BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

e46 koppeling vervangen

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topic Author
knoeierke
Neutraal
Type Auto: 320d

e46 koppeling vervangen

Post by knoeierke »

:zwaai:
Een koppeling en vliegwiel vervangen bij een 320d E46,is dat hetzelfde principe zoals bij E30,E36 of een E34?
Zijn het dezelfde sleutels(torxen)enz?
Hoe zit het met de werktijd,makkelijker,moeilijker?
Addertjes onder het gras of dingen waar ik zeker op moet letten?
Het zou leuk zijn om met een gerust gevoel er aan te beginnen.
Mvg.

ArnoldC
1e Versnelling
Type Auto: 318 D Compact (E46)

Re: e46 koppeling vervangen

Post by ArnoldC »

Het is vergelijkbaar met een E36, stelt vrij weinig voor
Bodemplaten er vanonder, uitlaat er vanonder
cardan as los vd bak, bakdrager los, en alle torxen los, en de koppelings cilinder en de stekkers op de bak.
Drukgroep zit met inbusjes 6 volgens mij, geleidelijk aan losdraaien.
Let op! Verwijder de ster in de drukgroep niet voordat je hem gemonteerd hebt. Deze koppeling is zelfstellend. Verwijder je de ster voordat je de drukgroep op de plaat monteert, dan staat hij op 'versleten' en heb je speciaal gereedschap nodig om hem terug te stellen.
Het vliegwiel zit met een behoorlijk grote maat inwendige torxen op de krukas, dus ik hoop dat je zo'n dop hebt. (maat weet ik niet uit me hoofd, aanhaalmoment 120 Nm). Bekijk ook gelijk de toplager die in de krukas geperst zit of deze nog goed zit, en centreer de koppelingsplaat echt goed, want anders loop je enorm te kutten om de bak er weer tegen te krijgen!
Succes!

Topic Author
knoeierke
Neutraal

Post by knoeierke »

dank je hier ben ik heel wat mee!
Het zou wel leuk en meegenomen zijn moest ik de maat van de torx weten vliegwiel,kan ik deze op voorhand halen,moet het in weekend zien klaar te krijgen.

Kerim
1e Versnelling
Type Auto: E81 116i 2011

Post by Kerim »

Dat is T60

Topic Author
knoeierke
Neutraal

Post by knoeierke »

:ja: :ja: :ja: :ja: :ja: :ja: :ja: :ja: :ja: :ja:
thanks

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Type Auto: BMW E36 318i '94

Post by DominiqueL-E36 »

@ArnoldC,

Ik krijg de eer om mijn kennis uit te breiden en mag een koppeling van een 320d e46 vervangen.

Hoe zit het met het koppelingssysteem, hydraulisch of mechanisch? (koppelingskabel of een vloeistof ontkoppeling? (mooiste manier van uitleggen dacht ik?))

Het is een 320D van 2000.

Na mijn mening moet het niet zo moeilijk zijn, als ik het bij een E36 heb gedaan moet het bij een E46 ook te doen zijn.

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Het is een hydraulisch systeem. Voorzichtig de koppelingscilinder van de linkerzijde van de bak demonteren, dan komt er ook geen lucht in en hoef je hem niet te ontluchten. Verder zit het wel een eind a la E36, die trouwens ook een hydraulisch systeem heeft.

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

ja dat klopt, ik heb zelf al eens van een 320i e36 gedaan vandaar. Even snel nog voor de duidelijkheid, koppelingcilinder in zijn geheel losdraaien? Dit heb ik nog niet gedaan namelijk (bij e36 systeem ontlucht nadehand) want het lijkt als ik hem losdraai door de vloeistof druk de cilinder uit elkaar perst (of verbeeld ik me dit??)

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Hij zit met 2 moeren op de bak geschroefd. deze moet je om en om beetje bij beetje losdraaien, en dan met je hand de cilinder heel voorzichtig laten 'vieren'. Hij vliegt dan niet uit elkaar ofzo. Zet hem ook weer voorzichtig terug, en je hoeft niet te ontluchten. Als je hem te hard laat 'vieren' kan hij inderdaad lucht aanzuigen en moet wel ontluchten! Verder kun je hem gewoon met een tie-rap aan de kant hangen dan heb je er ook geen last van.

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

Kleine tip vervang gewoon je toplager deze kost enkele euro's.

Het zou lullig zijn als die geluid gaat maken over een aantal km en dat voor die paar euro.

Je hebt wel een trekkertje nodig voor het demonteren.

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Tanks voor het advies.

Ik ga even nadenken over de overweging top lagertje kost niks, maar de trekker?
Ik werk bij een ander merk dan BMW (frontdrivers) dus helaas hebben ze daar geen.

Wat betreft moet dit alles goed komen.

EDIT: ik 'lees' op google dat dit toplager in het vliegwiel zit voor de prise-as.
Het vliegwiel gaat ook vervangen worden....???

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

Hij zit gewoon rechstreek in je krukas.

Dus niet in het vliegwiel zelf.

Kijk maar eens op deze afbeelding:
http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... -15x32x10/

Of hier:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... _flywheel/

Misschien dat je toch ergens zo een trekkertje kunt lenen?

Succes

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Ik zag het,

Het vervangen stelt eigenlijk niks voor en tja... lenen (ik denk dat de BMW dealer niet zomaar zijn speciaal gereedschap uitleent).

Ik ga eens zoeken of ik ergens zoiets kan bestellen, ik zal het ongetwijfeld in de toekomst vaker gebruiken.
Iemand ideeeen waar ik de trekker en centreerpen zou kunnen bestellen? (een universele past zeker weer net niet ivm die ''ster''??

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Het erin tikken van het toplager kan gewoon met een dop die precies op de buitenste rand past, en dan voorzichtig met een hamer erin tikken. Tja over speciaal gereedschap kan ik je verder geen tips geven, werk zelf bij een dealert en daar hebben we alles liggen ;) Controleer ook goed het dubbelmassa vliegwiel of er niet teveel ruimte opzit! Anders kun je last van een trillende koppeling krijgen.

WdePundert
3e Versnelling
Type Auto: 118I

Post by WdePundert »

328iHIOB wrote:Kleine tip vervang gewoon je toplager deze kost enkele euro's.
Een goede tip. Ik heb ook een keer problemen gehad met de koppeling, uiteindelijk bleek het alleen het toplager van een paar euro te zijn. De hele operatie heeft me echter wel €1300,-- gekost omdat de motor uitgebouwd moest worden. In één keer meenemen is dan wel zo handig. :)
Verba volant, scripta manent.
Locked

Return to “Archief”