BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

puntjes op me koplamp hahaha :D

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
Dominic
Neutraal

puntjes op me koplamp hahaha :D

Post by Dominic »

Hallo misschien een beetje raare vraag ik heb een e36
en ik kreeg vandaag weer de vraag van waarom zitten er puntjes op je koplamp(die rubbere dopjes)
Heeft dit nog een functie???

Al vast bedankt voor de reacties

Grt,
Dominic
BMW 318i e36 1991 ~160.000 m40
BMW 320i e46 1998 ~133.000 m52

-René-
1e Versnelling

Post by -René- »

snap even niet wat je bedoeld. Omschijf het eens beter of maak even een foto

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Post by D@NNY »

Als je bovenaan op je koplamp bedoeld, net onder de voorste rand van de motorkap, zijn deze waarschijnlijk om windgeruis of iets te reduceren heb ik me laten vertellen door een BMW monteur. Er kwam namelijk een fluittoon/zoemtoon vanaf. Deze puntjes zitten soms ook aan de binnenste zijkant op de standaard spiegels, op de buitenrand tegenover de ankerplaat zeg maar.
Niet alle modellen hebben dit, waarom is me dan weer niet duidelijk.

Ter verduidelijking, ik heb even zitten spitten in de voorstel topics: racerke heeft ze bijvoorbeeld weer wel, Igora weer niet. Nou weet ik dat racerke niet helemaal de originele lampen meer heeft, maar op mijn originele lampen zaten ze ook. Misschien iemand hier met een nadere toelichting....???? Het is niet iets specifieks van voor of na de facelift, meerdere modeljaren hebben het, of juist weer niet. Misschien ligt het aan het merk lamp wat is gebruikt, want dit wil standaard ook weleens verschillen heb ik gemerkt (Bosch en nog eentje)

[ external image ]

[ external image ]
Last edited by D@NNY on 06 Jul 2008 15:00, edited 8 times in total.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

iGora
1e Versnelling

Post by iGora »

Aha, dan weet ik dat ook weer :) al heb ik zelf nog nooit last gehad van dat gefluit.

DeepBass909
1e Versnelling

Post by DeepBass909 »

Het heeft inderdaad met windruis te maken. De bobbeltjes hebben als doel de luchtstroom iets te verstoren, waardoor deze makkelijker over de kier tussen lamp en motorkap gaat.
Hella lampen hebben er vrij veel, zoals bij mijn Compact, goedkope imitaties hebben er weinig of zelfs geen. Bosch heeft ze ook, maar minder dan de Hella lampen.

[ external image ]

Het nut hiervan is trouwens discutabel, maar bij de geluidsproeven zullen er vast meetbare verschillen geweest zijn. Mijn ervaring met hard rijden is, dat er andere dingen zijn die meer wind-ruis veroorzaken (zoals de randen voor de voorportieren en de ruitenwissers).
Locked

Return to “Archief”