BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Schadelijke stoffen in uitlaatgas

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
erwin
Neutraal
Type Auto: bmw x5

Schadelijke stoffen in uitlaatgas

Post by erwin »

Dag Allen,

Sinds kort heb ik problemen met mijn X5 uit 2001, 4.4 lpg ingebouwd 2005. Na het starten komt het regelmatig voor dat
de motor stottert en zeer onstationair loopt. Na overschakelen op gas (automatisch) is het probleem verholpen. Display geeft melding schadelijke stoffen in uitlaatgassen. Lamdasonde is vervangen maar biedt geen soelaas.
Soms blijft de motor onstationair lopen ook na overschakelen op gas, na herstarten is het probleem opgelos.

Heeft iemand hier meet te maken gehad of een suggestie?

Alvast bedankt.

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Re: Schadelijke stoffen in uitlaatgas

Post by 325i »

Al eens met koude motor compressie laten meten?
BMW en gas is eigenlijk nooit een goede combinatie geweest maargoed sommige willen een dikke V8 rijden en het verbruik van een Dacia Logan hebben :roll: :mrgreen:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
erwin
Neutraal

Post by erwin »

een aantal maanden verder, lmm vervangen, bougies vervangen probleem blijft echter dat motor regelmatig stottert in beginsel, melding schadelijke stoffen verschijnt en na overschakelen op gas is gestotter over. Motor loopt dus beter op gas:)
Dacht even dat lpg misschien een beetje binnen blijft komen als motor op benzine loopt maar storting openbaart zich ook als lpg tank leeg is. Heeft een expert wellicht een vermoeden wat het kan zijn?

Groet,
Erwin.

matthivdl
Neutraal
Type Auto: BMW 316ti

Post by matthivdl »

Hoi erwin,

Ik heb met hetzelfde probleem te doen. Ik heb ook mijn voertuig (BMW 316ti compact uit 2003) laten ombouwen naar gas en na een tijdje begon dit probleem op te treden. Als de motor koud start, dan begint hij gevoelig te trillen en onstationair te draaien. Vanaf het moment dat ik op gas overschakel loopt hij vlekkeloos. Soms ook niet, zoals je zelf al beschrijft!
3 garagisten hebben tot nu toe hun nek gebroken over het probleem. Ik ben ook opzoek naar een oplossing hiervoor? Het gaat (waarschijnlijk) om een te rijk mengsel in de motor.

- Kleppen laten afstellen (is dit ooit gebeurd?)

- Iets dat lucht zuigt in de motor
- Sensor die ergens defect of ontregeld is
- Katalysator / lambdasonde ?
- Brandstofdruk is te hoog
- Verstuiver staat te ver open / is lek
- HFM defect bij kleine luchtvolumes

Dit is de lijst van mogelijke oorzaken. De laatste 3 zijn door mijn BMW-dealer door het programma uitgeprint. De anderen werden door mijn LPG-dealer naar voren geschoven. Laat me zeker weten moest je het probleem opgelost krijgen, want ik ben bang dat het anders een hoge kost kan worden.

Topic Author
erwin
Neutraal

Post by erwin »

Is het bij jou al opgelost? Wagen komt net terug van garage, ze denken aan verstuivers. Volgens mij ook een dure grap en ik heb weinig trek dit te laten vervangen om vervolgens te constateren dat het probleem niet verholpen is. De garage vertelde dat op gas de verstuivers niet gebruikt worden dus dat de reden is dat op gas het probleem zich niet voordoet. Heel soms blijft het gestotter ook op gas, 1 keer herstarten en weg is het probleem. Ik zou er graag een expert naar laten kijken zodat de "pak"kans groot is.

Maar ik ben benieuwd of het probleem bij jou opgelost is.

matthivdl
Neutraal

Post by matthivdl »

Ik heb deze week een afspraak met een BMW-dealer, daar gaan ze de kleppenspeling meten en controleren of de elektrische vanos (?) nog werkt. Dit op aanraden van mijn LPG-dealer. Ik rijd nog steeds rond met het probleem, dit is het eerste wat ik ga laten uitvoeren en zal direct duidelijk worden of het aan de kleppen ligt. Hetgeen jij naar voren schuift nu (verstuivers) zou inderdaad het probleem kunnen zijn, zo bleek ook uit de resultaten van het uitlezen bij BMW zelf.

Betreffende het probleem, heb jij het gedurende de volledige periode dat je op benzine rijdt dat de motor onstationair loopt, of enkel de eerste minuut (+-)? En is er een verschil tussen koud starten en warm starten?

Topic Author
erwin
Neutraal

Post by erwin »

Ja als de motor onstationair loopt dan blijft dit. Soms helpt het om opnieuw te starten. Toevallig heb ik er sinds gisteren geen last van, wellicht dat de buitentemperatuur er iets mee te maken heeft. Ik heb een additief van wyns toegevoegd om de injectoren te reinigen. Je kunt bij diverse bedrijven de injectoren laten reinigen en dat wordt mijn eerstvolgende stap.
ben benieuwd waar de dealer mee komt, hoor het graag.

matthivdl
Neutraal

Post by matthivdl »

Ik weet het vrijdag, ze gaan de kleppenspeling meten en controleren of de elektrische vanos nog werkt. Dat zijn mijn eerste stappen. Het probleem van ons verschilt in 1 zin: bij mij is het enkel bij het starten, zodra hij 2 minuten draait, daait hij zowel op benzine als gas perfect, uitgezonderd een keertje dat hij wel eens durft pruttelen als hij warm loopt. Maar wie weet ligt er wel eenzelfde oorzaak aan de oorsprong! Ik hou dit up-to-date.

matthivdl
Neutraal

Post by matthivdl »

Hier komt ie dan, even een flinke domper, ik hoop dat het voor jou niet zo is!

Telefoontje gehad van BMW-garage, kleppen perfect afgesteld en vanos werkt nog. Enkele tests hebben uitgewezen dat de benzinemotor zelf perfect draait en het 100% door de LPG-installatie is veroorzaak! :x

En dan moet je denken dat die mij daar al 4 maanden aan het lijntje houden en zeggen dat het LPG-circuit foutvrij is en de motor zelf de oorzaak is! Het voertuig is nu alweer buiten de garantie, maar dit wordt dus alleszins een zaak voor mijn rechtsbijstand!

Hierbij ben jij nog weinig geholpen, ik adviseer je echter ten zeerste zo snel mogelijk uitsluitsel te laten vaststellen zodat je het ergens op kunt verhalen voordat je te laat bent!

ronald 2002
2e Versnelling

Post by ronald 2002 »

blijft niet 1 van de gasinspuitventielen lekken?
als je gas leiding afsluit en je laat de motor koud op benzine lopen doet hij het dan wel goed?
kleppen stellen aan een motor met hydraulische stoters hoe doe je dat?
tevens is een kleppen probleem iets wat zowel op gas als benzine dezelfde storing moet geven.
als er iets inwendig lekt aan de gasinstalatie dan krijgt hij op benzine teveel brandstof door de motor zowel gas als benzine krijgt.
zet je 'm dan over gas is het probleem opgelost.
dor een keer te herstarten kan zo'n gasonderdeel wat bv elektrisch aangestuurd worden even resetten door de stroom er even af gaat door het uitzetten van het contact.
2002 '75 +m3 '93+530D'02

matthivdl
Neutraal

Post by matthivdl »

ronald2002 bedankt voor je reactie!

Ik ben een leek en heb geen verstand van wagens, ik weet nu ook dat ze automatisch stellen! ;)
Echter heb ik geen verstand om de constataties te doen die jij voorstelt.
Volgende week gaat hij WEER binnen bij de LPG-dealer.

Echter heb ik nu het volgende ontdekt:

Voertuig rijdt op benzine en wordt uitgeschakeld op benzine --> volgende start --> stationair
Voertuig rijdt op LPG en wordt uitgeschakeld op LPG --> volgende start --> ONstationair

Kan op een of andere manier nog LPG in de verbrandingsmotor zitten bij het starten waardoor hij onstationair loopt?

matthivdl
Neutraal

Post by matthivdl »

Problem solved! --> VUILE luchtmassameter

Auto 4 dagen (!) in garage geweest. Motor draaide te rijk in startfase door die LMM.
Computer kan dat niet corrigeren tot de motor 30 graden is, waardoor het enkel in de startfase voorkwam.

En DIT heeft mijn LPG-dealer opgelost

Topic Author
erwin
Neutraal

Post by erwin »

Probleem hier ook opgelost. Heb een additief van forte toegevoegd en weg is het gestotter. Motor gaf nog wel een aantal malen een melding maar deze blijft nu ook achterwege. Ik had al eerder geprobeerd met wynns de injectoren schoon te krijgen maar dat is wat mij betreft rommel wat werkelijk niets toevoegt.

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo BMW vrienden,

Vaak kan het zo zijn dat de injectoren droog komen te staan of de andere delen van het brandstof circuit, dat kan voor de nodige problemen zorgen.

Dus net zoals vroeger om beschadiging te ontkomen, eens wat kilometers op benzine rijden!

dan zijn er geen toevoegingen en additieven nodig om dit op te lossen!

Dit is niet bij BMW het geval van dergelijke storingen, maar ook gelukkig bij andere merken.

met vriendelijke groet,

Ad
Locked

Return to “Archief”