BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

importeren uit duitsland

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
robin7614
Neutraal

importeren uit duitsland

Post by robin7614 »

Ik ben van plan om uit Duitsland een 5 serie touring (2001-2003) te importeren. Ik heb op autoscout al een paar leuke wagens gezien maar ik vraag me af wat de bijkomende kosten zijn met import en hoe de btw berekenening is.

Ik heb namelijk een eigen bedrijf met btw nummer waar ik de auto op zou kunnen kopen. Moet ik dan een auto hebben waarbij staat : Mwst. ausweisbar :?:

Heeft iemand misschien wat aandachtspunten waar ik op moet letten bij aanschaf in Duitsland.

alvast bedankt !
Robin Smit

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

Je hoeft niet perse een auto te kopen met mwst ausweisbar, het is alleen een stuk handiger.
-
Als je een auto koopt met mwst ausweisbar, dan heb je meestal met een handelaar te maken, die je de auto btw vrij verkoopt als je in het bezit bent van een btw nummer.
-
Als je een auto koopt van een handelaar die deze vermelding niet maakt, dan kun je de btw terugvorderen in Duitsland. Dit duurt echter wel een hele tijd.
-
In Duitsland is de wetgeving strenger over autoverkoop als in Nederland. Zeker bij een handelaar, als deze willens en wetens jouw een slechte auto verkoopt, dan loopt hij het risico dat hij zijn bedrijf kan opdoeken.
-
Ik heb een importbedrijfje gehad en importeerde goederen uit Duitsland, ik heb 1x meegemaakt dat iemand me wilde flessen en de levering niet nakwam. Ik heb anzeige bij de politie gedaan en dezelfde week is hij opgepakt en vastgezet. :wink: (zo gaat dat in Duitsland.)
-
Gebreken komen bij de RDW keuring al gauw aan het licht, maar je kunt voor de zekerheid altijd een aankoopkeuring door de ADAC laten verrichten.
-
Tot slot zou ik je nog als tip willen meegeven om gebruik te maken van het uberfuhrungkenzeichen, kost wel een paar euro maar je kunt wel totdat de auto in Nederland ingevoerd is ermee blijven rijden.

germy
Neutraal

Post by germy »

en niet te vergeten de bpm, dat kan aardig oplopen:

http://www.douane.nl/particulier/bpm.html

web
2e Versnelling

Post by web »

Op de autoweek site staat een aardig kloppende BPM calculator maar die laat wel eens wat steekjes vallen.
Je kunt ook deze gebruiken http://websworld.org/bpm/index.php - is iets nauwkeuriger in de berekening van de oorspronkelijke catalogusprijs. Ook gaat-ie bij oudere bouwjaren niet de mist in met de nieuwe afschrijvingstabel zoals de autoweek calculator dat wel doet (blijft steken op 89.9% leeftijdskorting en die bug zit er al maanden in...).

Houd wel in de gaten dat de Douane alle niet-standaard opties meerekent, tel dus maar alvast een paar duizend bij de oude catalogusprijs op als je een luxe uitvoering wil...

Over een paar weken meer, dan heb ik de mijne ingevoerd hoop ik 8)
http://www.bmwforum.nl/bmwforum/viewtop ... 3932#13932
Last edited by web on 17 Mar 2008 13:07, edited 1 time in total.
E39 540i6 Touring arktissilber

Ouwe
Neutraal

Post by Ouwe »

ik moet 2 april een e36 coupe uit '98 keuren bij de RDW, denk dat hij wordt afgekeurd op het profiel van de achterbanden. Kan ik dan wel alvast de bpm etc. met de douane verrekenen zodat ik alleen nog voor een herkeuring terug moet?
318IS

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

Ouwe wrote:ik moet 2 april een e36 coupe uit '98 keuren bij de RDW, denk dat hij wordt afgekeurd op het profiel van de achterbanden. Kan ik dan wel alvast de bpm etc. met de douane verrekenen zodat ik alleen nog voor een herkeuring terug moet?
Ik neem aan dat je in Elsloo gaat. Aangezien zij nog met keuringsafspraken werken. In Venlo kun je met de auto langsrijden en wordt hij gelijk gekeurd, geen wachttijd. :wink:

De douanier een oudere man 50+ is erg bot. Geen goedkeuring geen beoordeling van je auto. In ieder geval tegen mij was hij erg bot.
-
Als je weet dat je profiel niet goed is zou ik daar vantevoren je maatregelen voor nemen. Een herkeuring kost je ook weer geld.

web
2e Versnelling

Post by web »

Ouwe wrote:ik moet 2 april een e36 coupe uit '98 keuren bij de RDW, denk dat hij wordt afgekeurd op het profiel van de achterbanden. Kan ik dan wel alvast de bpm etc. met de douane verrekenen zodat ik alleen nog voor een herkeuring terug moet?
Vervang die banden dan effe!

Trouwens, APK is optioneel he, bij import. Dus ik denk dat-ie op kale banden gewoon ingevoerd kan worden. Je bent dan alleen in overtreding zodra je het pand verlaat, omdat je geen geldige APK hebt. Maar het is dus toegestaan de APK los van de RDW importkeuring uit te laten voeren.

Je maakt alleen geen beste beurt als je op kale banden binnen komt rijden, dan zullen ze verder ook wel extra goed kijken... dus doe je best om te voorkomen dat dat nodig is!

Ikke
3e Versnelling

Post by Ikke »

Klopt heb ik ook gehoord. Je kunt de auto ook bij een apk station keuren nadat je bij de rdw kenteken hebt aangevraagd en bpm afdragen.

Alleen voor je eigen veiligheid zou ik zeker die banden vervangen. Het is je enige contact met de weg. Als je daarop gaat bezuinigen ben je gevaarlijk bezig.

Ouwe
Neutraal

Post by Ouwe »

ok bedankt,

Voor en achter ligt dezelfde bandenmaat 225/50 ZR16 W92 maar voor is het profiel wel nog goed, dus ik leg die van voor achterop en zet voor 2 nieuwe 205/50 ZR16 erop :lol:
318IS

Ouwe
Neutraal

Post by Ouwe »

Gister de auto ingevoerd bij de RDW in Elsloo met apk keuring, alles in 1x goed gekeurd gelukkig en zelfs de banden (heeft alleen in het midden het profiel gecontroleerd en niet zoals ik op internet overal las over de gehele breedte van de band).

Het was goed geregeld daar, 3 RDW loketten en 1 douane loket (wel met 4 man personeel). We waren te vroeg daar dus moesten best lang wachten maar we zaten tegenover het douane loket en kregen dus alles mee van hoe dat ging met accesoires doorgeven 8) . Bij de 7 personen die voor ons bij de douane zijn geweest zijn ze maar bij ene mee gelopen om de accesoires/uitvoering te controleren (Audi A3 uit 2007 viel me ook op dat hij notitie maakte van de velgen).

Toen we eenmaal aan de beurt waren kregen we ook een stapel formulieren om in te vullen 3 verschillende allemaal zowat de zelfde vragen :?. We hebben bij de opties alleen airco ingevuld omdat we toch hadden gezien dat de douane dat nog met je bespreekt dus dan heb ik geen zin alles 3x te gaan opschrijven.

Eenmaal terug met de formulieren heeft hij aan de hand van een computerprogramma nog eens naar de accesoires gevraagd, eerst vroeg hij de jaar/type/uitvoering dus '98/318is coupe/sport en daarna alleen nog,
kanteldak (heb ik niet)
audio (eff eruit gehaald, dus ook niet)
airco (ja kom je niet omheen)
airbags in voordeuren (ja kom je ook niet omheen)
metallic lak (ja zie je uit het raam al)

Meer vroeg hij niet zoals electrische stoelverstelling, stoelverwarming, cruisecontrol, parkeersensor, koplampsproeiers, electrische ramen voor/achter, zonnescherm, mistlampen, lichtmetalen velgen etc.

Zal wel niet financieel boeiend zijn aangezien de leeftijd >10 jaar en dat dus maar hooguit paar honderd €'s extra opleverd terwijl de bpm bij nieuwere auto's van dat soort (tien)duizende €'s is, daar laten ze gelukkig de koffie echt niet voor staan om eff naar buiten te lopen en te checke.

Had op internet met verschillende bpm calculators tussen de €700 en €1200 berekent had dus €1500 :wink: aan de kant gelegt hiervoor. Uiteindelijke bpm was slechts €734 dus met het overige ga eens voor goede banden shoppen (35% korting via werk :lol:) en een grote beurt bij de dealer €435 :x dat heeft ie wel nodig staat al van dec. 2007 stil.
318IS

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

nettjes !!

goed bezig geweest !

fijn dat het toch n stukje goedkoper was uitgevallen dan je dacht :wink:

helpt altijd :wink:

zijn er al foto's van je bolide te zien ?
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

Ouwe
Neutraal

Post by Ouwe »

Ik heb een nieuwe topic bij 'stel je even voor' aangemaakt (werd ook eens tijd :))
318IS

web
2e Versnelling

Post by web »

Mooi verhaal. Benieuwd hoe het bij mij zal gaan!

ErnstV
1e Versnelling

Post by ErnstV »

of gewoon uitbesteden aan autoimport.nl ofzo !
bmw 335d e91

web
2e Versnelling

Post by web »

Post Reply

Return to “Algemeen”