BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
m24D** in een E12??
Moderator: Moderator Team
-
bemarjan
- 1e Versnelling
- Posts: 168
- Joined: 07 Aug 2011 11:14
- Type Auto: bmw e12 528 1976
- Location: Zwijndrecht
- Age: 36
m24D** in een E12??
hey
ik wil binnenkort een m24d** in mijn bmw zetten (E12)
nou heb ik er een op het oog een 24TD van een 524TD
nou is mijn vraag kan ik deze zonder al te veel aanpassingen in mijn auto hangen?
Passen de motor steunen?
en er zit een handbak aan.. moet ik dan wat aanpassen aan mijn remsysteem? m.b.t. tot mijn handrem en dergelijken
of kan ik mijn huidige versnellingsbak zo er aan zetten(automaat) zodat ik zo min mogelijk hoef aan te passen?
en ligt nu een m35 motor in
Wie helpt me uit de vragen?
hoe naar diesel ombouwen is mij bekend
Gr Arjan
ik wil binnenkort een m24d** in mijn bmw zetten (E12)
nou heb ik er een op het oog een 24TD van een 524TD
nou is mijn vraag kan ik deze zonder al te veel aanpassingen in mijn auto hangen?
Passen de motor steunen?
en er zit een handbak aan.. moet ik dan wat aanpassen aan mijn remsysteem? m.b.t. tot mijn handrem en dergelijken
of kan ik mijn huidige versnellingsbak zo er aan zetten(automaat) zodat ik zo min mogelijk hoef aan te passen?
en ligt nu een m35 motor in
Wie helpt me uit de vragen?
hoe naar diesel ombouwen is mij bekend
Gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
[ external image ]
Re: m24D** in een E12??
Hallo beste Arjan,
Zo, wat ben jij allemaal van plan??
Een winterproject te starten, nou dan heb je er wel even een kluif aan.
Allereerst niet de RDW vergeten!
Anders krijg je onderweg bij een controle een hele winkel met ambtenaren over je heen, ook de Douane, dit i.v.m. met de brandstof accijnzen, en een verkeerde brandstof vermeld op het kentekenbewijs! ( Politie, RDW, Douane )
Verder zou je even moeten kijken wat voor electronica er aan de motor gekoppeld zit van de 2.4 TD M21.
Misschien zal er een aanpassing in de kabelboom gedaan moeten worden, want die is natuurlijk wel even iets anders.
Je krijgt er een gloeilijn bij, het brandstofsysteem zal ook wel heel anders zijn, dus het aanpassen van de tank, kan misschien een noodzaak zijn, zo ook de brandstof installatie, zoals de pomp en het filtersysteem.
Dat is trouwens wel een erg sterk blok, dat hebben ze wel bewezen!
Je zou eens moeten kijken naar de bevestigingspunten van de motorsteunen, hoe deze bij beide series geplaatst zijn.
De schakelbak zou ik lekker laten zitten, want mischien is de bak totaal niet geschikt voor de dieselmotor, of past hij misschien niet.
ER zal best verschil in de bak kunnen zitten, ik zeg dus voorzichtig zou kunnen.
Bij de E34 met de 2.4 TD M21 motor zit er een automaat aangekopeld met de bakcode 4HP22-DX
Bij de E12 met de 3.5 M30 motor zit er een bak aangekoppeld met de code 3HP22, of 4HP22-YC, of 4HP22-XM, of 4HP22-YA.
Dat hadden we inmiddels al gevonden, beste Arjan, jij wet nu de bak code, dus die hoeven we niet meer op te zoeken.
Maar wat het verschil nu inhoud, met die laatste 2 letters, ik weet het niet, ik werk er niet dagelijks mee, er zal echt wel ergens een verschilletje aanwezig zijn, anders vermelden ze dat niet.
Verder zal de aandrijfas ook iets te kort kunnen zijn, maar dat zal het probleem niet hoeven te zijn, daar is altijd wel een oplossing voor te vinden.
Ik zou eerst eens alles goed bekijken, zoals de maten van de motorsteunen, de electronica en de kabelboom, hier zit echt verschil in, dat kan niet anders.
De remmen, die zullen wel genoeg vermogen hebben, gezien de M30 motor.
De handrem, daar zal weinig mee aan de hand zijn, die hebben geen enkel effect op een andere motor, of brandstof.
Is de carrosserie ook nog aanwezig, dan kun je alles lekker even opmeten, dan zijn die vragen beantwoord.
het zou van de domme zijn, dat de motorsteunen veel anders zouden zijn, zo ook de aanhechting van de plaatdelen, waar de motorsteunen op gemonteerd worden.
En heb je ook alle electronica bij de hand, en de kabelboom, die zal moeten worden aangepast!
Het enige waar je tegen aan loopt, dat is het hele brandstof systeem, van achter naar voor, en andersom, zoals retourleiding(en).
De bak die je er aan wilt koppelen.
En de kabelboom en de daarbij behorende electronica.
Misschien nog wat kleinigheidjes.
Een keuring bij de RDW!
Misschien dat het diff ook heel anders is, wat betreft de overbrengingsverhoudingen!
Dus misschien een heleboel leeswerk verrichten in de technische boeken, van eigenlijk de motor, de bak, en het differentieel. De specificaties van deze hele lijn.
Je haalt een hele berg werk op de hals, beste Arjan, verveel je je?
Misschien dat ik nog iets vergeten ben, ik heb in elk geval de meeste puntjes wel aangehaald.
Dus, meten is weten, beste Arjan. Nu gaat het dus om de maatvoering van de ophangpunten van de motorsteunen.
OOk van de versnellingsbak, ik weet niet of dat verandert. Hoeft niet.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Zo, wat ben jij allemaal van plan??
Een winterproject te starten, nou dan heb je er wel even een kluif aan.
Allereerst niet de RDW vergeten!
Anders krijg je onderweg bij een controle een hele winkel met ambtenaren over je heen, ook de Douane, dit i.v.m. met de brandstof accijnzen, en een verkeerde brandstof vermeld op het kentekenbewijs! ( Politie, RDW, Douane )
Verder zou je even moeten kijken wat voor electronica er aan de motor gekoppeld zit van de 2.4 TD M21.
Misschien zal er een aanpassing in de kabelboom gedaan moeten worden, want die is natuurlijk wel even iets anders.
Je krijgt er een gloeilijn bij, het brandstofsysteem zal ook wel heel anders zijn, dus het aanpassen van de tank, kan misschien een noodzaak zijn, zo ook de brandstof installatie, zoals de pomp en het filtersysteem.
Dat is trouwens wel een erg sterk blok, dat hebben ze wel bewezen!
Je zou eens moeten kijken naar de bevestigingspunten van de motorsteunen, hoe deze bij beide series geplaatst zijn.
De schakelbak zou ik lekker laten zitten, want mischien is de bak totaal niet geschikt voor de dieselmotor, of past hij misschien niet.
ER zal best verschil in de bak kunnen zitten, ik zeg dus voorzichtig zou kunnen.
Bij de E34 met de 2.4 TD M21 motor zit er een automaat aangekopeld met de bakcode 4HP22-DX
Bij de E12 met de 3.5 M30 motor zit er een bak aangekoppeld met de code 3HP22, of 4HP22-YC, of 4HP22-XM, of 4HP22-YA.
Dat hadden we inmiddels al gevonden, beste Arjan, jij wet nu de bak code, dus die hoeven we niet meer op te zoeken.
Maar wat het verschil nu inhoud, met die laatste 2 letters, ik weet het niet, ik werk er niet dagelijks mee, er zal echt wel ergens een verschilletje aanwezig zijn, anders vermelden ze dat niet.
Verder zal de aandrijfas ook iets te kort kunnen zijn, maar dat zal het probleem niet hoeven te zijn, daar is altijd wel een oplossing voor te vinden.
Ik zou eerst eens alles goed bekijken, zoals de maten van de motorsteunen, de electronica en de kabelboom, hier zit echt verschil in, dat kan niet anders.
De remmen, die zullen wel genoeg vermogen hebben, gezien de M30 motor.
De handrem, daar zal weinig mee aan de hand zijn, die hebben geen enkel effect op een andere motor, of brandstof.
Is de carrosserie ook nog aanwezig, dan kun je alles lekker even opmeten, dan zijn die vragen beantwoord.
het zou van de domme zijn, dat de motorsteunen veel anders zouden zijn, zo ook de aanhechting van de plaatdelen, waar de motorsteunen op gemonteerd worden.
En heb je ook alle electronica bij de hand, en de kabelboom, die zal moeten worden aangepast!
Het enige waar je tegen aan loopt, dat is het hele brandstof systeem, van achter naar voor, en andersom, zoals retourleiding(en).
De bak die je er aan wilt koppelen.
En de kabelboom en de daarbij behorende electronica.
Misschien nog wat kleinigheidjes.
Een keuring bij de RDW!
Misschien dat het diff ook heel anders is, wat betreft de overbrengingsverhoudingen!
Dus misschien een heleboel leeswerk verrichten in de technische boeken, van eigenlijk de motor, de bak, en het differentieel. De specificaties van deze hele lijn.
Je haalt een hele berg werk op de hals, beste Arjan, verveel je je?
Misschien dat ik nog iets vergeten ben, ik heb in elk geval de meeste puntjes wel aangehaald.
Dus, meten is weten, beste Arjan. Nu gaat het dus om de maatvoering van de ophangpunten van de motorsteunen.
OOk van de versnellingsbak, ik weet niet of dat verandert. Hoeft niet.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
-
bemarjan
- 1e Versnelling
- Posts: 168
- Joined: 07 Aug 2011 11:14
- Type Auto: bmw e12 528 1976
- Location: Zwijndrecht
- Age: 36
Re: m24D** in een E12??
hey ad
jaa een winterproject soort van haha..
de huidige motor blijft problemen geven.. hakkelt stotterd loopt dan wel dan niet.. geen zin om tijd in te gaan steken en vervolgens straks de hele motor te moeten vervangen voor elk onderdeeltje
brandstof systeem.. aan gedacht brandstof pomp er uit zo ook filter.. en dat zo aansluiten want een diesel trekt zn eigen brandstof aan
rdw.. ook daar heb ik natuurlijk aan gedacht..
waarom ik dus wil weten of de automaat bak past.. dan hoef ik de rest niet aan te passen.. als de motor op hetzelfde punt komt te zitten..zoals het diff en de assen
remmenwerk is sterk zat ben ik ook niet bang van.. maar de handrem zit nu bij de bak in verwerkt dus daarom zit ik daar aan te denken snap je.. normaal gesproken zitten die op de achterremmen e.d.
kabelboom.. hhmm de auto is al eens omgebouwd naar injectie.. dus ik zeg.. alle troep er uit halen zoals lpg en injectie.. schoon beginnen en het diesel systeem er netjes inleggen..probleem opgelost haha
de carrosserie is aanwezig dacht ik.. maar dat motorblok staat in overijssel.. rij je niet eventjes snel heen en weer snap je?
daarom wil ik ook precies dat motorblok.. komt uit die tijd.. en heeft geen electronische injectie!
de technische boeken heb ik helaas niet bij de hand.. maar kon zijn dat er een of andere goeroe.. zoals ad.. het wist hahaha..
waarom een diesel..
geblazen motor
zuiniger
goedkopere brandstof
en ik rij toch al belasting vrij dus dat is geen enkel punt
plannen der motor
intercooler op plaatsen zodat hij lekker koude lucht pak.. dan turbo druk omhoog schroeven(als dat gaat met die variabele turbo's dan heb je lekker pit.. en nog steeds zuinig! en een boel koppel!
zo.. dat was hem weer eventjes in het kort haha
gr Arjan
jaa een winterproject soort van haha..
de huidige motor blijft problemen geven.. hakkelt stotterd loopt dan wel dan niet.. geen zin om tijd in te gaan steken en vervolgens straks de hele motor te moeten vervangen voor elk onderdeeltje
brandstof systeem.. aan gedacht brandstof pomp er uit zo ook filter.. en dat zo aansluiten want een diesel trekt zn eigen brandstof aan
rdw.. ook daar heb ik natuurlijk aan gedacht..
waarom ik dus wil weten of de automaat bak past.. dan hoef ik de rest niet aan te passen.. als de motor op hetzelfde punt komt te zitten..zoals het diff en de assen
remmenwerk is sterk zat ben ik ook niet bang van.. maar de handrem zit nu bij de bak in verwerkt dus daarom zit ik daar aan te denken snap je.. normaal gesproken zitten die op de achterremmen e.d.
kabelboom.. hhmm de auto is al eens omgebouwd naar injectie.. dus ik zeg.. alle troep er uit halen zoals lpg en injectie.. schoon beginnen en het diesel systeem er netjes inleggen..probleem opgelost haha
de carrosserie is aanwezig dacht ik.. maar dat motorblok staat in overijssel.. rij je niet eventjes snel heen en weer snap je?
daarom wil ik ook precies dat motorblok.. komt uit die tijd.. en heeft geen electronische injectie!
de technische boeken heb ik helaas niet bij de hand.. maar kon zijn dat er een of andere goeroe.. zoals ad.. het wist hahaha..
waarom een diesel..
geblazen motor
zuiniger
goedkopere brandstof
en ik rij toch al belasting vrij dus dat is geen enkel punt
plannen der motor
intercooler op plaatsen zodat hij lekker koude lucht pak.. dan turbo druk omhoog schroeven(als dat gaat met die variabele turbo's dan heb je lekker pit.. en nog steeds zuinig! en een boel koppel!
zo.. dat was hem weer eventjes in het kort haha
gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
[ external image ]
Re: m24D** in een E12??
Hallo beste Arjan,
Ja ja, maar die Goeroe, dat kan je gerust vergeten, ik ben ook geen alwetende hoor, hahahaha
.
Nu kan ik wel aardig veel oplossen, maar natuurlijk ook niet alles.
Maar ik heb nog eens aan het brainstormen geweest, ik ben er nog duizelig van, dat is natuurlijk gekheid.
Maar gezien dat die cilinderblokken haast allemaal gelijk zijn, dan zal het met de ophanging van de motorsteunen wel loslopen, die zouden gelijkwaardig kunnen zijn, maar meten voor de zekerheid kan nooit geen kwaad.
Want meten is weten.
Met een beetje mazzel, heb je misschien geluk, ik weet dus niet het lengte verschil tussen de bakken.
Let wel goed op de tank, dit kan veel anders zijn, dan van een benzine uitvoering, en dat type E12, die had nog geen diesel!
Dus pas goed op met die tank. Kijk zeer zeker eens op de bekende site van BMW, en vergelijk dit eens met de E34 en de onderlinge verschillen van de brandstof tanks.
Waarom geen 2.5 ,daar zit waarschijnlijk wel electronica op, ik heb dus nog niet gekeken ook.
De handrem, zit die er dan niet?
Die heeft toch niet alleen de P stand als handrem, dat zou ik erg raar vinden.
Ja ja, je gaat aardig hard hoor, beste Arjan, denk er eens goed over na, bekijk alles eerst heel goed.
Er kunnen problemen voldoende aanwezig zijn.
De electronica, dat kan best aanpoten zijn, de kabelboom past die zomaar in een andere type carros.
Een diesel ja die is iets betrouwbaarder dan een benz. of LPG motor.
Maar er kunnen ook zelfs bij een diesel probleempjes aan het licht komen.
Ik rijd ook echt liever in een diesel dan in een benzine auto, maar ik rijd er niet de kilometers voor.
Pas maar op met de turbo op te schroeven, dat heb ik al vaker gehoord, toen ging het ook boem, knal, rammel de rammel.
Zat er ineens een kijkgat in de motor, toen kon je de binnenzijde gaan bewonderen, zonder iets open te schroeven.
Er hingen ook nog wat stangen naar buiten, dat noemde ze volgens mij zo iets als drijfstangen dacht ik.
:
De eigenaar stond er bij en keek er naar op deze wijze
Maar als je alles in acht neemt Arjan, dan zou dat best kunnen.
IK heb al eens vaker een dieselm in een benzine auto gemonteerd, was bij een oud MB busje, de eerste serie, de 206 D.
We hebben dus de bus omhoog getakeld, de hele zooi zoals de vooras los gedraaid en alle bedrading en dergelijke, en de motor op de vooras er van onder gereden.
De andere vooras en de motor er weer onder gereden, alles weer vast gemaakt, een andere tank er onder gehangen, de bedrading weer aangepast, een andere tellebak er in, en de tank gevuld, en rijden maar.
Dit was binnen 1½ dag geregeld.
Die goede vriend heeft dit nooit bij de RDW en de belastingdienst gemeld, hahahahaha, die reeddus wel goedkoop.
Dit is dus in de begin jaren 80 gebeurd, toen kon er nog veel, geen APK, die bestond nog niet eens, dus niets aan de hand.
Maar kun je het gestotter dan niet vinden, nu zit er tussen gestotter en gestotter veel verschil.
bedoel je daar stotend rijden mee of hoe moet ik dat interpreteren Arjan.
Auto's je kan er soms boekdelen over schrijven!
Ik moet het even afkoppen, ik heb nog niet veel sores gehad met dat stuk Beierse geweld van mij, dat is echt een hele goede BMW, en ik ben er echt dik tevreden over ook.
Rijd als een vliegend tapijt, de luchtvering rijd erg zalig, dat heb ik nog nooit eerder gehad.
Echt perfect
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja ja, maar die Goeroe, dat kan je gerust vergeten, ik ben ook geen alwetende hoor, hahahaha
Nu kan ik wel aardig veel oplossen, maar natuurlijk ook niet alles.
Maar ik heb nog eens aan het brainstormen geweest, ik ben er nog duizelig van, dat is natuurlijk gekheid.
Maar gezien dat die cilinderblokken haast allemaal gelijk zijn, dan zal het met de ophanging van de motorsteunen wel loslopen, die zouden gelijkwaardig kunnen zijn, maar meten voor de zekerheid kan nooit geen kwaad.
Want meten is weten.
Met een beetje mazzel, heb je misschien geluk, ik weet dus niet het lengte verschil tussen de bakken.
Let wel goed op de tank, dit kan veel anders zijn, dan van een benzine uitvoering, en dat type E12, die had nog geen diesel!
Dus pas goed op met die tank. Kijk zeer zeker eens op de bekende site van BMW, en vergelijk dit eens met de E34 en de onderlinge verschillen van de brandstof tanks.
Waarom geen 2.5 ,daar zit waarschijnlijk wel electronica op, ik heb dus nog niet gekeken ook.
De handrem, zit die er dan niet?
Die heeft toch niet alleen de P stand als handrem, dat zou ik erg raar vinden.
Ja ja, je gaat aardig hard hoor, beste Arjan, denk er eens goed over na, bekijk alles eerst heel goed.
Er kunnen problemen voldoende aanwezig zijn.
De electronica, dat kan best aanpoten zijn, de kabelboom past die zomaar in een andere type carros.
Een diesel ja die is iets betrouwbaarder dan een benz. of LPG motor.
Maar er kunnen ook zelfs bij een diesel probleempjes aan het licht komen.
Ik rijd ook echt liever in een diesel dan in een benzine auto, maar ik rijd er niet de kilometers voor.
Pas maar op met de turbo op te schroeven, dat heb ik al vaker gehoord, toen ging het ook boem, knal, rammel de rammel.
Zat er ineens een kijkgat in de motor, toen kon je de binnenzijde gaan bewonderen, zonder iets open te schroeven.
Er hingen ook nog wat stangen naar buiten, dat noemde ze volgens mij zo iets als drijfstangen dacht ik.
De eigenaar stond er bij en keek er naar op deze wijze
Maar als je alles in acht neemt Arjan, dan zou dat best kunnen.
IK heb al eens vaker een dieselm in een benzine auto gemonteerd, was bij een oud MB busje, de eerste serie, de 206 D.
We hebben dus de bus omhoog getakeld, de hele zooi zoals de vooras los gedraaid en alle bedrading en dergelijke, en de motor op de vooras er van onder gereden.
De andere vooras en de motor er weer onder gereden, alles weer vast gemaakt, een andere tank er onder gehangen, de bedrading weer aangepast, een andere tellebak er in, en de tank gevuld, en rijden maar.
Dit was binnen 1½ dag geregeld.
Die goede vriend heeft dit nooit bij de RDW en de belastingdienst gemeld, hahahahaha, die reeddus wel goedkoop.
Dit is dus in de begin jaren 80 gebeurd, toen kon er nog veel, geen APK, die bestond nog niet eens, dus niets aan de hand.
Maar kun je het gestotter dan niet vinden, nu zit er tussen gestotter en gestotter veel verschil.
bedoel je daar stotend rijden mee of hoe moet ik dat interpreteren Arjan.
Auto's je kan er soms boekdelen over schrijven!
Ik moet het even afkoppen, ik heb nog niet veel sores gehad met dat stuk Beierse geweld van mij, dat is echt een hele goede BMW, en ik ben er echt dik tevreden over ook.
Rijd als een vliegend tapijt, de luchtvering rijd erg zalig, dat heb ik nog nooit eerder gehad.
Echt perfect
Met vriendelijke groet,
Ad
-
bemarjan
- 1e Versnelling
- Posts: 168
- Joined: 07 Aug 2011 11:14
- Type Auto: bmw e12 528 1976
- Location: Zwijndrecht
- Age: 36
Re: m24D** in een E12??
hey ad..
de motor stotteren.. hmm hoe moet je dat zien..
lage toeren loopt hij schijt aan bagger.. stront door een rietje... enz. enz..koud en warm
ook de bekende backfires erbij gepaard inhouden op 4 of 5 cilinders lopen enz..
vanaf de 2500 tot 3200 toeren ongeveer gaat het goed.. trekt goed door.. rijd vloeiend geen stotteren aanwezig
daarboven gaat hij herrie maken en enorm inhouden plus enorm walmen achter de auto (zwart)
ook met warme motor draait hij enorm beroert.. en zuipt benzine als een kameel water zuipt 1 op 2 1 op 3 max
stinken naar benzine is ook aan de orde.. en als je achter de auto rijd.. krijg je tranen in je ogen staan.. en last van je luchtwegen..
mijn ideeen:
slechte ontbranding.
slechte ontsteking.
teveel benzine.
verkeerd afgesteld
en de rest wat je kan verzinnen...
bij koude motor heeft een beetje gas geven geen zin.. volgas is de enige remedie om hem op gang te krijgen.. en bij warme motor begint het daar ook op te lijken nu het kouder word
ik rij op het moment in een geleende civic.. 1.5 lsi.. lekker zuinig haha. 20 euro halve tank vol.. bmw 20 euro.. is de naald al bewogen?
daarom dus de keuze van de diesel..
de 2,5L TDS is ook een optie.. maar daar komt gelijk een flinke kabelmeuk bij zoals je al vermelde
is meer electronisch dan bij de 2,4L
wat ik me zo snel kan bedenken..
misschien een aantal sensors plus een kleine computer.. plus je gloeirail die aangestuurd word door de computer dacht ik
dan nog eens over de benzine tank
de normale benzine tank is uitgevoerd met een brandstofpomp. die hangt buiten de tank..
een diesel tank is gewoon een bak.. met een level meter
dus mijn optie is..
brandstof pomp er af.. kabels er uit trekken.. en dan de slang ''verlengen'' de tank in.. aangezien het common rail pompje op de motor de prut uit zichzelf aan zuigt..
even een blaasbalgje er tussen monteren en klaar!
nu heb ik een kennis die een e28 heeft met die motor M24 dus daar ga ik van de week eens langs om eens lekker op te meten van hoe of wat en lekker rond kan kijken zonder problemen
dan komt dat vast goed!
ik zag gister een filmpje op internet.. van een man die 3 e28s had met een diesel en 2 turbo diesels waarvan 1 enkel een intercooler erop gemonteerd had.. dat had heerlijk vermogen.. maar helaas allemaal handgeschakeld..
dan ff over de handrem.. die heb ik inderdaad zitten ja..
maar als ik hem onder de auto volg.. wat ik me kan herinneren.. dan gaat die direct de bak in..(als ik op P sta dan is de handrem functieloos en geeft ook geen tegendruk
daarom dus mijn idee.. voor de automaatbak..
plus nog eens.. met een handbak krijg je er een pedaal bij.. voor de koppeling.. plus je moet je midden tunnel ''aanpassen'' voor de schakelpook..
dan word het al lastig.. dus liever lekker automaat houden..
ik ga nog eens lekker rondkijken voor een diesel met automaat er aan vast.. uit die tijd.. dan word het allemaal een stuk makkelijker!
voor nu weer ff genoeg leesvoer voor je beste ad.. ik spreek je snel weer..
Mvg Arjan
de motor stotteren.. hmm hoe moet je dat zien..
lage toeren loopt hij schijt aan bagger.. stront door een rietje... enz. enz..koud en warm
ook de bekende backfires erbij gepaard inhouden op 4 of 5 cilinders lopen enz..
vanaf de 2500 tot 3200 toeren ongeveer gaat het goed.. trekt goed door.. rijd vloeiend geen stotteren aanwezig
daarboven gaat hij herrie maken en enorm inhouden plus enorm walmen achter de auto (zwart)
ook met warme motor draait hij enorm beroert.. en zuipt benzine als een kameel water zuipt 1 op 2 1 op 3 max
stinken naar benzine is ook aan de orde.. en als je achter de auto rijd.. krijg je tranen in je ogen staan.. en last van je luchtwegen..
mijn ideeen:
slechte ontbranding.
slechte ontsteking.
teveel benzine.
verkeerd afgesteld
en de rest wat je kan verzinnen...
bij koude motor heeft een beetje gas geven geen zin.. volgas is de enige remedie om hem op gang te krijgen.. en bij warme motor begint het daar ook op te lijken nu het kouder word
ik rij op het moment in een geleende civic.. 1.5 lsi.. lekker zuinig haha. 20 euro halve tank vol.. bmw 20 euro.. is de naald al bewogen?
daarom dus de keuze van de diesel..
de 2,5L TDS is ook een optie.. maar daar komt gelijk een flinke kabelmeuk bij zoals je al vermelde
is meer electronisch dan bij de 2,4L
wat ik me zo snel kan bedenken..
misschien een aantal sensors plus een kleine computer.. plus je gloeirail die aangestuurd word door de computer dacht ik
dan nog eens over de benzine tank
de normale benzine tank is uitgevoerd met een brandstofpomp. die hangt buiten de tank..
een diesel tank is gewoon een bak.. met een level meter
dus mijn optie is..
brandstof pomp er af.. kabels er uit trekken.. en dan de slang ''verlengen'' de tank in.. aangezien het common rail pompje op de motor de prut uit zichzelf aan zuigt..
even een blaasbalgje er tussen monteren en klaar!
nu heb ik een kennis die een e28 heeft met die motor M24 dus daar ga ik van de week eens langs om eens lekker op te meten van hoe of wat en lekker rond kan kijken zonder problemen
dan komt dat vast goed!
ik zag gister een filmpje op internet.. van een man die 3 e28s had met een diesel en 2 turbo diesels waarvan 1 enkel een intercooler erop gemonteerd had.. dat had heerlijk vermogen.. maar helaas allemaal handgeschakeld..
dan ff over de handrem.. die heb ik inderdaad zitten ja..
maar als ik hem onder de auto volg.. wat ik me kan herinneren.. dan gaat die direct de bak in..(als ik op P sta dan is de handrem functieloos en geeft ook geen tegendruk
daarom dus mijn idee.. voor de automaatbak..
plus nog eens.. met een handbak krijg je er een pedaal bij.. voor de koppeling.. plus je moet je midden tunnel ''aanpassen'' voor de schakelpook..
dan word het al lastig.. dus liever lekker automaat houden..
ik ga nog eens lekker rondkijken voor een diesel met automaat er aan vast.. uit die tijd.. dan word het allemaal een stuk makkelijker!
voor nu weer ff genoeg leesvoer voor je beste ad.. ik spreek je snel weer..
Mvg Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
[ external image ]
Re: m24D** in een E12??
Hallo beste Arjan,
Ja, leesvoer, hahaha.
Nou dat ombouwen van schakel naar automaat en anders om, dat is niet zoveel werk hoor.
Je krijgt er idd een pedaal extra bij, daar valt niet aan te ontkomen.
Ook een ander vliegwiel, koppeling en kabel.
Versnellingsbak steun veranderen.
De keuze selector van de automaat, en de schakelpook van de schakelbak, dat is niet zo'n groot probleem.
Bak er van onder en verwisselen, andere bevestiging er onder en andere pookhoes, that's it.
Ik heb ooit eens een Capri 2300 GT omgebouwd van schakel naar automaat, was best te doen.
Na een aantal jaren weer terug naar schakelbak, want ik wilde dit beest verkopen.
Tja, als ik het zo eens lees, dan heb je voorlopig vervoer, en dat is erg prettig.
Dan eruit met die zooi, nu heb je dus de bak en de motor los liggen, dan is het kijken of de bak aan die andere motor gaat passen, meet de verbindingsgaten eens op.
kijk en dat was nu het mooie bij Ford, je had 3 soorten bakken destijds, eentke met de bovenste 2 boutgaten op 80 mm, daarna had je een bak met de bovenste boutgaten die zaten op 120 mm, de vogende bak zaten de boutgaten op 160 mm dacht ik, het is dus ook al jaren geleden ook.
Op die manier kon je dus bepalen of een bak paste, mooier en gemakkelijker kan men het niet maken.
Het ging dus enkel om de twee bovenste boutgaten, verder niets, de rest kon je aanpassen.
ooit al eens een Escortje gehad een 1100 tje, daar henb ik dus de welbekende ford motor in gehangen de Kent motor, een 1600 GT, bere sterk voor die tijd.
De bak paste op de 1600 motor, maar de prise-as niet in de koppelingsplaat.
Remedie: een vliegwiel van de 1600, de hele koppeling van een 1300, de bak van de 1100, en klaar!
Nu dus jou BMW, meet de boutgaten dus op.
Ik denk dat het zal passen, je hoeft dus enkel het vliegwiel over te zetten, met de koppelomvormer.
De radiateur kan je blijven benutten, als daar de koeling van de bak in zou zitten, of heeft deze een eigen koel spiraal voor de radiateur zitten? Dit is niet zo belangrijk, want dat heeft niets met de ombouw te maken.
Verder denk ik dat alles wel zou kunnen passen, want het verschil in de motor en de bak moet haast hetzelfde zijn, zo ook de lengte ervan, de cardan zal dan naar alle waarschijnlijkheid ook goed zijn.
Je zit dus enkel nog met de brandstofleidingen, de tank kan je dus blijven benutten, gebruik echter geen slang in de tank, maar een metalen leiding, met eventueel een filtertje er op, indien je er gemakkelijk bij kan komen, en niet teveel moet gaan slopen.
De ontluchtingsleiding bij het tanken, deze iets dikker uitvoeren misschien, anders boert hij bij het ontluchten diesel op, en als je dat op je kleding krijgt, dat is dus echt geen pretje, daar word je echt knap misselijk van als dat gaat verdampen.
Dat is het brandstof gedeelte, O vergeet niet de retourleiding, maar die zal er ongetwijfeld al wel aanwezig zijn, BMW kennende.
Dan de electronica:
Het hele gloeisysteem, nu is dit gelukkig niet zo ingewikkeld, relaisplaat en de hele santekraam, bedrading en zekeringen.
Starmotor en dynamo niet te vergeten!
De handrem, ja, wat ga je mij nu allemaal vertellen, Arjan?
Die zit toch niet gecombineerd, je hebt de versnellingsselector, en je hebt een handrem, het zit natuurlijk allemaal vlak bij elkaar, kijk maar eens goed.
Dat zou het eerste zijn wat ikj tegen kom, en heb dit systeem nog nooit gezien ook, en ik heb al heel wat auto's en merken onder handen gehad.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus kom op met dat wonder, hihihihi
Nou, dat was het hele bosje leesvoer voor mij, daar hoef ikj niet erg lang over te prakkedingessen.
Ben erg blij dat ikj veel gesleuteld heb aan vele merken en types.
Nee, maar het is dus niet erg leuk met die 3.5 als je telkens maar moet blijven hannesen om dat ding aan het rijden te houden.
Maar, een BMW mag je dus niet met voetgas starten, enkel op de stationair , dat is erg slecht om te doen, je helpt alles om zeep, en het word steeds erger, tot hij het helemaal voor gezien houd.
Met voetgas erbij pruduceer je Backfires, dat gaat niet goekomen Arjan.
Ik schat het zo in, dat hele probleem zit in het injectie systeem, misschien in nog wat slangetjes of censors.
Zit er misschien nog een EGR op, die zou ook wel eens voor problemen kunnen zorgen, maar misschien dat er bij dat jaartal dit nog niet bestond.
Ooooo, wacht eens eventjes, dat heete destijds weer AGR systeem, kijk eens op de E12 USA M30 3.0 het systeem is gelijkwaardig, enkel stond er dus een automaat in de reeks Europa vermeld, dan zou ik eigenlijk moeten kijken bij e E24 6 serie, dat doe ik ook nog even.
Hmm, is ook verschillend ook, kijk eens Arjan, welk systeem AGR jij op de 3.5 hebt zitten.
Bij de E24 zit er dus een starterklep NR 18 op het inlaatspruitstuk, misschien dit de reden van voetgas geven?
Ik denk dat je het of in de injectie moet gaan zoeken of het AGR systeem, dit laatste bedient erg veel dingen, en loopt op Vacuüm, zit hier een slecht component in, dan kan je het mooi lopen van de motor wel goedendag zeggen
Ik hoor het nog wel van jou.
met vriendelijke groet,
Ad
Ja, leesvoer, hahaha.
Nou dat ombouwen van schakel naar automaat en anders om, dat is niet zoveel werk hoor.
Je krijgt er idd een pedaal extra bij, daar valt niet aan te ontkomen.
Ook een ander vliegwiel, koppeling en kabel.
Versnellingsbak steun veranderen.
De keuze selector van de automaat, en de schakelpook van de schakelbak, dat is niet zo'n groot probleem.
Bak er van onder en verwisselen, andere bevestiging er onder en andere pookhoes, that's it.
Ik heb ooit eens een Capri 2300 GT omgebouwd van schakel naar automaat, was best te doen.
Na een aantal jaren weer terug naar schakelbak, want ik wilde dit beest verkopen.
Tja, als ik het zo eens lees, dan heb je voorlopig vervoer, en dat is erg prettig.
Dan eruit met die zooi, nu heb je dus de bak en de motor los liggen, dan is het kijken of de bak aan die andere motor gaat passen, meet de verbindingsgaten eens op.
kijk en dat was nu het mooie bij Ford, je had 3 soorten bakken destijds, eentke met de bovenste 2 boutgaten op 80 mm, daarna had je een bak met de bovenste boutgaten die zaten op 120 mm, de vogende bak zaten de boutgaten op 160 mm dacht ik, het is dus ook al jaren geleden ook.
Op die manier kon je dus bepalen of een bak paste, mooier en gemakkelijker kan men het niet maken.
Het ging dus enkel om de twee bovenste boutgaten, verder niets, de rest kon je aanpassen.
ooit al eens een Escortje gehad een 1100 tje, daar henb ik dus de welbekende ford motor in gehangen de Kent motor, een 1600 GT, bere sterk voor die tijd.
De bak paste op de 1600 motor, maar de prise-as niet in de koppelingsplaat.
Remedie: een vliegwiel van de 1600, de hele koppeling van een 1300, de bak van de 1100, en klaar!
Nu dus jou BMW, meet de boutgaten dus op.
Ik denk dat het zal passen, je hoeft dus enkel het vliegwiel over te zetten, met de koppelomvormer.
De radiateur kan je blijven benutten, als daar de koeling van de bak in zou zitten, of heeft deze een eigen koel spiraal voor de radiateur zitten? Dit is niet zo belangrijk, want dat heeft niets met de ombouw te maken.
Verder denk ik dat alles wel zou kunnen passen, want het verschil in de motor en de bak moet haast hetzelfde zijn, zo ook de lengte ervan, de cardan zal dan naar alle waarschijnlijkheid ook goed zijn.
Je zit dus enkel nog met de brandstofleidingen, de tank kan je dus blijven benutten, gebruik echter geen slang in de tank, maar een metalen leiding, met eventueel een filtertje er op, indien je er gemakkelijk bij kan komen, en niet teveel moet gaan slopen.
De ontluchtingsleiding bij het tanken, deze iets dikker uitvoeren misschien, anders boert hij bij het ontluchten diesel op, en als je dat op je kleding krijgt, dat is dus echt geen pretje, daar word je echt knap misselijk van als dat gaat verdampen.
Dat is het brandstof gedeelte, O vergeet niet de retourleiding, maar die zal er ongetwijfeld al wel aanwezig zijn, BMW kennende.
Dan de electronica:
Het hele gloeisysteem, nu is dit gelukkig niet zo ingewikkeld, relaisplaat en de hele santekraam, bedrading en zekeringen.
Starmotor en dynamo niet te vergeten!
De handrem, ja, wat ga je mij nu allemaal vertellen, Arjan?
Die zit toch niet gecombineerd, je hebt de versnellingsselector, en je hebt een handrem, het zit natuurlijk allemaal vlak bij elkaar, kijk maar eens goed.
Dat zou het eerste zijn wat ikj tegen kom, en heb dit systeem nog nooit gezien ook, en ik heb al heel wat auto's en merken onder handen gehad.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus kom op met dat wonder, hihihihi
Nou, dat was het hele bosje leesvoer voor mij, daar hoef ikj niet erg lang over te prakkedingessen.
Ben erg blij dat ikj veel gesleuteld heb aan vele merken en types.
Nee, maar het is dus niet erg leuk met die 3.5 als je telkens maar moet blijven hannesen om dat ding aan het rijden te houden.
Maar, een BMW mag je dus niet met voetgas starten, enkel op de stationair , dat is erg slecht om te doen, je helpt alles om zeep, en het word steeds erger, tot hij het helemaal voor gezien houd.
Met voetgas erbij pruduceer je Backfires, dat gaat niet goekomen Arjan.
Ik schat het zo in, dat hele probleem zit in het injectie systeem, misschien in nog wat slangetjes of censors.
Zit er misschien nog een EGR op, die zou ook wel eens voor problemen kunnen zorgen, maar misschien dat er bij dat jaartal dit nog niet bestond.
Ooooo, wacht eens eventjes, dat heete destijds weer AGR systeem, kijk eens op de E12 USA M30 3.0 het systeem is gelijkwaardig, enkel stond er dus een automaat in de reeks Europa vermeld, dan zou ik eigenlijk moeten kijken bij e E24 6 serie, dat doe ik ook nog even.
Hmm, is ook verschillend ook, kijk eens Arjan, welk systeem AGR jij op de 3.5 hebt zitten.
Bij de E24 zit er dus een starterklep NR 18 op het inlaatspruitstuk, misschien dit de reden van voetgas geven?
Ik denk dat je het of in de injectie moet gaan zoeken of het AGR systeem, dit laatste bedient erg veel dingen, en loopt op Vacuüm, zit hier een slecht component in, dan kan je het mooi lopen van de motor wel goedendag zeggen
Ik hoor het nog wel van jou.
met vriendelijke groet,
Ad
-
bemarjan
- 1e Versnelling
- Posts: 168
- Joined: 07 Aug 2011 11:14
- Type Auto: bmw e12 528 1976
- Location: Zwijndrecht
- Age: 36
Re: m24D** in een E12??
hey ad..
jij hou ook van leesvoer geven haha..
k zal van de week eens kijken.. morgen weinig tot geen tijd...
maar verklaard dat ook waarom de motor op benzine en lpg op minder cilinders loopt?
en jah ik start met voetgas.. anders slaat het beste beesje niet aan.. ik weet het het is slecht.. bij elke auto.. maar al eens geprobeerd...
had ik al verteld dat ik van de week heb stil gestaan naast de weg?
lpg stopte er compleet mee.. en de benzine meter gaf aan dat er nog wat in zat.. dus ik schakelde over.. denk over 200 meter zal ik even tanken.. dan rijd ik op benzine naar huis.. ik heb die 200 meter nooit gehaald! stopte er na 20 meter weer mee.. daarna accu leeg gestart.. deed het niet meer.. tot slot gesleept door renault service busje.. bedankt nog die man.. ook voor het gebruik van de jumpstarter..
wel 1,5 uur in de kou gestaan in de spits midden op de weg.. met dik 200 auto's achter me!
maar goed.. ik ga mijn mandje even opzoeken.. fijne avond/weltrusten..
Gr Arjan
jij hou ook van leesvoer geven haha..
k zal van de week eens kijken.. morgen weinig tot geen tijd...
maar verklaard dat ook waarom de motor op benzine en lpg op minder cilinders loopt?
en jah ik start met voetgas.. anders slaat het beste beesje niet aan.. ik weet het het is slecht.. bij elke auto.. maar al eens geprobeerd...
had ik al verteld dat ik van de week heb stil gestaan naast de weg?
lpg stopte er compleet mee.. en de benzine meter gaf aan dat er nog wat in zat.. dus ik schakelde over.. denk over 200 meter zal ik even tanken.. dan rijd ik op benzine naar huis.. ik heb die 200 meter nooit gehaald! stopte er na 20 meter weer mee.. daarna accu leeg gestart.. deed het niet meer.. tot slot gesleept door renault service busje.. bedankt nog die man.. ook voor het gebruik van de jumpstarter..
wel 1,5 uur in de kou gestaan in de spits midden op de weg.. met dik 200 auto's achter me!
maar goed.. ik ga mijn mandje even opzoeken.. fijne avond/weltrusten..
Gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
[ external image ]
Re: m24D** in een E12??
Hallo beste Arjan,
Ik ben nog eenbelangrijk onderdeel vergeten, die auspuff!
Vooral het eerste gedeelte de downpipe dus na de turbine.
IK weet dus niet hoe dik de gehele pijp is naar achter, deze mag dus nooit dunner zijn dan de originele uitlaat van de TD.
Want dan kan hij zijn druk niet kwijt, en dat houd echt de prestaties enorm tegen.
De pijp kan beter dikker zijn, dan dunner van diameter.
Dat heb ik al eens meegemaakt bij een Toy Hi-luxe.
Daar hadden ze een turbo motor ingelegd, en de uitlaat niet aangepast, dat ding trok voor geen meter, de topsnelheid was heel erg mager, gezien dat dat ding echt 60 km/h harder had kunnen rijden.
Toen heb ik dus de pijp eens aangepakt, zo wat een wereld van een verschil zeg.
Dat ze dit niet eens wisten bij een 4x4 centrum van Toyota terreinbeulen!
dat durven zich dan nog specialisten te noemen, en het was niet eens een kleine zaak, maar een loeigrote zelfs.
Leverder hun spullen wereld wijd, voor al de landen in het Midden Oosten, de grootste zandbak van de wereld.
Dat wilde ik nog even vermelden.
Genoeg leesvoer voorlopig, Arjan....
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik ben nog eenbelangrijk onderdeel vergeten, die auspuff!
Vooral het eerste gedeelte de downpipe dus na de turbine.
IK weet dus niet hoe dik de gehele pijp is naar achter, deze mag dus nooit dunner zijn dan de originele uitlaat van de TD.
Want dan kan hij zijn druk niet kwijt, en dat houd echt de prestaties enorm tegen.
De pijp kan beter dikker zijn, dan dunner van diameter.
Dat heb ik al eens meegemaakt bij een Toy Hi-luxe.
Daar hadden ze een turbo motor ingelegd, en de uitlaat niet aangepast, dat ding trok voor geen meter, de topsnelheid was heel erg mager, gezien dat dat ding echt 60 km/h harder had kunnen rijden.
Toen heb ik dus de pijp eens aangepakt, zo wat een wereld van een verschil zeg.
Dat ze dit niet eens wisten bij een 4x4 centrum van Toyota terreinbeulen!
dat durven zich dan nog specialisten te noemen, en het was niet eens een kleine zaak, maar een loeigrote zelfs.
Leverder hun spullen wereld wijd, voor al de landen in het Midden Oosten, de grootste zandbak van de wereld.
Dat wilde ik nog even vermelden.
Genoeg leesvoer voorlopig, Arjan....
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: m24D** in een E12??
Hallo beste Arjan,
Dat was de reden dat mijn reactie niet verstuurd werd, je was net een fractie eerder dan ik.
Ja, wie zal het zeggen, als er iets niet van die onderdelen goed functioneert, dan heb je de poppen aan het dansen.
Dat setje van de AGr kan er alles mee te maken hebben.
Er zitten waarschijnlijk membraantjes in, en je weet dus, dat een vacuümlek een motor loop aardig in de war kan sturen.
Daarom zei ik al, de injectiepomp of een van de onderdelen van de AGR.
Valse lucht kan vaak de motor loop flink nadelig beïnvloeden, het uitschakelen van een aantal cilinders zijn geen uitzondering zelfs! Tenminste het lijkt er dus op, maar is niet zo, de motor krijgt gewoon teveel lucht op dat moment.
Dat zwart roken, dat is dus veel teveel brandstof injectie, dat zou de injectie pomp weer verdacht kunnen maken.
Het enige wat ik er bij kan zeggen, dat ik eigenlijk wel zou weten waar jet zit, onderin de pomp, als je die deelt, dan zie je daar een stiftje zitten, dat ding gaat waarschijnlijk erg stroef, en dat zal vervangen moeten worden, dit is eigenlijk geen klusje om zelf aan te pakken, tenzij je dar al meer aan gewerkt hebt.
Je zou eigenlijk een kennis moeten hebben die bij een Bosch dient werkzaam is, die weet het dus wel.
Maar normaal gezien, als dit onderdeeltje niet goed werkt, dan zou hij ook niet eens kunnen starten, maar dat ligt er natuurlijk aan, op welke wijze dit onding blijft hangen.
Op zijn ergst geeft hij dan geen brandstof, en zit het net tegen over gesteld, dan loopt je motor haast over van de benzine.
Dus een van deze bandieten is de dader.
Ik stop er ook mee, ben al de hele middag en avond aan het toetsenisten, hahahaha.
Welterusten Arjan.
met vriendelijke groet,
Ad
Dat was de reden dat mijn reactie niet verstuurd werd, je was net een fractie eerder dan ik.
Ja, wie zal het zeggen, als er iets niet van die onderdelen goed functioneert, dan heb je de poppen aan het dansen.
Dat setje van de AGr kan er alles mee te maken hebben.
Er zitten waarschijnlijk membraantjes in, en je weet dus, dat een vacuümlek een motor loop aardig in de war kan sturen.
Daarom zei ik al, de injectiepomp of een van de onderdelen van de AGR.
Valse lucht kan vaak de motor loop flink nadelig beïnvloeden, het uitschakelen van een aantal cilinders zijn geen uitzondering zelfs! Tenminste het lijkt er dus op, maar is niet zo, de motor krijgt gewoon teveel lucht op dat moment.
Dat zwart roken, dat is dus veel teveel brandstof injectie, dat zou de injectie pomp weer verdacht kunnen maken.
Het enige wat ik er bij kan zeggen, dat ik eigenlijk wel zou weten waar jet zit, onderin de pomp, als je die deelt, dan zie je daar een stiftje zitten, dat ding gaat waarschijnlijk erg stroef, en dat zal vervangen moeten worden, dit is eigenlijk geen klusje om zelf aan te pakken, tenzij je dar al meer aan gewerkt hebt.
Je zou eigenlijk een kennis moeten hebben die bij een Bosch dient werkzaam is, die weet het dus wel.
Maar normaal gezien, als dit onderdeeltje niet goed werkt, dan zou hij ook niet eens kunnen starten, maar dat ligt er natuurlijk aan, op welke wijze dit onding blijft hangen.
Op zijn ergst geeft hij dan geen brandstof, en zit het net tegen over gesteld, dan loopt je motor haast over van de benzine.
Dus een van deze bandieten is de dader.
Ik stop er ook mee, ben al de hele middag en avond aan het toetsenisten, hahahaha.
Welterusten Arjan.
met vriendelijke groet,
Ad
-
bemarjan
- 1e Versnelling
- Posts: 168
- Joined: 07 Aug 2011 11:14
- Type Auto: bmw e12 528 1976
- Location: Zwijndrecht
- Age: 36
Re: m24D** in een E12??
hey ad
toch even een aanpassing hoor.. ik ga denk ik toch maar voor een ''originele'' motor de 2,8 carburateur.. is dat een goede keuze?? dan kan ik de bmw lekker origineel maken.. tenminste zo ver mogelijk..
de diesel is me toch iets te veel aanpas/gedoe werk
maar nu nog zon motorblok vinden! weet jij toevallig nog adresjes??
gr Arjan
toch even een aanpassing hoor.. ik ga denk ik toch maar voor een ''originele'' motor de 2,8 carburateur.. is dat een goede keuze?? dan kan ik de bmw lekker origineel maken.. tenminste zo ver mogelijk..
de diesel is me toch iets te veel aanpas/gedoe werk
maar nu nog zon motorblok vinden! weet jij toevallig nog adresjes??
gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
[ external image ]
Re: m24D** in een E12??
Hallo beste Arjan,
Ja hoor, die weet ik wel.
Maar of die een dergelijk blok hebben op voorraad, dat is dan direct de volgende vraag!
Google eens : Onderdelen leveranciers van het merk BMW, en klik op de regel ,Klik voor onderdelenlevaranciers BMW.
Nu heb je een aardig aantal BMW demontage bedrijven op lijst, moet gek gaan wil dit niet lukken.
Ga nu niet rijden naar een van de Demontage bedrijven, wat een goede vriend van mij wel eens doet, kost veel geld.
bel gewoon of ze iets dergelijks op voorraad hebben, en wat de prijs is.
Ken jij toevallig demontage bedrijf benelux in Zwijndercht, ook een Levarancier van BMW onderdelen, je hebt er nog meerdere in de buurt zitten, Gorinchem, Made, Noordeloos en Rotterdam.
En anders ebay.de, deze versturen het gewenste onderdeel, maar aan een motorblok kan wel eens een prijskaartje hangen voor de verzending, maar meestal staan deze kosten er wel bij vermeld.
Ik zal eens kijken of ik nog iets kan vinden, 2.8 met carburateur(s).
Latere toevoeging!
Arjan, Je hebt een PB-tje van mij!!
Pas wel op met "Penders altijd raak in Vlaardingen", die zal het ongetwijfeld best kunnen hebben, maar de prijzen zijn torenhoog, hij is erg veel duurder dan anderen, je valt haast van je stoel als je zijn prijzen hoort!
Ik heb deze lijst uitgeprint en die hang netjes naast de PC, dus als ik iets nodig heb, kijk ik eerst altijd bij de vrienden, hebben die het niet, dan ga ik eerst naar de dichstbijzijnde demontage bedrijf, wel per telefoon uiteraard.
Je kan ook nog gaan kijken op "schadeautos.nl " Maar dan dien je wel door heel de demontage reeks gaan kijken, en dan ben je ook een dag zoet.
Ja, ik weet dat het niet zomaar te realiseren valt, het kost wel wat moeite, maar dan heb je ook wat.
En de tijd die je kwijt bent om alles helemaal keurignetjes in te bouwen en te veranderen, onderschat dat ook nooit.
Dat gaat allemaal wel, maar dan dienen de auto's van hetzelfde type te zijn, dan zet je ze nast elkaar neer, en je begint de benzine versie als eerste te strippen, tot en met de kabelboom toe.
Die leg je weer als eerste in de benzine carros.
Je dient dan wel een aardige ruimte te hebben.
Maar het blijft veel werk.
Ik hoop dat je iets hebt aan de lijst die je nu kan bekijken, of de juiste motor aanwezig is, daar heb ik natuurlijk geen idee van, vaak hebben ze meestal jongere schade auto's staan.
Of je dient even te kijken op marktplaats, of er daar nog iets te halen valt.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Ja hoor, die weet ik wel.
Maar of die een dergelijk blok hebben op voorraad, dat is dan direct de volgende vraag!
Google eens : Onderdelen leveranciers van het merk BMW, en klik op de regel ,Klik voor onderdelenlevaranciers BMW.
Nu heb je een aardig aantal BMW demontage bedrijven op lijst, moet gek gaan wil dit niet lukken.
Ga nu niet rijden naar een van de Demontage bedrijven, wat een goede vriend van mij wel eens doet, kost veel geld.
bel gewoon of ze iets dergelijks op voorraad hebben, en wat de prijs is.
Ken jij toevallig demontage bedrijf benelux in Zwijndercht, ook een Levarancier van BMW onderdelen, je hebt er nog meerdere in de buurt zitten, Gorinchem, Made, Noordeloos en Rotterdam.
En anders ebay.de, deze versturen het gewenste onderdeel, maar aan een motorblok kan wel eens een prijskaartje hangen voor de verzending, maar meestal staan deze kosten er wel bij vermeld.
Ik zal eens kijken of ik nog iets kan vinden, 2.8 met carburateur(s).
Latere toevoeging!
Arjan, Je hebt een PB-tje van mij!!
Pas wel op met "Penders altijd raak in Vlaardingen", die zal het ongetwijfeld best kunnen hebben, maar de prijzen zijn torenhoog, hij is erg veel duurder dan anderen, je valt haast van je stoel als je zijn prijzen hoort!
Ik heb deze lijst uitgeprint en die hang netjes naast de PC, dus als ik iets nodig heb, kijk ik eerst altijd bij de vrienden, hebben die het niet, dan ga ik eerst naar de dichstbijzijnde demontage bedrijf, wel per telefoon uiteraard.
Je kan ook nog gaan kijken op "schadeautos.nl " Maar dan dien je wel door heel de demontage reeks gaan kijken, en dan ben je ook een dag zoet.
Ja, ik weet dat het niet zomaar te realiseren valt, het kost wel wat moeite, maar dan heb je ook wat.
En de tijd die je kwijt bent om alles helemaal keurignetjes in te bouwen en te veranderen, onderschat dat ook nooit.
Dat gaat allemaal wel, maar dan dienen de auto's van hetzelfde type te zijn, dan zet je ze nast elkaar neer, en je begint de benzine versie als eerste te strippen, tot en met de kabelboom toe.
Die leg je weer als eerste in de benzine carros.
Je dient dan wel een aardige ruimte te hebben.
Maar het blijft veel werk.
Ik hoop dat je iets hebt aan de lijst die je nu kan bekijken, of de juiste motor aanwezig is, daar heb ik natuurlijk geen idee van, vaak hebben ze meestal jongere schade auto's staan.
Of je dient even te kijken op marktplaats, of er daar nog iets te halen valt.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
-
bemarjan
- 1e Versnelling
- Posts: 168
- Joined: 07 Aug 2011 11:14
- Type Auto: bmw e12 528 1976
- Location: Zwijndrecht
- Age: 36
Re: m24D** in een E12??
hey ad..
benelux die kan ik wel ja.. kom ik regelmatig.. had niets tot weinig op voorraad.. niet wat ik zocht haha..
waarom hij bmw leverancier is snap ik wel.. hij is gek op bmw's hij rijd zelf nu in een E46 M3 daarvoor had hij andere M3's
had mijn oog laten vallen op een S14 motor.. maar toen ik de prijzen zag viel ik ook bijna van mijn kruk(bureaustoel) 5000€ zag ik wel voorbij komen..
op marktplaats staat er niets van zon motor.. helaas
het is verder vrij simpel beste ad.. de nieuwere modellen hadden reeds injectie zoals de ''late'' E12 dus dat is vrij simpel zoeken dan...
kabelbomen en dergelijke moet naar mijn weten vrij simpel gaan.. aangezien er weinig op gemonteerd zit!
ik ga weer ff verder speuren op het www en ff je pb lezen...
gegroet
benelux die kan ik wel ja.. kom ik regelmatig.. had niets tot weinig op voorraad.. niet wat ik zocht haha..
waarom hij bmw leverancier is snap ik wel.. hij is gek op bmw's hij rijd zelf nu in een E46 M3 daarvoor had hij andere M3's
had mijn oog laten vallen op een S14 motor.. maar toen ik de prijzen zag viel ik ook bijna van mijn kruk(bureaustoel) 5000€ zag ik wel voorbij komen..
op marktplaats staat er niets van zon motor.. helaas
het is verder vrij simpel beste ad.. de nieuwere modellen hadden reeds injectie zoals de ''late'' E12 dus dat is vrij simpel zoeken dan...
kabelbomen en dergelijke moet naar mijn weten vrij simpel gaan.. aangezien er weinig op gemonteerd zit!
ik ga weer ff verder speuren op het www en ff je pb lezen...
gegroet
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
[ external image ]
Re: m24D** in een E12??
Hallo Arjan,
Ja, dat zijn prijzen om niets te willen verkopen!
Die site die ik je gaf, die heeft beide motoren liggen, een carburatie motor en een inj. motor.
Ze zijn goed, zoals hij zegt.
Ik zag ook nog snel een M5 E39 motor liggen met 400 PK.\Het bod stond op 2.929,00 euro.
Ik had dus al gekeken op Mp, maar daar was niets dergelijks te koop, geen E30B28 motor.
Je kan ook beter op je gemak zoeken, Arjan, want aan overhaasting gaat de prijs vaak ook omhoog.
Ze moeten niet in de gaten hebben dat je er om zit te springen, dan draaien ze je een poot uit!
Prijs te hoog, nou ik zoek nog even verder.
Deed ik ook altijd, ik zei dan vaak, ik ga wel even naar Venlo, daar ligt genoeg.
Vaak ging dan de prijs echt een heel stuk naar beneden, ja, zelfs ook bij die Penders!
Daar koop ik echt helemaal niets, ik weet het wel, hij heeft het op voorraad, maar ik ga die prijzen echt niet betalen die hij vraagt, hij vroeg voor hetzelfde bakkie van een Audi, 2x zoveel als een ander.
dan vraag ik me af, wil je uberhaupt wel iets verkopen!
Hij denkt dat hij de enige is die dat heeft, nou mooi niet, ik ga altijd met geduld op zoek, en wil dan ook onderhandelen, dat doe ik trouwens altijd visueel, niet via de telefoon, dan nemen ze je niet serieus.
Er zal best ergens een dergelijke motor liggen, je moet hem net vinden.
Soms kan je ook voor een prikkie een schadebak of een doorgerotte auto kopen, waar de motor en dergelijke nog gewoon goed van zijn.
Dat deed ik ook vaak, kocht een hele auto voor een schijntje, het liefst met wat plaatschade, dat breekt de prijs ook aardig.
Kijk dus op MP bij de schadeauto's.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Ja, dat zijn prijzen om niets te willen verkopen!
Die site die ik je gaf, die heeft beide motoren liggen, een carburatie motor en een inj. motor.
Ze zijn goed, zoals hij zegt.
Ik zag ook nog snel een M5 E39 motor liggen met 400 PK.\Het bod stond op 2.929,00 euro.
Ik had dus al gekeken op Mp, maar daar was niets dergelijks te koop, geen E30B28 motor.
Je kan ook beter op je gemak zoeken, Arjan, want aan overhaasting gaat de prijs vaak ook omhoog.
Ze moeten niet in de gaten hebben dat je er om zit te springen, dan draaien ze je een poot uit!
Prijs te hoog, nou ik zoek nog even verder.
Deed ik ook altijd, ik zei dan vaak, ik ga wel even naar Venlo, daar ligt genoeg.
Vaak ging dan de prijs echt een heel stuk naar beneden, ja, zelfs ook bij die Penders!
Daar koop ik echt helemaal niets, ik weet het wel, hij heeft het op voorraad, maar ik ga die prijzen echt niet betalen die hij vraagt, hij vroeg voor hetzelfde bakkie van een Audi, 2x zoveel als een ander.
dan vraag ik me af, wil je uberhaupt wel iets verkopen!
Hij denkt dat hij de enige is die dat heeft, nou mooi niet, ik ga altijd met geduld op zoek, en wil dan ook onderhandelen, dat doe ik trouwens altijd visueel, niet via de telefoon, dan nemen ze je niet serieus.
Er zal best ergens een dergelijke motor liggen, je moet hem net vinden.
Soms kan je ook voor een prikkie een schadebak of een doorgerotte auto kopen, waar de motor en dergelijke nog gewoon goed van zijn.
Dat deed ik ook vaak, kocht een hele auto voor een schijntje, het liefst met wat plaatschade, dat breekt de prijs ook aardig.
Kijk dus op MP bij de schadeauto's.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: m24D** in een E12??
En op engelandse sites gezocht? kan je miss een leuke complete donorauto vinden viir weinig. daar hebben ze genoeg 2e hands auto's die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen.
-
bemarjan
- 1e Versnelling
- Posts: 168
- Joined: 07 Aug 2011 11:14
- Type Auto: bmw e12 528 1976
- Location: Zwijndrecht
- Age: 36
Re: m24D** in een E12??
mannen..
nu even een vraag...
stel ik haal het zooitje open en maak alles schoon AGR/EGR en zulk soort dingen.. controleer of alles goed is(vacuum slangen) en stel de kleppen
is er dan een mogelijkheid dat de motor het dan weer goed gaat doen?
en weet er iemand welk nummer luchtmassameter er aan de motor hoort? schijnt dat dat ook een hoop problemen kan veroorzaken..
plus lpg systeem er uit.. dat zowiezo wel..
ik kan namelijk niet zo 1 2 3 wat vinden.. en de bmw staat al meer dan 2 weken stil.. zonder er aan gezeten te hebben.. de leenauto moet ook binnenkort terug.. en het word kouder plus ik heb geen fiets meer!
dus sleutelen voor je bevriest:P
iemand nog andere suggesties wat het kan zijn??
Gr Arjan
nu even een vraag...
stel ik haal het zooitje open en maak alles schoon AGR/EGR en zulk soort dingen.. controleer of alles goed is(vacuum slangen) en stel de kleppen
is er dan een mogelijkheid dat de motor het dan weer goed gaat doen?
en weet er iemand welk nummer luchtmassameter er aan de motor hoort? schijnt dat dat ook een hoop problemen kan veroorzaken..
plus lpg systeem er uit.. dat zowiezo wel..
ik kan namelijk niet zo 1 2 3 wat vinden.. en de bmw staat al meer dan 2 weken stil.. zonder er aan gezeten te hebben.. de leenauto moet ook binnenkort terug.. en het word kouder plus ik heb geen fiets meer!
dus sleutelen voor je bevriest:P
iemand nog andere suggesties wat het kan zijn??
Gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
[ external image ]
