BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

HOW-TO: Versterkerkabel leggen vanaf accu tot koffer E36 Sedan

Alle How to's en DIY(Do It Yourself) vind je hier terug.
Gelieve alleen informatie te verstrekken, voor het oplossen van problemen gebruik dan de overige forums.

Moderators: Moderator Team, Service Team

Post Reply

Topic Author
eshy

HOW-TO: Versterkerkabel leggen vanaf accu tot koffer E36 Sedan

Post by eshy »

Opgelost!
Ik heb de kabel erdoor kunnen krijgen, en alles werkt naar behoren. Het geluid wordt inderdaad wel erg verstomt, zoals ik al had gelezen hier op het forum. Waarschijnlijk toch overgaan naar 2 woofers...

Ik heb een aantal foto's gemaakt, waardoor het voor toekomstige inbouwers misschien wat makkelijker gaat:

HOW-TO: Versterkerkabel leggen vanaf accu tot kofferruimte.
BMW: e36 sedan 318i

Van motorruimte richting interieur:

[ external image ]
De kabel (dikke, witte doorzichtige) loopt door een plat vierkant gat (origineel) naar het interieur. De bruine kabel wat er ook doorloopt is volgens mij door een vorige eigenaar ingebouwd.

[ external image ]
Misschien iets beter te zien, en te oriënteren.

[ external image ]
Binnenzijde auto (vanuit interieur) Het isolatie schuim heb ik iets ingesneden, waardoor de kabel makkelijker doorloopt. Het gat zit dus iets boven het bosje kabels wat al origineel er zit. (Locatie: linksboven het koppelingspedaal.

[ external image ]
Slecht te zien, maar zelfde als hierboven, maar dan van de zijkant.

[ external image ]
Foto zonder flits. Laat goed zien waar het gat zit, de zon schijnt er leuk doorheen. (Met motorkap open)

Het verdere verloop:

[ external image ]
Achter de hendel voor het openen van de motorkap, loopt de kabel. In de hendel zit een schroef, deze draai je er uit, en daar achter zit dan een soort van plug, die je er zo uitdraait. Het kapje kun je dan iets naar voren trekken, en de kabel er achter schuiven. Met de groene lijn wordt het verloop van de kabel aangeduidt.

[ external image ]
De kabel loopt hier onder de sierlijst. Deze is makkelijk te verwijderen. Alleen als je het te makkelijk doet, dan wordt het installeren weer moeilijk: Het kliksysteem breekt af. Als je tijd over hebt pak je een föhn, waardoor het minder snel breekt.

[ external image ]
Hier loopt de kabel door de sierlijst van de B-stijl, welke van boven naar onder doorloopt. De kabel ligt onder de gordelrol, en voor de zekerheid heb ik de kabel ook in een ijzeren buisje (waar de kabel inpast) gelegd. Waardoor de kabel niet beschadigd door de gordelrol. De sierlijst van de B-stijl kun je zo lostrekken. Pas wel op bij het terugdrukken, waarbij het kliksysteem snel afbreekt.

[ external image ]
De kabel neemt hier inderdaad een kleine omweg, maar er loopt aan die kant, aan het einde van de achterbank, een kabelgoot. Het sierlijstje waar de gordelklikker inzit, is wat lastiger te verwijderen. Je tilt hiervoor het zitgedeelte van de achterbank omhoog. (Je raadt het al: kliksysteem) Hieronder zit een moer: niet te missen! De andere moer zit achter de rugleuning, die je zo iets naar voren buigt. (Deze rugleuning buigt echter slecht terug. Een keer je dikke tante aanbieden haar ergens heen te brengen, zou kunnen helpen.

[ external image ]
Het beeld van hoe je BMW eruitziet achter de achterbank. Hier zie je de kabel richting kofferruimte lopen. Dit stuk heb ik getrokken met een trekveer.

[ external image ]
De kabel komt in de kofferruimte door een origineel kabelgat. Hiervoor trek je de bekleding van je wielkast weg. Dan zie je een rubberhoes, met daarin 6 'gaten'. Een aantal zijn er al gebruikt. Het middelste gat van de bovenste 3 was bij mij nog vrij. Trekveer erdoor drukken, kabel aan verbinden, en dan maar trekken.

[ external image ]
De RCA-Tulp-kabels. Over de zelfde lijn gelegd. Tot hier aan toe: Hier gaat de kabel door het grote 'skiluik'.

[ external image ]
Versterker gemonteerd op een plankje. Plankje hangt met 2 bouten en moeren aan het frame voor de hoedenplank. (zitten al 2 originele gaten)
Tussen het plankje en de versterker heb ik bij de 4 schroeven een paar buisjes gebruikt om de versterker te laten 'zweven'. Zo wordt je plankje niet zo heet, en kan er (koude) lucht rondom je versterker komen.

Dat was het, een uitgebreide reportage!
Ik hoop dat anderen er nog wat aan hebben!

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

Toch nog gelukt !
Nettjes gedaan en idd altijd handig om wat foto's erbij te hebben om het te zien.
Maakt het wat makkelijker voor anderen.

ps en nu ga ik je vertellen hoe je de kabel legt vanuit een 6-in-lijn :wink:

open kofferbak - rechts onder de accudekselkap is de accu, trek een kabel onder de bekleding door naar het punt in de kofferbak waar je wilt zijn en klaar :twisted:
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

DeepBass909
1e Versnelling

Post by DeepBass909 »

Een andere, iets makkelijkere route om bij een 4-cilinder (met de accu in de motorruimte) de kabel te leggen, is vanaf de pedalen via de middeltunnel te gaan. De openingen bij de versnellingspook en handrem zorgen ervoor dat je makkelijk een kabel onder de bekleding kan laten lopen. De kabel komt dan bij de achterbank uit, waar je hem de goede kant weer op kunt laten gaan. Dit kost iets meer draad (1 meter in totaal), maar je hoeft geen moeilijke sierlijsten los te halen. En bij de achterbank kun je vervolgens kiezen of je links of rechts in de kofferbak uit wilt komen, zonder dat het extra draad kost.

Topic Author
eshy

Post by eshy »

Via de middenconsole zeg je. Loopt daar ook die kabelgoot, die ik noemde bij de achterbank? Ik heb mijn trekveer er wel ongeveer een meter in kunnen drukken, maar toen liep deze vast. Ben maar niet door gaan drukken, in verband met het eventueel beschadigen van de originele kabels...

Overigens nog een kleine extra tip voor het bevestigen van je massakabel:
Op het punt waar je de massakabel vastzet, in mijn geval in een plaat achter de bekleding aan de linkerzijde, kun je beter voor het monteren (rondom) het gat flink gaan schuren. Hierdoor maakt je massakabel beter contact. Na het monteren zou je er wel overheen kunnen spuiten (met een willekeurige kleur, aangezien het uit het zicht valt) of insmeren met bijvoorbeeld vaseline...

DeepBass909
1e Versnelling

Post by DeepBass909 »

eshy wrote:Via de middenconsole zeg je. Loopt daar ook die kabelgoot, die ik noemde bij de achterbank? Ik heb mijn trekveer er wel ongeveer een meter in kunnen drukken, maar toen liep deze vast. Ben maar niet door gaan drukken, in verband met het eventueel beschadigen van de originele kabels...

Overigens nog een kleine extra tip voor het bevestigen van je massakabel:
Op het punt waar je de massakabel vastzet, in mijn geval in een plaat achter de bekleding aan de linkerzijde, kun je beter voor het monteren (rondom) het gat flink gaan schuren. Hierdoor maakt je massakabel beter contact. Na het monteren zou je er wel overheen kunnen spuiten (met een willekeurige kleur, aangezien het uit het zicht valt) of insmeren met bijvoorbeeld vaseline...
De bekleding over de middentunnel ligt vrij los en is voorzien van een dikke schuimlaag (3 cm dik) voor (geluids-)isolatie maar heeft een stugge bovenkant. Een kabel die onder deze schuimlaag ligt, is daardoor compleet onzichtbaar. Alleen de overgang van middenconsole naar de achterbank is even lastig.
Bij de Compact (en waarschijnlijk elke andere E36) kan je bij de achterbank het tapijt van de vloer, bij de middentunnel, makkelijk omhoog trekken, zonder iets te hoeven demonteren. Voor de bekleding van de voorkant van de achterbank (het vertikale deel onder de bank), moet de bank eruit, en de isolatiemat die daaronder ligt. Als dat los is, kan je ook deze bekleding naar voren trekken. Er zit vervolgens een doorvoer in de bekleding van de achterbank naar de middentunnel.
Je moet wel de middenconsole even los schroeven, en dan vooral het achterste deel, waar de handrem in zit. Via het gat van de handrem kan je namelijk de kabel onder de bekleding trekken.

Ik heb mijn kabel (een magere 1,5mm2 voor een aansluitdoos achter in de auto) vanaf achter naar voren getrokken, en kreeg hem via deze weg relatief makkelijk naar voren. Het voordeel is ook, dat je niet afhankelijk bent van een kabelgoot, want de kabel ligt over de hele lengte relatief goed beschermd door de auto.
Wat betreft massapunten, bij het plaatsen van de aansluitdoos, ontdekte ik achter de bekleding meerdere door BMW aangebrachte massapunten. Deze zijn veel beter dan je ooit zelf zou kunnen maken, want het betrof vastgelaste verzinkte bouten. Gewoon de bekleding van de kofferbak los halen, en je zult ze vinden (en ik bedoel niet de zwarte blokken waar de bruine draden samenkomen, maar echt massapunten, bedoeld voor draadogen).

Topic Author
eshy

Post by eshy »

Die massapunten heb ik niet kunnen vinden. Heb de gehele bekleding uit de kofferruimte gehad, maar heb niet echt iets opvallends mogen zien. Ik zit ook nog te denken aan een aansluitdoos. Had in mijn golf de Massa en 12V+ aangesloten op een stopcontact met aarde. Deze 'aarde' was in dat geval overigens de signal-kabel (die dus aangeeft dat de versterker aanmoet). Vervolgens een stekker met aarde aangesloten op de versterker. Werkte perfect! Had destijds overigens de versterker achterop de subkist zitten. Was heel simpel te verwijderen uit de auto...

DeepBass909
1e Versnelling

Post by DeepBass909 »

eshy wrote:Die massapunten heb ik niet kunnen vinden. Heb de gehele bekleding uit de kofferruimte gehad, maar heb niet echt iets opvallends mogen zien. Ik zit ook nog te denken aan een aansluitdoos. Had in mijn golf de Massa en 12V+ aangesloten op een stopcontact met aarde. Deze 'aarde' was in dat geval overigens de signal-kabel (die dus aangeeft dat de versterker aanmoet). Vervolgens een stekker met aarde aangesloten op de versterker. Werkte perfect! Had destijds overigens de versterker achterop de subkist zitten. Was heel simpel te verwijderen uit de auto...
Een beetje laat (tja vakantie hè :wink: ) maar hopelijk heb je er nog wat aan.
In je kofferbak moeten een aantal massapunten te vinden zijn (van o.a. je achterlichten, achterruit verwarming, etc). Dit zijn draadeinden die vast zitten in de carroserie en waar met ogen bruine draden aan vast zitten. Soms zitten ze wat verstopt, maar ze moeten er zeker zitten.

Topic Author
eshy

Post by eshy »

Ja, oké, maar zover reikte mijn massa-kabel niet. Ik heb daarvoor dus uiteindelijk een bestaand gat kaalgeschuurd, en daar de massakabel aan bevestigd...
Post Reply

Return to “Kennisbank”