BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Op reis met oude met 316i
Moderator: Moderator Team
-
- Neutraal
Op reis met oude met 316i
Ik rijd al een jaar of 3 met een 316i van het jaar 1999 en dit zonder al te veel problemen. Ik zou graag komende zomer met deze wagen naar Italië reizen. Een reisbijstand nemen is geen probleem maar ik vroeg me toch af of het wel nog te riskeren is in één stuk 1200 kilometer te rijden met een dergelijke oude wagen. Welke mening zijn jullie toegedaan?
-
- 3e Versnelling
- Type Auto: 118I
Re: Op reis met oude met 316i
Dat hangt natuurlijk van de technische staat van de auto af. Ik ben ooit wel eens met een achttien jaar oude Porsche naar Zuid-Frankrijk gegaan. Geen enkel probleem gehad, integendeel, de auto ging steeds beter rijden. Eindelijk werd hij eens goed warm.
Verba volant, scripta manent.
-
- 2e Versnelling
- Type Auto: BMW E36 318i '94
Afgelopen zomer naar Italie gereden met de 318i van '94.
150km 200km/h gereden en ik heb 18'' M6 velgen en sportvering (natuurlijk afremmen voor irritante links rijders maar wij rijden snachts).
Deze zomer met de E30 320i cabrio van '87 naar italie toe, nergens bang voor ik heb er zelf zin aan.
Wat je altijd even zou kunnen doen is je auto voor de vakantie een vakantiecheck laten doen.
Kost 19,95€ en ze kijken de auto na voor de zomervakantie (vloeistoffen, accu, verlichting, remmen, banden, onderkant, etc. etc.). Er word niks vervangen (alleen lampjes oid als het nodig is of adviespunten als band profiel ed).
U gaat naar de dealer en geeft aan dat de reis naar Italie gaat (1200km) en graag een check wil laten uitvoeren.
Als de staat vd auto goed is heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat.
Ps.: wij rijden ook aan 1 stuk door
150km 200km/h gereden en ik heb 18'' M6 velgen en sportvering (natuurlijk afremmen voor irritante links rijders maar wij rijden snachts).
Deze zomer met de E30 320i cabrio van '87 naar italie toe, nergens bang voor ik heb er zelf zin aan.
Wat je altijd even zou kunnen doen is je auto voor de vakantie een vakantiecheck laten doen.
Kost 19,95€ en ze kijken de auto na voor de zomervakantie (vloeistoffen, accu, verlichting, remmen, banden, onderkant, etc. etc.). Er word niks vervangen (alleen lampjes oid als het nodig is of adviespunten als band profiel ed).
U gaat naar de dealer en geeft aan dat de reis naar Italie gaat (1200km) en graag een check wil laten uitvoeren.
Als de staat vd auto goed is heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat.
Ps.: wij rijden ook aan 1 stuk door
-
- Neutraal
Technisch nog niet zoveel problemen gehad met de wagen, alleszins nog nooit effectief panne gehad op de weg. Na een onderhoudsbeurt valt dit dus te riskeren?
-
- 3e Versnelling
Enig risico loop je natuurlijk altijd, maar dat geldt ook voor een nieuwe auto.
-
- 1e Versnelling
- Type Auto: E36 316i touring "99
Als de BMW goed onderhouden wordt dan gewoon gaan.
Ik ben een aantal jaren terug, in 2003 met een toen al 14 jaar oude 316i bouwjaar 1989 naar zuid frankrijk gegaan.
Volgeladen met 2 kleine kinderen, vrouwlief, ikzelf en een kofferbak vol bagage. Geen probleem gehad, de auto liep steeds mooier. En ik heb toen echt niet zachtjes gereden. Voorbeeldje? Om 20:00 uur langs het vliegveld nabij Parijs gereden en om 00:30 uur thuis in Zaandam aan een biertje zitten.
Een prettige vakantie.
Ik ben een aantal jaren terug, in 2003 met een toen al 14 jaar oude 316i bouwjaar 1989 naar zuid frankrijk gegaan.
Volgeladen met 2 kleine kinderen, vrouwlief, ikzelf en een kofferbak vol bagage. Geen probleem gehad, de auto liep steeds mooier. En ik heb toen echt niet zachtjes gereden. Voorbeeldje? Om 20:00 uur langs het vliegveld nabij Parijs gereden en om 00:30 uur thuis in Zaandam aan een biertje zitten.
Een prettige vakantie.
-
- Neutraal
Dan denk ik het erop te wagen, maar toch voor wat zekerheid een reisbijstand nemen.
-
- 2e Versnelling
Is nooit een probleem om dat erbij te nemen.
Een vakantiecheck is ook altijd goed om te doen, na een beurt problemen riskeren lijkt me niet.
Lijkt me eerder te lang wachten met een beurt dingen riskeren.
Ik bedoelde een vakantie check. Hier checken ze op 20punten de auto voor de vakantie.
Dit is geen onderhoudsbeurt maar een check.
Een vakantiecheck is ook altijd goed om te doen, na een beurt problemen riskeren lijkt me niet.
Lijkt me eerder te lang wachten met een beurt dingen riskeren.
Ik bedoelde een vakantie check. Hier checken ze op 20punten de auto voor de vakantie.
Dit is geen onderhoudsbeurt maar een check.
-
- Neutraal
Kleine beurt moet normaal gzn nu ongeveer gebeuren, dus dan hoef ik enkel nog in september voor ik vertrek zo'n een vakantiecheck te doen? Opnieuw kleine beurt is niet nodig?
-
- 3e Versnelling
Als je daarna geen tienduizenden kilometers meer rijdt is dat inderdaad niet meer nodig. Maar, je lijkt me wat onzeker over te komen, dus, bij twijfel toch doen.
-
- Neutraal
Onzeker niet echt, maar toch liever niet 's nachts met panne langs de Duitse autobahn!
-
- 2e Versnelling
Nee nee kleine beurt opnieuw in september is niet nodig.
Mits u 10/15.000km tussen nu en september maakt....
Dit zal niet het geval wezen, een vakantiecheck is nooit verkeerd.
Mijn ervaring bij een ander merk is eigenlijk:
Bij aankomst in de garage:
Testen van de remmen op de remmen test bank (voor links en recht gelijk op remmen, achter idemdito)
Controle werking verlichting
Vloeistoffen controle
Wisserbladen controle
Accu controle
Rubbers, slangen, leidingen controle onder de motorkap
Brug half-omhoog:
Controle bandenspanning
Controle bandenprofieldiepte
Controle dikte remblokken + schijven (globaal)
Indien aanwezig, controle trekhaak + 7/13-polige stekker
Controle vering + schokbrekers
Controle remslangen
Brug volledig omhoog:
Controle eventuele vloeistof lekkages
Controle uitlaatsysteem (lekkage / werking / bevestiging
Controle roest/rotte delen
Controle rubbers tbv onderstel
Controle remleidingen en brandstofleidingen
Eventuele gekke / abnormale (aandachts) punten vermelden en overleggen.
Het kan maar zo wezen dat er iets knapt, bijvoorbeeld de vering.
Ik heb namelijk een klusje voor woensdag as staan (deze week vrij) van mijn buurman.
Bij het wisselen vd banden afgelopen week bleek zijn rechter achterveer gebroken te zijn.
En dat na 2maand vd APK.
Maar ik zou me niet al te druk maken, er zal geen gekke dingen gebeuren denk ik.
Bovenstaande checklist is vd zomerinspectie, deze was op de test dag gratis voor de klanten.
Werd 2x per jaar georganiseerd, zomer en wintercheck dag.
Die check kost gemiddeld zo'n €19,95. Ik weet niet hoe bekend / ervaren u met auto's bent (dan bedoel ik sleutel werk) maar mocht u totaal geen verstand hiervan hebben zou ik gewoon adiviseren: lekker naar de dealer zo'n checkje uit te laten voeren.
Zekerheid voorop dacht ik zo, vermeld er vaak bij dat u +/- 1200km erheen moet rijden, de monteur houd namelijk rekening met de afstand. U rijd +/- 2500km (heen en terug) u zou ongetwijfeld op vakantie daar ook rijden. Als u bijvoorbeeld tzt remblokken heeft die net 2/3000km aankan (ik noem maar iets overdreven) of banden bijvoorbeeld met 2,7/3mm profiel krijgt u hierover bepaalde ADVIES punten omdat u zover gaat rijden en misschien verstandig is om het te vervangen.
Maar dan hebben we het over iets wat na een kleine beurt niet zosnel voor zal komen in 3/4maanden.
Gewoon lekker relaxt op vakantie, dan komt het altijd goed.
Grt. Dominique
Mits u 10/15.000km tussen nu en september maakt....
Dit zal niet het geval wezen, een vakantiecheck is nooit verkeerd.
Mijn ervaring bij een ander merk is eigenlijk:
Bij aankomst in de garage:
Testen van de remmen op de remmen test bank (voor links en recht gelijk op remmen, achter idemdito)
Controle werking verlichting
Vloeistoffen controle
Wisserbladen controle
Accu controle
Rubbers, slangen, leidingen controle onder de motorkap
Brug half-omhoog:
Controle bandenspanning
Controle bandenprofieldiepte
Controle dikte remblokken + schijven (globaal)
Indien aanwezig, controle trekhaak + 7/13-polige stekker
Controle vering + schokbrekers
Controle remslangen
Brug volledig omhoog:
Controle eventuele vloeistof lekkages
Controle uitlaatsysteem (lekkage / werking / bevestiging
Controle roest/rotte delen
Controle rubbers tbv onderstel
Controle remleidingen en brandstofleidingen
Eventuele gekke / abnormale (aandachts) punten vermelden en overleggen.
Het kan maar zo wezen dat er iets knapt, bijvoorbeeld de vering.
Ik heb namelijk een klusje voor woensdag as staan (deze week vrij) van mijn buurman.
Bij het wisselen vd banden afgelopen week bleek zijn rechter achterveer gebroken te zijn.
En dat na 2maand vd APK.
Maar ik zou me niet al te druk maken, er zal geen gekke dingen gebeuren denk ik.
Bovenstaande checklist is vd zomerinspectie, deze was op de test dag gratis voor de klanten.
Werd 2x per jaar georganiseerd, zomer en wintercheck dag.
Die check kost gemiddeld zo'n €19,95. Ik weet niet hoe bekend / ervaren u met auto's bent (dan bedoel ik sleutel werk) maar mocht u totaal geen verstand hiervan hebben zou ik gewoon adiviseren: lekker naar de dealer zo'n checkje uit te laten voeren.
Zekerheid voorop dacht ik zo, vermeld er vaak bij dat u +/- 1200km erheen moet rijden, de monteur houd namelijk rekening met de afstand. U rijd +/- 2500km (heen en terug) u zou ongetwijfeld op vakantie daar ook rijden. Als u bijvoorbeeld tzt remblokken heeft die net 2/3000km aankan (ik noem maar iets overdreven) of banden bijvoorbeeld met 2,7/3mm profiel krijgt u hierover bepaalde ADVIES punten omdat u zover gaat rijden en misschien verstandig is om het te vervangen.
Maar dan hebben we het over iets wat na een kleine beurt niet zosnel voor zal komen in 3/4maanden.
Gewoon lekker relaxt op vakantie, dan komt het altijd goed.
Grt. Dominique