mijn bmw 525 TD uit 1995 wordt sinds gisteren volgens de temp meter warm en dan gaat ie ook naar het rode gedeelte ,dan valt ook de power weg kan je gas geven wat je wil hij is niet meer vooruit te branden,eenmaal op de snelweg loopt de temp weer terug naar normaal en rijd hij weer normaal.iemand een advies????
alvast bedankt!!!
een thermostaat is niet snelheids afhankelijk.
of de viscosekoppeling van je koelfan of als er een electrische fan opzit controleer of deze draait als de motortemp,te hoog word.
Thermostaat is wel temp. gevoelig en op de snelweg is de koeling van nature beter, misschien dat daarom de temp weer terug loopt. Ik zou de thermostaat ook even checken...
een thermostaat is een klep die open en dicht gaat.
bij een bepaald temparatuur gaat die open en als de temparatuur terug loopt gaat hij weer dicht.
als je langzaam rijd gaat er geen rijwind door je radiateur en zal de koelventilator ingeschakeld worden om lucht door je radiateur te blazen.
als hij dat niet doet zal je temp hoog oplopen.
zodra je gaat rijden heb je weer rijwind en koelt hij weer af.
de vraagsteller zei als ik langzaam rij loopt mijn temp op en als ik rijden daalt hij weer.
dus logisch toch?
en als je rijd heb je meer koeling nodig dan als je stilstaat of langzaam rijd,maar dan zijn er geen problemen.
hieruit sluit ik mijn conclusie,radiateur en thermostaat ok.
koelventilator controleren.
maar ik ben pas nieuw als monteur dus wie weet heb ik het wel mis.
toch ff een reactie op de hele discussie hiervoor over invloed op de sneldheid... Als je een automaat hebt, dan zit er een beveiliging in wanneer de motor te heet is. Dan kun je er niet hard meer mee rijden. Is dan ook niet meer aan te raden dit toch te proberen. Ik weet dit uit eigen ervaring. Ik weet niet of handgeschakelde deze beveiliging ook hebben.
Tip: als de motor te heet is geweest, wordt aangeraden de thermostaat toch te vervangen. Is niet duur, maar hij zou dan wel eens niet meer 100% kunnen werken en dan werkt de beveiliging ook niet meer 100%