Ik ben mij al een poos aan het voornemen om mijn eerste(!) BMW 330d (e46) touring te kopen, althans mij stevig te oriënteren. Momenteel ben ik er financieel ook wel aan toe om een dergelijke auto te kopen.
Ik richt mij voornamelijk op 330d's uit 2002/2003 rond de 9000 euro, met +/-200.000 á 220.000 km op de teller.
Het is denk ik handig om mijn motieven voor een 330d hier neer te leggen.
Ik ben geïnteresseerd in een 330d omdat:
- ik voor lange afstanden een fijne reisauto wil hebben
- deze auto's vaak voor lange afstanden zijn gebruikt door keurige vertegenwoordigers

- ik graag wat vermogen onder de voet heb
- ik kortgeleden in een 318i gereden heb en ik hier al verbaasd over de 80-140 spurts, en dit met een 6 pitter nog fijner zal zijn
- ik met een 320d spijt ga krijgen van het feit dat ik geen 330d aangeschaft heb
- ik het een erg mooi model vindt
Ik ben huiverig voor een 330d omdat:
- ik veel negatieve verhalen hoor/lees over de draagarmen met als resultaat spoorvorming(?)/speling
- ik negatieve verhalen hoor over een automatische versnellingsbak
- roest/steenslag bij de nieren regelmatig voorkomt en lelijk kan worden
- koelvloeistof een heikel punt kan zijn(?)
- de turbo van de 184pk variant wel eens het leven geeft
Afijn. Mijn vragen zijn de volgende:
- zijn bovengenoemde mankementen echt de zwakke plekken van een 330d, of gewoon pechgevallen?
- hebben jullie tips bij het bezichtigen van een 330d?
- hoe test je of er iets is met de draagarmen/automaat/problemen met de turbo?
- wat wordt bedoeld met een facelift-model, en vanaf wanneer is deze facelift doorgevoerd?
Koud starten bij bezichtiging heb ik voorbij zien komen al tip. Dat is al een bruikbare..
Morgen heb ik mijn eerste bezichtiging en proefrit, het zal mij benieuwen!
Bijvoorbeeld dank voor jullie antwoord!
Pleegkoos