BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Kabel van accu naar interieur
Moderator: Moderator Team
Kabel van accu naar interieur
Dag,
Ik heb sinds vorige week een BMW 318i uit februari 1991. Een van de eerste dus!
Nu ben ik inmiddels een overtuigd subwoofer-fan. Eenmaal ervaren en je kunt niet meer zonder, wie spreekt me tegen. Qua elektra heb ik 0,0 problemen, en die verwacht ik ook niet, het grote probleem is echter het trekken van de Plus-kabel vanaf de accu richting achterbak, waar de versterker komt.
Wat is de beste/makkelijkste plek om de kabel van motorruimte naar interieur te laten lopen? Liefst met foto's.
Zijn jullie overigens nog tegen problemen aangelopen bij het trekken van de kabel verderop in het interieur?
Bedankt,
Tom
/Edit:
Overigens heb ik 2 versterkers: een 250W Sony X-plod (met een 250W (peak) Sony X-plod sub, en een ander goedkoop merk sub, met 1000W.
Kan ik dan misschien beter een 2e accu achterin plaatsen? En hoe sluit je dat aan, zodat ook die bij geladen wordt/blijft?
Nu ben ik inmiddels een overtuigd subwoofer-fan. Eenmaal ervaren en je kunt niet meer zonder, wie spreekt me tegen. Qua elektra heb ik 0,0 problemen, en die verwacht ik ook niet, het grote probleem is echter het trekken van de Plus-kabel vanaf de accu richting achterbak, waar de versterker komt.
Wat is de beste/makkelijkste plek om de kabel van motorruimte naar interieur te laten lopen? Liefst met foto's.
Zijn jullie overigens nog tegen problemen aangelopen bij het trekken van de kabel verderop in het interieur?
Bedankt,
Tom
/Edit:
Overigens heb ik 2 versterkers: een 250W Sony X-plod (met een 250W (peak) Sony X-plod sub, en een ander goedkoop merk sub, met 1000W.
Kan ik dan misschien beter een 2e accu achterin plaatsen? En hoe sluit je dat aan, zodat ook die bij geladen wordt/blijft?
idd zoveel trekt die nou ook weer niet weg...
wat je vraag betreft voor de kabel...
Achter je accu zie je een kabelbosje lopen naar je dashboard toe, daar is al een opening en zou je je stroomkabel bij kunnen stoppen. Je zou dan van daar uit helemaal via de passagiers kant onder de lijst de stroomkabel kunnen trekken en via de achterbank naar de kofferbak kunnen gaan.
Minste werk en als je klaar bent zie je er helemaal nix van !
wat je vraag betreft voor de kabel...
Achter je accu zie je een kabelbosje lopen naar je dashboard toe, daar is al een opening en zou je je stroomkabel bij kunnen stoppen. Je zou dan van daar uit helemaal via de passagiers kant onder de lijst de stroomkabel kunnen trekken en via de achterbank naar de kofferbak kunnen gaan.
===========================
Ya Know.....
It Is What It Is
Ya Know.....
It Is What It Is
-
- 1e Versnelling
Info over aansluiten, vermogens impendanitie kabeldikte enz vind je op.
www.12vhifi.nl
als je je accu + accubak losschroeft zit daaronder / achter idd een kabelboom door een rubberen dop, waar je je voeding bij kan stoppen.
Over 2de accu, beter één goede dan 2 halve.
problemen met het kabeltrekken.... irritante deurlijsten waarvan het kliksysteem afbreekt als je ze loshaalt.
oplossing: klinksysteem aan de deurlijst vastlijmen. in 1 keer goed doen, nooit meer veranderen.
www.12vhifi.nl
als je je accu + accubak losschroeft zit daaronder / achter idd een kabelboom door een rubberen dop, waar je je voeding bij kan stoppen.
Over 2de accu, beter één goede dan 2 halve.
problemen met het kabeltrekken.... irritante deurlijsten waarvan het kliksysteem afbreekt als je ze loshaalt.
oplossing: klinksysteem aan de deurlijst vastlijmen. in 1 keer goed doen, nooit meer veranderen.
Groeten Robin
[ external image ]
Stel je even voor: Mijn eerste BMW, E36 sedan
Eerste project: Robin's E36 Sedan Project
Audio Showcase: BMW Project Primeiro
[ external image ]
-
- 1e Versnelling
Ik heb even zitten kijken bij 12hifi, maar hun voorgestelde kabeldiktes zijn mijns inziens wel erg aan de veilig kant... Voor een 200Watt continu versterker (toch niet heel erg bijzonder) zou ik voor mijn Compact al een kabel moeten gebruiken van 16mm2Mikey wrote:idd dikte van de kabel e.d. kan je idd op 12hifi berekenen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel verlies er in de kabel mag zitten volgens deze calculator, want die kan niet hoog zijn, terwijl tot 5 % acceptabel is (13 volt x 0,95 = 12,35 V). 10 Watt warmte dispensatie over een dergelijke kabel is ook niet problematisch.
Mijn advies is dus wel, zorg dat je voeding dik genoeg is, maar ook realistisch. Mocht je echt veel vermogen achter in de auto willen leggen, plaats er dan per versterker een condensator bij die de pieken op kan vangen.
-
- Neutraal
Tuurlijk gaan ze uit van maximaal vermogen, in je huis ligt ook 1,5mm kwadraad, maar met dagelijks normaal gebruik kan je makkelijk af met 0,5 of 0,75mm kwadraad. Is gewoon puur berekend op een maximaal trekkend vermogen aan de hand van de afzekering (16A)
Maar met 6mm kwadraad zit je wel veilig hoor met 200w.
It's not just a BMW, it's a BMW Convertible!
Ik heb vandaag de accu verwijderd, maar daarachter zit absoluut geen gat, en lopen al helemaal geen kabels? De +kabel loopt vanaf de accu meteen naar de zekeringskast, die aan de andere kant van de motor zit. Daaronder is wel een opening richting dashboard, maar daar kan ik niet bij, aangezien de zekeringskast erboven zit! Ik zal morgen proberen of ik van binnenuit de kabel richting motor kan duwen, maar op jouw manier gaat het dus helaas niet...Mikey wrote:wat je vraag betreft voor de kabel...
-
- 1e Versnelling
vreemd zo zit ie bij mij wel e36 sedan uit 1997.
over dat van de kabeldikte, in je huis is alles 230 volt wisselstroom, en in de auto 12v gelijkstroom.
volgens mij maakt dat wel verschil.
vaak zit bij een 6mm^2 ook maar een zeer kleine zekering, deze dal dan dus snel doorbranden, omdat de kabel het vermogen niet aankan.
bij een dikkere kabel zit er dus ook een zwaardere zekering aan, en krijgt je versterker dus meer stroom, dus beter/harder geluid.
tevens is een dikkere kabel vaak beter afgeschermd, dus minder storing op de muziek.
en heb je dan de mogelijkheid om later uit te breiden.
maar te dik is natuurlijk ook niet goed, 12vhifi is veilig, dus goed
mijn huidige setup heeft nu 35^2 naar achteren lopen.
Even gezocht in de ETK:
[ external image ]
zoals je ziet links onder de accubak een gat.
succes
over dat van de kabeldikte, in je huis is alles 230 volt wisselstroom, en in de auto 12v gelijkstroom.
volgens mij maakt dat wel verschil.
vaak zit bij een 6mm^2 ook maar een zeer kleine zekering, deze dal dan dus snel doorbranden, omdat de kabel het vermogen niet aankan.
bij een dikkere kabel zit er dus ook een zwaardere zekering aan, en krijgt je versterker dus meer stroom, dus beter/harder geluid.
tevens is een dikkere kabel vaak beter afgeschermd, dus minder storing op de muziek.
en heb je dan de mogelijkheid om later uit te breiden.
maar te dik is natuurlijk ook niet goed, 12vhifi is veilig, dus goed
mijn huidige setup heeft nu 35^2 naar achteren lopen.
Even gezocht in de ETK:
[ external image ]
zoals je ziet links onder de accubak een gat.
succes
Groeten Robin
[ external image ]
[ external image ]
Re: Kabel van accu naar interieur
ik denk dat een 2e accu niet nodig is.. ik heb zelf een rockford fosgate power bd1500.1 versterker 1500 watt rms daarvoor heb je een 2e accu nodig..eshy wrote:Dag,
Bedankt,
Tom
/Edit:
bmw rijder met een straaljager sound enigste in NL!!
als je van plan bent om in de toekomst uit te breiden ( audio / video ) of als je eventueel wilt upgraden... is het wel btw altijd aan te raden een wat dikkere kabel te leggen 
ofc geen overkill he !
helemaal als je natuurlijk plannen hebt, kan je de kabel er eventueel al leggen zonder aan te sluiten ( ps. wel ff vastmaken zodat die blijft liggen ) dan hoef je maar eenmalig alles open te maken en weer dicht te maken.

ofc geen overkill he !
helemaal als je natuurlijk plannen hebt, kan je de kabel er eventueel al leggen zonder aan te sluiten ( ps. wel ff vastmaken zodat die blijft liggen ) dan hoef je maar eenmalig alles open te maken en weer dicht te maken.
Ya Know.....
It Is What It Is
Ya Know.....
It Is What It Is
-
- 1e Versnelling
Klopt, maar in een huis kan je ook daadwerkelijk 16Amp continu trekken voor een langere tijd. Ik denk dat jij je auto vrij snel uit zal vluchten als jij je amp 100 Ampère (1200 Watt) continu laat trekkenSteppie_Coupe wrote:Tuurlijk gaan ze uit van maximaal vermogen, in je huis ligt ook 1,5mm kwadraad, maar met dagelijks normaal gebruik kan je makkelijk af met 0,5 of 0,75mm kwadraad. Is gewoon puur berekend op een maximaal trekkend vermogen aan de hand van de afzekering (16A)

Goede speakers, met goed afgestelde filters (eventueel actief) en goede bekabeling kan al snel voor een heel goed geluid zorgen.