BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

motorprobleem 3.5 e12

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Re: motorprobleem 3.5 e12

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

Kijk dit zijn nu eens echte berichten.

Je stemming klinkt ook een stuk beter, raar maar ik merk het aan jou schrijven!

Ik wist het wel dat het weer goed zou komen, ik twijfelde er helemaal niet aan.

Pas wel even goed op met een middel in de LMM te spuiten, vooral binnen in het kastje, daar zit een koolstiftje gemonteerd, en kan niet tegen teveel nattigheid, dan lost het koolstiftje op, en valt uit elkaar.
Dus wees daar voorzichtig mee.

Die stekkertjes van de injectie nozzels, ik denk dat je die wel via de dealer kan bestellen, dan hoef je enkel de pooltjes even over te zetten, wel in de goede volgorde en de poling, maar dat zal ik niet hoeven te zeggen tegen jou.

Dat stotteren kan het filter zijn, maar ook nog een censor die vuil kan zijn, maar ik heb je gezegd, zet die LMM nog even op een checklist, voor onvoorziene probleempjes.
Ik weet dus niet tot hoever je metingen verricht hebt!

Dus daarom noemde ik toch bepaalde censors die vuil kunnen zijn, die dit stotteren kunnen veroorzaken.

Maar ik ben al erg contant met deze goede vorderingen, gewoon geweldig, betse Arjan :ja:

Ja, jou vriendin zal echt niet weten wat ze ziet, die staat echt even met haar ogen te knipperen, hahahaha!

Maar besteed nu ook even wat tijd aan het huis, dat is ook belangrijk, je bent nu al een goed eind op pad, je hebt nu echt een bres geslagen in de storingen, nu alles goed afwerken later, zodat alles netjes vast ligt en niet teveel kan bewegen, wat natuurlijk er voor zorgt dat de isolatie weer doorschuurt.

Het komt echt helemaal goed.

Nu nog een verzekering op die E12, dus even shoppen op het internet, kijk anders eens bij Ditzo, daar heb ik ook wat auto's verzekerd, bij Proteq kan ook nog, daar heb ik nog een auto verzekerd, ja, mij vangen ze niet!
Niet teveel auto's op een naam en bij dezelfde verzekeraar, hahahaha, daar pas ik voor.
Dan krijg je ook geen gezeur.

Ik heb een jaar geleden een berg schade gehad, 3 auto's en een caravan zwaar beschadigd, door hagelstenen van 50 mm groot in ons dorp, ik had dus voor 12.000 euro schade.
Dan nog daarna die kloothommel van een buurman die tegen mijn auto gezeten heeft.
Toen kwam de ene verzekeraar met het bericht, dat ik teveel schade hed gemeld in dat jaar.
En dat ik bij de eerste de beste schadeclaim een terugval zou krijgen in de no-claim.

O ja had ik terug gemaild, moet ik dan bij een hagelbui al die hagelstenen van 50 mm terug gaan koppen, en moet ik in de nacht bij mijn auto gaan liggen, zodat er niemand tegen onze auto kan rijden.
Ik had daar dus 2 auto's op naam staan, vandaar dat gezeur.
Maar ik had dus dat e-mailtje gestuurd naar de directie van Ditzo, en heb hem gemeld in daat mailtje, dat ik die ene auto uit zou schrijven van mijn naam op de naam van mijn vrouw.

Ik kreeg direct een mailtje retour, dat zij van mondige klanten hielden, en dat het mailtje niet zo bedoeld was, dat het eigenlijk anders gemoeten had.
Hij dat ik aan natuurgeweld niets kan doen, en dat ik ook niets aan kon doen, dat men tegen mijn auto had gereden in de nachtelijke uren.
Dus hij sprak mij dus vrij, en bood zijn welgemeende excuses aan, dit had ik niet verdiend zei hij.

Kijk dit zijn ook erg goede berichten, dan heb je respect voor je klanten!
Dus heb ik de verzekeringen wel bij Ditzo gelaten, want ik ben er zeer tevreden over! :ja:

Dus probeer het daar eens, je kan een offerte zo in vullen, en je premie berekenen, zonder een verzekering aan je broek te hebben.
Wil je die verzekering onder de omstandigheden die men daar stelt, dan kan je verder gaan of afbreken.
Je hebt dan zelfs nog geen enkele verplichting beste Arjan, dit is dus maar een tip van mij, zonder verplichting.
Je weet dan direct wat je per maand gaat betalen, ik zelf neem nooit geen risico, en sluit altijd een inzittende verzekering af, scheelt een berg sores gezien wat ze je allemaal kunnen en willen laten betalen indien er iets gebeurt.
Je kan dus elk moment stoppen en de aftocht blazen, enkel als je acoord gaat, let dan wel even goed op.

Niet dat zij nu het mes op je strot zetten, zo zijn ze daar niet, ze blijven dus correct.

Maar je zal het zelf even moeten bekijken.

Gezien dat jou verzekeraar moeilijk doet, en je de verplichting hebt om een voertuig wat op jou naam staat wettelijk verzekert dient te zijn.
Ook al hoef je geen wegenbelasting te betalen.
De RDW regelt dit allemaal, je krijgt van hun een brief dat ze hebben geconstateert, dat je een voertuig op naam hebt, wat niet verzekert is, of niet geschorst is, ze waarschuwen dan al met een boete, dus pas goed op!

Heb ik ook met die motor gehad, ook een oldtimer.

Ik wens jou in elk geval een hele fijne zondag toe.

P.S.
Wij hebben net een hele zware onweersbui voorbij zien gaan, met zeer veel weerlicht flitsen, flits op flits, met hagel en zeer zware regenval, wel op een mooie afstand trouwens, de wind komt vanuit het Zuid-Westen, dus komt jullie kant op, sterkte.

Met vriendelijke groet,

Ad

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

Nog even een kort berichtje.

Ik keek net op het andere forum, maar daar komen ook weinig reacties los, terwijl ik daar toch veel meer van verwacht had!!
Niet eentje meer na jou reply, im sta echt helemaal paf :o

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling
Type Auto: bmw e12 528 1976

Post by bemarjan »

hey ad.. dat had ik ook al gemerkt ja kijk ook regelmatig..
de verzekering is al zo goed als in kannen en kruiken..
dat gezeur heb ik ook al gehad met een andere auto van mij... die moet ik maar een opheffen..
die heb ik namelijk in eigen beheer gesloopt.. zodoende.. maar uit de verzekering gehaald... niet oldtimers verzekerde ik altijd bij de hema.. aangezien ik daar tot nog toe zeer tevreden ben.. over de prijs.. en schade heb ik nog niet gehad..
ik heb wel altijd een inzittende verzekering.. is gewoon een must have.. en kost weinig extra per maand..

back to the bmw..

ik heb alles gelijk gebundeld ingetaped en netjes gemaakt dus daar geen last meer van! daarna pas gestart.. sloeg bijna direct aan.. had een beetje angst..voor de backfire's maar die bleven uit.. en hij draaide gelijk goed.. eerst even op toeren gehouden.. voor de soort van shoke..
wat wel een nadeel is.. je moet de lpg afstellen op een vast punt.. dus je loopt nooit perfect.. onderin te rijk bovenin te arm bijvoorbeeld.. je snapt wel wat ik bedoel..
dat stotteren is echt enkel bij de benzine.. dus zal hem zitten in de aanvoer of injectors.. in ieder geval het benzine systeem..
als ik nog eens wat vind er voor benzine filter.. systeem reiniger.. zal ik dat eens proberen.. zal vast schelen!

ik ben nu die loopt.. ben gelijk verder gegaan aan het interrieur... nieuwe hoedenplank gezaagd en bekleed...
achterbank er redelijk in gedrukt.. mag nog stukken beter.. liever een keer een E12 achterbank vinden.. dat is beter.. ik denk niet dat deze ooit gaat passen..

zal zo eens platen schieten!

Gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

Nou dat zou al een hele verbetering zijn, als dat ook eens helemaal rond was, die verzekering, wat een gezeik kan dat geven, met al die bureaucratie!

Als de kabelboom op en top is, dan geeft dit al een ruime voldoening, en minder storingen.

Ja, die angst voor een Backfire, dat kan ik me indenken.

Dat op toerenhouden, hoe zit dat, wil dit niet uit zijn eigen goed en iets verhoogd stationair draaien dan.
Dat kan de extra luchtklep zijn of het koudstart ventiel, misschien nog een temperatuur censortje.

Ook kan het nog aan de injectors liggen, kunnen vervuild zijn, omdat deze E12 niet veel op benzinde gedraaid heeft, even een flesje injector cleaner in de tank, dan draaien deze wel schoon.

Benzine filter gewoon vernieuwen.

Nu het interieur nog aan kant, ik zou eens kijken bij wat demontage bedrijven, of op Marktplaats bij de oldtimers, er zal ongetwijfeld iets op staan denk ik.
Op ebay.de kan je ook nog kijken of op ebay.nl bij de Duitse ebay hebben ze vaak wel meer onderdelen en misschien hele complete bekledingsets zoals de stoelen en de achterbank, er zullen steevast ook hele complete auto's tussen staan van dit type, en soms voor een belachelijk laag bod, of een schadebak, dan heb je ook een compleet interieur, en misschien nog in leder, wie zal het zeggen.

Ik denk, en dat had ik al eerder gezegd, dat aanpassen, daar gaat enorm veel tijd in zitten, om een achterbank te gaan monteren van een ander type, je hebt direct heel veel laswerk.

Dan kan je beter deze energie of in je huis stoppen of in het zoeken van een achterbank.

Hoe is het gisteren verlopen met het zwaar weer bij jullie, bij ons is het rakelings geschampt, een beetje regen en wat hagel gehad, verder helemaal niets.
Deze zware onweers storing is over Zeeuws Vlaanderen via Terneuzen naar de grens Zeeland/Brabant getrokken naar Zuid-Holland richting Utrecht.
Of is het ook bij jullie langs getrokken, ook weinig problemen gehad, Arjan?

Het is de laatste tijd goed raak met dat rot weer.

Ik wens jou een prettige zondag toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling

Post by bemarjan »

hey ad..

eigenlijk weinig last gehad van het weer.. zag het over komen licht geregend maar niets spannends.. dus echt geschampt.. wel zag ik de onweer in de wolken.. was wel mooi om te zien!

laswerk.. hmm ik ben lasser dus.. niet zon probleem..

en wat die met gas hoger stationair draaien.. is puur omdat hij slecht afgesteld stond.. wel heel ff gas indrukken om te starten.. daarna gewoon loslaten.. geen enkel probleem!

Gr Arjan
[ external image ]

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo Arjan,

Ja, lassen, vertel me wat.

Als ik al het plaatwerk van een auto aan elkaar zou moeten lassen, dan zou dat een aardige sliert worden.

Heb ook veel schades gerepareert, soms een heel nieuw achterwerk of een hele nieuwe neus aan een auto gemonteerd door lassen.
Nu is dat niet zo'n erg groot probleem, als alles goed schoon is, lijkt het wel solderen, en heb je weinig slijpwerk.
Je moet natuurlijk alles netjes doen, en zo weinig mogelijk nawerk te hoeven doen, zoals het slijpen.

Dat kan allemaal als je MIG goed staat afgesteld.

Is leuk werk, dat lassen.
De zoon van mijn zus is ook lasser geweest, die laste met alle metalen, ook aluminium, dat zie je tegenwoordig ook erg vaak in constructies op de vrachtwagens, het gewicht moet naar beneden om een beter laadvermogen te krijgen.

Hij heeft zijn lashelm aan de kapstok gehangen, en is buitenland chauffeur geworden met een container auto.

Dat zou toch wel voor mij het laatste beroep zijn wat ik nu de dag zou willen uitkiezen, ik ben daar in 1989 al mee gestopt.
Ik heb de goede tijden nog gekend, nu is er geen plezier meer aan te halen, je weet wanneer je van huis gaat, maar niet wanneer je thuis komt.
Dat met al die ellendige files.
Dan ook nog begrensd, daar had ik in mijn tijd gelukkig geen last van, kon je tenminste even doortrappen als je ging inhalen, toen hadden de mensen met de personen auto's weinig last als je even inhaalde, dat was een zucht, en je was voorbij.
Nu gaan ze inhalen met één kilometer snelheidsverschil, duurt haast 4 km voordat ze voorbij zijn.

Maar een ieder zijn vak.

Ja, ik begrijp het helemaal Arjan.

Je hebt wel een erg flinke progres gemaakt hoor, gewoon erg goed om te horen.
Je krijgt er weer flink zin in als alles weer goed werkt, het werkt een stuk gemakkelijker als je successen boekt en vooruitgang hebt.

De peptalk is dan ook niet meer nodig ook! :ja: :lol:

Nee, het is niet niets, als alles ineens niet meer wil werken, daar word je soms echt moedeloos van, maar bedenk altijd, er is altijd een oplossing voorhanden, en je hebt het dus gezien, het is er dus! De oplossing.
En, een gezonde portie doorzettingsvermogen, maar dat heb je zelf in de hand.
Nooit negatief denken, het komt niet meer goed.
Dat moet je altijd achter je laten, als het tegen zit, neem even een pauze, dat biedt altijd de oplossing.

Je ziet het resultaat.

Ik heb inmiddels wel een paar leuke E12 gezien die te koop stonden, trouwens een hele mooie waar nog iets aan gebeuren moest, een donker grijze heb ik gezien, en had eigenlijk best interesse.

Maar ik heb nog 2 afbouw projectjes staan, die zijn zo goed als klaar.
Een Citroën Dyane van 1983, en een Honda 550 FII van 1978 met echt 24.000 km op de teller, ik kocht dit ding toen hij 4 jaar oud was met 18.000 op de teller, dus hij is net ingereden.
beiden zijn ze helemaal gestript geweest, beide zijn dus de oorsprong, het chassis en het frame helemaal opnieuw gespoten.
Dus op de kosten is niet beknibbeld.
Bij de Dyaan zijn de draagarmen helemaal opnieuw gecoat, want dat is altijd een grote roesthoop om te zien.
Maar heb er een aantal jaren weinig tijd en zin in gehad door de tegenvallers met dat stomme ziekenhuis en de medische missers, waar ik nu nog steeds aan het vechten ben voor mijn recht, en de geleden schade en de nog te lijden schade, en dat vreet energie.
Maar dat komt wel in orde allemaal, ik laat me er niet onder sneeuwen, het recht zal zegenvieren.

We gaan er voor, we moeten ons niet op de kop laten zitten.

Met vriendelijke groet,

Ad

ktr
1e Versnelling
Type Auto: E12 525

Post by ktr »

Dag Arjan,

Wat ga jij goed met de e12! Een heel gepruts maar je komt er wel...
Mvg,

ktr

ktr
1e Versnelling

Post by ktr »

Dag MAd,

Jij hebt ook de nodige sleuteluurtjes gemaakt las ik! Komt niet zo vaak voor dat je zelf aan de knutsel moet... Alles weer helemaal oke?
Mvg,

ktr

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste KTR,

Ja, laat die Arjan maar schuiven, dat komt helemaal goed met de E12.

Die reparatie van mijn auto is natuurlijk niet zo complex als bij Arjan, er was een sok van de radiateur losgescheurd, waar de bovenste slang op zit, hoe dit kan en komt, ik heb geen flauw idee.

Maar ik had de buurman een paar keer geholpen, en was dus net terug van weg geweest om de tweede hulp uitruk.
had de auto op de oprit gezet, omdat er een busje voor het huis stond, ik verzette even later de auto en stond nog even te praten met de buurman, tot ik naar de oprit keek en die plas met nattigheid zag, ik ben dus gaan kijken wat dat was, het was vettig, maar te doorzichtig om olie te zijn, dus geroken, niets te ruiken, tja, dan maar eens proevne dan, het was dus zoet, en dan is het koelvloeistof.
Gekeken en gekeken, niets te zien, dan de motor laten draaien, natuurlijk eerst naar het niveau gekeken.
Motor laten draaien, en de motor beschermingsplaat verwijderd, niets te zoen waar het vandaan kwam.
Het lekte dus wel, eens tussen de grille door gekeken, zag daar wel een natte plek, maar nog steeds niet waar vandaan.
Eens in de bovenste slang geknepen van de radiateur, en bewoog met de slang en ja hoor door dat bewegen zag ik dat die sok was afgescheurd, mooi FC Knudde dus!

Ik zei nog tegen mijn vrouw, zo, ben ik effe blij dat we niet naar de Moezel gegaan zijn naar de wijnfeesten, dan hadden we mooi onderweg gestaan, misschien een voorgevoel, wie zal het zeggen, dit komt nog al eens voor bij mij, dat we zo goed weg komen.
Daar zit de geesten wereld achter, of in elk geval een goede bescherm engel denk ik!

Gelijk een paar onderdelen leveranciers gebeld, en prijs opgevraagd, konden beiden de volgende dag leveren, en nog iets prijs verschil.
Zaten in dezelfde plaats, dus maakte niet zoveel verschil.

Ik heb dus maar direct het hele koelsyteem ververst, is dat ook weer gedaan, en ontlucht, dat moet goed gebeuren, amders blijf je aan rotzooien, er is maar een methode voor, om het systeem ontlucht te krijgen.

Enkel was het donderdags erg bar en boos, het heeft de gehele dag geregend, dus weer even een break gehad, maar zat wel te balen, ik wil alles direct klaar hebben, zodat het gebruiks klaar staat.
Dus vrijdag nog een paar dingetjes gedaan zoals het vullen en ontluchten van het koelsysteem.

Ik heb van te voren nog wel even een stuk gereedschap moeten maken, om de visco koppeling los te draaien van de waterpomp, anders kan je de ventilator tunnel niet los krijgen, de visco koppeling moet dan ook direct los genomen worden.

Maar ik had iets ontdekt, de radiateur kon ik langs onder er uit nemen, maar daar ga ik met de nieuwe radiateur niet langs.
te weinig ruimte, en de kans dat ik die beschadig, heb de multisnaren ook maar direct vernieuwd, dan hoef ik die vosc koppeling en de ventilatortunnel niet meer uit te bouwen, het heeft dus ook zijn voordelen!

Dus alles is weer zoals het hoort, en het viel best mee, het is geen erg spannende klus.

En bij KTR, is daar alles al op regel, want de laatste tijd hebben we jou niet zoveel gehoord, ehhh, gelezen bedoel ik.

Ik neem dan aan dat het allemaal goed is, bij ons zeggen ze altijd, geen berich is goed bericht!

Nog last gehad van de storm en het slechte weer afgelopen zaterdag.
Ik zag dus op teletekst dat er in Zeeuws Vlaanderen hagelkeien gevallen zijn van dik 70 mm groot, zo dat geeft een partij schade.
Wij hebben dit op 25 mei 2009 gehad, en die waren al 50 mm groot, wij hadden voor ruim 12.000 euro schade, 3 auto's en de caravan.
Ik heb mijn A6 verkochten een goede prijs gehad en het verzekeringsgeld, de caravan heb ik ook verkocht en ook goede zaken gedaan, ik kocht een andere caravan en zei tegen deze handelaar over de schade, hij zei wil je die inruilen, dat kan, dan verscheep ik de caravan naar het buitenland, ik zei wat geef je, hij vroeg wat vraag je, en de deal was direct rond, mooier kan het niet.
De caravan op een maandag ochtend achter de auto gehangen en naar het hoge Noorden gereden, de caravans omgewisseld en betaald, en weer terug naar huis.
Dus een geluk bij een ongeluk, de nieuwere caravan tegen een hele lage prijs ingekocht, onze ouwe caravan ingeruild tegen een aardige prijs, met de A6 net zo, en heb toen weer een andere A6 terug gekocht, die hebben we dus 15 maanden gehad.
dat was een diesel, en gezien de hoeveelheid kilometers die ik nog reed, was dit eigenlijk geen goede investering, maar als ik de aankoop bekijk en het bedrag, heb ik na 15 maanden toch mooi nog een mooie winst behaald van ruim 600,00 euro.
Dus gekocht en 15 maanden in gereden en voor 600,00 euro meer verkocht, lekker voor niets gereden.
En geen onkosten gemaakt.
De andere auto's zijn gerepareerd zonder te spuiten, zo uit gedeukt met een pookje zoals het wel eens te zien geweest is op de tv.

Ik heb medelijden met die mensen in Vlaanderen, dat zal aardig oplopen met zulke grote keien, dat zijn onderhand tennisballen, dat zijn direct grote bedragen!

IK hoop dit echt nooit mee me te maken.
Dat waren erg grote deuken, gelukkig geen kapotte ramen, want dan is je hele interieur zeik water nat, dat geeft dan ook nog eens de nodige nevenschade, zoals de storingen die steeds maar terug komen, dan dien je de auto weer naar Salvage te brengen om te laten drogen, dat word dan geregeld via de verzekeraar, dat gebeurt om verdere schades te voorkomen, dit doen ze ook bij branden zo.

Affijn, in elk geval hadden wij dus op zaterdag een bbq, en telkens sloffen we daar mee, ik zet dus telkens een extra partytent neer voor de bbq, de andere is 4x3 meter, die zetten we dus al op in mei, in oktober gaat deze weer de berging in.

Is wat om je auto onder te zetten als het regent, kan je gewoon doorgaan.
Ook mooi om je auto te poetsen als het warm weer is, je hebt ruimte voldoende en geen zon op het plaatwerk, dit gaat echt heel erg goed.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

ktr
1e Versnelling

Post by ktr »

Dag MAd,

Toch even bewerkelijk, die klus aan de E39... Dus dat was dat technisch ontwikkelde zintuig wat zei: Nu even geen Duitsland. Dat heb ik ook vaak , en meestal klopt dat ook. Die visco-koppeling bij jouw, is dat hetzelfde eenvoudige principe als bij de E12's, of is dat al flink doorontwikkeld in de loop van de jaren?... Ik hoor hier en daar nog wel eens spookverhalen over deze knapen, dus ik keek eens wat ze kosten. Er zit flink prijsverschil in deze.

Toch ben je er mooi uit gekomen met die hagelschade. Je moet alleen geen auto hebben die je écht na aan het hart ligt, want dan wordt het een lastiger verhaal... Gelukkig is het niet aan de orde van de dag.

Had je een mooie E12 gezien? Die ene van 4,5 op Marktplaats? Is een snoepie, hoor... Op een Duitse site had ik ook een mooie gezien, en voor relatief weinig geld. Maar die was ook ECHT om door een ringetje te halen. Een échte MAd-voiture! Weinig tot geen klussen, en toch een karakterbak.

De 525 doet het eigelijk prima. Hij begint steeds beter te lopen, vermoedelijk door de carb-reiniger en hij houdt zich goed, ondanks mijn bewust wat steviger rijstijl. Wel warm rijden natuurlijk, en dan toch wat meer toeren laten lopen dan ik gewoon ben te doen. Toch blijft hij tikken. Ik had de eerste keer de klepjes gesteld, wat echt een wereld van verschil was. Maar er is een duidelijke tik te horen, en het gekke is: niet constant. Ik heb de brandstofpomp bekeken en daar haal ik niet veel vreemds uit. Mischien speling wat er in en eruit trilt. Het komt na een overigens muisstille koude start, voor het eerst naar voren bij 2500 toeren. Dan blijft het meetikken, maar dan ook weer harder boven de 2500 rpm. Als ik hem dan stationair laat draaien aan het eind van de rit kan hij zomaar stil zijn. Als ik dan het toerental laat klimmen tot 2500, komt het er weer in. Met wat geduld kan het dan ook zomaar weer wegzakken. Bijzonder he? Ik blijf rustig doorspeuren... Als er iets echt kapot draaid weet ik dat dát het was. En dan maak ik het wel weer. Maar ik ben zo dol op een stil blokje, dat is 't 'm.
Morgen ga ik de onsteking nalopen, mischien dat dat ook weer wat bijdraagt aan een soepeler loop. Hij blijft namelijk altijd even slikken als je zachtjes wat gas bijgeeft. Volop wat gas erbij wordt overigens beter ontvangen.
Ik had een bevestiging voor het luchtfilter gemaakt, maar dat was toch niet helemaal naar m´n zin. Waarschijnlijk te dunne strips. Nu hoorde ik iemand over plakken met Loc-tite 3450. Eens kijken...

O, nu we er toch zijn: Bougies. Ik ben in de veronderstelling dat een nieuwe bougie van het juiste type het altijd goed doet. Ongeacht het merk. Nu kom ik geregeld commentaar tegen op diverse oldtimersites, dat het weldegelijk een groot verschil kan maken. Bijv. voor het M30 blok adviseren verschillende `experts` de Bosch W8DC. Dus GEEN NGK of Beru, zoals je ook regelmatig tegenkomt. Het schijnt zelfs gewoon beroert te kunnen lopen, maar na het plaatsen van de W8DC weer mooi rond te lopen. En dan blijkt zelfs de onstoorde versie, WT8DC als ik me goed herinner, het alweer minder goed te doen. Ik ben zo´n soort verhaal al verscheidene keren tegengekomen. Zou het zoveel verschil kunnen maken? Wat zijn jouw gedachten daar over?

Hoe is de technisch staat van jezelf? Is het klussen aan de E39 en de house make-over van je spruit je niet opgebroken? We gaan qua seizoen weer de frisse kant op, en dan loop jij wat ronder, toch?
Mvg,

ktr

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste KTR,

Hahahaha, ja, ja.

Nou, als die auto mij na aan het hart had gelegen, dan had deze gewoon uitgedeukt kunnen worden zonder spuiten.
Mar die A6 met de 1Z motor, een 1,9 TDI, die had ik al 11 jaar in mijn bezit, dit was dus een auto, die was echt, en dat zeg ik niet snel.
Deze A6 was eigenlijk een veredelde Audi 100, maar hij was net weer de laatste van het type C4, daarna is die rondere vorm er in gekomen, de C5 B4, die had een 2,5 TDI V6 blok, en had natuurlijk veel meer kracht ook, en dat was echt merkbaar 180 PK diesel, en een automaat, als je dat rechtse pedaal onder in trapte, dan had je echt zeer veel actie, dat ging als de brandweer, enkel zonder toeters en bellen, wel die grove harde grom, dat was enorm, als je die kickdown even aansprak, dan keken echt alle mensen, net een woest beest wat losgeslagen was.

Maar goed, we hebben het hier over BMW, en dat is toch weer heel anders.
En heel veel stiller, maar wel duidelijk aanwezig met trekkracht, al is het geen diesel.

Ja, ga nooit tegen de intuïtie van je zelf in, dat stemmetje van binnen, heeft erg vaak gelijk, erg vreemd trouwens, en gelukkig luister ik daar altijd naar, en kom op deze manier altijd goed weg.

De visco koppeling, nou dat is eigenlijk weinig aan veranderd, ik weet nog wel toen deze voor het eerst werd gebruikt, dat dit onderdeel gevuld was met dierlijk vet, het verdere princiepe is dus gelijkwaardig, door de warmte zet het vet, nu zeer waarschijnlijk een wax soort, uit en houd naar gelang de warmte oploopt de ventilator vaster in zijn greep door het uitzetten van de inhoud van de koppeling.
De prijzen kunnen sterk variëren, en ligt er aan waar je naar toe gaat.

De E12 die ik gezien had stond inderdaad op Marktplaats, was donker grijs van kleur, dat vind ik erg mooi voor een auto.
Ja, op de Duitse sites staan er ook genoeg, ik heb enkel nog niet gekeken naar de prijzen daar.

De eerste A6 was Dolphin grau, de tweede was iets bruiner, maar nog wel donker grijs met een lichte bruine gloed.
De E39 is Titan silber, metallic grijs, de lichtere variant.

Die tik, kun je deze lokaliseren, zit die tik voor in het blok aan de rechterzijde, dus gezien van achter het stuurwiel!
Of net boven in het blok ergens.
Kun je de plaats van de tik/tikje aangeven waar deze zich bevind, beste KTR.

Dan kan ik misschien een beter oordeel geven, van wat het eventueel kan zijn.
Het kan natuurlijk ook een onderdeeltje zijn, wat soms werkt en met een bepaald toerental, dat kan te maken hebben van de lucht regeling war de motor op dat moment net om vraagt, omdat anders de motor verstikt, kan een lucht klepje zijn.
Maar dit komt vaker bij een injectie motor voor.

Ik moet je trouwens wel even vertellen, dat ik bij de Capri 2300 GT, had ik ook een dergelijk tikje in de motor, en die had ook een carburateur ( Dubbel )Ja, die had eigenlijk een register carburateur, en daar ben ik niet erg gecharmeerd van, veel stangetjes weinig aktie, en zoop benzine.
Er af met die rommel, ik heb dus een Solex dubbele carburateur geplaats waarvan de venturi kleppen glijktijdig open gingen. Dan was er wel de nodige aktie, en gebruikten minder brandstof, er waren geen stangetjes aanwezig om de tweede trap te openen. Nee, die Solex, die had 2 kleppen naast elkaar, en warennverbonden met halve tandwieltjes, dus gasgeven en open die kleppen.

Het rare is, ik had eigenlijk weinig problemen met die V6 motoren, liepen altijd erg goed.
Die E10 2002 dat was ook een duiveltje uit het bekende doosje, deed het altijd, en op LPG, ging als de gesmeerde bliksem.
Trok zeer goed, en het verschil tussen benzine en LPG was haast nihil te noemen, merkte je weinig van, had er wel een super klok op staan, een supper klok de verdamper dus, die was eigenlijk voor een grotere motor bedoeld, tot 3 liter inhoud.
Dat kan wel het verschil maken, en backfire, daar had die E10 nog nooit van gehoord.

Even warm rijden en dan onderin met dat gaspedaal, hij had wel een nadeel, en dat hadden alle BMW's van toen, als je flink door rijdt, en je liet je gaspedaal los, dan begonnen ze zo rond de 130 km/h flink te walmen en aardig blauw hoor, en stinken, brrrr, wat een vettige lucht was dat, dat merkte je ook van je eigen BMW, als je het raam open had staan. Ughe ughe... Ik denk dat dit aan het carterontluchtingsfilter lag, je kreeg waarschijnlijk een teveel aan onderdruk en dan komt er iets olie vrij via het filtertje en dat komt weer in het inlaatspruitstuk, ja, en dan krijg je die blauwe walm achter je bumpert aan.

De bougies, ja, dat kan inderdaad uitmaken.

De bougies die men aanraad zijn:
Bosch W8DC electroden afstand 0,7 mm
Autolite 64 0,7 mm
Champion N9YCC 0,8 mm
NGK BP5ES 0,7 mm

Ik denk dat het altijd beter is, om de aangegeven type (s) van de bougie te volgen, dat hebben ze niet voor niets uitgedoktert, dat is allemaal naar de specificaties van de motor gedaan omtrent de werking en de veiligheid van de motor te waarborgen, wat die veiligheid betreft, daar bedoel ik dus de bescherming van de motor mee, en dan vooral de zuigers in het bijzonder.
Elke bougie heeft zijn warmte graad, en die is nu net belangrijk.
Als je deze overschrijdt of onderwaardeert, dan klopt het niet helemaal met het evenwicht en de hitte die dan vrijkomt of net achterblijft.
Je krijgt dus bij een oververhitting van de bougie een schade aan je zuiger(s).

dat kan je haast vergelijken als de klopvastheid van de verbranding niet goed is, je krijgt dan een ping in je motor, het zgn. pingelen.
De schade die je te zien krijgt is een gat die in je zuiger(s) brandt, die is ter grote van de schacht van de bougie.
Een zuiger is een legering van bepaalde metalen, soms met een zink en anders weer op basis van aluminium.
Ligt er aan van welk merk je auto is, en in welke mate de verschillende metalen zijn toegevoegd.

Een zuiger word soms wel eens vergeten, hoe en welke krachten deze boven op zijn pet krijgt.

Ik heb dit al vaker gezien bij de auto's van wel eer, verkeerde bougies of verkeerde brandstof.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling

Post by bemarjan »

hey allemaal..

hallo ktr.. bedankt..

hallo Mr. Ad de goeroe onder de bmw's

nog even een vraag he.. als ik vol gas geef.. dan begint de motor te tikken/rammelen ({alleen bij belasting..) dus niet bij vrijlopen
bij wat hogere toeren 2500-4000Rpm
net alsof er een cilinder niet echt meewerkt.. maar dat doen ze wel.. echt vermogen heeft hij ook nog niet echt

wat zou dit kunnen zijn?

waar ik zelf aan dacht:

kantelende zuigers
kleppen
distributie ketting
of het rauwe lpg geluid

wat denk jij ad??

Gr Arjan
[ external image ]

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

Goeroe, ik ben ook maar een hobby-ist en ik weet natuurlijk ook niet alles hoor, ik moet ook wel ens iets opzoeken, je kan ook niet alles weten ook.

Bij kantelende zuigers, dan heb je ook verklies in de cilinderdruk en dat zou te meten moeten zijn met de compressiemeter.
Kleppendie rammelen over het algemeen niet, maar kunen bij een te ruime afstelling wel haast dat geluid maken.
Je hebt dan een heel constant klepper en tikker geluid.

Distributie ketting, ja, dat is ook weer een geluid wat ook weer iets meer zagend kan zijn, kan dus ook de spanner zijn!
Maar vergis je nooit in geluiden, koppel de snaren eens los en neem ze er eens af, wel met een koude motor, en kijk nu of het verdwenen is, de waterpomp kan dit geluid ook veroporzaken, en dan is het net alsof de distributie gaar is, let daat wel goed op.

Mijn zwager had dus ook een Opel Manta A, een 1.9 S, die had ook een gelijksoortig geluid, klepperend, ratelend en zagend, deze geluiden gemixt, de garage zei, de distributie, een ander garage zei dit ook, hij belde me op en zei dit, is dit zelf te repareren, ja hoor zei ik, maar gooi je snaartjes er eens even af, en start de motor eens even, dan zal het geluid misschien nu verdwenen zijn, en het was dus wel mooi de waterpomp, scheelde dus weer een onnodige reparatie, en veel geld.

Dus pas even goed op, de waterpomp zit wel net voor de distributie!! En kan ook aardig tekeer gaan, net alsof de distributieketting of de spanner defect is.

Ja, een rauw LPG geluid, als de motor warm is en je hebt er mee gereden, en je laat de motor stationair draaien, wat ruik je aan de achterzijde van je zuto, een zware gaslucht die erg penetrant is in je neus, of geen irritatie in je neus, dus geen prikkelen.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik een gevoelige neus heb, en dar hebben ze bij de RDW al eens aardig om moeten lachen.
Ze vonden het erg raar dat ik met mijn reukvermogen kon zeggen of de motor te rijk of juist goed stond.
Heel erg stom, en natuurlijk ook niet gezond.
Als mijn neus prikkelde, dan was de afstelling te rijk en de CO te hoog, geen prikkeling in mijn neus de afstelling vaal gewoon goed, maar dat moet je niet te vaak doen, het is erg ongezond.
Kijk ook even met een strookje papier bij het uiteinde van de pijp, dit dient in en uit geblazen te worden.
Net zoals bij de olievuldop, deze hoort ook op en neer te gaan, dus zuigen en blazen, niet in te grote proporties natuurlijk, de vuldop dient wel netjes op zijn plaats te blijven, dit zegt al aardig wat over de gesteldheid van een motor.
De kwaliteit dus.
Word de dop gelanceerd, dan kan de carterontluchting niet optimaal zijn, en dient gereinigd te worden, als dit niet helpt, dan is er een te grote carterdruk aanwezig, wat wijst op de zuigerveren die aan het verslijten zijn, te meten met de compressiemeter.

Zo kun je dus al een motor aardig taxeren.

Al deze kleine dingetjes, het uiteinde van de uitlaat, de olie vuldop.
Zo keken we naar een auto, en natuurlijk ook onder de kap en de rest werd natuurlijk ook bekeken.
We draaiden de olievuldop er af, en hielden de hand er op, of een blad papier, als het blad open neer wapperde, dan is de carterdruk gewoon goed, en het hart van de motor ook, indien dit geen rare geluiden maakte natuurlijk.
Dit zegt dus alles over de zuigers en de zuigerveren en de afdichting van de kleppen.
Zo kan je dus ook de kantelende zuigers beoordelen.

Weer genoeg stof tot nadenken en te testen, dit zijn gewoon erg simpele testen die ik allemal in de loop der jaren bij geleerd heb van de vrienden, die een autohandel hebben of een garagebedrijf, en mooie en zeer bruikbare testjes dus.

Succes, beste Arjan.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
bemarjan
1e Versnelling

Post by bemarjan »

zo eens even een update..

tot nog toe.. een keer een kapotte zekering.. af en toe een zachte backfire bij koudstart..
verders prima!

een collega van me(duitser) heeft jaren terug meerdere bmw's gehad.. voornamelijk 2002 en 5 serie(ook e12)
en die heeft altijd alles zelf gedaan en veel geleerd.. en die heeft geluisterd bij mijn motor.. alles met een zeer simpele stetoscoop(langste verlengstuk van je ratelset) die in je oor drukken. en bij elke cilinder op je deksel zetten..
kwam er uit dat bij de 1e cilinder iets niet compleet goed was.. uitlaat kleppen niet de juiste speling!
voor de rest zei hij.. motor draait echt geweldig netjes.. zeer goede conditie.. maar loopt door de kleppen op 5 1/2 cilinder.. daar mis je je vermogen ook van(dus waarschijnlijk te kleine speling..)

dus vrijdag heb ik wat te doen.. lekker klepjes stellen..

nu nog achter komen hoe ik de motor ronddraai want kan er natuurlijk nouwelijks bij!

komt goed..

gr Arjan
[ external image ]

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Arjan,

Ja zo kan het ook, deden we ook wel, of een lange schroevendraaier.

Ja, de motor rond draaien, dat zal je dan met zijn tweetjes moeten doen, je hebt dan ook nog een automaat, dus in de versnelling en even een stukkie door trekken met de hand, dat gaat ook niet echt lukken.
Dus, dat word er een onder de auto ,met een pasen de sleutel op de krukas bout en draaien voorzichtig.

Jou auto rijd ook nog eens op LPG, dan mogen ze gerust ietsje ruimer staan, want dan word de motor ook iets warmer.
Ik dacht dat bij een benzine motor de verbrandings temperatuur zo rond de 1850 Graden Celsius was, en bij een LPG motor zo rond de 2150 Graden Celsius.
Dus zal het metaal ook iets verder uitzetten, dus bij een lpg motor stelden we de kleppen iets ruimer af.

Net wat je collega dus al aangaf, met de 5 1/2 cilinder motor, want je kan dus een van de kleppen hebben die iets te nauw staan afgesteld, dan heb je dar ook mar een halve cilinderwerking, dat klopt.
Maar dit kan op termijn een verbrande klep opleveren.
En daar kan de Backfire ook in zitten, doordat de klep niet helemaal sluit.
Nu zal dit met een koude motor niet zo erg zijn, maar als de motor warm is en op bedrijfs temparatuur, dan maakt het wel uit.

Dus al met al, is het motorische gedeelte gereed, op het afstellen van de kleppen na dan.
Dan heb je toch een mooi resultaat dacht ik zo!
De kabelboom is helemaal oké Arjan, nu het interieur nog, en misschien nog wat kleinigheidjes.
Dan heb je weer een puike auto hoor, blij om dit allemaal te horen.

een kapotte zekering, ja, dat kan je wel eens hebben, die hebben ook niet het eeuwige leven, hoeft ook geen enkele betekenis te hebben ook.
Het word anders als telkens dezefde er uit knalt, dan moet er even gezocht worden waarom.
Doe het dan niet zoals de Amerikanen het doen, gewoon de draadknippen die het veroorzaakt, dat heb iok al vaak genoeg hersteld, daar word je ook niet erg vrolijk van, dat maakte ik een aantal keren mee bij de US import, dat zag je erg vaak, als de zekering te vaak doorsloeg bij hun, dan snoeiden ze de draad eventjes.

Dus ga jij vrijdag eens lekker de klepjes stellen, je treft erg goed weer, dan zal ik nog even op mijn lauweren rusten, ik kan even niet anders, ben flink door mijn rug gegaan, en lig nu veel plat.
Ik beperk de pc ook nog even, want de stoel geeft ook klachten.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad
Locked

Return to “Archief”