BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

sckokdempers voor vervangen

Alle How to's en DIY(Do It Yourself) vind je hier terug.
Gelieve alleen informatie te verstrekken, voor het oplossen van problemen gebruik dan de overige forums.

Moderators: Moderator Team, Service Team

Post Reply

Topic Author
ronald 2002
2e Versnelling

sckokdempers voor vervangen

Post by ronald 2002 »

gisteren de voorste schokdempers vervangen van de e36.
dit zijn losse inzetdemper omdat complete veerpoten niet leverbaar bij koni zijn.
ik heb wat foto's gemaakt en zal er een korte uitleg bij geven.
voor de doe het zelvers.haal de remslangen en sensor bedrading uit de klemmen(de stekkers zitten achter een klepje tegenaan het binnenspatbord.

draai de drie 18mm bouten aan de onderzijde van de veerpoot los. maarkeer 1 moertje met wat verf zodat de veerpoot op de zelfde mannier word terug gezet daarna de 3 bovenste moeren M8 losdraaien.

neem de veerpoot van onder de wagen zet deze voorzichtig zodat je niets plat drukt in de bankschroef.
span de veer met een goede klem op.[ external image ]

boor onderin precies in het midden van de poot een 3MM gaatje zodat het gas en olie weg kan en laat de olie er uitlopen.

zaag de bovenste rand 25MM er af en haal het binnenwerk eruit.[ external image ]

werk de rand af en boor het gat van 3 mm onderin uit tot 14MM. en plaats de vervangingsdemper.[ external image ]

draai de inbus onderin de veerpoot en zet de demper vast.
[ external image ]
de veerpoot nog een likje verf gegeven [ external image ]

en controleer of het bovenste lager vrij rond draait

de rest in omgekeerde volgorde.
veel sleutelplezier :ja:
Last edited by ronald 2002 on 25 Dec 2008 12:32, edited 1 time in total.
2002 '75 +m3 '93+530D'02

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Re: sckokdempers voor vervangen

Post by D@NNY »

Mij moet alleen een waarschuwing van het hart, dat je hier wel een beetje kennis, maar zeker het juiste gereedschap voor moet gebruiken, anders gebeuren er de grootste ongelukken met veren die wegspringen.
(Vanzelfssprekend alleen voor de beginners onder ons).
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

Topic Author
ronald 2002
2e Versnelling

Post by ronald 2002 »

had ik er bij gezet.met een goedek klem.

maar inderdaad,voor alle doe het zelvers:GEBRUIK EEN GOEDE VEERKLEM!!! HUUR OF LEEN ER EEN
2002 '75 +m3 '93+530D'02

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Post by 325i »

Wat een stront dat Koni niet gewoon een poot leverd die dingen zijn toch ook niet echt de goedkoopste he?
En wat een zaag en kap werk zeg bij de E30 gaat het toch een stukje makkelijker daar heb ik toen APEX dempers ingezet maar dat ding vrij makkelijk :)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
ronald 2002
2e Versnelling

Post by ronald 2002 »

voor een m3 heb je niet zoveel keuze.

de koni's waren mijn favoriet,instelbaar (dagje driften) en niet ingesteld voor dagelijks gebruik.
de m3 heeft een ander wielophanging dan een 320/325 door de andere fusee hellingshoek.
hierdoor is de keuze en prijs niet zo groot.
het hele koni set met veren betaalde ik 695 inclusief btw voor.
een apex of kw was al tegen de 1000 euro.

en zoals ik al zei,zo'n oudje als ik ben al jaren gecharmeerd van koni,t'his toch nederlands he'.
2002 '75 +m3 '93+530D'02
Post Reply

Return to “Kennisbank”