BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
musQ
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Mar 2011 18:56
Type Auto: E36 318i sedan

blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by musQ »

Hallo mensen.

Het blok tikt behoorlijk, hij heeft maar net 160 000km gelopen. Nu heb ik gelezen dat de M40 blokken problemen kunnen krijgen met ingesleten nokkenassen alleen dat zou ik raar vinden na 160 000km.

Wat ik ook gelezen heb, dat deze auto's hydraulische kleppenstoters hebben. Het schijnt een voorkomend probleem te wezen dat deze stoters vervuild raken door de olie.


Is het slim om eerst een motorreiniger erin te gooien en olie te verversen met dit keer de juiste type olie? ( ik heb 10 w 40 gebruikt om te vullen, schijnt 5 w 40 de juiste olie is) Graag hoor ik jullie mening en wellicht is het een oplossing van dat getikt.


Extra informatie hij verbruikt weinig olie en gisteren nog gekeken en was prima op peil.

Eulderink
Neutraal
Posts: 17
Joined: 14 Mar 2011 11:12
Type Auto: 535 D 2005
Location: oldenzaal
Age: 37

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by Eulderink »

Hallo,

Ik heb dat destijds ook gehad, bleken wel de klepstoters te wezen.
Heb het toen laten maken bij een gewone garage,geen dealer, kosten vielen toen ook mee.

Groet.

Topic Author
musQ
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Mar 2011 18:56
Type Auto: E36 318i sedan

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by musQ »

Ok,

nou ben benieuwd ik ga hem eerst een grote beurt geven met reiniging etc... als het dan niet over is moet ik hem denk ik naar de garage brengen.

mrotuning
Neutraal
Posts: 1
Joined: 27 Mar 2011 18:40
Type Auto: E30

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by mrotuning »

Ik heb een E30, 316 mijne tikt nu na 270,000 KM, oorzaak is olie. aangekoekte olie etc.
Goede reiniging helpt, Het is meestal niet na 1 reinigings beurt verholpen.

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by MAd »

Hallo BMW vrienden,

Let bij het reinigen van de oliekanalen altijd wel goed op de zeef in de carterpan, dat deze niet verstopt geraakt, want dan bent u nog verder van huis.
Als de zeef verstopt is, dan krijgt de motor echt geen smering, en u weet wat dit betekenen kan!

Is het dan echt nodig, is de vraag.

Gebruikt u de LL olie, dan zou ik er aan kunnen twijfelen, maar het kan, waarom niet!

Na deze reiniging van de oliekanalen, is het altijd beter om de controle uit te voeren bij de zeef onderin het carter.
Vergeet de olie niet af te tappen na de reinigings beurt, en natuurlijk gaat u ook het filter vernieuwen en de olie.

Gebruik altijd een goed middel voor de reiniging, en wat er dus al werd geopperd door mrotuning, het is vaak niet goed te maken met een reinigingsbeurt.
Een afdoende en goed middel neem eens Wepp2010, dat schijnt zeer goed te reinigen!

Voor de komstoters wil het ook wel een helpen, om deze uit te bouwen en in een badje met ATF te leggen, de klepjes en de kanaaltjes worden echt goed gereinigd, naspoelen met een goede spoelolie is wel geboden, darna goed uit laten lekken en in de 5W30 of 5W40 te leggen.

Ook zijn er monteurs van gareges, die dus een halve liter ATF toevoegen aan de motorolie, of dit ongestraft zomaar kan, ik zou het niet direct doen, maar het schijnt wel erg goed te reinigen.
U mag dus echter niet met deze afvulling gaan rijden, enkel maar met een onbelaste motor, dus gewoon in onze taal stationair laten warm draaien tot de motor een ruim half uur heeft warm gedraaid, daarna weer aftappen.

Atf is een hydraulische olie versie.

Wat men vroeger in diverse garages deden, ja ook de dealers!

Als men een vervuilde verbrandingsruimte had in de motor, dat is te merken aan het nadraaien met een afgezet contact, het welbekende nadieselen werd er dan gezegd.
dan nam men dus gewoon een 100 cc remolie en verwijderde de luchtfilter, trok de stationair draaiende motor op vollast dus gas geheel geopend, en men goot de remolie in de venturie ( carburateur ) de auto begon echt spierwit te roken, dus de gasklep bleef wagenwijd geopend anders viel de motor stil door de remolie, na een aantal seconden was de rook weg, en de motor bleef weer normaal stationais draaien.
Het contact werd afgezet, de motr stopte direct met draaien, de verbrandingsruimte was geheel opgeschoond en zuiver gebrand.
Dit mocht je echt niet te vaak doen, je was er trouwens wel voor jaren vanaf.

Dit werd dus allemaal gedaan met moeilijke auto's weer in het gareel te krijgen.

de ouderwetse prietpraat en wetenswaardigheden van wel eer! Het werkte dus echt wel! Het zijn echt geen annecdotes van mij.

Maar kijkt u eens via de olievuldop met een zaklantaarn in de klepkast, anders gezegd onder het kleppendeksel, bekijk het eens of het wel zo nodig is om te gaan reinigen, als u zoet dat dit stukje brandschoon is, dan zal het zeer zeker wel meevallen met de oliekorsten en koeken..

Dus bezint eer u begint, vaak doet men het onnodig, gebruik gewoon goede olie, al heeft het hier helemaal niets mee te maken.

Het is eigenlijk het verkeerde gebruik van de auto, heel veel korte stukjes en dan ineens weer met de volle bak er tegen aan.
Het euvel van de politie auto en de taxi's.

Kijkt u anders eens via Google naar de benaming "Black Sludge " Want hier hebben we het nu eigenlijk over, daarom willen we de motor oliekanalen reinigen, dit is de enige reden!

Lees vooral de stukken van Saab eens aandachtig, verder kan men meer terug vinden bij AMT, maar dan dient men een abonnement te hebben en een zaak te hebben, dar staat echt heel veel beschreven, ik heb dit een stukje ingekort voor u.
Onder verkeerd gebruik van de auto!

Ik denk dat we ons verder gen of weinig zorgen dienen te maken, of u moet zich kunnen scharen onder de politie auto en de taxi, dan heeft uw motor dit wel nodig!

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
musQ
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Mar 2011 18:56
Type Auto: E36 318i sedan

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by musQ »

Dank u wel Ad van de fijne uitleg over bepaalde zaken.

Nou heb ik goed geluisterd ( met stethescoop) en het blok loopt zuiver. Nu tikt het inlaatsysteem.

Nu heb ik gehoord dat de injectorren kunnen gaan tikken, het getik gaat met de toerental net als een injector ook met de toerental mee moet. Alleen kan dat zo zijn dat het echt duidelijk hoorbaar is?

En als het hoorbaar is ( in de auto zelf terwijl ik 120 rij) moet ik ze dan vervangen omdat er eentje wellicht kapot is?

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by MAd »

Hallo beste MusQ,

Ik zou ze eens laten testen, dat is ook een mogelijkheid.

De injectors kunnen inderdaad tikken, maar dan kan er zelfs nog een andere oorzaak aanwezig zijn.
De injector (s) of misschien de pomp.

Het is dus erg verstandig geweest om met de stethoscoop te luisteren, dan kan je weer een stukje verder luisteren dan met het gehoor zelf.

Het tikken kan echter een eind door de metalen heen geleiden, maar met de stethoscoop word het gebied al kleiner.

Wat is wijsheid, alles of een injector vervangen, ja een goede vraag, als ze allemaal dezelfde draaiuren hebben, en wie zegt het dat dit zo is, die wetenschap kan eigenlijk de eigenaar hebben, dus jij, als je die BMW altijd van begin af aan in je bezit hebt gehad.

Heb je die BMW 2de hands gekocht, dan is het spoor bijster, tenzij er alle bonnetjes en onderhouds documenten aanwezig zijn van deze BMW, dat maakt men dan soms ook wel eens mee.

Als het mijn auto zou zijn, dan zou ik eerst de injectors laten testen, en daarna verder handelen, de meetwaarden zullen voldoende zeggen.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
musQ
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Mar 2011 18:56
Type Auto: E36 318i sedan

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by musQ »

Ja ik heb de 2e hands gehaald. Nou ben ik naar de bmw specialist geweest en die zegt ook dat het de injectoren zijn. Deze kunnen vervuild zijn en doormiddel van een injectieflush te verhelpen zijn.

Dit heb ik geprobeerd maar helaas. Nu krijgt de auto toch een grote beurt plus alle riemen die vervangen moeten worden en waterpomp. Dus ik denk dat ik gewoon setje nieuwe injectoren haal .

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by MAd »

Hallo beste musQ,

Vraag eerst eens voorzichtig de prijs op van de injectoren, en ga eens op een stoel zitten.

dit kan best een tegenvallen, ik heb geen idee.

Maar is de drukregelaar wel in orde? Kost zo'n 45,10 euro Ex BTW Hij zit op de voorzijde van de brandstof gallerij, of met een deftig woord, Injection Tube.
Kijk als die drukregelaar zijn werk niet goed doet, dan kan de druk ook verkeerd zijn, of wegvallen, gevolg het klepperen van de injectoren.
Een goed optie, laat de injectoren eens testen, dan wet je in elk geval of de waarden van de druk binnen of buiten de toleranties zitten. Of de druk regelaar getest kan worden, daar moet ik het antwoord op schuldig blijven.

Ik dacht dat één injector zo rond de 113,00 euro ex BTW kan zijn.

Je hebt in elk geval een richtprijs, dat is al iets!

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
musQ
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Mar 2011 18:56
Type Auto: E36 318i sedan

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by musQ »

Zo dan een hoop informatie:-D.

Nou weet ik wel dat de slangen vervangen dienen te worden. En die drukregelaar zou ook heel goed kunnen ja, althans lijkt mij een logische verhaal als ik jou verhaal zo lees. Als je te weinig druk heb dan kunnen zo ook gaan tikken inderdaad.

Ik ga de auto een beurt geven eerst en alle filters vervangen en kijken wat ie dan doet ( brandstoffilter kan vuil zijn)

Dank u wel voor de vele informatie en antwoorden.

rajino
Neutraal
Posts: 38
Joined: 10 Aug 2010 11:00

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by rajino »

mijne had precies hetzelfde probleem.
Heb de hele cilinderkop laten reviseren. (deze auto nu verkocht in onderdelen)
waren de klepstoters en nokkenas.
ben je evt. op zoek naar een goede kop heb ik er nog 1 kompleet liggen.

btw.
injectoren nieuw kost ongeveer €150,-
nokkenas €300,-
klepstoter p/stuk €20,- (weet ik niet meer zeker)
tuimelaar €8,-

Topic Author
musQ
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Mar 2011 18:56
Type Auto: E36 318i sedan

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by musQ »

hallo ik heb een vraagje weer waar zit de carter ontluchter er is blijkbaar overdruk in de carter.

Topic Author
musQ
Neutraal
Posts: 10
Joined: 13 Mar 2011 18:56
Type Auto: E36 318i sedan

Re: blokkie tikt. e36 318i uit 1991

Post by musQ »

wangfei1224 wrote:Short putts and long putts

are played with the same golf club even though the stroke pattern and purpose are quite different. Short new golf clubs putts demand club face control while the long putts demand pace control. The short putting stroke should be as short as possible to lower the risk of changing your club face position after mx 700 fairway wood aligning the club face at the target. The long putt stroke can be long and flowing because controlling the pace of the ball speed is your goal.
dit spoort niet helemaal hahaha. :lol: :roll:

Nou helaas is het toch mijn kleppenstoters die herrie maken.

Kost me ongeveer 800 euro om nieuwe nokkenas, schalen en kleppenstoters erin te laten zetten.
Locked

Return to “Archief”