BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Trekhaak E39 touring monteren

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
Goelette
Neutraal
Type Auto: 523 Touring E39

Trekhaak E39 touring monteren

Post by Goelette »

hoi,

ik wil een trekhaak monteren op mijn E39 touring, maar heb begrepen dat er problemen zouden kunnen ontstaan met de verlichtingsaansluiting. Dit omdat de 523 van mij Checkcontrol heeft, en die zal storingen/rare dingen gaan zeggen als je gewoon draden aftapt, zoals bij een "simpele"auto.... kan iemand mij bevestigen dat dit zo is, en zoja, aangeven waar ik op moet letten bij aanschaf van een set, zodat ik zeker weet dat ik de goede heb? het is allemaal namelijk nog peperduur ook (maar dat was wel te verwachten natuurlijk :) )

Alvast bedankt!

ArnoldC
1e Versnelling
Type Auto: 318 D Compact (E46)

Re: Trekhaak E39 touring monteren

Post by ArnoldC »

Bij deze auto heb je al een trekhaak met een eigen trekhaakmoduul, wat via de zekeringkast voor in de auto gezekerd zit. Ik adviseer je dus om het door een erkend bedrijf óf merkdealer laat inbouwen, en ja het is peperduur.

wakes_bmw
1e Versnelling

Post by wakes_bmw »

Weet niet in hoeverre het monteren van een sedan en touring verschilt, maar een sedan is in ieder geval goed te doen.

Je hebt in ieder geval een originele kabelboom (zoner afgeknipte draden) + module nodig voor je trekhaak en de trekhaak zelf natuurlijk.
Een deel van de draden gaan (bij een sedan) naar de zekeringenkast rechts achterin. Een deel van de draden moet je ook daar aan o.a. achterlicht en + zetten. Voor de checkcontrole gaat er een deel van de kabelboom naar voren toen. Deze komen dan aan bepaalde modules vast te zitten die voor de check zorgen.

Zorg voor een handleiding uit het ETK en een middagje vrije tijd en die trekhaak zit er onder.

Succes!
[ external image ]

bmw e39 528 / m5
golf 1 gti '79 - in opbouw - no fucking airride!

Topic Author
Goelette
Neutraal

Post by Goelette »

trekhaak zit er inmiddels onder, zelf gedaan. Ik heb na lang zoeken er een kunnen vinden waar maar een hele kleine zichtbare uitsnede uit de bumper nodig was. Ik heb een specifieke kabelset gebruikt, was zo gepiept om alles aan te sluiten. Ik heb alleen de kabel naar voren niet gelegd, ik weet niet of die voor checkcontrol was of om de achteruitrijsensoren uit te schakelen. Die heb ik namelijk niet, dus hoef ik ze ook niet uit te schakelen. Checkcontrol geeft in ieder geval geen foutmeldingen met de aanhanger aangesloten. Of hij foutmeldingen geeft als aanhangerverluichting kapot is, moet ik nog eens testen. heb eigenlijk geen zin om die laatste draad ook nog te gaan aansluiten namelijk :)

B. Hagen
Neutraal
Type Auto: 520i touring 2002

Post by B. Hagen »

Hallo,

Kun je mij vertellen waar je de trekhaak voor de touring heb gevonden, waarbij maar een hele kleine uitsparing nodig is ?

Alvast hartelijk dank !

B. Hagen

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

hallo B.hagen,

Ik denk niet dat daar nog een antwoord vandaan zal komen, gezien de laatste plaatsings datum !

Kijk eens op de Duitse Ebay, Ebay.de

Daar staan diverse trekhaken met een complete kabelboom, de stakkers zitten al aan de kabelboom, de montage filmpjes staan er ook nog bij.

Afneembare trekhaak gzien van Westfalia afneembaar met kabelboom, de stekker 12 polig is al gemonteerd, dus trekhaak monteren en kabelboomstekkers inpluggen en de insnede in de bumper maken.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
Goelette
Neutraal

Post by Goelette »

wel nog een antwoord: het was een Bosal volgens mij (heb de auto niet meer) en ik heb hem gekocht via www.onderdelendirect geloof ik. (?)

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo die Goelette toch,

Nee, dit had ik ook echt niet meer verwacht, u verrast mij echt!
Normaal na een dergelijke tijd, zie je vaak geen reactie meer, maar ik vind het klasse van u.

Waar kan je het beste een trekhaal halen?

Welnu, gezien de snelheid waarmee ik de trekhaak van een E39 in huis had, vanuit Duitsland via ebay.de
Daar stond ik echt van te kijken.
Ik wil u best vertellen war ik hem gekocht heb, het is in elk geval een Westfalia afneembaar, geheel compleet met een auto specifieke kableboom, en wel eentje met alle stekkers eraan, dus gat boren voor de kabelboom, alle stekkers in pluggen, een kabeltje naar de voorzijde, in de stekker in pluggen en de stekker weer in de zekeringkast pluggen.
Mijn E39 heeft dus PDC, dus die diende uitgeschakeld te worden, echter kan ik dat ook uitschakelen met een schakelaartje op de middenconsole.
Deze afneembare trekhaak van Westfalia koste mij 398,00 Euro, met de E-set erbij en ook de verzendkosten incl.
Dit was een aanbieding van de firma Bertelshofer, deze doet niets anders dan het verkopen van trekhaken.
Deze is gevestigd in Weichering bij München.
Hij heeft momenteel geen dergelijke trekhaak op ebay.de wel een Bosal afneembaar.

Dus via Google naar Bertelshofer anhängerkupplung je kunt aan de linker zijde de gegevens van uw auto plaatsen en de juiste haal komt in beeld of het nu om een touring gaat of een sedan
Voor de touring komt deze zelfde haak uit op een goede 324,euro en daar komt dan nog de verzendkosten bovenop van 19,90 euro dit is dus allemaal incl.BTW
Het pakket word verzonden via GLS een koeriesdienst die ook in Nederland actief is.
Dus gezien deze prijzen, is dat nog goedkoper dan in Nederland. ik kon ook de montagehandleiding downloaden van de E-set en de trekhaak, wat erg gemakkelijk is om de haak en de kabelboom te monteren.

ik had dus nog net mazzel met deze mooie set, er zat dus echt alles compleet bij, zelfs een verloopstekker van 13 polig Jaeger naar 7 polig.

Dus even kijken wat u wilt hebben, kijk anders nog even wat u kan vinden in Nederland.
De kabelboom kost in ons land alleen al rond de 240,00 euro tot 260,00 euro, dan krijg je de afneembare haak nog.
Wilt u een vaste haak hebben, dan is hij een heel stuk goedkoper.
Let echter wel goed op, als u PDC hebt in de achterbumper, dan zal u die zelf moeten uitschakelen, of de middelste 2 censors uit moeten schakelen via de configuratie van de auto! Dat is dus een andere mogelijkheid.

Ik wens u verder succes toe met het vinden van een haak.

P.S.
Het monteren is goed te doen door u zelf, echter neem dit wel echt serieus, en u dient wel wat kennis te hebben van de auto!!
Werk het te boren gat wel goed af tegen roestvorming en zuig alle metaal spaanders goed weg uit de auto!

Met vriendelijke groet,

Ad
Locked

Return to “Archief”