BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Aankoopadvies voor liefhebber... geen kenner!

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
RichRich
Neutraal
Type Auto: binnenkort een 5serie?

Aankoopadvies voor liefhebber... geen kenner!

Post by RichRich »

Beste BMW-kenners (en -liefhebbers),

Al sinds de introductie van de huidige 5serie (eigenlijk moet ik nu spreken over het vorige model, maar je snapt me) ben ik enorm gecharmeerd van dit model: enerzijds zakelijk en degelijk, anderzijds elegant en spannend! Nu mijn golf eindelijk na vele jaren trouwe dienst de deur uit is, willen we graag een 5serie rijden, een 525D of 530D, sowieso een automatisch geschakelde sedan.

Ik ben dan weliswaar een liefhebber, ik ben verre van een kenner... Ik moet me beperken tot de verschillende uitrustingsniveaus en het vergelijken van nieuwwaardes. Op technisch gebied ben ik een echte no-no. Vandaar dat ik graag een beroep doe op jullie liefhebbende kenners en heb ik een paar vragen.

Helaas ben ik beperkt in mijn budget, de grens ligt ongeveer op de 17.500 euro en zit ik niet te wachten op veel ellende met de auto qua onderhoud. Het moet een betrouwbare en betaalbare partner worden...

1. Is het raadzaam om voor een 525D of een 530D te gaan? Ik snap dat een 530 nog lekkerder rijdt, maar zijn er duidelijke verschillen qua onderhoud te onderkennen??

2. Ik lees veel over een kapotte inlaadklep van het spruitstuk dat af kan breken en als deze in de motor terecht komt, dat deze geheel vervangen moet worden. Is mijn analyse juist dat dit veel voorkomt bij modellen van 2003 en 2004 en verholpen is vanaf 2005 of is dit niet correct??

3. Mijn boerenverstand zegt: hoe minder km's hoe interessanter de koop ivm onderhoud. Echter, laatst zei iemand ook wel weer logisch: hoe meer km's, hoe meer kinderziektes er inmiddels al verholpen zijn.... Tsja, wat is wijsheid?? Is er een magische grens die ik aan zou moeten houden?

Ik hoop dat ik voor nu terug kan vallen op jullie objectieve kennis. Je zult begrijpen dat bovenstaande door de gemiddelde dealer altijd wordt gebagatellisseerd als 'valt allemaal wel mee' en 'zulke verschillen zijn er niet'. Ik snap het belang van de autoverkoper, het is echter een ander belang dan ik zelf heb...

Ik dank jullie voor het meedenken en als ik daadwerkelijk tot aanschaf ben overgegaan, dan zal ik deze met trots op jullie forum plaatsen!

Alvast bedankt!!!

Groeten,
Rich

nicolay
3e Versnelling
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998

Re: Aankoopadvies voor liefhebber... geen kenner!

Post by nicolay »

Goed bezig! Je vragen zijn erg specifiek en ik kan je dan ook niet helpen met vraag 1 of 2 (al geloof ik wel eerder hebben gehoord dat je gelijk hebt bij punt 2), maar m.b.t. punt 3 kan ik je wel een beetje helpen: Laat je niet te zeer afschrikken door km-standen. Dit type auto dat nu op de markt komt is vaak zakelijk gereden en kan best, het is immers een diesel, 50.000 per jaar hebben gereden. Dan staat er na 4 jaar 200.000 op de teller. Dat lijkt dan redelijk wat, maar je zult zien dat dat soort auto's dealer-onderhouden zijn en bovendien veel op de snelweg hebben gezeten (alwaar de slijtage veel minder is). KM-stand is wel belangrijk, maar zeker niet het belangrijkste. Onderhoud, uitvoering en, heel belangrijk, hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan (zal bij ex-lease en dat is bijna allemaal wel moeilijker te bepalen zijn, maar toch) zijn veel belangrijker.
Nog een ander algemeen punt: koop gewoon een auto waaraan alles klopt, of althans lijkt te kloppen. Ja, dan geef je al direct een paar duizend euro extra uit, maar die verdien je wel terug. Je kunt bijna altijd beter iets meer betalen in de klasse die ruim binnen je budget valt dan op zoek gaan naar de goedkoopste voor je budget (en dan bv. eentje met zwaardere motor, nieuwer bouwjaar etc.)
Succes in ieder geval.
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

Topic Author
RichRich
Neutraal

Post by RichRich »

Beste Nicolay,

Dank voor je uitgebreide reactie!

Ja, de eerste 2 vragen zijn idd specifiek en ik hoop dat er minimaal 1 persoon op dit forum over deze specifieke kennis beschikt en deze natuurlijk ook wil delen...

Ik denk dat ik even moet wennen aan het idee van de ogenschijnlijk hoge km-stand bij deze auto's. Ik heb mn ondergrens ook verschillende keren verhoogd, dus langzaam maar zeker stap ik wel over deze drempel! In de basis is je verhaal echter heel plausibel!!

Maar de eerste 2 vragen zijn voor mij wel belangrijk, zoals gezegd heb ik gewoon het budget niet om elke service beurt mn spaarrekening te plunderen of een paar weken op water en brood te moeten leven (lichtelijk overdreven, maar de essentie van de opmerking is duidelijk denk ik...)

Ik ga denk ik sowieso voor een auto die bij een bedrijf staat, geen particuliere aankoop. Ik vind garantie toch een prettig idee en als er een keer wat is, ga je geen particulier bellen om te klagen. Dus ik deel je mening dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij moet (willen) zitten, maar gewoon een knappe auto kopen die nog jaren meegaat en we veel plezier aan hebben!

Ik kijk weer uit naar de mening van andere kenners!!! Wederom dank!

gr. rich

nicolay
3e Versnelling
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998

Post by nicolay »

Nog 1 ding: sluit particulieren niet uit. Je hebt natuurlijk kans dat je er bij een particulier eentje vindt die perfect onderhouden is. Eerste (grijze) eigenaar, historie compleet, altijd binnen gestaan bij een villa in Blaricum enz. Niet waarschijnlijk met deze auto (bijn 100 procent zal ex-lease zijn denk ik), maar sluit het niet uit in je zoektocht! Je weet maar nooit en in een dergelijk geval is het zelfs een heeeeele grote pre t.o.v. een bedrijf. Maar met particulieren moet je inderdaad niet te veel risico nemen!
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Post by D@NNY »

Beste RichRich,

Welkom hier! :ja:

Inhoudelijk weet ik niet echt veel van de 5 serie, globaal kan ik je wel wat algemene aankooptips geven:

Kinderziektes hebben niets met km. stand te maken, maar meer met de eerste serie van een nieuw model.
Koop je de eerste introductie modellen van dat bouwjaar/model zou het kunnen, meestal is het na een facelift of upgrade na een paar jaar na introductie wat minder. ( als het al voorkomt)

(TE) Weinig km's is ook niet altijd goed. Dan zou de auto alleen maar korte stadsritjes gemaakt hebben. Niet echt bevoordelijk.De boel wordt niet warm, en alles slijt bijna dubbel zo hard. Staar je daar zeker niet blind op!
Diesels en 6-cylinders kunnen iets meer hebben dan benzinemotoren of 4-cylinders. Houdt dat in je achterhoofd.

Maak zeker een proefrit, let erop dat de motor koud is als jij m start, en kijk de naden in het plaatwerk na, (schade) en laat hem eventueel ergens keuren of nazien als je echt helemaal weg bent van je keuze.

Autobedrijven zijn vaak duurder met verkoop ivm met winstbejag (anders kan ik het niet noemen)...
Ik heb weleens voor 2000 euro een auto ingeruild, welke na een week voor 3750 daar in de showroom stond...
Kreeg ik te weinig, of vraagt hij teveel..... :roll: Ik weet het wel ;)

Particulier of Marktplaats is niet per definitie slecht. Neem sowieso iemand mee met verstand van auto's. Twee zien meer dan één. Het plaatje, of de foto in dit geval, is vaak geduldig, maar kijk goed, en durf te vragen bij bezichtiging.(rekeningen/onderhouds historie)
Mijn ervaring is ook dat eventueel afdingen bij een echte particulier meer vruchten afwerpt dan bij een bedrijf. ;)
Kijk gewoon naar het totaal plaatje van auto, eigenaar, en buurt (type "petje" van 25 jaar in een achterstandsbuurt, of nette oudere man met garage en oprijlaan) Ik noem maar wat....
Let wel op: Veel bedrijven adverteren tegenwoordig ook gewoon op marktplaats alszijnde particulier!

Ex lease (als je het al van tevoren weet) ben ik helemaal niet weg van....Het blijven werkpaarden.
De auto wordt op zich technisch wel redelijk goed onderhouden bij de dealer, echter de omgang met de meeste leaseauto's laat veel te wensen over. De beurten worden vaak uitgesteld ivm de inzetbaarheid. (ja de service lampjes branden wel, maar we kunnen hem nu niet missen hoor, volgende maand isssie aan de beurt...enz.)
Ik zit er zelf midden in, en de algemene houding van de bestuurder is "het is toch niet van mij" dus lekker trappen ermee, en een kras meer of minder boeit me ook niet, hij is toch maar van de zaak!

Zo zijn er nog tig punten te noemen. Gebruik gewoon je (BOEREN) :lol: verstand en zoek logisch.

Internet is een briljant medium heden ten dage voor prijs .-en kwaliteits vergelijk vanuit je luie stoel :ja:
Schrijf je wensen eens kritisch op, en ga aan de hand daarvan eens goed en specifiek zoeken en vooral vergelijken.
Met jouw budget is er genoeg te krijgen.

Succes, en we zien m wel verschijnen..... :ja:
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

Mark 316i
1e Versnelling
Type Auto: E46 316i

Post by Mark 316i »

Welkom hier. Eén tip: laat die bak keuren door een deskundige. Bel eens met een BMW dealer in de buurt of ze iets voor je kunnen doen.

Voor wat betreft jouw punt 2: Ja die "swirlflaps" zoals ze op diverse fora en in tijdschriften worden genoemd geven wel eens de geest. Het motorblok overleeft dat niet en van coulance van BMW komt niet zo heel veel. De modellen die het betreft zijn geloof ik alleen de 2 liter commonrail diesels die ook in de E46 (vorige model 3 serie) liggen. Da's wel de moeite waard om uit te zoeken...
Proleet voor je het weet

Topic Author
RichRich
Neutraal

Post by RichRich »

Beste Mark & D@nny,

Hartelijk dank voor het warme welkom en jullie welkome tips!!!

Ik ben zelf ook ex-leaserijder en ook ik kan niet ontkennen dat je zeker na verloop van tijd toch slordiger met de auto omspringt, even wat eerder het gas erop zet bij een koude motor etc. etc.. Zo werkt het nu eenmaal... Het verhaal over de km-stand wordt steeds meer helder en jullie opvattingen hierover spreken voor zich eigenlijk.

Ik denk dat een nette particuliere auto, die niet uit een kansenwijk komt, idd het overwegen waard is. Ik speur dagelijks de vele advertenties af en eigenlijk zie je al aan veel dingen wie de vorige eigenaar (ongeveer) was. Dus ik denk dat ik, gewoon voor mn beeldvorming ook, eens een afspraak maak bij een betrouwbaar ogende particuliere advertentie. Ik kan altijd bellen met de garage waar deze in onderhoud is geweest en wat vragen stellen over de historie van de auto.

Ik deel D@nny's mening over het winstbejag van de vele garages... ik heb al jaren een broertje dood aan zogenaamde vakdealers. Ik zal niet beweren dat ze niet vakkundig zijn op autotechnisch vlak, maar ze zijn ook zeer vakkundig in het systematisch uitkloppen van je portemonnee! Ik heb me hier al veelvuldig druk over gemaakt en kenbaar gemaakt bij garages, maar die wuiven dat natuurlijk allemaal weg. Maar waar is de eerlijke, deskundige dealer gebleven, waar je gewoon met een goed gevoel je auto in onderhoud kunt gooien?! Mijn ervaring is, dat vaak kleine garages, ontstaan uit liefhebberij, vaak nog het best met je en je portemonnee voor hebben!!

Het probleem waar Mark over spreekt wordt veel besproken bij myreview van autoweek.nl. Daar spreekt een aantal, terecht naar mijn inziens, schande over dit probleem en hoe BMW hier mee omgaat. Het kan ook niet zo zijn, dat je een auto door een productiemissertje naar de sloop kunt brengen of een reparatie van 15.000 euro moet verrichten om weer verder te kunnen rijden met je auto van 65.000 euro+. Maar ja, je kunt er schande over spreken, het probleem is daarmee niet verholpen... Als ik de berichten lees, is dit probleem vanaf 2005 opgelost, dus dat is voor nu wel een hard criterium geworden.

We gaan lekker verder zoeken en zodra de keuze is gemaakt, verschijnt deze zeker op dit forum! Tot die tijd volg ik deze discussie natuurlijk met plezier...!

Tot zover weer een update van de zoekende (gelukkig niet zwevende) bmw-rijder in de dop!

Gegroet,

Rich

acE61
Neutraal
Type Auto: BMW 5 serie E61

Post by acE61 »

Hallo liefhebbers,

Wat betreft punt 2 en onderstaande reactie wil ik er aan toevoegen dat ik iemand ken met een E60 530d uit 2003 die ook dit probleem heeft gehad; hij heeft het laten repareren en dat heeft wat gekost inderdaad.

Mark 316i wrote:Welkom hier. Eén tip: laat die bak keuren door een deskundige. Bel eens met een BMW dealer in de buurt of ze iets voor je kunnen doen.

Voor wat betreft jouw punt 2: Ja die "swirlflaps" zoals ze op diverse fora en in tijdschriften worden genoemd geven wel eens de geest. Het motorblok overleeft dat niet en van coulance van BMW komt niet zo heel veel. De modellen die het betreft zijn geloof ik alleen de 2 liter commonrail diesels die ook in de E46 (vorige model 3 serie) liggen. Da's wel de moeite waard om uit te zoeken...
Post Reply

Return to “2004 - 2009 (E60,E61)”