hallo ik heb sinds kort een 318d gekocht uit 03,maar nu zag ik pas dat er een tuning box opzat..
iemand hier ervaring mee?werkt het of niet of is het beter om hem te demonteren kan dat ook zelf eventueel gedaan worden?
wat zijn nu echt de voordelen er van?
gr omer
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
crd powerbox
Moderator: Moderator Team
crd powerbox
- Attachments
-
- DSCN0610.JPG (97.59 KiB) Viewed 10257 times
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 33
Re: crd powerbox
Een powerbox zorgt ervoor dat het sensor signaal van de brandstofdruk in de common rail galerij veranderd wordt. Hij 'fopt' de computer van de motor als het ware, zodat deze zorgt dat er meer brandstof ingespoten wordt. Hierdoor krijgt je motor meer vermogen. Als het een automaat is, adviseer ik zeker om hem er van tussen te halen, omdat de automaatbakken in de E46 niet erg goed tegen tuning kunnen. Weet verder ook niet of je hem er zomaar van tussen kan halen, heb het nog nooit op een dergelijke auto gezien.
Re: crd powerbox
Hallo beste Arnold en Omer,
Vaak zijn dergelijke powerboxen plug and play.
Wat grogweg vertaald kan worden in aansluiten en het werkt!
Er behoeven geen verdere handelinge uitgevoerd te worden in het motormanagement.
Enkel zou ik het zekere voor het onzekere nemen, en dit even laten bekijken door een specialist of de dealer.
Want stel dat het niet zo is, dan heb je een probleempje, dat probleem kan wel weer opgelost worden.
Ik weet niet of er de mogelijkheid aanwezig is, om de vorige eigenaar te achterhalen, die kan het natuurlijk zo zeggen.
Een kenner kan het ook zo vertellen, wat er mogelijk is.
Meestal als een powerbox gemonteerd is met een dubbele aansluiting, dus die je er zo kan tussen koppelen, dan kan deze vaak zo worden uitgebouwd. Dan geld er de Plug and Play.
Ik heb dus even gekeken op CRD Tuning, deze kan zo er tussen geplaats worden, dus geen aansluiting op uitlees apperatuur en aanpassen. Dus ook weer zo te verwijderen.
Dit apparaatje is te koop voor 89,00 euro incl. verzendkosten.
Deze box geeft 27 PK extra dus in totaal 136 Pk.
Zou een zuiniger effect dienen te hebben, maar ik zeg er wel bij, indien u op precies dezelfde wijze blijft rijden.
Wat in de praktijk dus aangeeft, dat men het extra vermogen wel gaat gebruiken, anders tunen we de auto niet.
Dus dat praatje dat de motor zuiniger is, dat gaat erg vaak niet op.
Deze installeert zich zelf dmv een microchip.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Vaak zijn dergelijke powerboxen plug and play.
Wat grogweg vertaald kan worden in aansluiten en het werkt!
Er behoeven geen verdere handelinge uitgevoerd te worden in het motormanagement.
Enkel zou ik het zekere voor het onzekere nemen, en dit even laten bekijken door een specialist of de dealer.
Want stel dat het niet zo is, dan heb je een probleempje, dat probleem kan wel weer opgelost worden.
Ik weet niet of er de mogelijkheid aanwezig is, om de vorige eigenaar te achterhalen, die kan het natuurlijk zo zeggen.
Een kenner kan het ook zo vertellen, wat er mogelijk is.
Meestal als een powerbox gemonteerd is met een dubbele aansluiting, dus die je er zo kan tussen koppelen, dan kan deze vaak zo worden uitgebouwd. Dan geld er de Plug and Play.
Ik heb dus even gekeken op CRD Tuning, deze kan zo er tussen geplaats worden, dus geen aansluiting op uitlees apperatuur en aanpassen. Dus ook weer zo te verwijderen.
Dit apparaatje is te koop voor 89,00 euro incl. verzendkosten.
Deze box geeft 27 PK extra dus in totaal 136 Pk.
Zou een zuiniger effect dienen te hebben, maar ik zeg er wel bij, indien u op precies dezelfde wijze blijft rijden.
Wat in de praktijk dus aangeeft, dat men het extra vermogen wel gaat gebruiken, anders tunen we de auto niet.
Dus dat praatje dat de motor zuiniger is, dat gaat erg vaak niet op.
Deze installeert zich zelf dmv een microchip.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 33
Re: crd powerbox
Ad,
Heb even op die site gekeken, wellicht dat dit wel iets voor mij is. Ik heb gewoon een handbak, en wil wel wat meer vermogen, en het kost niet veel! voor een goede obd tuning incl testbank ben ik toch gauw 4-500 euro verder, dan lijkt me dit een aardig alternatief. wat is jouw mening over dit spul?
Heb even op die site gekeken, wellicht dat dit wel iets voor mij is. Ik heb gewoon een handbak, en wil wel wat meer vermogen, en het kost niet veel! voor een goede obd tuning incl testbank ben ik toch gauw 4-500 euro verder, dan lijkt me dit een aardig alternatief. wat is jouw mening over dit spul?
Re: crd powerbox
hey arnold/ad mooi bedankt voor de goede info van jullie,dit is een goed forum heb ik door.
had hier voor een peugeot en bij forum lid geworden maar dat was echt 10x nx...
ga maandag gelijk informeren of het schadelijk is voor mijn automaat bak,had wel door dat hij een lekker
koppel heeft en goed door trekt,maar als het schadelijk is voor de bak gaat die er gewoon uit.
en dan is die te koop arnold?ik hou je op de hoogte.
gr omer
had hier voor een peugeot en bij forum lid geworden maar dat was echt 10x nx...
ga maandag gelijk informeren of het schadelijk is voor mijn automaat bak,had wel door dat hij een lekker
koppel heeft en goed door trekt,maar als het schadelijk is voor de bak gaat die er gewoon uit.
en dan is die te koop arnold?ik hou je op de hoogte.
gr omer
Re: crd powerbox
Hallo Omer en Arnold,
Eerst even naar Omer:
Geen dank beste Omer, daar voor zitten we op het forum, om elkaar te helpen.
Ik ben blij dat we hebben kunnen helpen, ik wist eigenlijk al snel dat het om een plug and play module ging, dat is monteren en klaar, demonteren is eigenlijk precies anders om.
De module verwijderen, en het is ook weer gebruiks klaar, geen centje pijn.
Nu naar Arnold.
Tja, wat vind ik er van?
Ik ben niet zo erg gek van dit soort systemen, sommige van dit soort systeempjes kunnen soms best voor storingen zorgen, in het verleden.
De laatste tijd hoor je er niet veel meer van, het kan komen, doordat die chinese zooi of die rommel uit taiwan minder gebruikt word, daar werd je soms gewoon sch***ziek van.
Nu is dit zoals je al kon zien, beste Arnold een Duits kwaliteitsproduct, en het kost immers een goede 89,00 euro, incl. verzendkosten, dus dat is bar weinig, en als het dan erg goed werkt, dan is er niets mis mee.
je kan het dus goedkoop proberen, om aan de weet te komen of het echt helemaal goed is.
Ik gebruik het dus niet bij mijn E39 525 i, want dat heeft totaal geen enkele zin.
Dit soort tunings of de echte tunig heeft enkel maar zin bij de geblazen motoren, dus de auto's zonder turbo tunen heeft geen zin, verspild geld en moeite.
Mijn verdere reactie hier over, je kan er jezelf geen bult aan vallen, de investering is, een tank brandstof in waarde.
Maar wat jij dus al aanhaalde, beste Arnold, je kan er een automaat goed mee verzieken.
De meeste kunnen het wel hebben, maar je hebt er bepaalde type bakken bij, die er helemaal niet op berekend zijn.
En daardoor defect gaan.
het kostenplaatje, daar word je ook niet echt vrolijk van!
Maar dat kan je allemaal teweten komen bij Herr Carl Sagert van ZF in Dortmund, die weet heel erg veel van deze materie.
Die heeft het tegenwoordig erg druk met de NL BMW's die een automaat hebben.
Voor een verversing kun je beter een e-mail sturen voor een afspraak.
maar voor dit soort dingen zal hij ook wel raad weten.
Alhoewel men tegenwoordig ook al vaak GM automatische bakken plaats bij de BMW diesels.
Het systeem wat jij aanhaalt beste Arnold, daar bouwen ze wel een speciale chip voor juist jou BMW, want niet elke motor of management is precies hetzelfde.
De BMW gaat waarschijnlijk eerst op de Dynobank, om te kijken welke chip er gebouwd moet worden.
tenminste zo doen ze dat bij het bedrijf waar ik wel eens geweest ben, niet voor mij zelf hoor, ik vind het niet helemaal nodig.
Dit is wel een erg serieuze aangelegenheid ook vind ik, je kan beter alles maar uitvoeren zoals het moet, je hebt een hele berg zekerheid en is de betrouwbaarheid ook gewaarborgd.
Enkel de prijs, dat is vaak veel geld.
Deze investering betaalt zich wel terug door minder brandstof gebruik, maar dat doet die module die je plug and play er tussen zet ook, en dus is dit misschien wel wat.
Laat het me eens weten als je zover bent, dan wil ik het resultaat wel eens graag horen, ik ben erg benieuwd.
met vriendelijke groet,
Ad
Geef mij dan toch maar een ZF bak!
Eerst even naar Omer:
Geen dank beste Omer, daar voor zitten we op het forum, om elkaar te helpen.
Ik ben blij dat we hebben kunnen helpen, ik wist eigenlijk al snel dat het om een plug and play module ging, dat is monteren en klaar, demonteren is eigenlijk precies anders om.
De module verwijderen, en het is ook weer gebruiks klaar, geen centje pijn.
Nu naar Arnold.
Tja, wat vind ik er van?
Ik ben niet zo erg gek van dit soort systemen, sommige van dit soort systeempjes kunnen soms best voor storingen zorgen, in het verleden.
De laatste tijd hoor je er niet veel meer van, het kan komen, doordat die chinese zooi of die rommel uit taiwan minder gebruikt word, daar werd je soms gewoon sch***ziek van.
Nu is dit zoals je al kon zien, beste Arnold een Duits kwaliteitsproduct, en het kost immers een goede 89,00 euro, incl. verzendkosten, dus dat is bar weinig, en als het dan erg goed werkt, dan is er niets mis mee.
je kan het dus goedkoop proberen, om aan de weet te komen of het echt helemaal goed is.
Ik gebruik het dus niet bij mijn E39 525 i, want dat heeft totaal geen enkele zin.
Dit soort tunings of de echte tunig heeft enkel maar zin bij de geblazen motoren, dus de auto's zonder turbo tunen heeft geen zin, verspild geld en moeite.
Mijn verdere reactie hier over, je kan er jezelf geen bult aan vallen, de investering is, een tank brandstof in waarde.
Maar wat jij dus al aanhaalde, beste Arnold, je kan er een automaat goed mee verzieken.
De meeste kunnen het wel hebben, maar je hebt er bepaalde type bakken bij, die er helemaal niet op berekend zijn.
En daardoor defect gaan.
het kostenplaatje, daar word je ook niet echt vrolijk van!
Maar dat kan je allemaal teweten komen bij Herr Carl Sagert van ZF in Dortmund, die weet heel erg veel van deze materie.
Die heeft het tegenwoordig erg druk met de NL BMW's die een automaat hebben.
Voor een verversing kun je beter een e-mail sturen voor een afspraak.
maar voor dit soort dingen zal hij ook wel raad weten.
Alhoewel men tegenwoordig ook al vaak GM automatische bakken plaats bij de BMW diesels.
Het systeem wat jij aanhaalt beste Arnold, daar bouwen ze wel een speciale chip voor juist jou BMW, want niet elke motor of management is precies hetzelfde.
De BMW gaat waarschijnlijk eerst op de Dynobank, om te kijken welke chip er gebouwd moet worden.
tenminste zo doen ze dat bij het bedrijf waar ik wel eens geweest ben, niet voor mij zelf hoor, ik vind het niet helemaal nodig.
Dit is wel een erg serieuze aangelegenheid ook vind ik, je kan beter alles maar uitvoeren zoals het moet, je hebt een hele berg zekerheid en is de betrouwbaarheid ook gewaarborgd.
Enkel de prijs, dat is vaak veel geld.
Deze investering betaalt zich wel terug door minder brandstof gebruik, maar dat doet die module die je plug and play er tussen zet ook, en dus is dit misschien wel wat.
Laat het me eens weten als je zover bent, dan wil ik het resultaat wel eens graag horen, ik ben erg benieuwd.
met vriendelijke groet,
Ad
Geef mij dan toch maar een ZF bak!
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 33
Re: crd powerbox
Ha Ad,
Thanx voor je antwoord, mij leek ook wel dat dat spul geen shit is ofzo. Zal eens aan m'n collega's vragen wat die ervan denken. Ik heb namelijk wél een geblazen motor
318d 115 pk, volgens die site zou ik daarna rond de 145 moeten zitten, lijkt me niet verkeerd! En voor dat geld vind ik, wat jij ook aanhaalt, dat het best te proberen is. Maargoed, mochten mijn collega's zeggen van dat kun je beter niet doen bijv voor je koppeling ofzo, dan laat ik het maar denk ik, want traag is hij zeker niet. Als ik wel eens in een andere 318d e46 rijd, dan lijkt het soms of hij al een beetje geholpen is, maargoed, hij is in de tijd dat ik hem heb vanzelf al wat sneller geworden, het is er maar naar wat je met je rechtervoet doet 
Ik houd je inderdaad even op de hoogte.
Thanx voor je antwoord, mij leek ook wel dat dat spul geen shit is ofzo. Zal eens aan m'n collega's vragen wat die ervan denken. Ik heb namelijk wél een geblazen motor
Ik houd je inderdaad even op de hoogte.
Re: crd powerbox
Hallo beste Arnold,
Ja, de koppeling, dat kunnen tegenwoordig ook al van die mispunten zijn, het tweeledige gedoe.
In de vroegere tijd hadden ze deze shit allemaal niet, en het reed ook gewoon goed, maar tegenwoordig moeten ze steeds maar meer dergelijke troep in een auto stapelen.
Als je gewoon normaal blijft rijden, dan heb je al een grote winst behaald, een autio die al een stuk zuiniger rijdt.
Een af en toe eens het gas er op, wat ik me wel kan voorstellen, het grootste bezwaar kan in het begin van de acceleratie zitten, op dat moment zou de koppeling de grootste knauw kunnen krijgen.
Maar verder bij het opschakelen is er echt niets meer aan de hand hoor, net het aanzetten van bewegen, dat geeft even de grootste kracht.
Ik weet dus uit ervaring, dat vele monteurs die bij een dealer werken, hier niet zo van gecharmeerd zijn.
Ik heb dus al vaker een gesprek aangeknoopt met deze heren, en die vinden het vaak helemaal niets, maar dat is een mening die men soms niet delen kan.
Bij normaal gebruik is het niet verkeerd vind ik, en af en toe eens lekker stoom afblazen, nou, dat moet ook gewoon kunnen. De koppeling kan misschien best ook bij een ander type BMW gebruikt worden, en misschien ook met iets meer vermogen zelfs.
Wat ik zelf erg goed merk, ik reed voor deze E39 525 i touring, een Audi A6 2.5 TDI avant, het gewicht lag nagenoeg gelijk.
Maar wat een kracht verschil tussen die diesel en de benzine.
De diesel had dus 180 PK, het koppel was natuurlijk veel hoger van de diesel, en dat is nu wat ik mis bij de 2.5 benzine, de enorme kracht onderin bij de lagere toeren.
Deze 2.5 benzine moet het echt hebben van een hoger toerental, om snel te kunnen zijn.
De A6 had bij 1.500 RPM al zijn volle kracht, de BMW van mij moet ik dus schakelen bij een toerental van boven de 3.500 RPM, en dat is even hard wennen zeg.
Ik heb er nog eens over na zitten denken, ik zag onlangs een 330 IX touring, een 4x4 die heeft natuurlijk een erg lekker koppel, hij weegt net zoveel als mijn E39 touring, dus die zal wel iets beter trekken, en ook in de lagere toerentallen.
Nu moet ik wel zeggen, die 2.5 is een best zeer soepele motor, hij kan best goed tegen lagere toerentallen bij een hogere versnelling, dat vind ik erg goed, zeer zeker bij het warm rijden is dit een erg groot voordeel.
Dus neem ik die trekkracht gewoon voor wat hij is, hij bevalt erg goed, rijd erg lekker ook.
Maar praat er maar eens over met de collega's, ik ben benieuwd wat zij er van zullen zeggen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, de koppeling, dat kunnen tegenwoordig ook al van die mispunten zijn, het tweeledige gedoe.
In de vroegere tijd hadden ze deze shit allemaal niet, en het reed ook gewoon goed, maar tegenwoordig moeten ze steeds maar meer dergelijke troep in een auto stapelen.
Als je gewoon normaal blijft rijden, dan heb je al een grote winst behaald, een autio die al een stuk zuiniger rijdt.
Een af en toe eens het gas er op, wat ik me wel kan voorstellen, het grootste bezwaar kan in het begin van de acceleratie zitten, op dat moment zou de koppeling de grootste knauw kunnen krijgen.
Maar verder bij het opschakelen is er echt niets meer aan de hand hoor, net het aanzetten van bewegen, dat geeft even de grootste kracht.
Ik weet dus uit ervaring, dat vele monteurs die bij een dealer werken, hier niet zo van gecharmeerd zijn.
Ik heb dus al vaker een gesprek aangeknoopt met deze heren, en die vinden het vaak helemaal niets, maar dat is een mening die men soms niet delen kan.
Bij normaal gebruik is het niet verkeerd vind ik, en af en toe eens lekker stoom afblazen, nou, dat moet ook gewoon kunnen. De koppeling kan misschien best ook bij een ander type BMW gebruikt worden, en misschien ook met iets meer vermogen zelfs.
Wat ik zelf erg goed merk, ik reed voor deze E39 525 i touring, een Audi A6 2.5 TDI avant, het gewicht lag nagenoeg gelijk.
Maar wat een kracht verschil tussen die diesel en de benzine.
De diesel had dus 180 PK, het koppel was natuurlijk veel hoger van de diesel, en dat is nu wat ik mis bij de 2.5 benzine, de enorme kracht onderin bij de lagere toeren.
Deze 2.5 benzine moet het echt hebben van een hoger toerental, om snel te kunnen zijn.
De A6 had bij 1.500 RPM al zijn volle kracht, de BMW van mij moet ik dus schakelen bij een toerental van boven de 3.500 RPM, en dat is even hard wennen zeg.
Ik heb er nog eens over na zitten denken, ik zag onlangs een 330 IX touring, een 4x4 die heeft natuurlijk een erg lekker koppel, hij weegt net zoveel als mijn E39 touring, dus die zal wel iets beter trekken, en ook in de lagere toerentallen.
Nu moet ik wel zeggen, die 2.5 is een best zeer soepele motor, hij kan best goed tegen lagere toerentallen bij een hogere versnelling, dat vind ik erg goed, zeer zeker bij het warm rijden is dit een erg groot voordeel.
Dus neem ik die trekkracht gewoon voor wat hij is, hij bevalt erg goed, rijd erg lekker ook.
Maar praat er maar eens over met de collega's, ik ben benieuwd wat zij er van zullen zeggen.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 33
Re: crd powerbox
Heb het vandaag eens even met een collega besproken, hij was er niet kapot van, omdat je nooit zulke goede resultaten krijgt als met tunen op de bank. Maar ook hij vond dat het voor het geld te proberen valt. Een andere collega van mij had zelfs een combinatie van chiptunen en een powerbox in zijn Transporter 5-cilinder tdi, en was daar ook wel over te spreken. Zal het nog eens aan iemand anders vragen, maar ik denk dat ik het gewoon ga proberen, want ik denk dat het verschil wel degelijk te merken is. Wat betreft de koppeling verder, ik kan zo in ETK kijken waarin hij nog meer gebruikt wordt, maargoed als het kapot is heb je daar weinig meer aan. Had pas nog een bijna niewe koppeling vervangen bij een andere 318d, deze trilde met op laten komen, maar het vliegwiel was ook niet goed meer, had alles vervangen, en de koppeling weggedonderd, erg spijt van eigenlijk, zat er net een paar maanden in... maargoed, dacht dat de plaat krom was, maar ik dacht later ik had hem best bij m'n eigen auto kunnen proberen mocht het zover zijn, hoop dat hij gewoon nog een ton meegaat ofzo, maar denk het niet.
Wat betreft het verschil tussen benzine en diesel, jaja dat is zeker aanwezig. Persoonlijk ben ik een echte dieselman, vind het prettiger rijden, of ik moet een benzine motor met turbo hebben, van het voorjaar een paar dagen met een 335i gereden, nou dat is goed te doen...! (moest ik mee op cursus naar bmw nl in rijswijk, vanuit zeeland een leuk reisje
:) )
Maar de 6-pitters zoals jij heb, zijn zeker hele soepele motoren en ik heb er ook niets op aan te merken, en tja, alles heeft z'n zwakke puntjes, maar dat is met alles wat je koopt tenslotte, en alles wat gebruikt wordt gaat op den duur kapot...
Affijn, eerst de compact maar eens door de apk slepen, want hij had eigenlijk al gekeurd moeten zijn geloof ik.
Wat betreft het verschil tussen benzine en diesel, jaja dat is zeker aanwezig. Persoonlijk ben ik een echte dieselman, vind het prettiger rijden, of ik moet een benzine motor met turbo hebben, van het voorjaar een paar dagen met een 335i gereden, nou dat is goed te doen...! (moest ik mee op cursus naar bmw nl in rijswijk, vanuit zeeland een leuk reisje
Maar de 6-pitters zoals jij heb, zijn zeker hele soepele motoren en ik heb er ook niets op aan te merken, en tja, alles heeft z'n zwakke puntjes, maar dat is met alles wat je koopt tenslotte, en alles wat gebruikt wordt gaat op den duur kapot...
Affijn, eerst de compact maar eens door de apk slepen, want hij had eigenlijk al gekeurd moeten zijn geloof ik.
Re: crd powerbox
Hallo beste Arnold,
Net wat ik al dacht, de mningen zijn dus verdeeld.
Ik weet dus haast wel hoe menig dealer monteur over deze donderboxen denken.
Daar heb ik al genoeg over gehoord, en ook nog bij verschillende dealers, beste arnold.
De combinatie van 2 verschillende tunings, dat begrijp ik even niet.
Dat moet gemakkelijk anders kunnen.
Zo kun je voor diverse andere merken zoals VW terecht bij "Full Speed to Maja" Ik weet enkel niet of deze nog bestaat, of van naam is veranderd. Deze speedshop bouwde dus ook na een Dynotest de Chip.
Een TDI motor, ligt er natuurlijk aan welk type, ik moet eigenlijk zeggen, met welke MC, dat maakt behoorlijk wat uit.
Ik bekijk het allereerst vanuit de 2.5 TDI V6 die ik had, daar was eigenlijk weinig aan bij te tunen, ik dacht zoiets van 25 PK.
En die zielige dot extra, dat zou dan ongeveer ergens tussen de 350,00 en de 450,00 euro gaan kosten, nou aan me nooit niet. Het verschil zat dus ook tussen het MC van een aantal 2.5 TDI motoren.
Daarbij genomen, er zijn een aantal MC's die erg veel problemen hebben met de 4 nokkenassen, en dat zijn bepaald ook geen leuke bedragen.
Als im eventueel problemen had gehad met deze rommel, dan had ik bij Pedro Hartog terecht gekunnen, dat is pas een weer goede zaak voor de Audi's, als hij het niet weet of kan, nou dan durf ik echt te zeggen, dat het ook werkelijk niemand kan.
Ook Pon niet!!
Dat is echt een super zaak, Pedro Hartog Tuning in Alkmaar, voor tunen van de TDI motoren, of hij buiten het merk Audi nog iets doet, geen idee.
Hij had dus ook vaak erg leuke aanbiedingen, zo ook de nokkenstokken daar betaal je jezelf echt scheel aan bij de Audi dealer.
Maar goed, dat tijdperk ligt dus achten mij.
Ja, een diesel, daar ben ik ook erg voor, de laatste auto van mij was dus de A6 TDI 2.5 V6.
Het jammere van de zaak, ik rijd net 10.000 km op jaar basis, dat is nog al een beetje zout, om daar een diesel voor de deur te hebben staan, en dan ook nog in de 1.600 kg wegenbelasting klasse.
De E39 doet de helft in de wegenbelasting dus, ten opzichte van die A6 avant.
Daar heb je dus een aardige plons benzine voor.
Of je nu 412,00 euro per 3 maanden betaald of 219, 00 euro per 3 maanden, dan is de keuze niet zo erg moeilijk voor mij.
Daarbij dan de veel hogere onkosten van de Audi in onderdelen, nee, geef mijn portie maar aan Fikkie.
Als de wegenbelasting gelijkwaardig was, dan had ik dus wel een 530D gehad of nog iets sterkers..
Met vriendelijke groet,
Ad
Net wat ik al dacht, de mningen zijn dus verdeeld.
Ik weet dus haast wel hoe menig dealer monteur over deze donderboxen denken.
Daar heb ik al genoeg over gehoord, en ook nog bij verschillende dealers, beste arnold.
De combinatie van 2 verschillende tunings, dat begrijp ik even niet.
Dat moet gemakkelijk anders kunnen.
Zo kun je voor diverse andere merken zoals VW terecht bij "Full Speed to Maja" Ik weet enkel niet of deze nog bestaat, of van naam is veranderd. Deze speedshop bouwde dus ook na een Dynotest de Chip.
Een TDI motor, ligt er natuurlijk aan welk type, ik moet eigenlijk zeggen, met welke MC, dat maakt behoorlijk wat uit.
Ik bekijk het allereerst vanuit de 2.5 TDI V6 die ik had, daar was eigenlijk weinig aan bij te tunen, ik dacht zoiets van 25 PK.
En die zielige dot extra, dat zou dan ongeveer ergens tussen de 350,00 en de 450,00 euro gaan kosten, nou aan me nooit niet. Het verschil zat dus ook tussen het MC van een aantal 2.5 TDI motoren.
Daarbij genomen, er zijn een aantal MC's die erg veel problemen hebben met de 4 nokkenassen, en dat zijn bepaald ook geen leuke bedragen.
Als im eventueel problemen had gehad met deze rommel, dan had ik bij Pedro Hartog terecht gekunnen, dat is pas een weer goede zaak voor de Audi's, als hij het niet weet of kan, nou dan durf ik echt te zeggen, dat het ook werkelijk niemand kan.
Ook Pon niet!!
Dat is echt een super zaak, Pedro Hartog Tuning in Alkmaar, voor tunen van de TDI motoren, of hij buiten het merk Audi nog iets doet, geen idee.
Hij had dus ook vaak erg leuke aanbiedingen, zo ook de nokkenstokken daar betaal je jezelf echt scheel aan bij de Audi dealer.
Maar goed, dat tijdperk ligt dus achten mij.
Ja, een diesel, daar ben ik ook erg voor, de laatste auto van mij was dus de A6 TDI 2.5 V6.
Het jammere van de zaak, ik rijd net 10.000 km op jaar basis, dat is nog al een beetje zout, om daar een diesel voor de deur te hebben staan, en dan ook nog in de 1.600 kg wegenbelasting klasse.
De E39 doet de helft in de wegenbelasting dus, ten opzichte van die A6 avant.
Daar heb je dus een aardige plons benzine voor.
Of je nu 412,00 euro per 3 maanden betaald of 219, 00 euro per 3 maanden, dan is de keuze niet zo erg moeilijk voor mij.
Daarbij dan de veel hogere onkosten van de Audi in onderdelen, nee, geef mijn portie maar aan Fikkie.
Als de wegenbelasting gelijkwaardig was, dan had ik dus wel een 530D gehad of nog iets sterkers..
Met vriendelijke groet,
Ad
