BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

[e39] Ervaringen gas installatie?

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

web
2e Versnelling

Post by web »

dB-Mike wrote:Waar rijd jij dan op ????
Niet om 1 of ander maar het proces is ...Ruwe Olie (zwart goud) -> Kerosine -> Diesel -> Benzine -> ethanol -> Methanol
Dus tsja
Wil jij kunne rijden zul je mijn brandstof moeten filteren :twisted:
Geen wonder dat diesels zo stinken - het zijn de varkens van de weg, vreten alles :lol: Zelfs afgewerkte motorolie kun je opstoken in zo'n petroleumstelletje op wielen. Dat verklaart natuurlijk meteen het lawaai en de rotzooi uit de pijp :P

Ik zou de viezigheid gewoon terugpompen de aarde in, en alleen het goeie geraffineerde spul in m'n tank doen ;) Maar eigenlijk rijd ik liever LPG - zo'n schone pure brandstof dat de motorolie zelfs minder snel zwart wordt dan op benzine! Diesel daarentegen, 1x starten en je olie is weer inkt... vreselijk smerig werk ook, sleutelen aan dieselmotoren...

Ik rijd nu in een dieseltje, na 3 gasbakken, en wil gauw weer terug naar LPG... stil, snel en schoon...
E39 540i6 Touring arktissilber

Robinadriaensen
1e Versnelling

Post by Robinadriaensen »

De huidige installaties werken volgens het Liquid Propane Injection (LPI) systeem waarbij gas via separate injectoren wordt ingespoten.
In samenwerking met het standaard motormanagement en de elektronische regelunit van de installatie bereikt u prestaties die nauwelijks afwijken van het rijden op benzine.

bron: http://www.allroundlpg.nl/prod01.htm

ofwel LPG G3 installaties met LPI systeem (vloeibare injectie)
houd in geen vermogen verlies, en koeling van de kleppen door vloeibare injectie.

ik heb ooit zelf in exel een berekening gemaakt.
waarmee ik lpg bezine en diesel met elkaar kon vergelijken.

invoergegevens:
verzekering
belasting
verbruik
onderhoudkosten
brandstofkosten
kilometers per jaar.

daarin zie je dat lpg vanaf 4000 km/jaar goedkoper is dan bezine
bij 15.000 km per jaar word diesel goedkoper dan bezine.

bij 20.000 km/jaar (zoals bij mij) bespaar ik bijna 100 euro per maand :P
Groeten Robin

[ external image ]

Stel je even voor: Mijn eerste BMW, E36 sedan
Eerste project: Robin's E36 Sedan Project
Audio Showcase: BMW Project Primeiro

Topic Author
xandyx
Neutraal

Post by xandyx »

Robinadriaensen wrote:De huidige installaties werken volgens het Liquid Propane Injection (LPI) systeem waarbij gas via separate injectoren wordt ingespoten.
In samenwerking met het standaard motormanagement en de elektronische regelunit van de installatie bereikt u prestaties die nauwelijks afwijken van het rijden op benzine.

bron: http://www.allroundlpg.nl/prod01.htm

ofwel LPG G3 installaties met LPI systeem (vloeibare injectie)
houd in geen vermogen verlies, en koeling van de kleppen door vloeibare injectie.

ik heb ooit zelf in exel een berekening gemaakt.
waarmee ik lpg bezine en diesel met elkaar kon vergelijken.

invoergegevens:
verzekering
belasting
verbruik
onderhoudkosten
brandstofkosten
kilometers per jaar.

daarin zie je dat lpg vanaf 4000 km/jaar goedkoper is dan bezine
bij 15.000 km per jaar word diesel goedkoper dan bezine.

bij 20.000 km/jaar (zoals bij mij) bespaar ik bijna 100 euro per maand :P
Ik rij maandelijks 4.000km dus die 15.000 haal ik wel. Van wat ik nu van begrijp zijn er meerdere generaties van LPG installaties:

LPI (vloeibaar gas) is daar de laatste van, voordelen zijn koelere werkings temperatuur, geen vermogens verlies. Nadelen iets meer verbruik, pomp zit IN de gastank en het systeem kost iets meer.

Wat ook op de duitse forums veel over gesproken word is het systeem van Prins VSI, deze hoort tot de 4e generatie. Dit systee is een verder ontwikkelde versie van de oude techniek (gasdamp). Werkt dus op een hogere temperatuur.

Mn vader had liever de lpi versie (ik doe samen met mn vader het onderhoud aan mn auto), ivm de lagere temperaturen (warm/heet = slijtage). Persoonlijk laat ik het een beetje afhangen aan de formaten van beschikbare tanks, al neig ik ook een beetje naar het lpi systeem :)

De duitse forums hebben het ook over de concurrent van LPi namelijk ICOM JTG (zelfde techniek andere naam), deze valt af omdat er (wat ik op internet las) geen nederlandse leveranciers zijn. Dus geen G3 certificering, dus geen 399 euri wegen belastings korting..

dB-Mike
3e Versnelling

Post by dB-Mike »

web wrote:
dB-Mike wrote:Waar rijd jij dan op ????
Niet om 1 of ander maar het proces is ...Ruwe Olie (zwart goud) -> Kerosine -> Diesel -> Benzine -> ethanol -> Methanol
Dus tsja
Wil jij kunne rijden zul je mijn brandstof moeten filteren :twisted:
Geen wonder dat diesels zo stinken - het zijn de varkens van de weg, vreten alles :lol: Zelfs afgewerkte motorolie kun je opstoken in zo'n petroleumstelletje op wielen. Dat verklaart natuurlijk meteen het lawaai en de rotzooi uit de pijp :P

Ik zou de viezigheid gewoon terugpompen de aarde in, en alleen het goeie geraffineerde spul in m'n tank doen ;) Maar eigenlijk rijd ik liever LPG - zo'n schone pure brandstof dat de motorolie zelfs minder snel zwart wordt dan op benzine! Diesel daarentegen, 1x starten en je olie is weer inkt... vreselijk smerig werk ook, sleutelen aan dieselmotoren...

Ik rijd nu in een dieseltje, na 3 gasbakken, en wil gauw weer terug naar LPG... stil, snel en schoon...
Als je schoon wilt moet je een hybride nemen
En als je echt schoon wilt waterstof
Echter ik snap je punt wel maar zie het dillema niet
Diesel kent zijn nadelen maar ook zijn voordelen
-
Nadelen:
Smerig (stinkt vreselijk)
Olie word inkt (door de dikte van de diesel)
Vervuiling ( dat weet je met rauwere olie )
-
Voordelen:
Meer power onderin
Minder verbuik
Je kunt ook op alle andere olien draaien als frituurvet slaolie lijmzaadolie en nog vele vele meer
-
Daarom is nu ook een ander produkt in amerika aan de pomp te krijgen wat milieuvriendelijker is dan alle andere soorten diesel en het vergt 400 euro om de motor aan te passen
BIODIESEL
En het is gewoon afval van datgeen wat jij net noemt VARKENS
Je hergebruikt datgeen wat je normaal wegdumpt
Dus al met al minder afval in de wereld en een schonere uitstuit bij een laag verbruik
-
Zou het wel weten als nederlandse regering
-
Mike
There's no place like the carseat...!!!

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

idd

als nederlandse regering noem ik hierbij biodiesel als verplichte brandstof...

om nog een beetje een dikke 7 serie bmw of audi a8 te kunnen rijden heffen we hier 140% btw bovenop...

we geven dan wel een jaarlijkse houderschapskorting van 200 euro !!

note. yeah zo werkt ut wel hiero...
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

Topic Author
xandyx
Neutraal

Post by xandyx »

Bio diesel is ook al een geruime tijd verkrijgbaar in duitsland. Dus het zit er wel aan te komen. Maar ja ik zie het niet zitten om elk jaar een nieuwe roetfilter te moeten plaatsen. En biodiesel zal in nederland straks natuurlijk wel weer veel duurder zijn als gewone diesel (kijk maar naar dat ethanol-benzine alternatief).

Hybride is trouwens alleen in de stad/file mileu vriendelijk, dan gebruikt hij de electromotor. Gewone snelweg stukken gebruikt hij 100% de benzine motor. En de bmw hybrides liggen nog niet echt in het budget :lol:

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

idd hellaas moet er hier in de nl zoveel belastingen over betaald worden.

ik bedoel kijk maar naar gas bijvoorbeeld...

is een schonere brandstof
is een goedkopere brandstof

dus de wegenbelasting moet omhoog om zo alsnog genoeg geld binnen te krijgen...

een aantal weken geleden werd nog geopperd met het idee om bpm af te schaffen... grootste nadeel voor de 2de kamer was dat de grote van de schatkist zou vermideren, dus daar werd een oplossing voor gezocht.... bpm half eraf... en betalen voor je km's die je maakt... ( extra betalen in bepaalde gebieden / tijden )....

en niet alleen dat.... Nederland was meen ik het 2de of 3de land ter wereld waar de meeste (hoogste) belastingen p.p werden betaald.

het wordt er hellaas niet veel beter op ( veel inleveren ) maar gelukkig hebben wij wel een goede verzorgings staat, ben je ziek of dergelijke word je veelal wel geholpen ( ik zeg niet snel of goed maar wel geholpen )...

Ya Know.....
It Is What It Is

desmett
1e Versnelling

Post by desmett »

dB-Mike wrote:En als je echt schoon wilt waterstof
... Vervuiling ( dat weet je met rauwere olie )
... Je kunt ook op alle andere olien draaien als frituurvet slaolie lijmzaadolie en nog vele vele meer
Waterstof echt schoon? Uit het standpunt van de automobilist bekeken wel, enkel waterdamp als uitstoot, uit standpunt van de producent bekeken nog vervuilender dan fossiele brandstoffen: proces om waterstof uit water te verkrijgen (electrolyse) is enorm arbeidsintensief en vraagt enorm veel elektrische energie. Als men dan nog uit de nucleaire elektriciteitopwekking wilt stappen is de overgang naar waterstof (zolang men geen makkelijkere niet te dure manier om waterstof te verkrijgen heeft gevonden) niet de schoonste oplossing, enkel maar een verplaatsing van het probleem.

Zou je me even kunnen verklaren waarom rauwere olie vervuilender is? Allesinds niet in het distillatieproces. Wat wel klopt is dat de inspuitsystemen van de huidige diesels veel gevoeliger zijn aan vervuilde brandstof dan de benzine systemen vanwege de hoge drukken. Dat er meer roetvorming optreedt is wel het geval, maar dit heeft niets te maken met zogenaamde vervuiling vanwege de rauwere olie.

Je kunt idd op andere oliëen draaien, maar in de meeste gevallen is dit op termijn nefast aangezien de plantaardige oliëen andere eigenschappen hebben dan de fossiele wat kan zorgen voor het aanvreten van rubbers, niet genoeg smering van de pomp aangezien diesel ook een smerende eigenschap heeft in het inspuitsysteem. Dus om goed te zijn moet het systeem hieraan aangepast worden.

Je kan er uiteindelijk eindeloos over discuteren, alle brandstoffen hebben voordelen en nadelen, uiteindelijk in het algemeen genomen zijn ze elkaar waard en dan is er nog die ene factor die in de meeste discussies eigenlijk doorweegt en dat blijkt toch wel de persoonlijke voorkeur te zijn.
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!

web
2e Versnelling

Post by web »

Robinadriaensen wrote:De huidige installaties werken volgens het Liquid Propane Injection (LPI) systeem waarbij gas via separate injectoren wordt ingespoten.
Te kort door de bocht. Alleen Vialle LPI werkt met vloeibare inspuiting, ALLE andere moderne sequentiele 'volgsystemen' zijn dampinjectie. En Vialle is daarom niet moderner, het is gewoon een andere manier om hetzelfde te doen. Heeft voordelen, maar ook nadelen. Vialle was wel de eerste geloof ik, ruim 10 jaar geleden, maar heeft wel heel wat jaren nodig gehad om de problemen met pompen en injectoren onder controle te krijgen.
Robinadriaensen wrote:ofwel LPG G3 installaties met LPI systeem (vloeibare injectie) houd in geen vermogen verlies, en koeling van de kleppen door vloeibare injectie.
Dat staat in de folder ja, maar de praktijk leert dat vermogensverlies pas weggaat als de auto gechipt wordt om het hogere octaangetal van LPG te benutten. Iets vermogensverlies en iets meerverbruik moet je dus toch nog wel op rekenen, ook met LPI. Koeling van de kleppen door vloeibare injectie klinkt ook leuk, maar alleen de inlaatkleppen merken daar echt wat van en de uitlaatkleppen zijn het grootste probleem.

Oftewel Vialle belooft veel maar maakt niet alles waar. Toch blijft er onder de streep nog wel een goed product over, wat goedkoper, stiller en schoner blijft dan diesel. Maar echt veel beter dan dampinjectiesystemen als Prins is het niet.

web
2e Versnelling

Post by web »

xandyx wrote:ivm de lagere temperaturen (warm/heet = slijtage).
Dat LPG heter brandt (ofzo, je hoort verschillende varianten) is trouwens een hardnekkig fabeltje. Bij het zien van 'verbrande' kleppen is de conclusie 'hitte' snel getrokken. Het klinkt heel logisch en daarom herkauwt iedereen het, maar in werkelijkheid is er iets anders aan de hand.

Het echte probleem is eigenlijk PRECIES hetzelfde als destijds met loodvrij. Bepaalde rommel in de brandstof (schadelijke rommel zoals destijds lood, maar andere verontreinigingen doen dit ook, alleen minder) vormt na de verbranding as-achtige afzettingen op de kleppen en klepzetels.Die afzettingen vormen een slijtlaagje. Elke keer dat de letterlijk gloeiend hete kleppen en klepzetels met elkaar in contact komen wordt dat laagje er weer af geslagen en de langs stromende uitlaatgassen vormen een nieuwe. Dat wordt ook wel "smering" van de kleppen genoemd.

Nu vormde lood vroeger een vrij sterke beschermlaag (veel loodhoudende asdeeltjes in de uitlaatgassen - precies de reden dat het nu verboden is), zodat ze vroeger met relatief goedkope materialen konden werken voor klepzetels en kleppen. Loodvrij bevat veel minder "as-vormende" verontreiniging, zodat die beschermlaag een stuk zwakker is. Toen moesten autofabrikanten dus duurdere geharde metalen gaan toepassen.

Het probleem van LPG met kleppen is dat LPG een superschone pure brandstof is, en dus helemaal geen as vormt. Mooi schoon dus, maar minder fijn voor de kleppen die zo'n aslaagje juist goed kunnen gebruiken als slijtlaagje... oftewel eigenlijk hetzelfde als de stap van gelode benzine naar loodvrij, maar dan nog een keer.

LPG brandt dus NIET heter ofzo - was dat maar waar ; wie natuurkunde heeft gehad (ik heb het twee jaar gestudeerd) weet dat je dan ook meer vermogen zou hebben :!: Een verbrandingsmotor loopt namelijk volledig op de energie=hitte die vrijkomt bij verbranding.

LPI koelt de boel wel iets af omdat het in de inlaatpoort/cylinder pas verdampt, maar dat kleine beetje koeling staat in geen verhouding met de warmte die bij verbranding vrijkomt. Voor de uitlaatkleppen, na de verbranding, maakt het helemaal geen verschil. En die hebben juist veruit het meest te lijden op LPG. Oftewel dat hoeft geen reden te zijn om voor LPI te kiezen, want dat helpt gewoon niet. Een kop gaat op LPI niet of nauwelijks langer mee dan op dampgas (ik heb genoeg ervaring met merken die vaak op gas gezet worden zoals Volvo en Citroen om dat te kunnen zeggen...)

Als je bang bent voor versleten kleppen (dan moet je wel twee ton ofzo door willen rijden met dezelfde auto na lpg inbouw!) kun je dat beter oplossen met flashlube. Dat is een soort loodvervanger maar dan voor LPG. Dat helpt dus WEL, omdat je het probleem dan bij de oorzaak aanpakt.

Let wel, de klepzetels (en kleppen) zijn dus echt het ENIGE onderdeel wat te lijden heeft van LPG, de rest van de motor is er juist blij mee doordat de motorolie schoner blijft. De klepzetels zijn het enige onderdeel wat door de brandstof 'gesmeerd' wordt, voor de rest heb je de motorolie.

web
2e Versnelling

Post by web »

dB-Mike wrote: Als je schoon wilt moet je een hybride nemen
En als je echt schoon wilt waterstof
Echter ik snap je punt wel maar zie het dillema niet
Diesel kent zijn nadelen maar ook zijn voordelen
Ik zie ook geen dilemma ; LPG FTW! Geen dilemma maar een uitgemaakte zaak :P
dB-Mike wrote: Voordelen:
Meer power onderin
Minder verbuik
Je kunt ook op alle andere olien draaien als frituurvet slaolie lijmzaadolie en nog vele vele meer
Meer power onderin? Ietsje koppel inderdaad, tenzij je de top diesel (E39: 530d) ook met de top benzine motor (540 of M5) gaat vergelijken, dan heeft de benzinemotor nog steeds meer koppel en VEEL meer vermogen.

Maar sommige mensen (vooral ouden van dagen :P) vinden het inderdaad prettig dat het max. vermogen al bij heel laag toerental beschikbaar is en dat ze dus nooit toeren hoeven maken. Dat je op benzine als je wel toeren maakt ook sneller bent, maakt voor hun niet uit. Kwestie van smaak denk ik! Voor wie sneller is telt uiteindelijk het vermogen aan de wielen, maar welk motorkarakter je prettig vindt is persoonlijk. Ik moet zeggen dat ik dieselachtig ook wel prettig vind, daarom vind ik een V8 (540) ook heel lekker rijden. Enorme trekkracht vanaf stationair, geweldig blok.

Minder verbruik? Klopt, dat is het enige grote voordeel van diesel voor mij, je hoeft niet zo vaak te tanken! Nu zijn de zescylinder diesels van BMW niet bepaald zuinigheidswonders, maar nog altijd een stuk zuiniger dan benzine. Op LPG tank je weer iets vaker, bij elkaar gauw anderhalf keer zo vaak als op diesel. Punt voor diesel! Minder verbruik betekent trouwens niet dat je goedkoper uit bent - per kilometer verstook je al gauw een paar cent minder LPG. Zeker bij BMW, met z'n relatief zuinige benzinemotoren en onzuinige diesels.

Slaolie/ZBO heb ik er nu ook deels in zitten maar dat meurt wel hoor :P Ruik je veel sterker dan gewoon diesel. De lucht is wel prettiger, heeft wel iets weg van een oliebollenkraam.
dB-Mike wrote: Daarom is nu ook een ander produkt in amerika aan de pomp te krijgen wat milieuvriendelijker is dan alle andere soorten diesel en het vergt 400 euro om de motor aan te passen
BIODIESEL
En het is gewoon afval van datgeen wat jij net noemt VARKENS
Je hergebruikt datgeen wat je normaal wegdumpt
Dus al met al minder afval in de wereld en een schonere uitstuit bij een laag verbruik
Leuk idee, maar daar heb je toch nog andere brandstoffen bij nodig, omdat er vast niet genoeg afval is om het wereld wagenpark op te laten rijden. Biodiesel kun je trouwens in NL (heel weinig) en in Duitsland ook kopen, maar dat is denk ik wat anders dan wat jij bedoelt. Niet van varkens afval gemaakt maar van plantaardig spul.

Geen van beide lossen het fijnstof probleem op, wat ik zelf belangrijker vind dan het CO2 probleem waar de geleerden het nog lang niet over eens zijn. Dat fijnstof kankerverwekkend is, is iedereen het wel over eens...

web
2e Versnelling

Post by web »

xandyx wrote:Bio diesel is ook al een geruime tijd verkrijgbaar in duitsland. Dus het zit er wel aan te komen. Maar ja ik zie het niet zitten om elk jaar een nieuwe roetfilter te moeten plaatsen. En biodiesel zal in nederland straks natuurlijk wel weer veel duurder zijn als gewone diesel (kijk maar naar dat ethanol-benzine alternatief).
Yup.
Van Staveren Lelystad verkoopt het al. In het begin was het dezelfde prijs als gewone diesel (introductiekorting?) maar nu opeens een stuk duurder?

http://www.staveren.nl/?pagina=Tankstations

web
2e Versnelling

Post by web »

desmett wrote: Waterstof echt schoon? Uit het standpunt van de automobilist bekeken wel, enkel waterdamp als uitstoot, uit standpunt van de producent bekeken nog vervuilender dan fossiele brandstoffen: proces om waterstof uit water te verkrijgen (electrolyse) is enorm arbeidsintensief en vraagt enorm veel elektrische energie. Als men dan nog uit de nucleaire elektriciteitopwekking wilt stappen is de overgang naar waterstof (zolang men geen makkelijkere niet te dure manier om waterstof te verkrijgen heeft gevonden) niet de schoonste oplossing, enkel maar een verplaatsing van het probleem.
Toch is zo'n verplaatsing helemaal geen raar idee. Je kunt veel makkelijker (en milieubewuster) een paar centrales vervangen dan honderd miljoen auto's.
Je bent ook veel flexibeler in energiebronnen. Een windmolen, waterkrachtcentrale of 100 vierkante meter zonnepaneel past nou eenmaal niet in een auto, maar kun je wel gebruiken om waterstof te maken. Om maar niet te spreken van schone kernfusie wat heel hard in ontwikkeling is. Al die dingen kun je aansluiten op waterstoffabrieken. Daarbij, de vervuiling die er nog is, verplaats je dan in ieder geval uit drukke woongebieden (steden). Energie voor auto's uit het "universele" electriciteitsnet halen vind ik dus helemaal niet zo'n raar idee. Soms moet je een probleem inderdaad eerst verplaatsen om het beter oplosbaar te maken!!!

Topic Author
xandyx
Neutraal

Post by xandyx »

web wrote:Als je bang bent voor versleten kleppen (dan moet je wel twee ton ofzo door willen rijden met dezelfde auto na lpg inbouw!) kun je dat beter oplossen met flashlube. Dat is een soort loodvervanger maar dan voor LPG. Dat helpt dus WEL, omdat je het probleem dan bij de oorzaak aanpakt.
Bang is een groot woord hoor :D Zou alleen een financiele tegenslag zijn. Probleem met zon flashlube is dat deze maar 4.000km mee gaat (en je gaat niet elke maand een nieuwe plaatsen).

Als LPi ten opzichte van VSI (prins) echt bijna geen voordelen heeft wordt prins wel interresanter (ivm aanschafprijs van het systeem).

web
2e Versnelling

Post by web »

xandyx wrote:Probleem met zon flashlube is dat deze maar 4.000km mee gaat (en je gaat niet elke maand een nieuwe plaatsen).
En dan moet je 'm bijvullen. So? Moet met je tank wel vaker ;)

Je hoeft niet het hele ding te vervangen... maargoed, afhankelijk hoe lang je nog met de auto wil doen is dat misschien helemaal niet interessant. Als je je cylinderkop toch niet op gaat rijden dan boeit het niet.
xandyx wrote:Als LPi ten opzichte van VSI (prins) echt bijna geen voordelen heeft wordt prins wel interresanter (ivm aanschafprijs van het systeem).
Idd. Reken op maximaal 4-5% vermogenswinst van LPI ten opzichte van VSI. Dat is ongeveer de hoeveelheid inlaatlucht die 'weggedrukt' wordt door de gasdamp inspuiting en dus de ademhaling van de motor vermindert. Vloeibaar LPG neemt bijna geen ruimte in beslag. Maar dat geldt alleen als de LPG pas in de cylinder verdampt als de inlaatklep dicht is, zoals Vialle beweert, maar eigenlijk geloof ik daar geen barst van. De LPG begint met verdampen zodra het (verneveld) de injector verlaat. Je merkt dat doordat het inlaatspruitstuk kouder wordt. Het verdicht de lucht wel door 'm af te koelen, dus al met al zul je toch nog wel iets winst overhouden. Maar veel is het niet, lijkt me sterk dat je het gaat voelen! Maar als je de meerprijs voor een pk'tje of 3-4 overhebt, dan moet je LPI kiezen! Maar wel zorgen dat ie echt goed afgesteld wordt, want dat maakt veel meer verschil!

Geen van beide installaties hebben de oude venturi ringmixer nog, wat vroeger altijd zo'n prachtige restrictie in je inlaatsysteem was. Dat waren de installaties die grof vermogen kostten, dat is gelukkig niet meer.

De installatie zelf van Prins is ietsje betrouwbaarder dan Vialle, hoewel de meeste problemen er bij Vialle intussen ook wel een beetje uit zijn (vroeger was het verschil groter - om de haverklap kapotte pompen en injectoren, en allemaal erg duur...)
Post Reply

Return to “Algemeen”