BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Heb ik een 328 of een 325??????????????
Moderator: Moderator Team
@DB-Mike:
weet dat Eric-328 die inlaat aanpassingen heeft gemaakt...
Ontopic:
Verder lijkt op een m50 2.5ltr zonder vanos....
Maak er een airbox omheen en zorg dus dat de warme lucht er niet / zo min mogelijk naar toe kan dat verbeterd een hoop!
weet dat Eric-328 die inlaat aanpassingen heeft gemaakt...
Ontopic:
Verder lijkt op een m50 2.5ltr zonder vanos....
Maak er een airbox omheen en zorg dus dat de warme lucht er niet / zo min mogelijk naar toe kan dat verbeterd een hoop!
===========================
Ya Know.....
It Is What It Is
Ya Know.....
It Is What It Is
Yep. Enige voordeel is dat het misschien iets sneller op het gas reageert en daarom LIJKT ie sneller. Voelt een tikje feller aan. Maar dat is-ie dus niet. Toch blijven velen het bij hoog en bij laag beweren dat hun auto sinds het mini-lampekappie sneller is dan met een origineel filter. Vergeleken met een vers origineel filter hebben ze meestal ongelijk, maarja, zelf weten denk ik dan maardB-Mike wrote:Ben het eens over de luchtfilter
Zijn capaciteit is misch maar 40% van het origineel en zuigt nog warme lucht aan ook
Wel makkelijk met koude start maar vermogensverlies met warme motor
M50 inlaatstuk op M52 levert wel iets vermogen op boven de 4500 rpm maar levert minstens zoveel koppel in daaronder. Heb er wel dyno uitdraaien van gezien en dat liegt er niet om ; ik zou het zelf dus niet doen. De wagen wordt er niet echt sneller van omdat je dat middentoerengebied ook nodig hebt om weg te komen. Blijft een kwestie van smaak, als je de hele dag boven de 4500 toeren aan het gillen bent is het misschien toch een goeie mod.dB-Mike wrote:WEB
Ik heb wel vaker gehoord dat ze dat doen (d.m.v. kleine aanpassing)
Leverd dat nou echt zoveel meer power op als beweerd (+10pk of zo)
E39 540i6 Touring arktissilber
nouja... ik weet dat ik met mijn plexiglas ( volledig gesloten ) airbox met een downpipe aanzuigbuis met een diameter van 12cm wel enige winst heb, maar beperkt uiteraard 
hij reageerd wat feller/sneller en klinkt wel leuk.
Ya Know.....
It Is What It Is
Ya Know.....
It Is What It Is
Je zegt precies goedMikey wrote:nouja... ik weet dat ik met mijn plexiglas ( volledig gesloten ) airbox met een downpipe aanzuigbuis met een diameter van 12cm wel enige winst heb, maar beperkt uiteraard
Mijn dyno deed met powerfilter 1 a 2 pk meer
En 4 Nm meer dan origineel
Maar daarbij komt dat verbruik op 1 of andere vage reden ook omhoog ging
Alleen laat mijn originele luchtfilterhuis kapot gevallen zijn
Dus heb ik m laten zitten
Ik gebruik mijn gehele wielkuip als aanvoer koude lucht met een rooster tegen vocht
There's no place like the carseat...!!!
Da's de goeie manier ja, volledig gesloten airboxMikey wrote:nouja... ik weet dat ik met mijn plexiglas ( volledig gesloten ) airbox met een downpipe aanzuigbuis met een diameter van 12cm wel enige winst heb, maar beperkt uiteraard
Aanzuigbuis heel dicht bij de luchtmassameter aangepast misschien? Zodat de lucht daar anders doorheen stroomt dan vroeger.dB-Mike wrote:Maar daarbij komt dat verbruik op 1 of andere vage reden ook omhoog ging
Gokje...
wel raar dat je verbruik omhoog is gegaan.
Mijne is (IETSJES) omlaag gegaan...
Na dat ik tussen het inlaatstuk en de filter een carbon buis heb geplaatst ( rechstreekts van de sloop uit een rs4 ) Daar een gaatje in gemaakt en daar me LMM in gezet. Vast gekit en weggewerkt.
Ok... het was niet veel, maar goed. Wat je doet, moet je wel goed doen
Mijne is (IETSJES) omlaag gegaan...
Na dat ik tussen het inlaatstuk en de filter een carbon buis heb geplaatst ( rechstreekts van de sloop uit een rs4 ) Daar een gaatje in gemaakt en daar me LMM in gezet. Vast gekit en weggewerkt.
Ok... het was niet veel, maar goed. Wat je doet, moet je wel goed doen
Ya Know.....
It Is What It Is
Ya Know.....
It Is What It Is
Daar heb je je verklaring. Luchtstroom door de LMM veranderd (turbulentie), dus meet die net even anders, dus ander verbruik.... kan verder weinig kwaad, maar dat is de oorzaak dat je nieuwe luchtbak een ander verbruik geeft.dB-Mike wrote:Ja ligt tegen de LMM aan
Bij mij zijn ook de snowscreens verwijderd uit de LMM om minder restriktie te geven bij inhaleren
-
Fredvanvliet
- Neutraal
Vanos?????????
Kan er iemand mij misschien precies zeggen wat er mis is met mijn blok. Ik ben nog niet zo bekend met BMW motoren. Wat is bijvoorbeeld een Vanos?? Ik zal eens gaan kijken voor een gesloten airbox. Mijn blok loopt ongelijk stationair. Heb vaak alleen maar vermogen boven 4500 rpm. wat kan er nog meer loos zijn????? Bedankt voor de informatie die jullie mij hebben gegeven
k:
onregelmatige stationair...
benzine filter die vervangen moet worden, valse lucht aanzuiging ( lijkt er momenteel wel op !! ) nieuwe bougies nodig, krukas sensor kapot, lambasonde kapot. LMM kaduk en nog een aantal mogelijkheden
geen vermogen boven de 4500 ??
ongeveer hetzelfde.
maar het meest logische lijkt me momenteel. Heb je geen originele airbox die je kan uitproberen ?
Vanos is een systeem van bmw wat zorgt voor een variable nokkenas timing. dus als jij er niet om vraagt, dan rijdt die wat rustiger / zuiniger.
En als je er om vraagt dan krijg je alle power.
Note :
Dat over vanos is hier wel heeeeel erg kortweg gezegd....
benzine filter die vervangen moet worden, valse lucht aanzuiging ( lijkt er momenteel wel op !! ) nieuwe bougies nodig, krukas sensor kapot, lambasonde kapot. LMM kaduk en nog een aantal mogelijkheden
geen vermogen boven de 4500 ??
ongeveer hetzelfde.
maar het meest logische lijkt me momenteel. Heb je geen originele airbox die je kan uitproberen ?
Vanos is een systeem van bmw wat zorgt voor een variable nokkenas timing. dus als jij er niet om vraagt, dan rijdt die wat rustiger / zuiniger.
En als je er om vraagt dan krijg je alle power.
Note :
Dat over vanos is hier wel heeeeel erg kortweg gezegd....
Ya Know.....
It Is What It Is
Ya Know.....
It Is What It Is
Re: Vanos?????????
Je vertelt nu in ieder geval eindelijk wat er ONGEVEER mis is, tot nu toe heb je alleen maar gezegd dat je "problemen" hebt. En dan moeten wij weten wat de oorzaak is?Fredvanvliet wrote:Kan er iemand mij misschien precies zeggen wat er mis is met mijn blok. Ik ben nog niet zo bekend met BMW motoren. Wat is bijvoorbeeld een Vanos?? Ik zal eens gaan kijken voor een gesloten airbox. Mijn blok loopt ongelijk stationair. Heb vaak alleen maar vermogen boven 4500 rpm. wat kan er nog meer loos zijn????? Bedankt voor de informatie die jullie mij hebben gegevenk:
Ontsteking kan slecht zijn, luchtmassameter, noem maar op... moeilijk zo van afstand te zeggen. Je zei ook iets over een gescheurde kop, is dat nou wel of niet zo? Los eerst koppakking/kop problemen op zou ik zeggen... daarna verder kijken.
Wat VANOS is => google is je vriend.
-
DeepBass909
- 1e Versnelling
Re: Vanos?????????
Vanos is BMW's variant van VTEC, dus variabele kleptiming. Op wikipedia staat daar wel een mooi artikel over (gewoon even op wiki zoeken naar vanos).Fredvanvliet wrote:Kan er iemand mij misschien precies zeggen wat er mis is met mijn blok. Ik ben nog niet zo bekend met BMW motoren. Wat is bijvoorbeeld een Vanos?? Ik zal eens gaan kijken voor een gesloten airbox. Mijn blok loopt ongelijk stationair. Heb vaak alleen maar vermogen boven 4500 rpm. wat kan er nog meer loos zijn????? Bedankt voor de informatie die jullie mij hebben gegevenk:
Ongelijk stationair kan bij een BMW ook een probleem zijn in het vacuüm systeem. De opbouw die BMW heeft gekozen voor z'n vacuüm systeem is helaas wat gevoelig hiervoor, maar levert onder het rijden iets betere prestaties. Mijn 316i loopt ook niet heel stabiel stationair (je hoort vaak de motor iets wisselen in toerental). Het kan een paar oorzaken hebben, een slang die lek is, een klep die niet helemaal soepel meer loopt, of nog wat andere zaken. Op zich is het geen probleem, zolang de motor maar blijft lopen, bij hogere toerentallen dan stationair heb je er eigenlijk geen last meer van.
Aangezien je alleen boven de 4500rpm vermogen hebt, zal er waarschijnlijk een slang lek zijn.
Klinkt heel bekend dit allemaal
Weet je wat mijn probleem was in eerste instantie
-
De LMM (luchtmassameter) defect
In de LMM zit een bi-metaal die meet de waardes als die niet goed meer is (bijv licht ge-oxideerd) dan geeft hij verkeerde waardes door
-
Heel mooi voorbeeld:
Een powerbox manipuleerd niet de ECU maar je LMM en zegt gewoon simpelweg van ik wil MEER POWER en zeg tegen de ECU door een andere spanning van de LMM te laten lopen dat hij VEEL LUCHT INVOER krijgt
De ECU antwoord daarbij van een mengverhouding en spuit meer brandstof in om te compenseren om een normaal mengsel te houden
-
Resultaat
-
Rauw onregelmatig stationair
Beest boven bepaalde toeren
Slak onder die toeren
En hij gaat bonken in zijn steunen
Weet je wat mijn probleem was in eerste instantie
-
De LMM (luchtmassameter) defect
In de LMM zit een bi-metaal die meet de waardes als die niet goed meer is (bijv licht ge-oxideerd) dan geeft hij verkeerde waardes door
-
Heel mooi voorbeeld:
Een powerbox manipuleerd niet de ECU maar je LMM en zegt gewoon simpelweg van ik wil MEER POWER en zeg tegen de ECU door een andere spanning van de LMM te laten lopen dat hij VEEL LUCHT INVOER krijgt
De ECU antwoord daarbij van een mengverhouding en spuit meer brandstof in om te compenseren om een normaal mengsel te houden
-
Resultaat
-
Rauw onregelmatig stationair
Beest boven bepaalde toeren
Slak onder die toeren
En hij gaat bonken in zijn steunen
Nee web klopt is ook niet moeilijk maar als jij niet beter weet en je laat je inpalmen laat je al gouw dat soort zooi inbouwen om maar wat meer power te krijgen voor weinig geld
Uiteindelijk kost het alleen maar want je komt voor grote reparatie;s
Motorsteunen
Koppeling
Riemen
Kleppen
Brandstofpomp (continu op max aan het draaien)
Leidingen die barsten
Olie verbruik
En nog vele meerdere complicatie's en dat door een kastje van 50 eu wat 20 PK meer opleverd en 30% koppel op origineel
Het klinkt ook te mooi om waar te zijn
Maar jah genoeg tuimen er in
Ik heb nu een hele andere er in liggen die eigenlijk als een ECU gezien kan worden
Met geprogrameerde lapfields, timing, turbodruk en nog vele meer
En doet eigenlijk alles opnieuw afstellen
Hij schakeld ook een deel van de ECU uit om geen conflicten te creeren
Maar jah is dan ook maar een boxje van 349 eu
En als ik dan wat anders wil moeten hun hem programeren net als een chip
Het is eigenlijk ook een chip maar dan extern
En als ze hem aan de laptop hangen damnnn komt er veel informatie uit (en dat uit een kastje van ter grote van een pakje sigaretten)
Uiteindelijk kost het alleen maar want je komt voor grote reparatie;s
Motorsteunen
Koppeling
Riemen
Kleppen
Brandstofpomp (continu op max aan het draaien)
Leidingen die barsten
Olie verbruik
En nog vele meerdere complicatie's en dat door een kastje van 50 eu wat 20 PK meer opleverd en 30% koppel op origineel
Het klinkt ook te mooi om waar te zijn
Maar jah genoeg tuimen er in
Ik heb nu een hele andere er in liggen die eigenlijk als een ECU gezien kan worden
Met geprogrameerde lapfields, timing, turbodruk en nog vele meer
En doet eigenlijk alles opnieuw afstellen
Hij schakeld ook een deel van de ECU uit om geen conflicten te creeren
Maar jah is dan ook maar een boxje van 349 eu
En als ik dan wat anders wil moeten hun hem programeren net als een chip
Het is eigenlijk ook een chip maar dan extern
En als ze hem aan de laptop hangen damnnn komt er veel informatie uit (en dat uit een kastje van ter grote van een pakje sigaretten)