)

En hoe zijn de geluiden uit de BMW wereld over de betrouwbaarheid/duurzaamheid van de betreffende motor?

Anders nog opmerkingen? Ik hoor het graag.

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Aanschaf E90 318d

Post by 325i »

chippen+ trappen is dubbele verbruik
Logica lijkt me.
Volgens autoweek zijn verbruiks monitor zit het verbruik in de praktijk sowieso al zo rond een gemiddelde van 5,7ltr dus iets meer als de fabriek opgeeft.

Maar het blijft altijd zo dat je de juiste rijstijl moet hebben en alles wat je trapt en opvoerd altijd meer gaat verbruiken soms wil chippen de auto wel wat zuiniger maken maar in de praktijk komt dit weinig voor.
Uiteraard zal die nooit het verbruik halen van de Audi en ik heb met z`n 3.0 TDI avant gereden van 2005 maar die dronk wel wat meer dan 1 op 12 vooral met veel binnendoor rijden.
Maarja is ook giga zwaar en een grote motor

Wat betreft die RWD het rijd niet alleen leuker maar vooral veel stabieler en rustiger dus rijgenot wordt stuk hoger
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
DoubleURP
Neutraal
Posts: 7
Joined: 24 Nov 2012 10:49
Type Auto: E90

Re: Aanschaf E90 318d

Post by DoubleURP »

Ja precies dat heb ik ook gezien op autoweek. Nou ik heb vanmiddag nog een proefrit gemaakt en het is heeeel wat anders dan mijn huidige auto. Veel meer comfort en degelijkheid. Elektrisch dakraam en trekhaak, met 1 druk op de knop schiet dat ding onder de bumper vandaan haha geweldige gadget.

De verbruiksmeter die meteen op je rechtervoet reageert gaf redelijk verbruik op, bleef haken bij ongeveer 6l-100km met de cruise op 120. En digitaal bleef de meter op 0.0L/100km, weet iemand hoe dit kan? Is dit omdat hier het gemiddelde komt te staan wat word berekend als er een langere afstand word gereden? Die 4,7L/gem zal wel met 185 eco banden zijn en voor de wind(kracht 10).

Verder geeft mijn huidige auto veel meer een duw in de rug als je het gaspedaal laat bewegen. Terwijl de 318d met 143pk op papier even snel moet zijn tot de 100. Maar goed misschien dat het karakter weer wat te vergelijken is na het chippen.

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Aanschaf E90 318d

Post by 325i »

Denk dat de BMW een beter verloop heeft van vermogen en daardoor voelt die misschien iets langzamer.
Die verbruiksmeter wat op 0 blijft staan is iig niet normaal en moet je dus even voor aanschaf in orde laten maken
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

maden007
Neutraal
Posts: 3
Joined: 27 Nov 2012 22:25
Type Auto: E91 318d

Re: Aanschaf E90 318d

Post by maden007 »

325i wrote: Volgens autoweek zijn verbruiks monitor zit het verbruik in de praktijk sowieso al zo rond een gemiddelde van 5,7ltr dus iets meer als de fabriek opgeeft.
5,6 l/100km doet de mijne en ik probeer braaf op tijd te schakelen (2k), meeste is snelweg, al zegt dat niet zoveel met al die files :o Is dan wel een E91 318d.

Hoop dat het helpt, zou 5,0 l/100km moeten doen volgens het boekje.
BMW 318d (E91) 2007

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Aanschaf E90 318d

Post by 325i »

Wat het meeste helpt om je verbruik omlaag te helpen op de snelweg is je snelheid iets terug brengen en zoveel mogenlijk op de motor afremmen.
ipv achter een auto te hangen achter een busje gaan hangen een airco uitlaten , verlichting uitlaten overdag.
Aan de andere kant natuurlijk om nu 0.6ltr te besparen en als een opa over de weg te gaan en op alles te moeten letten was het mij niet waard.
Mijn huidige verbruik van de auto`s is gemiddeld 12ltr op 100km en 8,7 ltr op de 100km dus 5,6ltr op 100km is voor mij bizar zuinig de gemiddelde BMW waar ik mee gereden heb had altijd wel een 14ltr nodig en heb al vaker 33ltr op 100km meegemaakt :P :lol:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
DoubleURP
Neutraal
Posts: 7
Joined: 24 Nov 2012 10:49
Type Auto: E90

Re: Aanschaf E90 318d

Post by DoubleURP »

Een E91 is de coupe en de E92 de cabrio? De Ibiza moest op papier ook 1:20 rijden maar daar moest je dan met smalle winterbanden nog steeds wel je best voor doen, de zuinigheid verschilde per type/bouwjaar van de tdi motor (bij zelfde aantal pk's)

Nou ik heb er niet lang meer over nagedacht en sinterklaas brengt de auto volgende week :D

Iemand ook ervaring met het chippen van de motor?

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Aanschaf E90 318d

Post by 325i »

Ik hou het tegenwoordig niet helemaal bij maar ik wordt vlug genoeg verbeterd denk ik E90 Sedan , E91 touring , E92 coupe , E93 cabrio.

Mijn inziens was het vroeger makkerlijker maargoed ze zullen zo hun redenen hebben bij BMW
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

PaulC
Neutraal
Posts: 3
Joined: 30 Nov 2012 18:39
Type Auto: BMW 318D E90 2009

Re: Aanschaf E90 318d

Post by PaulC »

Wat informatie over chiptuning zou ik ook graag willen lezen.

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Aanschaf E90 318d

Post by 325i »

wat voor een info wil je hebben
Via google vind je natuurlijk een hele berg maa wellicht heb je een specifieke vraag?
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

PaulC
Neutraal
Posts: 3
Joined: 30 Nov 2012 18:39
Type Auto: BMW 318D E90 2009

Re: Aanschaf E90 318d

Post by PaulC »

Thx voor je reaktie!

Wat mij op dit moment nog tegenhoud is het feit blijft alles heel?
Maw is het blok in mijn 318d hetzelfde als een 320d.
Volgens een lokale garagehouder gespecialiseerd in BMW wel.
Kijk 38 peekaa en 75 nm koppel erbij is geweldig,al kom ik eigenlijk niks te kort!
BMW zelf heeft voor een corplease geen tuning,dus is het verstandig om te gaan shoppen?
Ik dacht aan Mosselmantuning.

Gr PaulC

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Aanschaf E90 318d

Post by 325i »

Blok is idd het zelfde.

Wat betreft het tunen , mosselmann heeft wel ervaring met BMW`s maar als je echt veilig wilt chippen moet je max 10% vermogens toename pakken maar ik zelf zeg dat die 38pk ook niet bijzonder zal zijn voor de auto.
Wat je natuurlijk wel krijgt is dat turbo`s relatief snel slijten.
En wil je safe zijn moet je de auto laten zoals die is is maar dat snap je denk ik zelf ook wel
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
DoubleURP
Neutraal
Posts: 7
Joined: 24 Nov 2012 10:49
Type Auto: E90

Re: Aanschaf E90 318d

Post by DoubleURP »

Specifieke vragen over 318d met chiptuning:

Bij hoeveel km heb je je koppeling vervangen?
Bij hoeveel km heb je je turbo vervangen?
Heb je er misschien meteen een grotere turbo met sterkere koppeling opgezet?
Hoe is het verbruik? (ik neem aan dat woon-werk verkeer met cruise control wel zuiniger word)
Wat zijn de waardes gemeten vanaf een testbank? (voor en na de tuning)

En heb je dan de 122, 136 of 143pk uitvoering van de 318d.

Andere vraag:

De pook trilde enorm na het starten van de auto, is dit normaal - komt dit vaker voor? Kan het kwaad?

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Aanschaf E90 318d

Post by 325i »

Een diesel blijft een diesel hoe stil en goed geisoleerd die ook is dus die pook wat rameld bij het starten zou ik me geen zorgen over maken.
Wat betreft de rest kan ik je alleen maar vertellen over mijn ervaringen wat andere gehad hebben
Ik zelf heb nog nooit een 318d gehad en heb ook echt een hekel aan diesels dus daar zal je mij niet vlug in zien rijden.

Koppelingen tegenwoordig slijten iets harder door het trekken net als vliegwiel.
Gemiddeld gezien als je een beetje pittig rijd regelmatig moet je rekenen tussen de 100dkm en 150dkm waar die vroeger tussen de 200dkm en 250dkm eruit vloog.
Relatief normaal voor een Opel om bij 150dk eruit te vliegen dus dat een BMW dat tegenwoordig ook heeft lijkt me niet echt erg.
Turbo`s moet je gewoon goed laten nalopen en met verstand ermee omgaan dan kunnen ze redelijk wat hebben.
En dat blijkt ook wel want een vriend van me boeide het ding niks en reed 120dkm per jaar gevolg gemiddeld 2x per jaar een nieuwe turbo erop en die was helemaal orgineel :shock:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000
Post Reply

Return to “2006 - 2012 (E90, E91, E92, E93)”