BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

BMW 318i of 320i Sedan - Advies

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Quinty
Neutraal

BMW 318i of 320i Sedan - Advies

Post by Quinty »

Beste BMW fans,

Om te beginnen wil ik mij even in het kort voorstellen. Op dit moment ben ik 19 jaar en langzamerhand opzoek naar de eerste auto. Al een aantal jaren roep ik dat mijn eerste auto een BMW moet worden. Nu het moment steeds dichterbij komt, dat ik een auto kan gaan aanschaffen wil ik mij goed oriënteren. Naar verwachting zal ik eind van de zomer een auto gaan aanschaffen, ik ben inderdaad er al vroeg bij. Maar om een beter beeld te krijgen naar welk type ik moet gaan zoeken heb ik behoefte aan meer kennis.

Zelf heb ik al veel op het internet rond gezocht, opzoek naar zoveel mogelijk informatie van de twee in aanmerking komende moter-varianten. Mijn interesse ligt bij een 318i of 320i Sedan. Ik lees veel over dat een 6-cylinder, ooh zo geweldig is qua rijplezier. Dat geloof ik meteen, ben zelf ook gek op het geluid. Maar het is niet de informatie die ik zoek, eigenlijk. Want wat ik wil weten is, zal het een E46 worden rond 2000 met daarbij een kilometer stand van rond de 200.000 (318i) en 270.000 (320i). Nu is de verwachting dat ik ongeveer 1500km per maand zal rijden. Dus in een jaar komen er toch wel wat kilometers bij. Nu is mijn vraag, afgezien van natuurlijk dat het ligt aan het onderhoud dat de auto heeft gehad, of ze nog wel deze kilometerstanden aan kunnen. En welke het gemakkelijker aankan, de 318i of de 320i. Welke zou gemakkelijker tot bijvoorbeeld 350.000km kunnen rijden? Zonder dat je kompleet leegloopt op de onderhoudskosten.

Qua kosten als het gaat om verzekering, verbruik en wegenbelasting schijnen ze niet heel veel van elkaar te verschillen. Maar ben wel benieuwd welke motor jullie zouden aanraden als je kijkt naar het aantal kilometers dat ze al gereden hebben en nog zullen maken.

Met vriendelijke groeten!
Last edited by Quinty on 23 Apr 2012 20:31, edited 1 time in total.

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: BMW 318i of 320i Sedan - Advies

Post by DominiqueL-E36 »

Beste Quinty,

Super dat je een BMW wilt rijden.
Ik ben zelf 19 en heb inmiddels 2 BMW's.

Mag ik een 'lullig' advies doen?
Neem het 'goedkoopste'.

Een 6-cilinder is fantastisch maar hij lust wel wat.
De verzekering op jou leeftijd is niet te betalen
Onderhoud gaat duur worden met die kiloneterstanden (hoeft niet).

Een 318i met 118 dacht ik pk is genoeg, 'goedkoper' in de verzekering en wegenbelasting ook nog wel.

Het is namelijk belangrijk dat je je auto ook kunt onderhouden. Koop je een auto met 200.000km en je kunt alles 'net' betalen zou ik niet adviseren de duirste van de duurste te nemen (6-cilinder).

Een goed onderhouden auto gaat langer mee, overigens bij goed onderhoud kan een BMW makkelijk 3,5 ton mee.
Wegenbelasting is al gauw €50,-
Verzekering €80 - €120 (denk ik)
Brandstof maandelijk (1500km) grof gezegt €200,- afhankelijk van snelweg ja/nee en je rechter fout.

Ik kies persoonlijk voor de 6-cilinder of de 318ci met 2L motor.
Motorisch beide perfect, let heel goed met die kilometerstanden op de onderhoudhistorie, altijd keurig netjes optijd gehad?

Mijn advies: 6-cilinder
Mijn vraag: kun je hem onderhouden?

Bij het kopen let op:

Oliepeil
Koelvloeistofpeil ( kan wijzen bij te laag lekkages ergste geval: koppakking)
Geen gebonk of trillingen bij optrekken en rijden (diff, cardan of wiellagers)
Koppeling
Geklapper achter / voor (draagarm rubbers)
Rare (bij) geluiden!

Topic Author
Quinty
Neutraal

Post by Quinty »

Bedankt voor je reactie!

Ik las ergens dat je met een 318i met ongeveer 20.000 per jaar rekening moet houden met €2000 per jaar aan onderhoud. Denk dat een 320i daarboven zal zitten. Hoeveel, heb ik geen idee van.

Zelf vermoed ik dat ik me meer ga richten op een mooie 318i, en misschien zelfs nog een E36 (318iS). Al word die steeds iets minder geschikt voor het zakelijke gebruik (de indruk die deze auto afgeeft).

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Een nette 318i oid zegt al genoeg.
€2000 zet ik vraagtekens bij maar bij de dealer loopt het snel uit.

Wat betreft de e36, hangt af wat voor zakelijk gebruik.
Mijn vader start een straalbedrijf op, als imago en 'mascotte'gebruikem wij een oldtimer.

MartinZ
1e Versnelling

Post by MartinZ »

2000,- onderhoud per jaar??
Dan bedoelen ze zeker dat je ieder jaar een andere auto koopt :mrgreen:

En wat brandstof betreft....een 320i doet niet onder voor een 318i hoor.
Heb ze zelf beide gereden en de 320i was op de lange afstand zuiniger dan de 318i.
Echte mannen rijden RWD!!

Topic Author
Quinty
Neutraal

Post by Quinty »

Wat kan ik dan per jaar aan onderhoud verwachten?

Denk dat de mogelijke kandidaten lijst op dit moment als volgt is:

BMW 316i E46
BMW 318i E46

Beide als sedan en minder als 2 ton op de teller.

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Een 320 is zeker op lange afstanden zuinig maar in de stad zeker wel onzuiniger.
Hangt ervanaf of je de 4 of 6 cilinder heb.

Kosten per jaar durf ik niet te zeggen, ik doe eigen onderhoud, ik werk in de garage ;)
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”