BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Chiptunen wel of niet

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Topic Author
Rengin
Neutraal

Chiptunen wel of niet

Post by Rengin »

Heeft er iemand ervaring met het chiptunen van een 318D automaat touring??
En wat zouden hier de voors en tegens van zijn??

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Re: Chiptunen wel of niet

Post by D@NNY »

Gebruik even de zoekfunctie in het forum,trefwoord Chiptunen, de voors en tegens zijn hier al heel vaak voorbij gekomen ;)

Nogmaals in het kort: Veel geld voor relatief gezien weinig vermogenswinst....
Een vaak gegeven antwoord is meestal dan ook, koop gelijk een auto met een grotere motor, als het je nu al niet zint.....250 euro komt eerst, en dan zit je maar met een vermogenswinst van een paar PK.
Tevens buit je de prestaties van de auto uit, hij is gemaakt voor bepaalde waarden, ga je hierboven dan kan dit schade toebrengen op de langere termijn.
BMW zelf raad het sterk af, en laat zelfs de garantie (indien van toepassing) vervallen bij chiptunen.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

sportfan27
1e Versnelling

Post by sportfan27 »

D@nny , hij heeft een diesel he , geen benzine . ;)
Bij een diesel valt wel aardig wat winst te halen hoor met chippen, (+- 20 tot 30 pk) bij benzine is het bijna nutteloos .
Of het goed is voor je motor op langere termijn valt te bezien maar bij een goede chipper krijg je een paar jaar garantie .

D@NNY
3e Versnelling

Post by D@NNY »

Ja dat weet ik.
Tja het blijft de "voors" en "tegens" afwegen.....Ik ben er zelf niet weg van, ook niet bij een diesel.
Door alle mooie praatjes van de chuningsbedrijven enz. doet het voorkomen alsof je ineens een M3 rijd, helaas vallen de prestaties altijd tegen, ook met een diesel.

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Post by 325i »

Ik ben er ook niet kapot van ik heb zoiets van dan koop ik me liever een dikkere motor
Maargoed er zijn meer dan zat mensen die het doen en bij een turbo motor is genoeg winst te halen ;)

BMW trekt niet voor niks de garantie terug
echter zijn er zat bedrijven die de fabrieksgarantie overnemen ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

D@NNY
3e Versnelling

Post by D@NNY »

BMW trekt niet voor niks de garantie terug
echter zijn er zat bedrijven die de fabrieksgarantie overnemen
Ja of je daar blij mee moet zijn.....Net of ze jou een nieuwe motor of wat gaan schenken....
Zit altijd een addertje onder het gras zoals bijv. "ja meneer de onderdelen krijgt u van ons, maar het arbeidsloon moeten we even verrekenen" :lol:

Elis
1e Versnelling

Post by Elis »

Ik ben ook geen voorstander van chiptuning...
Ook niet bij diesels.

Wat wel eens voorkomt bij ons in het bedrijf is bij vrachtwagens de computer van een 480 pk hangen aan een voertuig die af fabriek 460 pk heeft bijvoorbeeld, maar die motoren zijn verder hetzelfde, alleen de elektronica is dus aangepast op de specificaties van een 460 of 480. Wat er precies allemaal voor gedaan moet worden weet ik niet, maar het is vrij eenvoudig én ook nog eens met originele spullen.
Maar dit is zeer prijzig (kun je alsnog beter af fabriek een groter vermogen bestellen).

Dus mijn mening: niet tunen, gewoon gelijk een grotere motor nemen. Zeker als de auto nog in de garantie valt.
~ ELIS ~

325i
4e Versnelling

Post by 325i »

Elis wrote:Ik ben ook geen voorstander van chiptuning...
Ook niet bij diesels.

Wat wel eens voorkomt bij ons in het bedrijf is bij vrachtwagens de computer van een 480 pk hangen aan een voertuig die af fabriek 460 pk heeft bijvoorbeeld, maar die motoren zijn verder hetzelfde, alleen de elektronica is dus aangepast op de specificaties van een 460 of 480. Wat er precies allemaal voor gedaan moet worden weet ik niet, maar het is vrij eenvoudig én ook nog eens met originele spullen.
Maar dit is zeer prijzig (kun je alsnog beter af fabriek een groter vermogen bestellen).

Dus mijn mening: niet tunen, gewoon gelijk een grotere motor nemen. Zeker als de auto nog in de garantie valt.

ECU remap in principe dat doen ze meestal bij het chippen en is dus eigenlijk het zelfde als jou verhaal met die vrachtwagens
Echter is 20pk op bijna 500pk een schijntje en zal het niet slecht zijn.
Het probleem is alleen bij de personen diesel auto`s dat er vaak 20% vermogens toename is en dat is gewoon slecht.
Vriend van me kocht een golf GTI die kon de dealer chippen tot 230pk terwijl een tuner dat kon tot 260pk alleen dan verviel idd de garantie

@ danny
Gewoon goed informeren en de voorwaardes lezen maar als in voorwaardes niks staat en je blok loopt kapot komen ze het gewoon aan het vergoeden
Maar eigenlijk alleen erg goede tuners doen dit dan moet je bijv aan ABT denken bij een golf GTI ofzo
Andere vriend van me heeft 250pk en dat is met garantie overname van de fabriek
En reken maar dat ABT je idd een motor schenkt als die kapot loopt ;)
G-Power doet dit volgens mij ook met de garantie maar ook G-Power is natuurlijk niet de eerste de beste tuner maar 1 van de duurste op BMW gebied kwa tuning ;)

D@NNY
3e Versnelling

Post by D@NNY »

Het blijft een discutabel onderwerp ;)

MartinZ
1e Versnelling

Post by MartinZ »

Ik zeg gewoon doen!!

Je moet alleen goed kijken waar je het laat doen en niet door de eerste de beste. Ik weet dat JD in Lochem ook BMW doet en daar kan je met een gerust hart naartoe gaan.

In de "VAG-scene" is chippen een heel normaal iets. Ik heb zelf jaren lang SEAT gereden en ken genoeg mensen met een SEAT die hem hebben laten chippen en er is niks aan de hand. Een goede tuner weet precies tot hoe ver hij kan gaan en zal nooit het onderste uit de kan halen!!
Echte mannen rijden RWD!!

325i
4e Versnelling

Post by 325i »

D@NNY wrote:Het blijft een discutabel onderwerp ;)
Jah zeker dat
Echter hou ik er ook niet van en zal ik het ook nooit doen.
Ik heb zoiets van als er meer vermogen uit kon en de marge was nog steeds hoog genoeg dan had de fabrikant het zelf wel gedaan.
Ik zeg als je zo nodig moet chippen doe het idd bij een fatsoendelijke tuner en namen zoals een JD zou ik bijv al niet heen gaan.
Laat je adviseren door bijv AC snitzer in Aken dat is in mijn ogen een fatsoendelijke tuner net als G-Power en een kleine allround tuner vertrouw ik zelf eigenlijk niet zo en zou ik liever naar een firma gaan die echt merk gebonden is
dus AC Snitzer G-power Hartge z`n firma`s kost wel wat maar dan heb je ook wat ;)

D@NNY
3e Versnelling

Post by D@NNY »

Ik heb zoiets van als er meer vermogen uit kon en de marge was nog steeds hoog genoeg dan had de fabrikant het zelf wel gedaan
Dat bedoel ik dus ook ;)

Koop gewoon een 325i als je een 316i klote vindt, en ga niet zitten prutsen met 8 PK meer ;), zelfde eigenlijk als alle optische bumper kits, spoilers en ga zo maar door.... koop gewoon een kant en klare, en ga niet zitten kloten met al die dingen en immitatie troep.
koop een M3, en ga geen 316i ombouwen met allerlei kitjes en setjes om indruk te maken ofzo.
De kenner haalt ze toch zo eruit, en je bent een dief van je eigen portomonee ;)
Maarja dat is mijn mening..... :roll:

325i
4e Versnelling

Post by 325i »

Die mening deel ik met je

Net trouwens hier een 66kw TDI met 300dkm kapot gelopen
Ding heeft op 1 cylinder amper compressie zeg maar geen compressie.
Normaal lopen die dingen 600dkm deze was gechipt naar 130pk dus 40pk meer resultaat de helft van de levensduur van de motor.
Het is maar waar je zin in hebt natuurlijk ik kies voor die 600dkm :roll:

sportfan27
1e Versnelling

Post by sportfan27 »

325i wrote:Die mening deel ik met je

Net trouwens hier een 66kw TDI met 300dkm kapot gelopen
Ding heeft op 1 cylinder amper compressie zeg maar geen compressie.
Normaal lopen die dingen 600dkm deze was gechipt naar 130pk dus 40pk meer resultaat de helft van de levensduur van de motor.
Het is maar waar je zin in hebt natuurlijk ik kies voor die 600dkm :roll:

dat is toevallig 1 motor die kapot gelopen is , voor die ene rijden er nog honderden die ook gechipt zijn prima in het rond. Geen goed argument om chippen af te raden.

sebasel
2e Versnelling
Type Auto: e36M3 & e46 320d touring

Post by sebasel »

Mijn seat is een TDI die is gechipt nu alweer er 110.000 extra opgezet en geen problemen

en mijn M3 is door HARTGE ook aangepast vanaf nieuw loopt nu nog zonder problemen de M3 is van 1994 en heeft rond de 200.000 km er op zitten

chippen mits goed gedaan is echt geen probleem
Post Reply

Return to “Algemeen”