BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Trilling in stuur en auto

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team


Topic Author
vonDelson
Neutraal
Posts: 11
Joined: 08 Apr 2008 18:32

Trilling in stuur en auto

Post by vonDelson »

Oké, mijn eerste technische vraag op dit forum. :wink:


Toen ik mijn BMW 316ti Compact uit 2001 een maand of drie geleden kocht, reed de auto hemels. Helaas is dat op dit moment niet meer zo. :( Onlangs reed mijn vriendin in de BMW, en zij zag zo'n rubberen drempel ('punaise') over het hoofd:


[ external image ]


Ze knalt er dus met zo'n 50 km/u overheen. Niet echt bevorderlijk met de 225/45 banden die onder de auto zitten. De klap was fors.


Sindsdien trilt het stuur dus bij zo'n 70 a 80 km/u. Maar niet alleen het stuur trilt, ik voel het ook lichtjes trillen onder m'n kont.


Mijn eerste gedacht was dus: een deukje in de velg, of een loodje van de velg af gevlogen. Balanceren dus...


Gisteren ben ik dus naar de bandenspecialist gegaan en heb ik de voorvelgen laten balanceren. In eerste instantie leek dit een verbetering te zijn, maar na vandaag wat langer te hebben gereden, valt het resultaat toch tegen. De trilling blijft... doch iets minder na het balanceren. De bandenspecialist meldde me dat de velg oké is.


Is het wijs om ook de achtervelgen te laten balanceren? Als de achtervelgen uit balans zijn, lijkt het me niet dat dit doortrilt in het stuur? Ik las ook dat het kan helpen om de voor- en achterwielen om te wisselen. Of toch een as die krom is geslagen? Of iets met de ophanging?

Misschien is er iemand die een soortgelijk euvel heeft gehad?

Fearless
Neutraal
Posts: 35
Joined: 18 Mar 2008 22:20
Location: Nederland ;)

Post by Fearless »

Als je achterwielen onbalans hebben (dan moet je best al wel behoorlijk wat onbalans hebben!) dan merk je dat door de auto heen.
Niet in het stuur, dat is alleen bij de voorwielen/remschijven.

Hebben ze niet verder gekeken naar de draagarmen/rubbers enzo?

Heb je het wiel nog gezien op het balanceerapparaat?
De velg en bandcombinatie moet mooi rond lopen, en niet op en neer hobbelen. (dat zie je bij goedkope banden vaak)
Bmw e36 325i Coupe automaat :-)

Topic Author
vonDelson
Neutraal
Posts: 11
Joined: 08 Apr 2008 18:32

Post by vonDelson »

Fearless wrote:Als je achterwielen onbalans hebben (dan moet je best al wel behoorlijk wat onbalans hebben!) dan merk je dat door de auto heen.
Niet in het stuur, dat is alleen bij de voorwielen/remschijven.

Hebben ze niet verder gekeken naar de draagarmen/rubbers enzo?

Heb je het wiel nog gezien op het balanceerapparaat?
De velg en bandcombinatie moet mooi rond lopen, en niet op en neer hobbelen. (dat zie je bij goedkope banden vaak)
Dank voor je antwoord.

Nee, ze hebben verder niet gekeken naar de draagarmen/rubbers. Heb de band wel gezien op het balanceerapparaat, en volgens de monteur liep de velg mooi rond. Er moest aan één wiel wel 80 gram aan lood op. Best veel volgens mij. 8)

Ik vrees dat het niet aan onbalans in de wielen ligt. Zal toch maar een afspraak maken bij een garage om e.e.a. te controleren.

Jammer, want zoiets verpest toch wel je rijplezier.

Fearless
Neutraal
Posts: 35
Joined: 18 Mar 2008 22:20
Location: Nederland ;)

Post by Fearless »

Bij sommige lichtmetalen wielen moet een pasring worden geplaatst op de naaf.
Soms wordt ie wel eens vergeten bij montage.
Ik weet niet wat voor wielen je hebt verder, maar mischien mis jij nu die ring?
Dan centreerd ie niet mooi op de naaf, alleen maar op de wielbouten.
Bmw e36 325i Coupe automaat :-)

bimmer
4e Versnelling
Posts: 1256
Joined: 24 Jan 2005 18:16
Type Auto: 318i (E46)
Location: Brunssum
Age: 46
Contact:

Post by bimmer »

Ik heb me laten vertellen dat bij 80 trillingen in de auto van achter komen en vanaf 100 van voren.


Ik zou niet weten wat het anders moest zijn, speling op de stuurkogel kan ik me bijna niet voorstellen.

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 40

Post by Mikey »

ik zou eens naar je draagarmen / fusee kogels gaan kijken...

vorige x dat ik trillingen had tegen de 80/100 reed ik over een hobeltje heen en daar ging me fusee kogel :|
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

Binnenkant (achterkant) van de wielen ook goed bekeken op de balanceerkast? Juist die zou krom gaan op zo'n 'puist', en op de balanceerkast kijk je toch het meest op de buitenkant van de velg. Sommige kasten maken het zelfs bijna onmogelijk om de achterkant van de velg te zien als ie draait.

80 gram is veel, maar zat er voor de klap ook al veel lood op die velg?

Zeker als je het achter de spaken plakt, en goedkope banden of goedkope velgen hebt, is 80 gram op zichzelf niet raar, maar als het er vroeger niet op zat is het wel een aanwijzing dat er iets aan de hand is met de velg/band.
E39 540i6 Touring arktissilber

Fearless
Neutraal
Posts: 35
Joined: 18 Mar 2008 22:20
Location: Nederland ;)

Post by Fearless »

bimmer wrote:Ik heb me laten vertellen dat bij 80 trillingen in de auto van achter komen en vanaf 100 van voren.


Ik zou niet weten wat het anders moest zijn, speling op de stuurkogel kan ik me bijna niet voorstellen.
Dat bovenste wat je zegt is onzin, dat ligt maar net aan de hoeveelheid onbalans in de wielen ;)
Bmw e36 325i Coupe automaat :-)

Icewind
Neutraal
Posts: 45
Joined: 30 Mar 2008 17:11
Type Auto: BMW E39 523i
Location: Tilburg
Age: 68
Contact:

Post by Icewind »

Ik verwacht ook dat je band krom zal zijn, de gordel van binnen.Ik pas er ook voor op met mijn 255 4, duur spul :wink:
Don´t live in the past or there will be no future, don´t live in the furure or you´ll have no today.
[ external image ]
BMW e39 523i Executive Biaritzblau

Topic Author
vonDelson
Neutraal
Posts: 11
Joined: 08 Apr 2008 18:32

Post by vonDelson »

Dank voor jullie antwoorden. :D


@Fearless:
Zo'n pasring zit er volgens mij niet op. Het zijn zwarte BMW M3 velgen... dus ik ga er vanuit dat zoiets naadloos op mijn 316 past...

@Web:
De binnenkant was te zien op het balanceerapparaat, en volgens de specialist liep deze mooi rond. 80 gram is volgens mij ook vrij veel, maar er ging ook vrij veel oud lood af (weet niet precies hoeveel). Achteraf jammer dat de banden niet in originele toestand gebalanceerd zijn (om te kijken hoeveel onbalans er in zat).


Affijn, twijfel nog om de achterwielen te balanceren. Op zicht niet erg kostbaar, maar wel zonde geld als het hier niet aan blijkt te liggen. Lijkt me sterk dat deze getril uit de achterste wielen komt...


Heeft iemand misschien nog een adresje (liefst in Twente) van een garage/mannetje die bekwaam is met BMW's? :roll:

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 40

Post by Mikey »

moet zeggen een vriend van me heeft het wel laten doen en was daarmee wel van het probleem af ( bijde wielen laten ballanceren ).

verder... originele bmw m3 velgens zijn 18" en wat breder dan de gewone e36 velgen....
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

hmetin50
Neutraal
Posts: 23
Joined: 05 Sep 2008 17:58

Re: Trilling in stuur en auto

Post by hmetin50 »

klopt balanceren en uitlijnen had zelfde problemen

sportfan27
1e Versnelling
Posts: 213
Joined: 11 Aug 2008 15:59
Location: zeg ik lekker niet
Age: 46

Re: Trilling in stuur en auto

Post by sportfan27 »

Ook je achterwielen laten balanceren !!!!
Mijn E39 had hetzelfde probleem, trillingen door heel de auto tussen 80 en 110 km/ph.
Eerst alleen achter laten doen , toen was trillen in auto weg en had ik het nog in mijn stuur , toen ook nog voorzijde gedaan en nu rijd ie als een zonnetje .
Alleen bij het hard afremmen trilt het stuur nog heftig bij mij maar dat komt omdat de remschijf rechtsvoor nogal krom is . (Kwik-Fit rommel) Gelukkig komt er snel een sportsetje van Zimmermann onder !! :mrgreen: :mrgreen:

Topic Author
vonDelson
Neutraal
Posts: 11
Joined: 08 Apr 2008 18:32

Re: Trilling in stuur en auto

Post by vonDelson »

Even een status update... 8-)

Ik heb nog steeds last van trillingen, maar gelukkig véél minder dan voorheen. Ik ben namelijk naar een andere bandenspecialist geweest en die heeft álle wielen opnieuw gebalanceert en zelf een testritje gemaakt om e.e.a. te controleren. De trilling in het stuur is bijna geheel weg, en ook de auto trilt een stuk minder. Toch bleek in drie velgen nog een kleine deuk te zitten. De monteur had zelf het vermoeden dat de banden niet meer helemaal 100% zijn, en dit de trillingen veroorzaakt.

Dat kan best kloppen, want wat mij opviel is dat de auto 's morgens (na lange tijd stil te hebben gestaan) meer trilt dan als deze een tijdje gereden heeft. Ook viel het mij op dat als ik langzaam rijd (stapvoets in de file b.v.), het net lijkt of één van de banden ovaal is. De auto gaat voelbaar 'op en neer'. Niet echt goed dus...

Ik ga dus eerst deze banden af rijden, dan gooi ik er nieuwe banden op (incl. balanceren) en dan maar afwachten of het probleem definitief verdwenen is. Als dit niet het geval is, dan vrees ik dat ik alsnog nieuwe velgen aan moet schaffen.

Lutzki
Neutraal
Posts: 10
Joined: 02 Dec 2008 09:47

Re: Trilling in stuur en auto

Post by Lutzki »

Boel trillingen en een boel potentiële oplossingen!

Ook ik heb sinds reparaties voor de APK een stevige trilling in de auto (525 E34) en jawel, vanaf de 80 km. Bij stevig optrekken wordt het erger, bij gedoseerd remmen kan ik de voortrein + stuur van auto bijna laten 'stuiteren' en dat doet ie vanzelf als ik met 100+ over een 'drempel' in de snelweg rijd, ofwel, zo'n uitstulping in het asfalt daar waar het wegdek ernstig is vervormd. En als ik rustig rijd, dan voel ik tot in de stoel/stuur een trilling, die wel minder wordt bij hogere snelheden dan 100 km/u, maar niet verdwijnt.

Schijven krom? Mogelijk, maar dan alleen voor, want achter zijn ze net vervangen. Trillen bleef gelijk. Voorwielen zijn er wel een paar keer af geweest, onder meer voor het vervangen van de linker draagarm en de Pitman arm (hulpstuurarm) en eigenlijk na het vervangen van die draagarm is het begonnen. Stabilisatiestangen links en rechts waren het jaar daarvoor al vervangen evenals stuurkogel rechts en toen had ik nog nergens last van.

Eerder had ik ook last van trillingen, maar die zaten tussen de 140 en 160 km/u en verdwenen na het vervangen van de banden en bijbehorende balanceren van de velgen.

Volgens mij kan ik nu dus beginnen met alle wielen te laten balanceren en nakijken of de velgen/banden geen oneffenheden vertonen, omdat die er allemaal meer dan een keer zijn afgehaald voor de werkzaamheden.

Toch een vraag: kunnen versleten schokbrekers bovengenoemde trillingen opleveren. Ik heb zo'n vermoeden dat die in ieder geval linksachter niet helemaal koosjer meer is. Deze neigt naar 'klapperen' bij grote oneffenheden. Die neiging heeft het stuur trouwens ook als ik met lage snelheid over wegdek als kinderkopjes wegrijd...
Locked

Return to “Archief”