hallo, gisteren trok mijn auto niet meer en hoorde ik gefluit (turbo kapot?)
vandaag start ik mijn auto,rij ik een blokje maar de damp die bij het (beetje) gas geven uit de uitlaat kwam was niet meer mooi om aan te zien,de damp die huizenhoog en breed zich verspreidde (de straten waren gewoon niet meer te zien door de damp,ongelooflijk)
vraag 1: is het zeker en vast dat het fluiten en niet optrekken de turbo is? of kan er gewoon een slang loszitten?
vraag 2: waarom is er ongelooflijk veel damp uit de uitlaat? ook komt er nog een beetje damp uit de uitlaat na het rijden.
help me aub, heel veel dank op voorhand! (type wagen , bmw 320d e46 bj 2002 150pk commonrail)
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
ontzettend veel damp uit uitlaat
Moderator: Moderator Team
Re: ontzettend veel damp uit uitlaat
Hallo beste Margera,
Slechte prestaties van de motor, dat kan als oorzaak hebben, dat indien de turbo een variabele geometrie kan hebben, en dat deze vast gaan zitten is,
Wat is een variabele geometrie van een turbo, dat zal ik even uitleggen.
Een variabele geometrie is niets anders dan dat de schoepen op het turbinewiel verstelbaar zijn voor een goede prestatie in alle toeren gebieden om de motor soepel zijn werk te laten doen.
Zit dis vast, dan kan het zomaar zijn, dat de motor echt heel slecht presteert, dus weinig vermogen weergeeft, de motor kan dan ook aardig roken, hoeft niet perse, maar kan wel.
Dat fluiten van de turbo, dat heeft hiet weer haast niets mee te maken, maar sluit het ook niet helemaal uit.
Dus controleer toch beter of er geen speling op de turbine as zit.
Dat fluiten kan er dan ook op aanduiden dat de turbine lagers defect zijn, en dat de turbine schoepen tegen het huis van de turbine aanlopen, dat kan dat gefluit weergeven.
Dat de turbo dan defect kan zijn, en op dat moment heb je het volle vermogen ook niet meer van de turbo, en dat weergeeft dan het vermogen wat niet meer aanwezig is, de motor heeft echt geen fut meer.
De oorzaak kan toeval zijn, het nodige aantal km's.
Maar het kan ook anderzijds ook aan het baasje liggen.
Nu hoor ik vaak mensen zeggen, kan dat ook aan mij liggen als eigenaar, je, helaas wel.
Een grote afstand gereden, geen cooldown uitgevoerd.
Wat is een cooldown, of te wel de motor en de turbo koud rijden tegen dat men de automotor met turbo ineens uit schakelt.
De turbo draait zo met een slordige 100.000 RPM/minuut, en word echt bloedheet.
Stel dat je deze auto die net vol prestaties heeft geleverd ineens uit schakelt, de turbo heeft niet eens fatsoenlijk de tijd gehad om te koelen, die krijgt dus echt een genadestoor en kan ineens de geest geven, einde van de turbo.
Rijd dus het laatste kwartier eens rustig, met een hogere versnelling en weinig toeren, u draait dus nu de turbo koud, en bij het arriveren thuis, laat de motor eens even rustig een minuutje met stationair toerental nadraaien.
Dit is echt de ideale en goede manier van een cooldown, de turbo en de moter zullen u heeeel dankbaar zijn.
Het roken, dat kan er op aanduiden dat de legers defect zijn, de olie word dus via deze defecte lagers in de uitlaat gespoten, en dat rookt enorm.
Anderzijds, het kan er ook op duiden dat het carter ontluchtingsfilter, of de carterontluchting verstopt zit, maar dit is dus niet het euvel dat de slechte prestaties weergeeft van de motor in combinatie met de turbo.
De slechte prestaties kan wel aan een los liggende slang liggen in de aanvoerlijn van de benodigede lucht aanvoer, maar dat heeft dus weer niets te maken met de heftige rook die vrijkomt.
De aanvoer slang in de lucht aanvoer, kan ook vol staan met olie, dat komt wel eens voor, en dan heb je te weinig lucht aanvoer die de motor nodig heeft, en dat kan ook weer de benodigde rook ontwikkeling geven.
Maar het gefluit roept bij mij echter op, dat de turbo defect is, het schoepenrad raakt dan vaak het turbinehuis, en dat kan aardig fluiten.
Dit fluit ook aardig in de knip soms.
Er zijn revisie turbo´s van BMW, maar let wel goed op, sommige turbo´s kunnen echt niet gereviseerd worden, dus zijn enkel nieuw leverbaar.
Bij een demontage bedrijf een turbo kopen, dat kan soms goed gaan, maar ook vaak verkeerd!
Men kan soms niet met echte zekerheid zeggen of de turbo helemaal goed is, je moet dan echt grote mazzel hebben.
Ik zou dan echt voor nieuw gaan of indien mogelijk voor een revisie, deze hebben dus de benodigde ervaring al in huis, ze zijn dus al warm geweest, en de krimspanningen hebben ze al gehad.
Ik neem dus ook aan, dat het om blauwe rook gaat, en die lekker vettig ruikt.
De rook of damp die na het rijden uit de uitlaat komt, dat is pure olie die nog uit de uyiutlaat komt doordat de uitlaat nog warm kan zijn, dat verdampt natuurlijk door de warmte die nog aanwezig is.
U kunt dit eenvoudig controleren, of het om de turbo gaat.
Haal de slang die net bij de turbo is aangesloten,. haal deze eens weg.
Nu ziet u de turbineas zitten met het schoepenwiel, kijk eens of er speling zit op de turbineas, zowel heen en weer met de lengte en richting het huis weerszijden.
Is dit het geval, dan kan het niet anders zijn, dan dat de turbine lagers defect zijn.
Soms kan men indien mogelijk bij goed uitzicht, anders kan men een spiegeltje nemen, dan kan men zien dat het schoepenwiel beschadigd is, er zijn stukjes van het schoepenwiel af.
Deze kunen van het voedende gedeelte af zijn, dan gaan die netjes mee de motor in, zit het aan de afvoerzijde, dan gaan deze netjes de uitlaat in.
Nu gaat het dus om kleine deeltjes hoop ik, want daar begint het mee, dan hoeft er nog geen schade aan de motor te zijn.
Maar rijd men gewoon door met een defecte turbo, dan kan het mogelijk zijn, dat de stukjes metaal groter worden, en dat kan wel kwaad voor de motor.
Dus een snelle controle is dus wel gewenst, en beter is het om er niet mee te rijden.
Ik wens u succes toe, en hoop dat het allemaal mee gaat vallen in de onkosten.
Met vriendelijke groet,
Ad
Slechte prestaties van de motor, dat kan als oorzaak hebben, dat indien de turbo een variabele geometrie kan hebben, en dat deze vast gaan zitten is,
Wat is een variabele geometrie van een turbo, dat zal ik even uitleggen.
Een variabele geometrie is niets anders dan dat de schoepen op het turbinewiel verstelbaar zijn voor een goede prestatie in alle toeren gebieden om de motor soepel zijn werk te laten doen.
Zit dis vast, dan kan het zomaar zijn, dat de motor echt heel slecht presteert, dus weinig vermogen weergeeft, de motor kan dan ook aardig roken, hoeft niet perse, maar kan wel.
Dat fluiten van de turbo, dat heeft hiet weer haast niets mee te maken, maar sluit het ook niet helemaal uit.
Dus controleer toch beter of er geen speling op de turbine as zit.
Dat fluiten kan er dan ook op aanduiden dat de turbine lagers defect zijn, en dat de turbine schoepen tegen het huis van de turbine aanlopen, dat kan dat gefluit weergeven.
Dat de turbo dan defect kan zijn, en op dat moment heb je het volle vermogen ook niet meer van de turbo, en dat weergeeft dan het vermogen wat niet meer aanwezig is, de motor heeft echt geen fut meer.
De oorzaak kan toeval zijn, het nodige aantal km's.
Maar het kan ook anderzijds ook aan het baasje liggen.
Nu hoor ik vaak mensen zeggen, kan dat ook aan mij liggen als eigenaar, je, helaas wel.
Een grote afstand gereden, geen cooldown uitgevoerd.
Wat is een cooldown, of te wel de motor en de turbo koud rijden tegen dat men de automotor met turbo ineens uit schakelt.
De turbo draait zo met een slordige 100.000 RPM/minuut, en word echt bloedheet.
Stel dat je deze auto die net vol prestaties heeft geleverd ineens uit schakelt, de turbo heeft niet eens fatsoenlijk de tijd gehad om te koelen, die krijgt dus echt een genadestoor en kan ineens de geest geven, einde van de turbo.
Rijd dus het laatste kwartier eens rustig, met een hogere versnelling en weinig toeren, u draait dus nu de turbo koud, en bij het arriveren thuis, laat de motor eens even rustig een minuutje met stationair toerental nadraaien.
Dit is echt de ideale en goede manier van een cooldown, de turbo en de moter zullen u heeeel dankbaar zijn.
Het roken, dat kan er op aanduiden dat de legers defect zijn, de olie word dus via deze defecte lagers in de uitlaat gespoten, en dat rookt enorm.
Anderzijds, het kan er ook op duiden dat het carter ontluchtingsfilter, of de carterontluchting verstopt zit, maar dit is dus niet het euvel dat de slechte prestaties weergeeft van de motor in combinatie met de turbo.
De slechte prestaties kan wel aan een los liggende slang liggen in de aanvoerlijn van de benodigede lucht aanvoer, maar dat heeft dus weer niets te maken met de heftige rook die vrijkomt.
De aanvoer slang in de lucht aanvoer, kan ook vol staan met olie, dat komt wel eens voor, en dan heb je te weinig lucht aanvoer die de motor nodig heeft, en dat kan ook weer de benodigde rook ontwikkeling geven.
Maar het gefluit roept bij mij echter op, dat de turbo defect is, het schoepenrad raakt dan vaak het turbinehuis, en dat kan aardig fluiten.
Dit fluit ook aardig in de knip soms.
Er zijn revisie turbo´s van BMW, maar let wel goed op, sommige turbo´s kunnen echt niet gereviseerd worden, dus zijn enkel nieuw leverbaar.
Bij een demontage bedrijf een turbo kopen, dat kan soms goed gaan, maar ook vaak verkeerd!
Men kan soms niet met echte zekerheid zeggen of de turbo helemaal goed is, je moet dan echt grote mazzel hebben.
Ik zou dan echt voor nieuw gaan of indien mogelijk voor een revisie, deze hebben dus de benodigde ervaring al in huis, ze zijn dus al warm geweest, en de krimspanningen hebben ze al gehad.
Ik neem dus ook aan, dat het om blauwe rook gaat, en die lekker vettig ruikt.
De rook of damp die na het rijden uit de uitlaat komt, dat is pure olie die nog uit de uyiutlaat komt doordat de uitlaat nog warm kan zijn, dat verdampt natuurlijk door de warmte die nog aanwezig is.
U kunt dit eenvoudig controleren, of het om de turbo gaat.
Haal de slang die net bij de turbo is aangesloten,. haal deze eens weg.
Nu ziet u de turbineas zitten met het schoepenwiel, kijk eens of er speling zit op de turbineas, zowel heen en weer met de lengte en richting het huis weerszijden.
Is dit het geval, dan kan het niet anders zijn, dan dat de turbine lagers defect zijn.
Soms kan men indien mogelijk bij goed uitzicht, anders kan men een spiegeltje nemen, dan kan men zien dat het schoepenwiel beschadigd is, er zijn stukjes van het schoepenwiel af.
Deze kunen van het voedende gedeelte af zijn, dan gaan die netjes mee de motor in, zit het aan de afvoerzijde, dan gaan deze netjes de uitlaat in.
Nu gaat het dus om kleine deeltjes hoop ik, want daar begint het mee, dan hoeft er nog geen schade aan de motor te zijn.
Maar rijd men gewoon door met een defecte turbo, dan kan het mogelijk zijn, dat de stukjes metaal groter worden, en dat kan wel kwaad voor de motor.
Dus een snelle controle is dus wel gewenst, en beter is het om er niet mee te rijden.
Ik wens u succes toe, en hoop dat het allemaal mee gaat vallen in de onkosten.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: ontzettend veel damp uit uitlaat
heel veel dank,nu, van motorische gedeelten ken ik helemaal niets dus is het allemaal een beetje Chinees voor me.
U denkt gewoon dat de turbo defect is (kan het ook een slang zijn die loshangt?) en dat de enorme stinkende hoeveelheid rook uit de uitlaat niets met mijn turbo probleem te maken heeft?
kan het dat mijn uitlaat gewoon defect is? of is het olie wat hij verbrandt?
wat raadt u me aan?
heel veel dank voor de moeite die u in de reactie hebt gestoken,echt mooi
Louis 'margera'
U denkt gewoon dat de turbo defect is (kan het ook een slang zijn die loshangt?) en dat de enorme stinkende hoeveelheid rook uit de uitlaat niets met mijn turbo probleem te maken heeft?
kan het dat mijn uitlaat gewoon defect is? of is het olie wat hij verbrandt?
wat raadt u me aan?
heel veel dank voor de moeite die u in de reactie hebt gestoken,echt mooi
Louis 'margera'
-
- 4e Versnelling
- Posts: 1941
- Joined: 23 Apr 2008 17:05
- Type Auto: E36 320i Sedan
- Location: Heerlen
- Age: 43
Re: ontzettend veel damp uit uitlaat
Ik heb bij een E46 320d al eens gehad dat de slang wat op de turbo zit gescheurd was gevolg was dampen en fluiten.
Wij dachte eerste instantie dat de turbo kapot was maar gelukkig maar een slang.
In principe als je eraan begint moet je toch alles los maken en met aan met gewoon kijken of er niks anders kapot gegaan is.
Turbo`s gaan trouwens wel regelmatig kapot maargoed nakijken moet je het toch eerst om zeker te weten
Wij dachte eerste instantie dat de turbo kapot was maar gelukkig maar een slang.
In principe als je eraan begint moet je toch alles los maken en met aan met gewoon kijken of er niks anders kapot gegaan is.
Turbo`s gaan trouwens wel regelmatig kapot maargoed nakijken moet je het toch eerst om zeker te weten
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000