Hallo
Ik heb via een advertentie vernomen dat er een BMW E3 Alpina te koop staat. Even wat specs:
Bouwjaar:1975-1979
Brandstof: LPG
Carrossie: Sedan
Kleur: Blauw
Kmstand: 0-20.000
Transmissie: handbak
Motorinhoud: 3.1
Volgens de eigenaar:
Eenmalige BMW Alpina E3 3500 geheel gerestaureerd met een gereviseerde Alpina motor aan deze auto is werkelijk alles vernieuwd. LPG installatie is perfect ingebouwd, Spaghetti uitlaat, nokkenas Alpina, gehele RVS uitlaat met een supergeluid. Deze is zelfs nog te regelen. Vijfversnellingsbak met spaargang, verlaagd onderstel met Alpina Hartge Bilstein onderstel. Donkerblauw geheel lederen Recaro interieur.
Vraagprijs: 9500,-
Op de RDW site kloppen de gegevens wel maar de handelsbenaming is 2500 en niet 3500.
Binnenkort ga ik een kijkje nemen en was benieuwd op welke minpunten ik moet letten bij deze auto?
Ondertussen heeft hij mijn bod aanvaard (onder voorbehoud)
Taxatierapport is aanwezig.
Alvast bedankt,
Habbekrats
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
BMW E3 3500 Alpina aanschaf met lpg
Moderator: Moderator Team
-
- Neutraal
BMW E3 3500 Alpina aanschaf met lpg
"Amerika: het enige land ter wereld waar een vrouw een hulpje in het huishouden inhuurt, zodat ze vrijwilligerswerk kan gaan doen in het opvangcentrum waar haar hulpje haar kind naartoe brengt."
Dit heb je al doorgelezen?
http://www.bmwforum.nl/bmwforum/viewtopic.php?t=38
En heb je foto's? Ben benieuwd

316i-E30-Alpenweiz 2
-
- Neutraal
Ja dat heb ik zeker, maar het was voor mij onduidelijk of het ook geldt voor oldtimers, hele andere specs en waardes en bouwjaar.Tinus wrote:Dit heb je al doorgelezen?
En omdat het hier om een gereviseerde motor zou gaan ging ik er een beetje van uit dat er misschien meer punten zou zijn waar je op zou moeten letten, vooral bij een oudere type Alpina uitvoering.
Foto's volgen snel...
Habbekrats
"Amerika: het enige land ter wereld waar een vrouw een hulpje in het huishouden inhuurt, zodat ze vrijwilligerswerk kan gaan doen in het opvangcentrum waar haar hulpje haar kind naartoe brengt."
Je doet er goed aan, om je stevig in te lezen in wat Alpina in die jaren te bieden had. Gebaseerd op het feit dat RDW de wagen als een 2500 ziet, vermoed ik dat de alpina-spullen in een normale 2500 koets ingebouwd zijn. Niets mis mee, maar dan is het dus GEEN originele Alpina: zorg dat de prijs daar dan ook naar is.
Nu weet ik niet zeker, of Alpina al in die jaren uitsluitend complete auto's leverde, of ook nog losse opvoersets. In het laatste geval valt het met de originaliteit wel mee. Alhoewel ik twijfel aan de 3,5 (of 3,1?) liter: BMW ging ten tijde van de E3 niet verder dan 3.3 liter.
Let wel op, dat de auto waarschijnlijk niet legaal is: een 2500 had een vermogen van 150 pk, een verhoging met meer dan 40% betekent keuren inclusief wegliggingstest. Dus alles meer dan 210 pk (standaard vermogen van de E3 3,3Li) is reden tot keuren!
Ik heb de advertentie er even bijgezocht: het is wel een erg mooi en luxe exemplaar, maar iuk twijfel nog steeds aan de originaliteit. Als het inderdaad een Alpina is (plaatje!!) dan is de prijs wel erg netjes, gezien de overitge oudere Alpina's en nep-Pina's. Als het ene ombouw is: voor zoiets is natuurlijk een redelijke prijs moeilijk te beoordelen. De overige nette E3's die ik geadverteerd zie kosten tussen de 2500 en 5000 euro, waarbij die laatste de originele kanonskogel van BMW is: de 3.0 Si met handbak. Maar wel met een standaard uitvoering zo te zien.
Nu weet ik niet zeker, of Alpina al in die jaren uitsluitend complete auto's leverde, of ook nog losse opvoersets. In het laatste geval valt het met de originaliteit wel mee. Alhoewel ik twijfel aan de 3,5 (of 3,1?) liter: BMW ging ten tijde van de E3 niet verder dan 3.3 liter.
Let wel op, dat de auto waarschijnlijk niet legaal is: een 2500 had een vermogen van 150 pk, een verhoging met meer dan 40% betekent keuren inclusief wegliggingstest. Dus alles meer dan 210 pk (standaard vermogen van de E3 3,3Li) is reden tot keuren!
Ik heb de advertentie er even bijgezocht: het is wel een erg mooi en luxe exemplaar, maar iuk twijfel nog steeds aan de originaliteit. Als het inderdaad een Alpina is (plaatje!!) dan is de prijs wel erg netjes, gezien de overitge oudere Alpina's en nep-Pina's. Als het ene ombouw is: voor zoiets is natuurlijk een redelijke prijs moeilijk te beoordelen. De overige nette E3's die ik geadverteerd zie kosten tussen de 2500 en 5000 euro, waarbij die laatste de originele kanonskogel van BMW is: de 3.0 Si met handbak. Maar wel met een standaard uitvoering zo te zien.
-
- Neutraal
Re:
@Apae01
Bedankt voor je informatieve reactie, ik heb inderdaad dus twijfels over de originaliteit van de auto, zeker over het onderstel.
Hartge, Alpina, Bilstein bij mekaar...
Des al niettemin, het is een mooie auto en ik ga maandag a.s. een kijkje nemen. Op mijn vraag terug te komen, zijn er bepaalde punten/richtlijnen dat ik kan zien of het origineel Alpina onderdelen zijn i.p.v. dat er labels/logo's er gewoon zijn op "geplakt"?
Hij heeft in ieder geval een (nieuwe) taxatierapport laten maken, maar kan natuurlijk door iemand gemaakt die misschien niet betrouwbaar is...
Beetje moeilijk om te achterhalen wanneer een taxatierapport "rechtsgeldig" is.
Ik zal mijn bevindingen maandag- of dinsdag hier op het forum plaatsen en evt. foto's.
Bedankt.
Bedankt voor je informatieve reactie, ik heb inderdaad dus twijfels over de originaliteit van de auto, zeker over het onderstel.
Hartge, Alpina, Bilstein bij mekaar...
Des al niettemin, het is een mooie auto en ik ga maandag a.s. een kijkje nemen. Op mijn vraag terug te komen, zijn er bepaalde punten/richtlijnen dat ik kan zien of het origineel Alpina onderdelen zijn i.p.v. dat er labels/logo's er gewoon zijn op "geplakt"?
Hij heeft in ieder geval een (nieuwe) taxatierapport laten maken, maar kan natuurlijk door iemand gemaakt die misschien niet betrouwbaar is...
Beetje moeilijk om te achterhalen wanneer een taxatierapport "rechtsgeldig" is.
Ik zal mijn bevindingen maandag- of dinsdag hier op het forum plaatsen en evt. foto's.
Bedankt.
Beschouw me niet als deskundige hoor, want dat ben ik zeker niet. Heb alleen een beetje gelezen over de jongere Alpina's, en met de eigenaar van een B7Turbo gesproken op de BMW dag in Lelystad. Verder alleen gezond verstand... In het algemeen heeft een Alpina een plaat bij de versnellingspook met serienummer en zo, maar was dat al bij de vroege modellen?
Helaas weet ik vrijwel niets van de vroegere Alpina's af, en pas vanaf 1981 heb ik wat documentatie in algemene boeken, dus niet over de E3. Maar deze vraag was natuurlijk een goede reden om eens wat op te zoeken...
Ik heb wat dingen gevonden gisteren door te googelen op "E3 Alpina", onder andere wat testen en wat foto's van erkende exemplaren. Paar leuke sites hiervoor zijn:
http://www.cs-zone.com (kijk naar de testen)
http://www.seniorsix.org (in de fotosectie een tweetal Alpina's, verder een algemene buyersguyde)
http://www.alpina-forum.de (heb ik nog geen E3 info gevonden overigens)
http://www.alpina-archive.com (met name Alpina history/Early Alpina cars)
In de laatste link kan je lezen, dat er nog geen volledige Alpina-modellen bestonden (?maar die tests dan
), maar ook, in het stukje over de coupe, dat ook Alpina een drieliter en geen drie-en-een-half te bieden had. Wat voor de coupe geldt, geldt ook voor de E3, zoals je in de tests op CS-zone kunt lezen.
Al met al: een flink stuk zoekwerk, en ik denk nog steeds dat deze E3 geen origineel exemplaar is, vanwege het ontbreken van de voorspoiler, de correcte wielen, en een te grote motor. Ondanks dat is het een fraai exemplaar, en misschien de moeite waard voor een nette prijs. Als uitgangspunt zou ik daarbij de 3.0Si nemen die ook aangeboden wordt, en als je er dan uitkomt met de huidige eigenaar heb je nog steeds een unieke auto!
Helaas weet ik vrijwel niets van de vroegere Alpina's af, en pas vanaf 1981 heb ik wat documentatie in algemene boeken, dus niet over de E3. Maar deze vraag was natuurlijk een goede reden om eens wat op te zoeken...
Ik heb wat dingen gevonden gisteren door te googelen op "E3 Alpina", onder andere wat testen en wat foto's van erkende exemplaren. Paar leuke sites hiervoor zijn:
http://www.cs-zone.com (kijk naar de testen)
http://www.seniorsix.org (in de fotosectie een tweetal Alpina's, verder een algemene buyersguyde)
http://www.alpina-forum.de (heb ik nog geen E3 info gevonden overigens)
http://www.alpina-archive.com (met name Alpina history/Early Alpina cars)
In de laatste link kan je lezen, dat er nog geen volledige Alpina-modellen bestonden (?maar die tests dan

Al met al: een flink stuk zoekwerk, en ik denk nog steeds dat deze E3 geen origineel exemplaar is, vanwege het ontbreken van de voorspoiler, de correcte wielen, en een te grote motor. Ondanks dat is het een fraai exemplaar, en misschien de moeite waard voor een nette prijs. Als uitgangspunt zou ik daarbij de 3.0Si nemen die ook aangeboden wordt, en als je er dan uitkomt met de huidige eigenaar heb je nog steeds een unieke auto!
-
- Neutraal
Re: met foto's
Voor diegene die het interessant vinden hier een paar foto's:
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
Vandaag langs geweest bij de verkoper van de E3 en het leek een integer persoon met een liefde voor BMW en heeft nog verschillende projecten in zijn garage staan, m.n. een B7 turbo en een andere Alpina project.
Hij heeft een goede indruk bij mij achtergelaten en binnenkort stuur hij via mail de taxatierapport.
Het regende katten en honden dus niet echt lekker weer om een proefrit te maken...
Ik heb met hem afgesproken om vrijdag terug te bellen om een proefrit te maken.
Ik hou jullie op de hoogte...
Habbekrats
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
Vandaag langs geweest bij de verkoper van de E3 en het leek een integer persoon met een liefde voor BMW en heeft nog verschillende projecten in zijn garage staan, m.n. een B7 turbo en een andere Alpina project.
Hij heeft een goede indruk bij mij achtergelaten en binnenkort stuur hij via mail de taxatierapport.
Het regende katten en honden dus niet echt lekker weer om een proefrit te maken...
Ik heb met hem afgesproken om vrijdag terug te bellen om een proefrit te maken.
Ik hou jullie op de hoogte...
Habbekrats
-
- 2e Versnelling