Al een tijdje komen af en toe de volgende foutcodes naar boven en gaat het motormanagement lampje branden:
P0188 - Fuel trim (Bank 1), O2 control adaptation limit
P0189 - Fuel trim (Bank 2), O2 control adaptation limit
Na dit te hebben geconstateerd heb ik de adaptieve waardes bekeken:
BANK 1
Additiv (LTFT): -0.04ms
Multiplicative (STFT): +12%
BANK 2
Additiv (LTFT): -0.05ms
Multiplicative (STFT): +12%
Duidelijk blijkt dat de multiplicatieve waardes te hoog zijn, dit mag namelijk nooit meer dan +8% zijn. Dit betekend dat de motor of te veel lucht, te weinig benzine krijgt of de luchtmassa meter kapot is. Vervolgens heb ik de volgende onderdelen vervangen:
- Alle vacuum slangen
- Luchtmassameter
- Brandstoffilter
- Aanzuigrubber (boven en onder)
Helaas heeft dit tot niets geleid aangezien de waardes nauwelijks veranderd zijn. Ik heb de fouten een aantal keer gewist en de adaptieve waardes op 0 gezet maar dit maakt helaas niets uit. De waardes blijven elke keer weer op hetzelfde terug komen. Ook heb ik de lambda sensors gemonitored. Deze lijken te werken aangezien de pre-cat sensors fluctueren tussen 0.2v en 0.7v en de post-cat sensors stabiel blijven. Het lijkt er toch duidelijk op dat er ergens een vacuum lek is of de pre-cat sensors allebei stuk zijn al vind ik dat wel heel toevallig aangezien beide banken dezelfde waardes bevatten.
De laatste keer heb ik een aantal screenshots gemaakt van het uitlezen. Kan iemand mij vertellen waar ik verder moet gaan zoeken? Ik weet nu niet of ik eerst de lambdasensors moet vervangen of dat ik naar de olie afscheider moet gaan kijken. De olieafscheider heb ik wel bekeken (aan de buitenkant) maar deze is niet vet van de olie en alle slangen lekken ook geen olie die eraan vast zitten...
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
Het betreft een E46 325cic M Sport Cabrio uit 2004
[ external image ]
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
E46 met foutcodes P0188 P0189
Moderator: Moderator Team
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
Re: E46 met foutcodes P0188 P0189
Een vastzittende Disaklep kan ook problemen geven. Laat hem anders even bij de dealer uitlezen, zij hebben speciale bmw uitleesapparatuur waar je meer mee kunt.
Succes
Succes
Deze software/aparatuur heb ik zelf ook (BMW DIS) alles wat ik daarmee uitlees is hetzelfde als de screenshots hierboven...
Niemand op dit forum weet wat de oorzaak is van het probleem??
De problemen zijn eindelijk opgelost, helaas niet te danken aan de weinige support op dit forum... Wat bleek het te zijn -> brandstof pomp. Deze produceerde maar 3 bar terwijl dit 3.5 moet zijn.
Bovenste beste Jeroen,
gezien jou mening over de forum leden, dat deze de gehele dag standby zouden moeten zijn, terwijl deze misschien ook nog een gezin met kinderen achter zich hebben staan.
zouden deze dan direct als jij een vraag stelt moeten opspringen en direct een reactie moeten plaatsen.
Bij velen van de forum leden staat soms die pc niet elke dag aan, en moeten overdag of in ploegen werken!
Dus kan er ook niet verlangd worden van deze forum leden dat ze dat voor een persoon dat wel zouden moeten doen..
Het forum is geen werkgever, maar slechts een vrijwillige bijdrage, daar dient wel even gedegen rekening mee gehouden moeten worden, dat is wel zo fijn.
Bent u het daar niet mee eens, dan heeft u gewoon pech, en dan zult u het met de beschikbare antwoorden moeten stellen die op dat moment gegeven worden.
Trouwens er zijn voor het gemak nog meerdere fora van BMW, en die zullen het ook niet erg waarderen als men op deze wijze worden toegesproken.
Ik ben lid van meerdere BMW fora, en daar werkt het ook niet op deze manier, alle is op vrijwillige basis.
En anders zijn er de dealers nog, die zullen u per direct een antwoord geven als u met uw auto daarheen rijdt, maar dan is het ook niet gratis en op vrijwillige basis van hun!
Ik hoop dat u daarvoor begrip kan opbrengen.
met vriendelijke groet,
Ad
Dus gewoon en beetje geduld a.u.b. dan breekt het lijntje niet.
gezien jou mening over de forum leden, dat deze de gehele dag standby zouden moeten zijn, terwijl deze misschien ook nog een gezin met kinderen achter zich hebben staan.
zouden deze dan direct als jij een vraag stelt moeten opspringen en direct een reactie moeten plaatsen.
Bij velen van de forum leden staat soms die pc niet elke dag aan, en moeten overdag of in ploegen werken!
Dus kan er ook niet verlangd worden van deze forum leden dat ze dat voor een persoon dat wel zouden moeten doen..
Het forum is geen werkgever, maar slechts een vrijwillige bijdrage, daar dient wel even gedegen rekening mee gehouden moeten worden, dat is wel zo fijn.
Bent u het daar niet mee eens, dan heeft u gewoon pech, en dan zult u het met de beschikbare antwoorden moeten stellen die op dat moment gegeven worden.
Trouwens er zijn voor het gemak nog meerdere fora van BMW, en die zullen het ook niet erg waarderen als men op deze wijze worden toegesproken.
Ik ben lid van meerdere BMW fora, en daar werkt het ook niet op deze manier, alle is op vrijwillige basis.
En anders zijn er de dealers nog, die zullen u per direct een antwoord geven als u met uw auto daarheen rijdt, maar dan is het ook niet gratis en op vrijwillige basis van hun!
Ik hoop dat u daarvoor begrip kan opbrengen.
met vriendelijke groet,
Ad
Dus gewoon en beetje geduld a.u.b. dan breekt het lijntje niet.
Ad,
Ik weet niet of je het heb gezien maar tussen mijn enalaaste post en laatste post zit 4 MAANDEN! Ik heb er best begrip voor dat ik niet ala miniuut antwoord krijg, maar na 4 maanden nog geen reactie? Tevens ben ik in die tussentijd uiteraard naar de dealer gegaan om advies te vragen en daar kwam het volgende uit:
Wij kunnen niet direct het probleem vaststellen voor u, dan zal u de auto twee dagen moeten laten staan tegen een tarief van 100 euro per uur.
De dealers weten kennelijk dus ook niet op alles antwoord, terwijl deze zelfs over officiele BMW certificeringen beschikte. Mijn auto heb ik er tevens tegen betaling laten uitlezen waadoor ik er vanuit ging dat ze mij in ieder geval een nuttig antwoord konden geven maar helaas.
Tevens vind ik het een beetje voorbarig om meteen te zeggen dat ik door 1 negatieve reactie een kort lontje heb.
Ik weet niet of je het heb gezien maar tussen mijn enalaaste post en laatste post zit 4 MAANDEN! Ik heb er best begrip voor dat ik niet ala miniuut antwoord krijg, maar na 4 maanden nog geen reactie? Tevens ben ik in die tussentijd uiteraard naar de dealer gegaan om advies te vragen en daar kwam het volgende uit:
Wij kunnen niet direct het probleem vaststellen voor u, dan zal u de auto twee dagen moeten laten staan tegen een tarief van 100 euro per uur.
De dealers weten kennelijk dus ook niet op alles antwoord, terwijl deze zelfs over officiele BMW certificeringen beschikte. Mijn auto heb ik er tevens tegen betaling laten uitlezen waadoor ik er vanuit ging dat ze mij in ieder geval een nuttig antwoord konden geven maar helaas.
Tevens vind ik het een beetje voorbarig om meteen te zeggen dat ik door 1 negatieve reactie een kort lontje heb.