BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Kabel van accu naar interieur

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team


Topic Author
eshy

Kabel van accu naar interieur

Post by eshy »

Dag,

Ik heb sinds vorige week een BMW 318i uit februari 1991. Een van de eerste dus!
Nu ben ik inmiddels een overtuigd subwoofer-fan. Eenmaal ervaren en je kunt niet meer zonder, wie spreekt me tegen. Qua elektra heb ik 0,0 problemen, en die verwacht ik ook niet, het grote probleem is echter het trekken van de Plus-kabel vanaf de accu richting achterbak, waar de versterker komt.

Wat is de beste/makkelijkste plek om de kabel van motorruimte naar interieur te laten lopen? Liefst met foto's.

Zijn jullie overigens nog tegen problemen aangelopen bij het trekken van de kabel verderop in het interieur?

Bedankt,

Tom

/Edit:

Overigens heb ik 2 versterkers: een 250W Sony X-plod (met een 250W (peak) Sony X-plod sub, en een ander goedkoop merk sub, met 1000W.
Kan ik dan misschien beter een 2e accu achterin plaatsen? En hoe sluit je dat aan, zodat ook die bij geladen wordt/blijft?

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

Tweede accu lijkt me echt niet nodig met jouw setup, zo groot is die bij elkaar ook weer niet (als je in RMS vermogen gaat rekenen)
E39 540i6 Touring arktissilber

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 40

Post by Mikey »

idd zoveel trekt die nou ook weer niet weg...



wat je vraag betreft voor de kabel...

Achter je accu zie je een kabelbosje lopen naar je dashboard toe, daar is al een opening en zou je je stroomkabel bij kunnen stoppen. Je zou dan van daar uit helemaal via de passagiers kant onder de lijst de stroomkabel kunnen trekken en via de achterbank naar de kofferbak kunnen gaan.

Minste werk en als je klaar bent zie je er helemaal nix van !
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

amit
1e Versnelling
Posts: 145
Joined: 24 Jan 2008 12:07
Location: den haag

Post by amit »

hoe dik word die kabel?
Als ik slim was geweest dan had ik een pakkende tekst hiervoor verzonnen.

Robinadriaensen
1e Versnelling
Posts: 85
Joined: 16 Nov 2005 15:35
Location: Zundert
Contact:

Post by Robinadriaensen »

Info over aansluiten, vermogens impendanitie kabeldikte enz vind je op.
www.12vhifi.nl

als je je accu + accubak losschroeft zit daaronder / achter idd een kabelboom door een rubberen dop, waar je je voeding bij kan stoppen.

Over 2de accu, beter één goede dan 2 halve.

problemen met het kabeltrekken.... irritante deurlijsten waarvan het kliksysteem afbreekt als je ze loshaalt.

oplossing: klinksysteem aan de deurlijst vastlijmen. in 1 keer goed doen, nooit meer veranderen.
Groeten Robin

[ external image ]

Stel je even voor: Mijn eerste BMW, E36 sedan
Eerste project: Robin's E36 Sedan Project
Audio Showcase: BMW Project Primeiro

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 40

Post by Mikey »

idd dikte van de kabel e.d. kan je idd op 12hifi berekenen.
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

DeepBass909
1e Versnelling
Posts: 60
Joined: 26 Sep 2007 09:59
Location: Gouda

Post by DeepBass909 »

Mikey wrote:idd dikte van de kabel e.d. kan je idd op 12hifi berekenen.
Ik heb even zitten kijken bij 12hifi, maar hun voorgestelde kabeldiktes zijn mijns inziens wel erg aan de veilig kant... Voor een 200Watt continu versterker (toch niet heel erg bijzonder) zou ik voor mijn Compact al een kabel moeten gebruiken van 16mm2 :shock: Bij een andere calculator kwam ik echter op 4 tot 6 mm2 wat eigenlijk realistischer is (4 is eigenlijk net te weinig). Bij 6mm2 praat je namelijk al over een kabel van 8mm doorsnede (inc isolatie), 16 mm2 weet ik zo geen eens, maar die gaat ruim over de 10 mm heen. Daarnaast gaat die calculator ervan uit dat je continu deze belasting haalt, terwijl 50% al veel is in de praktijk.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel verlies er in de kabel mag zitten volgens deze calculator, want die kan niet hoog zijn, terwijl tot 5 % acceptabel is (13 volt x 0,95 = 12,35 V). 10 Watt warmte dispensatie over een dergelijke kabel is ook niet problematisch.

Mijn advies is dus wel, zorg dat je voeding dik genoeg is, maar ook realistisch. Mocht je echt veel vermogen achter in de auto willen leggen, plaats er dan per versterker een condensator bij die de pieken op kan vangen.

Steppie_Coupe
Neutraal
Posts: 31
Joined: 19 Feb 2006 23:51

Post by Steppie_Coupe »

Tuurlijk gaan ze uit van maximaal vermogen, in je huis ligt ook 1,5mm kwadraad, maar met dagelijks normaal gebruik kan je makkelijk af met 0,5 of 0,75mm kwadraad. Is gewoon puur berekend op een maximaal trekkend vermogen aan de hand van de afzekering (16A)

Maar met 6mm kwadraad zit je wel veilig hoor met 200w.
It's not just a BMW, it's a BMW Convertible!

Topic Author
eshy

Post by eshy »

Mikey wrote:wat je vraag betreft voor de kabel...

Achter je accu zie je een kabelbosje lopen naar je dashboard toe, daar is al een opening en zou je je stroomkabel bij kunnen stoppen. Je zou dan van daar uit helemaal via de passagiers kant onder de lijst de stroomkabel kunnen trekken en via de achterbank naar de kofferbak kunnen gaan.

Minste werk en als je klaar bent zie je er helemaal nix van !
Ik heb vandaag de accu verwijderd, maar daarachter zit absoluut geen gat, en lopen al helemaal geen kabels? De +kabel loopt vanaf de accu meteen naar de zekeringskast, die aan de andere kant van de motor zit. Daaronder is wel een opening richting dashboard, maar daar kan ik niet bij, aangezien de zekeringskast erboven zit! Ik zal morgen proberen of ik van binnenuit de kabel richting motor kan duwen, maar op jouw manier gaat het dus helaas niet...

Robinadriaensen
1e Versnelling
Posts: 85
Joined: 16 Nov 2005 15:35
Location: Zundert
Contact:

Post by Robinadriaensen »

vreemd zo zit ie bij mij wel e36 sedan uit 1997.


over dat van de kabeldikte, in je huis is alles 230 volt wisselstroom, en in de auto 12v gelijkstroom.
volgens mij maakt dat wel verschil.


vaak zit bij een 6mm^2 ook maar een zeer kleine zekering, deze dal dan dus snel doorbranden, omdat de kabel het vermogen niet aankan.


bij een dikkere kabel zit er dus ook een zwaardere zekering aan, en krijgt je versterker dus meer stroom, dus beter/harder geluid.


tevens is een dikkere kabel vaak beter afgeschermd, dus minder storing op de muziek.

en heb je dan de mogelijkheid om later uit te breiden.


maar te dik is natuurlijk ook niet goed, 12vhifi is veilig, dus goed

mijn huidige setup heeft nu 35^2 naar achteren lopen.



Even gezocht in de ETK:

[ external image ]

zoals je ziet links onder de accubak een gat.
succes
Groeten Robin

[ external image ]

Stel je even voor: Mijn eerste BMW, E36 sedan
Eerste project: Robin's E36 Sedan Project
Audio Showcase: BMW Project Primeiro

bmw_f16
1e Versnelling
Posts: 64
Joined: 21 May 2008 16:12
Location: eindhoven
Contact:

Re: Kabel van accu naar interieur

Post by bmw_f16 »

eshy wrote:Dag,

Ik heb sinds vorige week een BMW 318i uit februari 1991. Een van de eerste dus!
Nu ben ik inmiddels een overtuigd subwoofer-fan. Eenmaal ervaren en je kunt niet meer zonder, wie spreekt me tegen. Qua elektra heb ik 0,0 problemen, en die verwacht ik ook niet, het grote probleem is echter het trekken van de Plus-kabel vanaf de accu richting achterbak, waar de versterker komt.

Wat is de beste/makkelijkste plek om de kabel van motorruimte naar interieur te laten lopen? Liefst met foto's.

Zijn jullie overigens nog tegen problemen aangelopen bij het trekken van de kabel verderop in het interieur?

Bedankt,

Tom

/Edit:

Overigens heb ik 2 versterkers: een 250W Sony X-plod (met een 250W (peak) Sony X-plod sub, en een ander goedkoop merk sub, met 1000W.
Kan ik dan misschien beter een 2e accu achterin plaatsen? En hoe sluit je dat aan, zodat ook die bij geladen wordt/blijft?
ik denk dat een 2e accu niet nodig is.. ik heb zelf een rockford fosgate power bd1500.1 versterker 1500 watt rms daarvoor heb je een 2e accu nodig..
bmw rijder met een straaljager sound enigste in NL!!

Topic Author
eshy

Post by eshy »

Dank u voor het naslagwerk. Zal er zo wel weer even naar op zoek gaan dan.

Overigens zag ik net dat ik aangaf een sub van 1000W te hebben, dat moest een versterker zijn, dus 1250W (totaal) versterker, en 250@ sub. (Wordt nog meer...)

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 43

Post by 325i »

Ik heb nog een 50mm2 Kabel liggen met zekering houden en zekering :wink:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 40

Post by Mikey »

als je van plan bent om in de toekomst uit te breiden ( audio / video ) of als je eventueel wilt upgraden... is het wel btw altijd aan te raden een wat dikkere kabel te leggen :wink:

ofc geen overkill he !

helemaal als je natuurlijk plannen hebt, kan je de kabel er eventueel al leggen zonder aan te sluiten ( ps. wel ff vastmaken zodat die blijft liggen ) dan hoef je maar eenmalig alles open te maken en weer dicht te maken.
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

DeepBass909
1e Versnelling
Posts: 60
Joined: 26 Sep 2007 09:59
Location: Gouda

Post by DeepBass909 »

Steppie_Coupe wrote:Tuurlijk gaan ze uit van maximaal vermogen, in je huis ligt ook 1,5mm kwadraad, maar met dagelijks normaal gebruik kan je makkelijk af met 0,5 of 0,75mm kwadraad. Is gewoon puur berekend op een maximaal trekkend vermogen aan de hand van de afzekering (16A)

Maar met 6mm kwadraad zit je wel veilig hoor met 200w.
Klopt, maar in een huis kan je ook daadwerkelijk 16Amp continu trekken voor een langere tijd. Ik denk dat jij je auto vrij snel uit zal vluchten als jij je amp 100 Ampère (1200 Watt) continu laat trekken ;) Sowieso zijn de vermogens in een auto zwaar overdreven in mijn ogen... Mijn thuis set vult een heel wat grotere ruimte met veel meer geluid met een versterker van "slechts" 2 x 65Watt rms (klasse B). Met een goed uitgekozen setup kan je met in totaal 200 / 300 Watt rms (klasse B) of 500 watt rms (klasse D) meer dan genoeg geluid in de auto krijgen. Alleen als je meedoet aan dB-drags snap ik dat je meer wilt hebben, maar dan heb je het ook niet meer om onder weg van een lekker muziekje te kunnen genieten. Wat vaak fout gaat is voeding (onder berekend, waardoor vervorming), verkeerde klankkasten (chronisch probleem in auto's) en inferieure speakers.
Goede speakers, met goed afgestelde filters (eventueel actief) en goede bekabeling kan al snel voor een heel goed geluid zorgen.
Locked

Return to “Archief”