BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Kopen of slopen?

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
pleegkoos
Neutraal
Posts: 4
Joined: 17 Nov 2010 22:28

Kopen of slopen?

Post by pleegkoos »

Hallo E46 specialisten!
Ik ben mij al een poos aan het voornemen om mijn eerste(!) BMW 330d (e46) touring te kopen, althans mij stevig te oriënteren. Momenteel ben ik er financieel ook wel aan toe om een dergelijke auto te kopen.

Ik richt mij voornamelijk op 330d's uit 2002/2003 rond de 9000 euro, met +/-200.000 á 220.000 km op de teller.

Het is denk ik handig om mijn motieven voor een 330d hier neer te leggen.

Ik ben geïnteresseerd in een 330d omdat:
- ik voor lange afstanden een fijne reisauto wil hebben
- deze auto's vaak voor lange afstanden zijn gebruikt door keurige vertegenwoordigers ;)
- ik graag wat vermogen onder de voet heb
- ik kortgeleden in een 318i gereden heb en ik hier al verbaasd over de 80-140 spurts, en dit met een 6 pitter nog fijner zal zijn
- ik met een 320d spijt ga krijgen van het feit dat ik geen 330d aangeschaft heb
- ik het een erg mooi model vindt

Ik ben huiverig voor een 330d omdat:
- ik veel negatieve verhalen hoor/lees over de draagarmen met als resultaat spoorvorming(?)/speling
- ik negatieve verhalen hoor over een automatische versnellingsbak
- roest/steenslag bij de nieren regelmatig voorkomt en lelijk kan worden
- koelvloeistof een heikel punt kan zijn(?)
- de turbo van de 184pk variant wel eens het leven geeft

Afijn. Mijn vragen zijn de volgende:
- zijn bovengenoemde mankementen echt de zwakke plekken van een 330d, of gewoon pechgevallen?
- hebben jullie tips bij het bezichtigen van een 330d?
- hoe test je of er iets is met de draagarmen/automaat/problemen met de turbo?
- wat wordt bedoeld met een facelift-model, en vanaf wanneer is deze facelift doorgevoerd?

Koud starten bij bezichtiging heb ik voorbij zien komen al tip. Dat is al een bruikbare..

Morgen heb ik mijn eerste bezichtiging en proefrit, het zal mij benieuwen!
Bijvoorbeeld dank voor jullie antwoord!
Pleegkoos

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 43

Re: Kopen of slopen?

Post by 325i »

Even je negatieve dingen erbij gepakt en even mijn visie erachter gezet ;)

Ik ben huiverig voor een 330d omdat:
- ik veel negatieve verhalen hoor/lees over de draagarmen met als resultaat spoorvorming(?)/speling (Welke 3serie niet volgens mij allemaal op E30 na)- ik negatieve verhalen hoor over een automatische versnellingsbak (onzin bij redelijk tot normaal onderhoud 1 van de baste automaatbakken)- roest/steenslag bij de nieren regelmatig voorkomt en lelijk kan worden (denk dat dit voor iedere auto geld met steenslag...oplossing of ene kopen zonder steenslag of neusje laten spuiten voor een paar euro)
- koelvloeistof een heikel punt kan zijn(?) (nooit van gehoord)
- de turbo van de 184pk variant wel eens het leven geeft (tsja alles wat je trapt kan kapot gaan een 318i trappen loopt die ook de soep in)


Meer belangrijk is de modificatie op de inlaat spruitstukken al heb ik weinig over 3 series gehoord maar als het goed is hebben alle 3.0d motoren de zelfde inlaat.
Al diverse X5,5series,x3 e.d. meegemaakt waar een wormwiel los gekomen is in het inlaat en op die manier de complete motor gesloopt heeft ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
pleegkoos
Neutraal
Posts: 4
Joined: 17 Nov 2010 22:28

Re: Kopen of slopen?

Post by pleegkoos »

Dank je wel 325i. Je ontkrachting van de versnellingsbak stelt mij gerust. Ik begreep dat een versnellingsbakrevisie voor een dergelijke BMW minimaal 2k kost..
Bedankt!

Topic Author
pleegkoos
Neutraal
Posts: 4
Joined: 17 Nov 2010 22:28

Re: Kopen of slopen?

Post by pleegkoos »

Ik heb inmiddels een BMW 330d uit 2002 gekocht, donkergrijs executive.. Tis een automaat, dus ik heb de gok gewaagd. Bij de eerste kilometers was het even schrikken om bij het optrekken de verbruiksmeter heen en weer te zien gaan, maar dat had ik kunnen weten en ik vind het nu al zijn geld dubbel en dwars waard! Ik ben zeer benieuwd hoe de eerste kilometers gaan bevallen..

ArnoldC
1e Versnelling
Posts: 229
Joined: 08 Jun 2010 18:07
Type Auto: 318 D Compact (E46)
Location: Middelburg
Age: 32

Re: Kopen of slopen?

Post by ArnoldC »

Een 330d zou een verbruik van rond de 1:13 a 1:14 moeten hebben, ik vind dat voor zo'n dikke motor echt heel netjes. Zit zelf ook een beetje rond te kijken, er is veel aanbod en redelijke prijzen, als je ziet wat ze nieuw kosten! Ik wil zelf een handbak, lijkt me leuker rijden. Veel succes met deze auto!

Daavstaaf
Neutraal
Posts: 4
Joined: 04 Feb 2011 10:25
Type Auto: E46 320d

Re: Kopen of slopen?

Post by Daavstaaf »

Weet niet of je inmiddels als een 330d gekocht hebt, maar:

Zelf met hetzelfde euvel gezeten 330d of 320d.. Uiteindelijke toch gekozen voor een 320d. Waarom?
1. Een zespitter loopt iid prettiger, maar dat vind ik vooral bij de benzine motoren, niet bij de diesels.
2. Meer 330d's dan 320d's zijn afgetrapt, vaker last van problemen t.o.v. Een netter gereden auto.
3. Een 320d vanaf 2003 (m47 blok), heeft standaard 150pk en 330nM, na chippen is dit 190pk en 410nM. Hij zal niet dezelfde acceleratie of top hebben als een 330d, maar de tussen acceleraties (80-120, 140-180) zijn echt snel, en een 330d zal je niet zoekrijden.
4. Het verbruik van een gechipte 320d ligt rond de 6l/100km. 150km/h op de snelweg is 6/100.. Dat red de 330d niet

Naja, ik verwacht dat je er al een gekocht hebt. En natuurlijk is het wel een van de iconische motorblokken van de e46, dus spijt zal je er nooit van krijgen :-)

Tot ziens op de snelweg!
Een Mercedes??! HAHHAHAHAHAHAHHAHAHAAHA.. Uuhhh, nee dank je!
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”