BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Welke luidsprekers en Chiptuning? (2 vragen)

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team


web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

Het verschil tussen 316 en 318 is meer dan alleen de chip. De nokkenas is ook anders, om maar wat te noemen.

Dat een chip de levensduur verkort is bangmakerij. Dat scheelt bijna niks, en ook alleen maar op die momenten dat je het extra vermogen (wat heel weinig is bij een ongeblazen motor) aanspreekt. En als je dat verstandig doet - dus alleen als de motor goed op temperatuur is - maakt het NOG minder uit.

Maar zin heeft het ook niet, want de winst die je kan behalen zonder inwendig in de motor te gaan sleutelen is heel klein. Je kunt nu wel honderden, duizenden euro's in de 316 motor gaan gieten om er een paar pk's meer uit te wringen, maar waarom heb je dan voor die paar honderd extra niet meteen een 318, 320 of hoger gekocht? Een 316 snel maken is een bodemloze put, duurder dan meteen de 'goeie' kopen. In tweedehands prijzen maakt het maar weinig verschil, welke motor erin zit...
E39 540i6 Touring arktissilber

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

Qua speakers eerst maar eens zien wat er standaard in zit. In de E46 is optioneel een mooie Harman Kardon set geleverd, die niet snel 'te slecht' is. Je 50W BOSS speakers zijn dan juist slechter! Met goeie standaard (non-HK) speakers is het waarschijnlijk een kwestie van proberen wat er beter klinkt.
E39 540i6 Touring arktissilber

ronald 2002
2e Versnelling
Posts: 313
Joined: 17 Oct 2007 07:44
Location: walcheren zld
It’s my birthday
Age: 58

Post by ronald 2002 »

En hij geeft geen garantie
Hij past namelijk de lapfields in de EPROM aan.
Als je die veranderd veranderd ook je compressie


dat is nieuw voor mij.

shit,en ik maar zuigers veranderen,koppen laten vlakken.
ik heb zelfsaleen een onderblok laten vlakken om meer compressie te krijgen.

als ik geweten dat dat met een chip tuning ookhad gekunnen had ik 1000deneuro bespaard :x
2002 '75 +m3 '93+530D'02

Topic Author
bugriders
Neutraal
Posts: 25
Joined: 24 Feb 2008 09:28
Location: Belgie - Brussel
Contact:

Post by bugriders »

web wrote:... waarom heb je dan voor die paar honderd extra niet meteen een 318, 320 of hoger gekocht? Een 316 snel maken is een bodemloze put, duurder dan meteen de 'goeie' kopen. In tweedehands prijzen maakt het maar weinig verschil, welke motor erin zit...
Thx voor de tips!

Ik hebd deze gekocht voor de kleur, interieur, opties, en vooral omdat hij heel goed onderhouden is en weinig kms heeft.

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

ronald :lol: :lol:

zo zie je maar, hoe de indianenverhalen in de wereld komen...
E39 540i6 Touring arktissilber

dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 44
Contact:

Post by dB-Mike »

ronald 2002 wrote:En hij geeft geen garantie
Hij past namelijk de lapfields in de EPROM aan.
Als je die veranderd veranderd ook je compressie


dat is nieuw voor mij.

shit,en ik maar zuigers veranderen,koppen laten vlakken.
ik heb zelfsaleen een onderblok laten vlakken om meer compressie te krijgen.

als ik geweten dat dat met een chip tuning ookhad gekunnen had ik 1000deneuro bespaard :x
De compressie gaat omhoog doordat er ook meer brandstof en lucht word ingespoten
Dus je volume kwa mengsel aan lucht en brandstof is hoger wat tot een hogere compressie leid
Daarbij komt dat de warmte afgifte van de hogere compressie tijdens ontbranding zorgt voor een hogere temperatuur wat weer resulteerd in een hogere slijtage van onderdelen

En indd om meer power te krijgen uit een 316 is gewoon iets wat sonde van de centen is
Had dan indd een 320 of 325 genomen
Die opties die vaak in de 316 "bijgekocht" worden zitten vaak (niet altijd) standaard al in de 320/325
-
@ web
Het is geen fabeltje vraag maar aan de tuners en tevens aan de fabriekanten hoe het komt dat de garantie vanaf fabriek vervalt
Als het niet schadelijk zou zijn dan zouden ze die garantie nog aanhouden
Tevens is het WEL zo dat fabriekanten een standaard EPROM plaatsen die voor de gemiddelde rijder is
Niet te sportief maar ook niet te braaf
En ja je kan wel wat winsten halen uit chippen
Maar bij een NA blok is dat MINIMAAL
Maar of je dit ook echt nodig gaat hebben ?? (denk het niet)
Denk dat je jezelf alleen maar meer kosten op de hals haald i.p.v. dat je er slim aan doet
-
Ik zou gewoon lekker genieten van de wagen zoals die is
-
Mike
There's no place like the carseat...!!!

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

dB-Mike wrote:De compressie gaat omhoog doordat er ook meer brandstof en lucht word ingespoten
Je hebt het nu over dynamische compressie, niet over statische compressieverhouding, maargoed, zelfs dan nog:
Lucht wordt niet ingespoten!!! Lucht wordt aangezogen, en daar heeft de chip (behalve misschien een valvetronic!) geen invloed op bij een niet turbo wagen!! Daarom win je met een chip op een non-turbo motor ook zo weinig vermogen... je bent beperkt door de hoeveelheid lucht (zuurstof) die de motor aanzuigt. Een chipbakker kan wat spelen met brandstof en ontsteking maar dat is het dan ook. Lucht hoeveelheid verandert NIET door alleen een chip !!!
dB-Mike wrote:@ web
Het is geen fabeltje vraag maar aan de tuners en tevens aan de fabriekanten hoe het komt dat de garantie vanaf fabriek vervalt
DAT komt omdat er vooral vroeger veel prutsers op de chipmarkt waren, die de ontsteking veel te agressief zetten waardoor je de motor doodpingelt. Daar wil de fabriek terecht niet verantwoordelijk voor zijn. Maar een GOEIE chip doet dat niet, trouwens tegenwoordig zijn motoren voorzien van pingelsensoren. En daarom zijn een aantal merken nu ZELF begonnen met chips leveren (o.a. VAG) waarbij de garantie NIET vervalt! Je kunt ze zelfs meeleasen! En waarom vervalt de garantie niet? Omdat de motor even lang mee gaat bij een GOEIE chip, die op een verantwoorde manier dat kleine beetje extra vermogen pakt ! Door ze zelf te leveren zorgen ze alleen dat ze zeker weten dat je een goeie chip pakt ipv eentje die door een beunhaas in een achterkamertje geprogrammeerd is zonder ooit iets op een rollenbank te testen. En dan hou je dus gewoon je garantie! En terecht! Helaas doet nog niet elk merk dat, misschien ook omdat ze in de showroom liever een 318 verkopen dan een 316 plus een chippie. Zit meer marge op, pure business dus :wink:

(helaas worden veel chips zo op de gok gemaakt, en daar kun je dus inderdaad motorschade van krijgen! Maar die motorschade komt van fouten in de chip, niet door het extra vermogen!)
dB-Mike wrote:Ik zou gewoon lekker genieten van de wagen zoals die is
-
Mike
Daar ben ik het nou wel helemaal mee eens :lol:

Maar ga alsjeblieft niet mensen (o.a. ronald en ik) die zelf getunede motoren bouwen vertellen hoe tuning werkt, ik ga jou ook niet vertellen hoe je een dB competitie wagen moet bouwen :lol: (dat weet jij namelijk veel beter dan ik !!!)
E39 540i6 Touring arktissilber

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 40

Post by Mikey »

dB-Mike wrote:Mja ik wilde zo een bedrijf ooit starten enkel er is hier te veel van dat soort zaakjes zoals Remco's en Andere waardoor het voor mij niet meer intressant is
-
Als ik het doe doe ik enkel Top-Line audio
-
Denk aan:
Rockford
Kenwood
MTX
Oxygen
SPL Dynamics
DD audio
Ground Zero
Alpine
-
En dat zijn er maar een paar
-
Ben zelf een inbouwer en heb veel ervaring in bouwen van zelfgemaakte wooferkisten en polydeuren en dashboards
Enkel er is geen brood in te verdienen in het top-segment
-
Wel jammer
WIl altijd al een eigen zaak
Maar jah
Wie weet ........Ooit... (zucht)

Grappig.... Heeft hij juist net ook hier...

En loopt goed..... iedere dag is hij wel bezig met een klant.
Heeft het zaakje nu ondertussen n anderhalf jaar.. is toch nog aardig gegroeid...

En nja... er zitten hier ook wel een aantal inbouw zaakjes e.d. maar quality zorgt er wel voor dat jij opvalt tussen de rest... het begin was wel moeilijk maar daarna loopt het wel als men weet hoe en wat..
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 44
Contact:

Post by dB-Mike »

Mikey
-
Hier zijn veel prutsers en heb wel de nodige klusjes maar noiet genoeg om van te leven zeg maar
-
Nu is het een leuke bijverdienste
En de meesten hier worden overspoeld met al die (sorry dat ik het zeg) buitenlandse zaakjes en de nederlandse zijn gewoon duurder
En toch ondanks de qualiteit die geleverd word gaat men toch naar kun wegens de kosten
En zie hier goede inbouw zaken komen en gaan
-
Dat is nou het jammere van zo een grote stad (rotterdam / almere) waar iedereen voorzien is of wel weer een goedkoop (ahum klote) adresje heeft
-
Mijn inbouw word wel zeker gewaardeerd maar men wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rij
En ik kost geen dubbeltje
En niet wegens mijn manuren maar meer wegens de materialen die ik gebruik
Ik ga niet knoeien met goedkope aftermarket zooi
Als ik et doe doe ik het goed
En ja dat duurt iets langer als de andere zaakjes
Maar je wagen blijft heel en je spullen ook
-
Maar niet getreurd IK HOUD GOEDE HOOP ... :lol:
There's no place like the carseat...!!!

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 40

Post by Mikey »

jha dat is idd wel rot :(

vriend van me had daar in het begin wel een beetje last van... maar dat was snel afgelopen nadat bij een aantal van die mensen die spullen niet zo lang goed bleven of de auto werd beschadigd e.d.

tegenwoordig kan die er van leven en doet hij dat ook.

moet wel zeggen... hij doet overgings wel naast audio ook verlichting van de auto.

maar daar komt een enkeling het jaar voor ( inbouw ) voor de verkoop van die dingen blijft het maar komen...

Audio inbouw, nja is die eigenlijk vrijwel continu mee bezig.

Nouja in ieder geval succes en zo zie je maar weer, het is wel mogelijk !! ( wel in een wat kleinere stad als almere :wink: )
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

Gert-jan
1e Versnelling
Posts: 219
Joined: 23 Jan 2008 13:26
Location: Wezep

Post by Gert-jan »

db-mike

Het gaat met name om het onderscheid wat je maakt. Met een bedrijf draaid alles daarom, maar als je het nu nog kan doen zonder pand en andere vaste kosten is dat altijd de beste start!
Weinig kosten en toch veel kunnen doen, eventueel kun je ook op internet je eigen site maken met foto's wat je al gedaan hebt en met wat voor een merken je werkt. Als je dat opzet kunnen mensen 'even rondneuzen' en zien wat je allemaal doet en al gedaan hebt.
Als je eenmaal vaste kosten hebt word alles al een stukje moeilijker natuurlijk :wink:

Maar zolang je je kan onderscheiden, en mensen krijgen kwaliteit dan krijg je de beste reclame 'mond tot mond' hier heb je meeste aan want mensen nemen van een vriend,familie of kennis veel sneller iets aan dan van een ander.

Succes in iedergeval! :P
Bmw ///M

dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 44
Contact:

Post by dB-Mike »

Ik werk in principe met alle merken
Echter ik kan wel goedkoper aan materialen komen via een importeur (vriend van mij)
Maar wil niet zeggen dat het veel scheelt
De marge in de audio wereld is minimaal
En wat betrefd met optische tuning
Hmm draai me hand er niet voor om
Ben zelf interieuren specialist geweest voor VIP JETS
Nadeel enkel is ik heb sinds ik daar weg ben zelf geen goeie naaimachine meer om bijv een stoel of bank te bkleden
Wel kan ik nog steeds poly metaalbewerkng electra en licht spuitwerk uitvoeren
Wat alsnog resulteerd in een leuk resultaat
Mijn Golf heb ik optisch een beetje verwaarloost door drukte bij anderen
Wat ik doe nu is een klein extratje maar vette pot is het niet
Tuurlijk ben ik altijd in voor een klusje
Maar momenteel heb ik schulden en dan krijg je al minder snel een starters kapitaal en dan word een eigen onderneming al een stuk moeilijker van de grond te krijgen
Daarbij weet ik als geen ander "Mond op Mond" is ook de beste reclame
Zo ben ik ook aan mijn klanten gekomen
--
Mijn tijd komt nog wel
--
Eerst mijn gezin en huis en dan kijken we verder :lol:
There's no place like the carseat...!!!

dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 44
Contact:

Post by dB-Mike »

Klein voorbeeldje:
[ external image ]
-
-
Zo zag de Golf er ongeveer 6 maanden geleden uit
-
-
[ external image ]
-
-
[ external image ]
-
-
Dat alles ingebouwd in de BMW en Golf
-
Dat is dan puur eigen project
-
Van anderen maak ik eigenlijk nooit foto's (vergeet het eigenlijk altijd :oops: )
There's no place like the carseat...!!!

Gert-jan
1e Versnelling
Posts: 219
Joined: 23 Jan 2008 13:26
Location: Wezep

Post by Gert-jan »

Dan zal al een hele klus zijn geweest of niet :shock:

Misschien kun je nog met mensen contact opnemen bij wie je al hebt ingebouwd om te vragen of je een fototje mag maken. Hoe meer je kunt laten zien hoe makkelijker de verkoop zal verlopen en kun je weer meer nieuwe klanten aanboren.

Het zijn allemaal maar tips, en als ik het zo mag zeggen heb je zeker verstand van zaken als ik zie waar je het allemaal over hebt op het forum.

Heb je ook foto's van hoe de audio er nu inzit? denk dat je wel mensen nieuwsgierig hebt gemaakt zo :P
Bmw ///M

dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 44
Contact:

Post by dB-Mike »

Helaas niet heb in een dwaze bui me koffer leeg getrokken
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
-
-
Dit is hoe ik het interieur gedaan hebt
[ external image ]
-
-
-
Dit was ook wel lache heeft me maar 20 minuten gekost om te maken
4 matjes met VW logo en TDI logo in WIT LEDER gestickt op vliegtuigtapijt :lol:
[ external image ]
There's no place like the carseat...!!!
Locked

Return to “Archief”