BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Elektrisch probleem E38

1995 - 2001

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Freddy E38
Neutraal
Posts: 6
Joined: 03 Apr 2011 11:45
Type Auto: BMW E38 3L V8 '95 executive

Elektrisch probleem E38

Post by Freddy E38 »

Goede middag,
Ik heb een probleem met mijn E38, toen ik hem wilde starten ging alles zo als het hoorde, sleutel omdraaien eerst even wachten tot alles stroom heeft en daarna doordraaien om te starten. Toen hoorde ik een harde tik :o
Het was alsof de stroom naar de startmotor abrupt werd onderbroken. :shock: De lampjes gaan nog gewoon aan alleen als ik de sleutel doordraai gebeurd er helemaal niks, ook heb ik geen geluid van de radio de lampjes echter wel.
Toen ik naar de accu ging kijken bleek er water, dat wat van de achterruit onder de kofferdeksel doorloopt door een gaatje in de lasnaad naar binnen te zijn gelopen, over de bekabeling en over de verdeelkast waar de stroom naar de verschillende circuits loopt. Naar alle waarschijnlijkheid een kortsluiting dus. Mijn vraag luid als volgt:
Is er een hoofdzekering? Waar zit deze dan? Hoe kan ik hem zelf vervangen?
Alvast hartelijk bedankt voor misschien de oplossing van mijn probleem.
Freddy :ja: :ja: :ja:

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Elektrisch probleem E38

Post by MAd »

Hallo beste Freddy,

Als de hoofdzekering gesprongen is dan is dat wel een hele harde kletsss geweest, dat zijn behoorlijke plaatzekeringen, een Ampére of 200 waarschijnlijk.

De accu is deze in de rechterzijkant van de kofferbak geplaatst, dan zal daar net ergens in de buurt ook een witte zekeringkast zitten, waarvan je het witte deksel dient te nemen, je ziet dan vanzelf de plaatzekeringen zitten.
De zekeringen aan weerszijde meten met een spanningszoeker, heb je op een zijde geen spanning, dan heb je de defecte zekering gevonden.

Kun je de zekeringkast niet vinden, dan zal je even de garage of de dealer moeten bellen.
Wellicht zijn er misschien forum leden die het misschien wel weten, die ook een E38 BMW hebben.
ik bezit een E39, en die is weer heel anders.

Het kan ook nog zijn, dat er in de motorruimte een kast zit, die je open moet schroeven, daar zitten ook dikke zekeringen in, die met dit probleem te maken kunnen hebben

Als goede TIP!!

Wilde ik je deze tip nog even meegeven, laat wel zo snel als mogelijk is je E38 even uitlezen, dat is een vereiste.
Die dikke zekering springt waarschijnlijk niet zomaar stuk, dat heeft heel erg vaak een reden!
dit enkel om verdere prblemen in de toekomst te voorkomen, de zekerheid dus!

Sla deze tip niet in de wind.

Dit staat beschreven in BMW TIS TIS= Technisch Informatie Systeem van BMW.

succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
Freddy E38
Neutraal
Posts: 6
Joined: 03 Apr 2011 11:45
Type Auto: BMW E38 3L V8 '95 executive

Re: Elektrisch probleem E38

Post by Freddy E38 »

thankx Ad, ga dit eerst even na kijken. De zekeringen achter de witte klep zijn inderdaad fiks, deze zijn nat geworden.
Vandaar de kortsluiting, denk ik.
Laat het weten als ie het weer doet.

groeten, Freddy

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Elektrisch probleem E38

Post by MAd »

hallo beste Freddy,

geen dank hoor, het is graag gedaan.

Als een van deze joekels stuk is gegaan door water lekkage, dan mag je wel goed zoeken waar dat water vandaan komt.
zodat het niet vaker voor gaat komen, want je electronica krijgt telkens wel een optater, er komen spanningspieken bij kijken.

Dus oppassen geblazen.

als je het niet kan lassen, maak het lasje dan heel goed schoon, en bekijk of er geen zwakke plek zit in het plaatwerk, is dit niet het geval, neem dan Sicaflex, die is in een aantal kleuren verkrijgbaar, neem dan de Sicaflex kit die men gebruikt op de Yacht dekken die bedekt zijn met teakhout en een Sicaflexkit tussen de houten planken.

Deze heeft als eigenschap, dat hij lijmt, verkrijgbaar bij de Yacht en boten shops.
Wel goed schoonmaken en ontvetten, dit werkt echt giganties.
waarschijnlijk is Sicaflex ook overlakbaar, wat weer ten goede komt aan de omgeving dat het aan het zicht onttrokken word.

succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
Freddy E38
Neutraal
Posts: 6
Joined: 03 Apr 2011 11:45
Type Auto: BMW E38 3L V8 '95 executive

Re: Elektrisch probleem E38

Post by Freddy E38 »

Beste Ad

Heb het gat gevonden, plaatwerk onder is al een beetje geroest. Dit maar even gauw aanpakken voordat ie verder roest.
Heb het gat gedicht met tixophalte kit, ook speciaal waterafstotend en blijvend elastisch, wij gebruiken hem op het dak.
Het is ook niet meer binnen geregend na het dicht gekit te hebben.
Krijg alleen de accu niet los, krijg hem wel los maar het alarm blijft afgaan, is alleen de sirene achter bij de accu.
Het vervelende is dat ie een eigen accu heeft. Heb al verscheidene zekeringen los gehad maar niets helpt.
Heb je een idee?
Groetjes en alweer bedankt voor de tips
Freddy

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Elektrisch probleem E38

Post by MAd »

Hallo beste Freddy,

dat is al een hele vooruitgang, dat dit al gefixt is.

Nu die lastige sirenen nog het zwijgen opleggen.

Kan de eigen accu niet losgekoppeld worden van het alarm?
Of de connector van de sirene, dan heb je daar in elk geval geen last meer van.

Anders dien je een overbruging te maken, en dat word een beetje link, de kans van een kortsluiting is niet ondenkbaar.

Misschien de connector loskoppelen van het alarm, maar daar moet je toch voorzichtig mee omgaan.

Ik vind het wel raar dat wanneer je de accu wilt loskoppelen dat het alarm afgaat, terwijl deze een eigenvoeding heeft, misschien is daar iets mee loos.

Ik heb een tijdje geleden ook de accu vervangen, maar heb geen problemen gehad met het alarm, dat is raar zeg.

Ik weet niet of een van deze opties werkzaam is, anders hoor ik het nog wel.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
Freddy E38
Neutraal
Posts: 6
Joined: 03 Apr 2011 11:45
Type Auto: BMW E38 3L V8 '95 executive

Re: Elektrisch probleem E38

Post by Freddy E38 »

Dag beste Ad

Dat wordt weer iets voor in het weekend. Moet de achterbumper er af halen om bij de sirene te komen zie wel een kabelboompje erna toe lopen maar er is nergens een connector. Vaak werkt een alarm met verbreekcontacten en dan moet je toch echt weten waar die zitten. Denk als de bumper weg is ik wel kan vinden hoe het zit. Ik hoopte echter op een iets wat makkelijkere oplossing.

Bedankt voor de tips, en ik laat je wat weten.
Groetjes Freddy

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Elektrisch probleem E38

Post by MAd »

Hallo beste Freddy,


Zit er dan helemaal geen connector aan de alarm module?

Bij mijn E39 zit deze onder het dashboardkastje, rechts dus.

Maar ik begrijp dus niet waarom het bij jou niet mogelijk is om de accupool los te nemen, zonder dat dat ding gaat janken.

Het zal wel het verschil van merk en type alarm kunnen zijn, en dat dit een anti sabotage alarm zal zijn, dat kan niet anders. Dat zal de enige optie kunnen zijn .

Ik heb mijn achterbumper er ook net weer opgezet, deze had ik er af gehad voor de opbouw van een trekhaak, bij een E39 is dat demonteren van een achterbumper niet zoveel werk, boven paneeltje van de bumper afschuiven, de 2 zichtbare bouten losmaken, dan aan weerszijde 3 kunststof nagels er uit halen, en de bumper een stukje naar achteren schuiven en de PDC censorkabelboom los meken en de doorvoer losmaken, en de bumper er af halen.

Een minuut of 10 werk.
bij de E39 zit de sirene weer ergens anders, ik denk onder de motorkap, dan zit er toch aardig verschil in de BMW'S.

Ik heb ooit eens een flinke sirene bij een goede vriend in zijn auto gebouwd, onder zijn stoel, er werd zo vaak ingebroken dat hij er helemaal niet goed van werd.

Eentje met een 150 Db, dan ben je haast echt doof denk ik als je in de auto komt en dat ding gaat krijsen.
het probleem was direct verholpen, nooit meer last gehad, ik denk dat die rotte dief ook een flinke gehoor beschadiging heeft opgelopen, en aan een hoor apparaat vast zit voor de rest van zijn leven, hahahahaha!!

Dus volgens mij was het telkens dezelfde klojo, die was in elk geval nu ook gekloot.

Succes, je treft het weekend a.s. goed weer zoals ik al heb kunnen zien.

met vriendelijke groet,

Ad
Post Reply

Return to “1995 - 2001 (E38)”