BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Velgen passend krijgen.. Lage ET-waarde

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
BMWgbn87
Neutraal
Type Auto: 325i e36

Velgen passend krijgen.. Lage ET-waarde

Post by BMWgbn87 »

Hallo iedereen :)

Ik heb sinds kort velgen onder mijn bmw e36 325i cabrio.
De achterkant is teveel verlaagd. Hangt NET boven de band waardoor de banden aanlopen bij hobbels. Voorbanden totaal geen problemen, tijdens sturen lopen de voorbanden niet aan en tijdens hobbels ook niet.

Heeft iemand met een soortgelijk probleem ervaringen?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)
Last edited by BMWgbn87 on 04 Dec 2011 09:11, edited 2 times in total.
-- BMW 325i e36 --

Topic Author
BMWgbn87
Neutraal

Re: Velgen passend krijgen.. Lage ET-waarde

Post by BMWgbn87 »

Net langs een bmw garage gegaan en mij is verteld dat wielkassen uitrollen een oplossing kan zijn.

Afspraak gemaakt om de wielkassen te laten uitrollen bij Lynx Cardesign.

EN nu tijdelijk even 2 weken met van die bumpstops/veerwegbegrenzers.

Morgen proberen met goedkope veerstootblokken..(is maar voor 2 weken)
Als de veerstootblokken niet goed werken bestel ik de veerwegbegrenzers voor rond je schokdemper.

Rijden er meer van jullie met veerwegbegrenzers of veerstootblokken rond? OF ervaringen mee?
-- BMW 325i e36 --

Topic Author
BMWgbn87
Neutraal

Post by BMWgbn87 »

Weer goededag iedereen :)

Daarnet de stootblokken tussen de veren gezet.
Heb gehoord dat het niet de allerbeste oplossing is.. maargoed voor 2 weken en rijden als een oma moet dat vast goed komen.

Auto staat nu wat hoger doordat de vere minder inveren.
Dus de banden lopen ook niet meer aan
Over 2 weken de wielkassen laten uitrollen en een paar veerwegbegrenzers op de schokdemper zetten. Moet goed komen zo.

Hoop dat iemand er iets aan heb wanneer hij/zij ook een verkeerde etwaarde onder de auto heeft gezet :)

Nogmaals dank voor de reacties :P ...agja sinterklaas tijden he Drukte.. Greets
-- BMW 325i e36 --

Topic Author
BMWgbn87
Neutraal

Post by BMWgbn87 »

Weer goededag iedereen :)

Daarnet de stootblokken tussen de veren gezet.
Heb gehoord dat het niet de allerbeste oplossing is.. maargoed voor 2 weken en rijden als een oma moet dat vast goed komen.

Auto staat nu wat hoger doordat de vere minder inveren.
Dus de banden lopen ook niet meer aan
Over 2 weken de wielkassen laten uitrollen en een paar veerwegbegrenzers op de schokdemper zetten. Moet goed komen zo.

Hoop dat iemand er iets aan heb wanneer hij/zij ook een verkeerde etwaarde onder de auto heeft gezet :)

Nogmaals dank voor de reacties :P ...agja sinterklaas tijden he Drukte.. Greets
-- BMW 325i e36 --

frankye36
1e Versnelling
Type Auto: e36

Post by frankye36 »

ik rij met 19 inch onder een e36 coupe

verlaagt 40/60

schermen heel iets omgerold loopt niks aan

[ external image ]

denk er wel aan dat na het omrollen de schermen goed behandeld worden anders is de kans op roest groot
one life one chance

Topic Author
BMWgbn87
Neutraal

Post by BMWgbn87 »

Soo ziet er zeker mooi uit!

Ik laat het bij Lynx Cardesign doen in Bergschenhoek. Aankomende zaterdag om 09:30 istie aan de beurt.
Ben benieuwd hoe het er bij mij uit gaat zien. Die 19inch van jou staan goed!

Post hier wel een foto als die van mij gedaan zijn.
Bedankt voor de "behandel" tip. Volgens mij geven ze bij Lynx Cardesign standaard een roestbehandeling.
-- BMW 325i e36 --

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo,

Een verkeerde ET waarde kan aardig schade aan uw wiellagers en de wielophanging geven.
De draagarmen en de ophangings rubbers krijgen op deze manier voor hun broek, te weten dat dit geen goedkope onderdelen zijn.
Wijk daarom zo weinig mogelijk af van de echte ET waarde die is vast gesteld voor het type auto.

Dat is de ware reden dat de heren autoconstructeurs dit hebben uitgevonden!

Als men andere velgen wil monteren, dan moet men eerst even van te voren kijken, welke ET waarde en wat de steek is van de velg, de naafgat grote doet natuurlijk ook nog mee!

Heeft uw auto de ET warde van bijv. ET 35, ga dan niet verder dan ET 38 of ET 32.

Dan hoeft de carrosserie ook niet aangepast te worden.

Met vriendelijke groet,

Ad

frankye36
1e Versnelling
Type Auto: e36

Post by frankye36 »

Als men andere velgen wil monteren, dan moet men eerst even van te voren kijken, welke ET waarde en wat de steek is van de velg, de naafgat grote doet natuurlijk ook nog mee!

je vergeet de j waarde

et waarde klopt bij mij alleen is je velg achter 8,5 j vandaar iets aanpassing aan de schermen

Een verkeerde ET waarde kan aardig schade aan uw wiellagers en de wielophanging geven.
De draagarmen en de ophangings rubbers krijgen op deze manier voor hun broek, te weten dat dit geen goedkope onderdelen zijn

en verlagen en drempels en kuilen ? zo kun je op elk onderdeel wat slijtbaar is zoals rubbers en lager wel wat verzinnen of gewoon een velg de schuld geven
one life one chance

Topic Author
BMWgbn87
Neutraal

Post by BMWgbn87 »

het verhaal bij mij zit zo:

de velgen die ik nu eronder heb komen van een e36 sedan. Welke hoger op zn veren staat dan m'n cabrio (blijkt).

Onder de sedan zag het er allemaal prima uit en geen enkele problemen ondervonden. Die man had deze velgen dan ook te koop staan als specifiek e36 velgen.
Kan het zijn / weten jullie of er verschillen zitten tussen de velg-waarden voor een e36 sedan en een e46 cabrio?
Deze zijn i.i.g. allen 8,5j

Ze gaan bij Lynx Cardesign eerst kijken of het wielkas uitrollen slim is om te doen.
Hoor het morgen wel
Zet hier pics neer en mn bevindingen verder.

Als het idd een grote afwijking is in ETwaarde ga ik op ten duur andere velgen nemen. Eerst zo maar rijdend krijgen dan

Bedankt voor jullie reacties
-- BMW 325i e36 --

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Met alle respect hoor Frankye36,

De J waarde heeft er niet zoveel mee te maken, enkel dat de velgen dan wel eens te breed kunnen zijn.
En aan weesrzijde in de wielkasten aanlopen, dit heeft verder helemaal niets met de ET waarde te maken.
De J waarde mag gerust breed zijn, hierdoor verandert er helemaal niets aan de ET waarde, dit blijft gewoon precies hetzelfde, want een ET waarde is nooit variabel, ongeacht de J waarde.

Als je een voldoende autotechnische achtergrond had/hebt, dan had je dit allemaal kunnen weten.

En die vluchtheuvels die men remmende drempels genoemd hebben, ja, die kunnen inderdaad kwaad voor de wiel- ophanging.
Sommige coureurs vliegen werkelijk los over die terpen heen, en vinden het dan ook erg raar, dat er een behoorlijke vonkenregen onder de auto vandaan komt, als ze weer back on earth of een tutch down maken.
Kuilen in de weg, die kunnen voor een behoorlijke schade aan de auto zorgen, dat weet iedereen, maar deze laatste aanvullingen zoals de drempels en de kuilen in de weg, hebben met het topic van de TS helemaal niets van doen!

Nooit gezien dan, een omhoog gedrukte motorkap, de auto is hard door een gat in het wegdek gereden, en heeft de binnenschermen omhoog gedrukt, samen met de motorkap, de wegbeheerder heeft deze schade kunnen ophoesten.
Deze behoort naar goed vakmanschap de weg te onderhouden.

En, ja, de velg is in dit geval de boosdoener, de ET waarde is verkeerd

Maar vraag het anders eens na bij een garagebedrijf, die zullen jou precies hetzelfde vertellen, dat een teveel afwijkende ET waarde weldegelijk schade veroorzakt aan de lagers en de wiel ophanging, dit zijn heklaas geen sprookjes.

Zie het eigenlijk maar als een hefboom werking.
Als je een bout of een moer niet los krijgt met een ½ duimse ratel, gebruik dan eens een 1" dumse ratel, ik weet zeker dat die bout of moer echt los komt. Deze is in verhouding ook een stuk langer.
Zo is dat met die ET waarde ook, de ET waarde zorgt er voor dat de naaf van de velg zo dicht mogelijk op het lager zit, liefst er midden op, dan krijgt het kager weinig te verwerken.
Monteer nu eens een Velg met de ET waarde die een heel eind noem gerust 20 of meer mm, dan is de hefboom werking veel groter, en in de bochten word dit nog eens versterkt, dat word helemaal vergeten.

Misschien dat dit duidelijker is.

Verder maakt het mij echt niet uit, al monteert men bij wijze van spreken een ET waarde die een halve meter breder is.

Dan houd ik me wel aan de gegevens van de fabrikant, kijken wie het langste met de wielophanging doet.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
BMWgbn87
Neutraal

Post by BMWgbn87 »

Ja ik begrijp dat door velgen met een afwijkende et-waarde de krachten verdeling wijzigt

Nu zal het bij mij i.i.g. even de vraag zijn of de et-waarde binnen de reeks van et38 en et32 valt.
Als dat het geval is vind ik uitrollen best zat.
Als ze er buitenvallen zal ik toch maar verder zoeken voor een andere set. Liever nu iets meer uitgeven aan PASSENDE velgen dan over een tijdje versleten onderdelen..
Ik ben er stomweg vanuit gegaan dat de velgen wel de juiste et-waarde zouden hebben.... Les voor de volgende keer bij kopen van velgen... :)

Bedankt voor je uitleg MAd :) En thanks voor je foto en uitleg Frankye36
-- BMW 325i e36 --

Topic Author
BMWgbn87
Neutraal

Post by BMWgbn87 »

Halloo

Ik heb daarnet de wielkassen laten uitrollen.
Het heeft geholpen. Velgen/banden lopen niet meer aan op de wielkas.

Wel ga ik nog veerwegbegrenzers plaatsen op de schokdemper zelf (voor de zekere geit)..
De ET-waarde heb ik niet kunnen nagaan helaas.
-- BMW 325i e36 --

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo BMWgbn87,

Ja, die zekere geit moet je wel nemen hoor, is erg belangrijk, hihihi :lol: :lol:

Mooi dat het gelukt is. :ja:

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
BMWgbn87
Neutraal

Post by BMWgbn87 »

Ik plaats hier binnekort nog even een foto om er een beeld bij te krijgen :)

Thanks voor de reacties & tips!
-- BMW 325i e36 --

Topic Author
BMWgbn87
Neutraal

Post by BMWgbn87 »

update(je):

ik heb de schokdempers eronder vandaan gehaald. en geschrokken.... de bovenkant van de schokdemper is bijna doorgeroest. Dus nu maar nieuwe schokdempers besteld. Wel heb ik de lagers+veerstootblokken(rubbers) vervangen. Dit is al een wereld van verschil. Stuk stabieler en beter vering.

Als nieuwe schokdempers heb gekozen voor Monroe Sensa-trac (niet al te duur ,maar toch iets sportiever heb ik gehoord).

De velgen passen nu goed bij m'n wielkassen. Zeker na het aanpakken van de schokdempers. Hopelijk na vervangen voor de Monroe Sensa-trac's is de auto nog stabieler en veert hij minder snel in..
Ik vind het bij frankye36 een stuk mooier staan. Maar dan moet ik even verder sparen voor net zon mooie velgen set :)
-- BMW 325i e36 --
Locked

Return to “Archief”