BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Wat vinden jullie injectiecleaners
Moderator: Moderator Team
Wat vinden jullie injectiecleaners
Ik zag laatst bij een pompstation injectiecleaners staan.
Dit flesje gooi je in je volle tank en zou volgens zeggen je injectie en je verstuivers cleanen.
Wie heeft hier ervaring mee of is het gewoon onzin?
Dit flesje gooi je in je volle tank en zou volgens zeggen je injectie en je verstuivers cleanen.
Wie heeft hier ervaring mee of is het gewoon onzin?
-
- 3e Versnelling
- Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Ik heb er weleens zo'n flesje ingegooid, baat het niet dan schaat het niet.....Maar volgens mij doet het weinig.
Het zelfde met al die dure benzine soorten zoals BP ulimate en Shell V-Power. Erg veel zal het niet uitmaken allemaal.
Er is eens een test geweest op TV, de verschillen waren miniem.
Mijn mening is geldklopperij
Het zelfde met al die dure benzine soorten zoals BP ulimate en Shell V-Power. Erg veel zal het niet uitmaken allemaal.
Er is eens een test geweest op TV, de verschillen waren miniem.
Mijn mening is geldklopperij

BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.
Opel doet het standaard bij elke onderhoudsbeurt, injectiereiniger in de tank mikken. Dat zouden ze niet doen als het onzin was natuurlijk.
Het helpt wel degelijk, maar je ziet natuurlijk niet direct resultaat. Af en toe zo'n flesje houdt het langzaam verder vervuilen van de injectoren grotendeels tegen. Op den duur verdien je dat terug in verbruik en vermogen. Maar verwacht er geen wonderen van.
BP Ultimate enzo zijn brandstoffen met een klein beetje injectiereiniger erbij. Zo weinig dat je dat wel altijd moet tanken om hetzelfde effect te krijgen. Af en toe zo'n flesje is dan veel goedkoper.
Problemen met slecht stationair of dat soort dingen los je SOMS ook op met injectiereiniger, maar als de injectoren zo slecht zijn dat de motor duidelijk slecht gaat lopen ben je er eigenlijk al te laat bij en worden ze nooit meer helemaal nieuw zonder professionele revisie.
Dus... tja... wat je doet is aan jou. Ik gooi er zelf zo eens per 20-30 duizend zo'n flesje door, puur preventief.
Het helpt wel degelijk, maar je ziet natuurlijk niet direct resultaat. Af en toe zo'n flesje houdt het langzaam verder vervuilen van de injectoren grotendeels tegen. Op den duur verdien je dat terug in verbruik en vermogen. Maar verwacht er geen wonderen van.
BP Ultimate enzo zijn brandstoffen met een klein beetje injectiereiniger erbij. Zo weinig dat je dat wel altijd moet tanken om hetzelfde effect te krijgen. Af en toe zo'n flesje is dan veel goedkoper.
Problemen met slecht stationair of dat soort dingen los je SOMS ook op met injectiereiniger, maar als de injectoren zo slecht zijn dat de motor duidelijk slecht gaat lopen ben je er eigenlijk al te laat bij en worden ze nooit meer helemaal nieuw zonder professionele revisie.
Dus... tja... wat je doet is aan jou. Ik gooi er zelf zo eens per 20-30 duizend zo'n flesje door, puur preventief.
E39 540i6 Touring arktissilber
-
- Neutraal
ik heb een tijd terug wyns injector power 3 geprobeerd. de auto had bij koud stationair lopen voor het stoplicht soms last van "schokken" dat ie iets terugvalt in toeren. dit is zeker minder geworden met af en toe nog een hikje maar tijdens het rijden merk je er nix van, verbruik is praktisch hetzelfde.
die spulletjes werken zeer zeker.
het zijn alleen geen wondermiddeltjes ( wonderen bestaan alleen in sprookjes
)
maar benzine's als v-power en bp-ultimate werken ook er zitten wat extra stofjes in ( minimaal ) die je auto een beetje reinigen en zorgen voor een ietsjes hoger octaan.
echter.... en dat is OOK in datzelfde item op tv geweest....
des te meer vermogen je auto heeft des te beter merk je het verschil in goede en slechte brandstof en kan je dus met v-power of bp-ultimate winst behalen...
want wat jij bedoelde was die test met verschillende auto's waarbij de subaru impreza wrx sti wel degelijk een verschil in rijden en vermogen had met de ultimate/v-power brandstof en met 95 een verlies en iets slechter liep...
er worden niet voor niets ferrari's gemaakt waar je eigenlijk alleen maar v-power in mag gooien
het zijn alleen geen wondermiddeltjes ( wonderen bestaan alleen in sprookjes

maar benzine's als v-power en bp-ultimate werken ook er zitten wat extra stofjes in ( minimaal ) die je auto een beetje reinigen en zorgen voor een ietsjes hoger octaan.
echter.... en dat is OOK in datzelfde item op tv geweest....
des te meer vermogen je auto heeft des te beter merk je het verschil in goede en slechte brandstof en kan je dus met v-power of bp-ultimate winst behalen...
want wat jij bedoelde was die test met verschillende auto's waarbij de subaru impreza wrx sti wel degelijk een verschil in rijden en vermogen had met de ultimate/v-power brandstof en met 95 een verlies en iets slechter liep...
er worden niet voor niets ferrari's gemaakt waar je eigenlijk alleen maar v-power in mag gooien

===========================
Ya Know.....
It Is What It Is
Ya Know.....
It Is What It Is
Nu beginnen we een paar dingen door elkaar te halen - V-Power t.o.v. euro 95 heeft ook een hoger octaangetal en daar kunnen sommige motoren (afhankelijk van het motormanagement) een voordeel in vermogen en verbruik uit halen.
Dat heeft verder niks te maken met flesjes injectiereiniger.
Als je alleen het effect van de reinigende werking wil weten, vergelijk dan 'gewone' super plus 98 met V-power en BP Ultimate enzo.
O.a. in het instructieboekje van mijn 540 staat dat de motor met 91 overweg kan, maar z'n opgegeven vermogen en verbruik cijfers pas haalt op 95. En dat de prestaties nog verbeteren op 98...
Dat heeft verder niks te maken met flesjes injectiereiniger.
Als je alleen het effect van de reinigende werking wil weten, vergelijk dan 'gewone' super plus 98 met V-power en BP Ultimate enzo.
O.a. in het instructieboekje van mijn 540 staat dat de motor met 91 overweg kan, maar z'n opgegeven vermogen en verbruik cijfers pas haalt op 95. En dat de prestaties nog verbeteren op 98...
-
- 1e Versnelling
Toen ik mijn 316i kocht, liep hij wel goed, maar hij miste duidelijk vermogen onderin. De auto op gang brengen met alleen de koppeling was uitgesloten (hij sloeg dan direct af), en rustig laten rollen op stationair toerental ging ook niet lekker.
Nadat ik een flesje reiniger erin had gegooit ging de auto merkbaar beter rijden en reageerde beter op het gas.
Ik heb daarnaast in het 1,5 jaar dat ik hem nu heb, bijna uitsluitend BP Ultimate getankt, wat lange tijd betekend heeft dat m'n kosten per km door een lager verbruik, lager lagen dan met bezine van de witte pomp, die ik daarvoor een paar keer getankt had.
Mijn ervaring is dat zowel premium brandstoffen als injectorreiniger bij een BMW zeker wel zin hebben (niet zo zeer om meer vermogen te krijgen, maar de motor loopt er gewoon lekkerder door). Momenteel tank ik even BP Euro95 in verband met de absurde benzine prijzen, maar ik heb pas 1 keer getankt en kan nog niet zeggen of ik een afname in prestaties kan merken.
Bij het vervangen van m'n startmotor kreeg ik de kans om in het inlaatspruistuk te kijken, en de plekken die in contact kwamen met de benzine en de kleppen zagen er brand schoon uit.
Nadat ik een flesje reiniger erin had gegooit ging de auto merkbaar beter rijden en reageerde beter op het gas.
Ik heb daarnaast in het 1,5 jaar dat ik hem nu heb, bijna uitsluitend BP Ultimate getankt, wat lange tijd betekend heeft dat m'n kosten per km door een lager verbruik, lager lagen dan met bezine van de witte pomp, die ik daarvoor een paar keer getankt had.
Mijn ervaring is dat zowel premium brandstoffen als injectorreiniger bij een BMW zeker wel zin hebben (niet zo zeer om meer vermogen te krijgen, maar de motor loopt er gewoon lekkerder door). Momenteel tank ik even BP Euro95 in verband met de absurde benzine prijzen, maar ik heb pas 1 keer getankt en kan nog niet zeggen of ik een afname in prestaties kan merken.
Bij het vervangen van m'n startmotor kreeg ik de kans om in het inlaatspruistuk te kijken, en de plekken die in contact kwamen met de benzine en de kleppen zagen er brand schoon uit.
@ web
ik haalde even het voorbeeld erbij wat werd genoemd. echter werd daar niet alleen de 95 maar ook de 98 en de premium brandstoffen geprobeerd...
het is niet alleen afhankelijk van je motormanagement system of je wel of niet beter loopt op een benzine met een hoger octaan gehaalte maar ook met het vermogen... des te meer vermogen, des te beter je merkt ( op de dyno ) welke brandstof erin zit !
ontopic :
injector reinigers werken zoals al eerder gezegd wel degelijk, kleine delen hiervan worden o.a. in premium brandstoffen gegooid maar deze leveren ook andere voordelen op behalve kleine hoeveelheid injector reinigers erin.
Het kan nooit kwaad om iets schoon te maken ( reinigen ) het kan er alleen maar beter van worden dus in die zin zeker doen !!
ik heb zelf ook wel es zo nu en dan een flesje erin gegooid en het spul werkt echt perfect !!
Had toen een of ander goudkleurig blik met een flesje erin, was vrij prijzig t.o.v. de rest maar werkte wel goed.
ik haalde even het voorbeeld erbij wat werd genoemd. echter werd daar niet alleen de 95 maar ook de 98 en de premium brandstoffen geprobeerd...
het is niet alleen afhankelijk van je motormanagement system of je wel of niet beter loopt op een benzine met een hoger octaan gehaalte maar ook met het vermogen... des te meer vermogen, des te beter je merkt ( op de dyno ) welke brandstof erin zit !
ontopic :
injector reinigers werken zoals al eerder gezegd wel degelijk, kleine delen hiervan worden o.a. in premium brandstoffen gegooid maar deze leveren ook andere voordelen op behalve kleine hoeveelheid injector reinigers erin.
Het kan nooit kwaad om iets schoon te maken ( reinigen ) het kan er alleen maar beter van worden dus in die zin zeker doen !!
ik heb zelf ook wel es zo nu en dan een flesje erin gegooid en het spul werkt echt perfect !!
Had toen een of ander goudkleurig blik met een flesje erin, was vrij prijzig t.o.v. de rest maar werkte wel goed.
Ya Know.....
It Is What It Is
Ya Know.....
It Is What It Is
Dus in de vergelijking tussen 'gewoon' 98 en 'premium' kwam de premium er toch beter uit? Gesponsorde test?Mikey wrote:@ web

Zo zit het niet precies. Genoeg=genoeg. Octaangetal is niets meer of minder dan klopvastheid. Als de motor toch al onder de pingelgrens opereert, heeft een nog hoger octaangetal geen enkel voordeel. Ook op de dyno meet je geen tiende pk meer, al gooi je er 120 octaan in. Daarbij maakt het niet uit hoeveel vermogen eruit komt. OK, misschien dat veel hoog vermogen motoren gemiddeld een motormanagement hebben wat ook zo 'scherp' afgesteld is dat het kan profiteren van betere klopvastheid, maar "hoog vermogen = DUS voordeel uit hoog octaan" is te kort door de bocht.Mikey wrote:het is niet alleen afhankelijk van je motormanagement system of je wel of niet beter loopt op een benzine met een hoger octaan gehaalte maar ook met het vermogen... des te meer vermogen, des te beter je merkt ( op de dyno ) welke brandstof erin zit !
Alleen als de ECU beschikt over ontsteking maps die de hogere pingelgrens met hoge octaan brandstof benutten, kun je voordeel behalen. Dat is kennelijk bij de E39 zo, ik denk dus wel bij alle M52's - de M50 weet ik niet.
Onder de pingelgrens = onder de pingelgrens, en octaangetal doet niets meer dan de pingelgrens bepalen. Het is echt niet waar dat er meer energie in hoog octaan brandstof zit ofzo.
Wat dan? Wat zit er in premium brandstoffen nog meer dan:Mikey wrote:injector reinigers werken zoals al eerder gezegd wel degelijk, kleine delen hiervan worden o.a. in premium brandstoffen gegooid maar deze leveren ook andere voordelen op behalve kleine hoeveelheid injector reinigers erin.
1) een hoog octaangetal rond de 98
2) een beetje injectorreiniger.
Volgens vrijwel alle bronnen: niets.
Het is een mooi mengsel, je haalt het beste uit je motor en hoeft geen injectiereiniger meer te gebruiken. In die zin is 'premium' tanken een mooi stuk gemak en goed voor je motor. Maar daar betaal je wel voor...
testen waren niet gesponsord
( zover bekend natuurlijk )
je zag wel degelijk een verschil, ze deden na iedere test de volledige tank leeg pompen incl blok, nieuwe brandstof erin... uur mee rijden en dan weer de dyno op zodat ook echt alleen de juiste branstof erin zat..
verschil tussen 98 en een premium brandstof is niet veel, maar is er wel...
zo zag je dat het bij een kleine auto er niet was en e.g. bij de wrx sti het een verschil van 3 pk was meen k....
k kan het zo even ook niet meer vinden maar ik weet nog 100% zeker dat er nog meer in zit, en daarnaast zijn premium brandstoffen geen 98 maar net iets hoger..
verder pak eens een auto uit de stone age en tank er eens octaan 100 in, je merkt er wel degelijk een flinke verbetering van !!
Het klopt inderdaad dat er op een gegeven moment een grens is... maar die ligt niet bij de pingelgrens, die ligt net wat verder.... het klopt idd wel dat je winst meer wordt naarmate je ecu er beter mee om kan gaan. maar het werkt altijd !

je zag wel degelijk een verschil, ze deden na iedere test de volledige tank leeg pompen incl blok, nieuwe brandstof erin... uur mee rijden en dan weer de dyno op zodat ook echt alleen de juiste branstof erin zat..
verschil tussen 98 en een premium brandstof is niet veel, maar is er wel...
zo zag je dat het bij een kleine auto er niet was en e.g. bij de wrx sti het een verschil van 3 pk was meen k....
k kan het zo even ook niet meer vinden maar ik weet nog 100% zeker dat er nog meer in zit, en daarnaast zijn premium brandstoffen geen 98 maar net iets hoger..
verder pak eens een auto uit de stone age en tank er eens octaan 100 in, je merkt er wel degelijk een flinke verbetering van !!
Het klopt inderdaad dat er op een gegeven moment een grens is... maar die ligt niet bij de pingelgrens, die ligt net wat verder.... het klopt idd wel dat je winst meer wordt naarmate je ecu er beter mee om kan gaan. maar het werkt altijd !
Ya Know.....
It Is What It Is
Ya Know.....
It Is What It Is
-
- 1e Versnelling
5th gear heeft ook een keer een test gedaan met:
- "Witte pomp" euro 95
- BP Ultimate (ron97)
- Shell Optimax (RON99) (voorganger van V-Power)
- Renault Clio (resp 81pk, 81pk en 81pk)
- VW Golf GTI (resp. 172pk, 174pk en 177pk)
- Subaru Impreza WRX STI (resp. 235pk/232nm, 248pk/248nm en 249pk/258nm)