
Toen ik mijn BMW 316ti Compact uit 2001 een maand of drie geleden kocht, reed de auto hemels. Helaas is dat op dit moment niet meer zo.

[ external image ]
Ze knalt er dus met zo'n 50 km/u overheen. Niet echt bevorderlijk met de 225/45 banden die onder de auto zitten. De klap was fors.
Sindsdien trilt het stuur dus bij zo'n 70 a 80 km/u. Maar niet alleen het stuur trilt, ik voel het ook lichtjes trillen onder m'n kont.
Mijn eerste gedacht was dus: een deukje in de velg, of een loodje van de velg af gevlogen. Balanceren dus...
Gisteren ben ik dus naar de bandenspecialist gegaan en heb ik de voorvelgen laten balanceren. In eerste instantie leek dit een verbetering te zijn, maar na vandaag wat langer te hebben gereden, valt het resultaat toch tegen. De trilling blijft... doch iets minder na het balanceren. De bandenspecialist meldde me dat de velg oké is.
Is het wijs om ook de achtervelgen te laten balanceren? Als de achtervelgen uit balans zijn, lijkt het me niet dat dit doortrilt in het stuur? Ik las ook dat het kan helpen om de voor- en achterwielen om te wisselen. Of toch een as die krom is geslagen? Of iets met de ophanging?
Misschien is er iemand die een soortgelijk euvel heeft gehad?