BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

e46 koppeling vervangen

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: e46 koppeling vervangen

Post by DominiqueL-E36 »

@Arnold, massa vliegwiel gaat vervangen worden.

Tip van de dop is een goede, ga ik zeker proberen.
Nu nog een trekker vinden.

Dank jullie allen.

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Wat is jullie mening over een Valeo koppeling voor de e46 touring 320D?

ArnoldC
1e Versnelling
Type Auto: 318 D Compact (E46)

Post by ArnoldC »

Durf ik niet te zeggen. Luk is in elk geval wel goed spul. Zou zelf lekker voor een origineel setje gaan, dan zit je zeker goed. (geen idee van welk merk dat vandaan komt eigenlijk). Je komt dan wel op een flinke prijs alleen al aan onderdelen, koppelingsset kost rond de 400 eurie dacht ik en het vliegwiel ook 4-500 eurie. Maar dan kun je er ook weer een paar ton tegenaan als het goed is. Mocht je niet voor origineel willen gaan, dan zou ik voor een Luk gaan.

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Origineel zat op 900€
Luk zat op 750€
Valeo zit op 500€.

Ik moet toegeven Valeo is goed kwaliteit met startmotoren en dynamo's wij gebruiken het merk veel met startmotoren etc
Ik ga het gewoon proberen, de set zet ik niet in mijn eigen auto en de klant wil het zo goedkoop mogelijk (welke hollander niet??).

Komt allemaal wel goed, bedankt voor alle tips iig

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Even een laatste vraag:

Wat is jullie voorkeur dubbelmassa vliegwiel of vast vliegwiel?
Hij gaat in een E46 Touring 320D met 300.000km op de teller.
De klanten wensen liever niet over 2ton weer het vliegwiel te vervangen
Het voordeel van dubbelmassa is het dempen van de motortrilling etc.

Wat is jullie voorkeur?

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Deze auto's zijn uitgerust met een dubbelmassa vliegwiel, dat kun je niet zomaar wijzigen naar een vast vliegwiel! In deze koppelingsplaat zitten namelijk geen tangetiaalveren, de werking hiervan wordt opgevangen door het vliegwiel. Daarnaast dempt het ook trillingen van de motor. Hoe kom je daar ineens bij dat er 2 types voor zijn?

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Er is namelijk een set leverbaar met vast vliegwiel.
Dubbelmassa moet vervangen vast vliegwiel niet.

Lang verhaal kort te maken: dubbelmassa is meer comfortabeler.
Bi skoda heb ik wel eens een vast vliegwiel vervangen ipv dubbelmassa.

Topic Author
knoeierke
Neutraal
Type Auto: 320d

Post by knoeierke »

nog 1vraagje,ben lange tijd onwel geweest ivm gezondheid maar nu gaat het beter en mijn vliegwiel/koppeling moet er dringend dringend af nu,heb de onderdelen en wil der dus int kort aan beginnen.
Het gaat over het centreren van de koppeling,waarschijnlijk heb ik daar een gereedschap voor nodig dat ik dan moet kopen of heeft er iemand misschien een tip hoe ik dit kan oplossen,heb geen zin om te sukkelen om die bak er terug op te krijgen,deze moet dan ook mooi gecentreerd worden,en liefst zonder meekost.
mvg.

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Tja er is inderdaad een speciaal stukje gereedschap voor nodig, misschien kun je dat ook wel scoren bij de automaterialenzaak, een andere oplossing zou ik ook zo niet weten!

Topic Author
knoeierke
Neutraal

Post by knoeierke »

probleem opgelost,waar ik mijn koppeling en vliegwiel koop mag ik dat gereedschapje lenen voor 1dag!
een service die de winkel meeleverd,handig.

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Ik had een universele centreerset besteld,
Ideaal (gezien mijn beroep en inmiddels bij 4/5 verschillende auto's een koppeling erin heb gezet) voor €25,-

Bij mij was het ook zo gepiept bij de touring, waar ik de koppeling besteld had bestel ik nooit weer, leverd hij mij een koppelingsplaat met meerdere (16???) speedbanen ipv de normale (7/8??) dikkere speedbanen.
Bestel ik nooit weer aangezien hij vond dat hij niet verantwoordelijk was, ik had de nummertjes (kenteken) door gestuurd
Nouja mijn ogen zijn niet zo slecht dat ik geen gele plaat of groen papiertje kan lezen..

Topic Author
knoeierke
Neutraal

Post by knoeierke »

hmm ander probleempje,nu zegt die van de garage dat je een speciaal monteergereedschap nodig hebt voor de koppeling?? Zou met veertjes zijn die moeten ontspannen worden als je ze wil monteren.
Ik dacht dat je ze enkel moest centreren en vastvijzen!?had iets gehoord vaneen soort ster die der inzat die je na montage deruit moet nemen?

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Klopt, in de drukgroep zit een ster die je NA montage pas eruit mag pakken. Mocht je je koppeling nou nog een keer loshalen, dan moet je hem met speciaal gereedschap terugstellen, omdat het zelfstellende mechanisme dan vanzelf op 'versleten' gaat staan. Dat verhaal is alleen dus hier op van toepassing, en niet voor het monteren van een nieuwe!

Topic Author
knoeierke
Neutraal

Post by knoeierke »

Ik veronderstel dat je gewoon een"piet"centreerpen er doorheen kan schuiven zoals bij een E36 als ik wil centreren?
Denk dat ik de knoop dan ga doorhakken,krukasrollement en binnendiameter koppeling ga opmeten en een metalen pin laten draaien!?
Goed idee? Dan ben ik van dat centreerprobleem vanaf.
En die ster in je koppeling,makkelijk te verwijderen?

Topic Author
knoeierke
Neutraal

Post by knoeierke »

donderdag word ze vervangen,dan toch in de garage,als ik alle onderdelen moet kopen ben ik 1250euro kwijt,garage steekt ze voor 1400euro dus eigenlijk voor mij voor 150euro.
Kan ik niet voor sukkelen,150euro lijkt me niet de moeite om me problemen te bezorgen plus dat ik garantie heb.
In alle geval bedankt voor de reacties,zeer nuttige info!
Locked

Return to “Archief”