BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
audio systeem E39 defect.
Moderator: Moderator Team
audio systeem E39 defect.
Hoi allemaal Ik zit met een probleemje sinds gisteren doet mijn audiosysteem niets. De knop om het systeem aan te doen reageert niet. het is een systeem met een 4:3 scherm met navigatie en tv deze doen het wel alleen zonder geluid. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn heb alle zekeringen nagekeken maar die zijn allemaal goed ook in de kofferbak. Zit er mischien een zekering achter het scherm?
Ik hoor graag reacties want lange afstanden rijden is niet te doen zonder muziek. Alvast bedankt.
Ik hoor graag reacties want lange afstanden rijden is niet te doen zonder muziek. Alvast bedankt.
-
- 3e Versnelling
- It’s my birthday
ff denken
Je hebt beeld geen geluid
Klinkt als defecte interne versterker
Als zekering defect is zou je beeld ook weg zijn
Wat je kan doen is ff je accupool los halen voor ± 10 sec
Je bent wel al je instellingen dan kwijt
Maar dan reset hij zich automatisch naar fabrieks instellingen als het een electra defect zou zijn
Anders moet ie doorgemeten worden
Je hebt beeld geen geluid
Klinkt als defecte interne versterker
Als zekering defect is zou je beeld ook weg zijn
Wat je kan doen is ff je accupool los halen voor ± 10 sec
Je bent wel al je instellingen dan kwijt
Maar dan reset hij zich automatisch naar fabrieks instellingen als het een electra defect zou zijn
Anders moet ie doorgemeten worden
There's no place like the carseat...!!!
Ik heb de accukabel losgemaakt en na ongeveer 10 sec terug geplaatst maar dit was geen succes nog steeds geen radio (geluid). Hoe gaat het doormeten precies in werk en wat wordt er precies doorgemeten. Heb geprobeerd om de scherm eruit te halen om te kijken of erachter geen zekering in zit maar dit is maar voor de helft gelukt. Wie kan mij helpen met deze vragen.
-
- 3e Versnelling
- It’s my birthday
Wat je wel kan meten
-
Als je een multimeter op maximale wisselspanning zet
En dan langzaam naar beneden schakelen
Kijk dan of hij een uitslag maakt
-
Geluid is een oscilloscopisch iets
Het heeft een + en een - dus wisselspanning
Speakers bewegen op en neer en moeten dus wisselende spanningen krijgen om te bewegen
-
Mike
-
Als je een multimeter op maximale wisselspanning zet
En dan langzaam naar beneden schakelen
Kijk dan of hij een uitslag maakt
-
Geluid is een oscilloscopisch iets
Het heeft een + en een - dus wisselspanning

Speakers bewegen op en neer en moeten dus wisselende spanningen krijgen om te bewegen
-
Mike
There's no place like the carseat...!!!
zelfde probleem
Ik heb ook een 530D uit 2001 en de laatste tijd heb ik ook ineens geen geluid en dan weer wel, maar het wordt nu steeds vaker niet dan wel. Als het oudio systeem stuk is moet je dan de hele unit (nav. + comp.) vervangen? Zo ja, is het dan mogelijk om er meteen een nieuwer model/update in te zetten? Alvast bedankt. Kan idd ook niet zonder muziek. Heb van ellende maar een ipod op. 

-
- Neutraal
Re: zelfde probleem
Dhehe, lol!, dan toch wel ook met de doppen in je oor heatcdan wrote:Heb van ellende maar een ipod op.

Ontopic: controleer eerst gewoon eens of je je luidsprekers hoort ruisen. Er is altijd wel een kleine ruisvloer hoorbaar. Hoor je dit niet, meet dan de spanningen over een speaker heen (liefst een woofer). Hou er rekening mee dat de meetwaarden klein zijn, dus stel een klein bereik in op je multimeter
Geen spanning = geen versterker
[Edit] O, oude koe. never mind [/Edit]
Achter het scherm zelf zit vrijwel niks van de radio, alleen het cassette deel bij een 4:3 navi, en bij een 16:9 zelfs helemaal niets (behalve een paar knopjes).
Bij een Touring met navi ligt de radio links onder de kofferbakvloer en de versterker links verticaal in het zijvak. Daar zou ik dus eerst naar kijken. Radio is gewoon een DIN-formaat ding alleen dan zonder frontje
Verbinding met de knopjes voorin loopt via de I-bus.
Je hebt wel gewoon RDS informatie op het scherm enzo?
Dan moet het welhaast aan de versterker liggen zou je zeggen.
Bij een Touring met navi ligt de radio links onder de kofferbakvloer en de versterker links verticaal in het zijvak. Daar zou ik dus eerst naar kijken. Radio is gewoon een DIN-formaat ding alleen dan zonder frontje

Je hebt wel gewoon RDS informatie op het scherm enzo?
Dan moet het welhaast aan de versterker liggen zou je zeggen.
E39 540i6 Touring arktissilber
Heb een touring idd en cd wisselaar zit links achter maar wist niet dat radio onder de kofferbakvloer zat
Ik zal daar eerst eens naar kijken. Heb idd wel rds volgens mij maar als ie geen geluid geeft heeft ie ook geen TMC aanduiding (niet groen) dus volgens mij ook geen ontvangst. Kan dus aan de radio liggen maar er komt ook geen geluid bij het afspelen van een cassette (ik weet het ...... oud maar hier sluit ik mijn ipod op aan) en cd. Ligt dus misschien toch aan versterker idd.
Bedankt voor de info guys.

Bedankt voor de info guys.
Geen TMC maar wel RDS-berichten is wel vreemd, maargoed ik weet ook niet precies hoe TMC loopt. Bij mij werkt TMC sowieso niet omdat ik een te oude Business radio heb ; ik moet nog een keer een nieuwere of een Professional scoren ofzo.
Radio zit bij een Touring linksvoor het reservewiel (dus links in de hoek tussen chassisbalk, achteras en reservewiel zegmaar). Even die zwarte kap losnemen dus. Ik denk dat dat wel gaat zonder het voorste deel van de koffervloer los te maken, maar weet het niet zeker zo uit m'n hoofd. Lukt het niet dan is dat koffervloer deel makkelijk los te maken door de sjor ogen eruit te schroeven (inbusjes, onder een plastic kapje). Let wel dat zijn 2 inbusjes per oog, die je er niet 1 voor 1 uit kan draaien, dan draai je ze klem. Dus eerst de ene een stukje los, dan de andere enz tot het oog los is. De grote blikken kast onder dat vloerdeel (op de achteras) is trouwens niet de radio maar de tv/video module. Die kast is ook geen din-formaat en heeft twee dunne antennekabels ipv 1 of 2 dikkere voor de radio.
Radio zit bij een Touring linksvoor het reservewiel (dus links in de hoek tussen chassisbalk, achteras en reservewiel zegmaar). Even die zwarte kap losnemen dus. Ik denk dat dat wel gaat zonder het voorste deel van de koffervloer los te maken, maar weet het niet zeker zo uit m'n hoofd. Lukt het niet dan is dat koffervloer deel makkelijk los te maken door de sjor ogen eruit te schroeven (inbusjes, onder een plastic kapje). Let wel dat zijn 2 inbusjes per oog, die je er niet 1 voor 1 uit kan draaien, dan draai je ze klem. Dus eerst de ene een stukje los, dan de andere enz tot het oog los is. De grote blikken kast onder dat vloerdeel (op de achteras) is trouwens niet de radio maar de tv/video module. Die kast is ook geen din-formaat en heeft twee dunne antennekabels ipv 1 of 2 dikkere voor de radio.
E39 540i6 Touring arktissilber