BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

probleem met de koeling 525tds

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
duck
Neutraal
Type Auto: 525tds Aut 1999

probleem met de koeling 525tds

Post by duck »

Hallo allemaal,
ik heb een 525tds automaat uit 1999 met 4 ton op de teller. Wagen rijdt heerlijk maar sinds een paar dagen heb ik het probleem dat hij te warm wordt.Normaal staat de de wijzer mooi in het midden maar nu kruipt hij naar het laatste vlak voor het rode deel. Met de kachel op max zakt hij weer naar het oude niveau.
1 keer de melding gehad kolevloeistof bekijken. Toen ik dit wilde doen en de dop van t tankje losdraaide begon het "ergens" te lekken want er liep kvs op de grond. Dop weer dicht, lekken weg. Wat langer gewacht, opnieuw open gedraaid maar nu geen lekkage meer. Kan ook niet ontdekken waar het vandaan kwam. Heb geen beschadigingen aan radiator of slangen kunnen ontdekken.
Nu heb ik de wagen nog niet zo heel lang en heb ik hiervoor ook een andere wagen gehad dus heb nauwelijks BMW ervaring maar vandaag viel het me op dat de ventilator op de radiator eigenlijk constant draait. Maar dan niet op standje 10 zeg maar. Ik ben eigelijk gewend dat zo'n ventilator zo af en toe in de hoge versnelling gaat lopen of is dat bij deze wagen niet zo?
Heeft iemand tips waar ik naar kan kijken? Bij oplopende temperatuur denk ik gelijk aan de thermostaat (verstopte radiator lijkt me sterk van de ene op de andere dag) of zijn er nog opties die bij deze wagen nog wel eens opspelen?
Hoor graag jullie tips :P

yltkdy
Neutraal
Type Auto: BMW E36 318I

Re: probleem met de koeling 525tds

Post by yltkdy »

Gezien jouw omschrijving heb je nog een ventilator met Visco-koppeling i.p.v. Electrisch, dus is het normaal dat de ventilator meedraait. Daar hoef je je dus geen zorgen te maken. Wat wel zou kunnen is dat deze Visco-koppeling niet goed meer werkt en daardoor dus niet voldoende op toeren komt wanneer dit nodig is. Als de motor zo warm is als jij omschrijft, zou de motor een meer huilend geluid moeten maken door het hogere toerental van de ventilator (door sommigen zelfs omschreven als een straaljagergeluid). Dit kan je controleren door te checken hoe snel de ventilator draait als de meter weer zo hoog staat als je omschrijft. Als je gas geeft moet de ventilator duidelijk een hoog toerental maken en dat huilende geluid maken wat ik eerder omschreef. (luchtverplaatsing) Doet hij dit niet moet de viscokoppeling vervangen worden.

Mooi voorbeeld Klik

Als je je koeivloeistof controleert, doe dit dan niet als de motor zo warm is als je omschrijft. Door de warmte komt er namelijk druk op het koelsysteem te staan wat dus kan betekenen dat jij door koelvloeistof van over de 90 graden besproeit wordt als je de dop losdraait. Denk niet dat je hier op zit te wachtten. Let er verder ook op dat je koelvloeistof wel op pijl staat.

Als de Visco-koppeling goed werkt zou ik de thermostaat controleren. Als deze niet ver genoeg opengaat krijg je inderdaad een te warme motor.

Succes

Mike

Topic Author
duck
Neutraal

Post by duck »

hoi Mike,
ga dit morgen even checken. Zou, gezien het filmpje, inderdaad wel goed herkenbaar moeten zijn. Heb overigens bij het open daaien van de dop wel een 4 dubbele oude lap over t tankje gehad hoor.. zit zeker niet te wachten op een 90 graden douche.
morgen meer hierover :)

yltkdy
Neutraal
Type Auto: BMW E36 318I

Post by yltkdy »

Let er ook even op of de motor veel hitte afslaat als de meter zo hoog staat. Kan ook dat er gewoon een probleem met de sensor of meter zelf is. Sensoren en BMW zijn redelijk bekende problemen bedenk ik me achteraf. Ook door het feit dat de temperatuur weer naar het normale pijl gaat als de kachel op max. doet mij twijfelen of het geen sensor/meter probleem is.

Topic Author
duck
Neutraal

Post by duck »

Heb vandaag naar de fan gekeken. Je hoort duidelijk verschil als je gas geeft, geeft inderdaad een heel apart geluid. Lijkt dus wel in orde. Heb ook wat langer gereden, met de kachel op max blijft de temperatuur gewoon mooi constant in het midden dus ik verdenk toch de thermostaat. Motor was van de week inderdaad veel warmer dan normaal dus ik denk dat de sensoren wel goed zijn. Wil de motor ook niet onnodig heet stoken ...
Ga ik die maar eens vervangen. Heb ik volgende week pas tijd voor maar ik laat wel even weten of dit het inderdaad was.

Topic Author
duck
Neutraal

Post by duck »

Omdat BMW's eigelijk redelijk nieuw zijn voor me heb ik even gezocht naar een "handleiding" voor het vervangen van de thermostaat. Niet zo heel erg spannend zo te zien. Wat ik mijn wel afvroeg, er word ergens beschreven dat het motorblok ook een aftapplug heeft voor de koelvloeistof.
Waar zit die?? Als ik toch de thermostaat vervang wil ik gelijk ook alle vloeistof vervangen dus is dat aftappen wel handig.

Ik kan trouwens heel weinig info vinden over de diesels op internet. Benzine modellen zijn geen probleem maar handleidingen voor diesels heb ik nog niet kunnen vinden of zoek ik op de verkeerde plek?

Silva
Neutraal
Type Auto: 523i touring

Post by Silva »

Er zit een aftappunt onderin de radiateur. Als je de thermostaat vervangt vervang dan ook meteen de waterpomp.
Als ik me niet vergis zit er in die auto een waterpomp met plastic schoep. Dit plastic brokkelt af na zoveel jaar gebruik (heb het zelf ook gehad) en pomt dan geen k.v.s meer rond.
succes

Topic Author
duck
Neutraal

Post by duck »

thermostaat vandaag vervangen en het probleem is opgelost. Heb ook de aftapplug in t blok gevonden. Ging eigenlijk allemaal redelijk soepel behalve het geklieder met de kvs dan.
Pomp was ogenschijnlijk nog redelijk vers dus die heb ik niet vervangen.
Mijn thermostaathuis had overigens geen ontluchtingskanaal. Gewoon een recht toe recht aan kunststof behuizing zonder fratsen. Kennelijk zijn er toch meerdere varianten in omloop. Heb wel de kachelpomp aangezet tijdens het afvullen en hem stationair warm laten draaien.
De komende dagen even het kvs niveau in de gaten houden maar het ziet er goed uit :P

e39ben
1e Versnelling
Type Auto: 528i Touring

Post by e39ben »

Mooi man!

tazmanianduvel
Neutraal
Type Auto: Z3(E36) / 530(E39) / R1200C

Post by tazmanianduvel »

Silva wrote:Er zit een aftappunt onderin de radiateur. Als je de thermostaat vervangt vervang dan ook meteen de waterpomp.
Als ik me niet vergis zit er in die auto een waterpomp met plastic schoep. Dit plastic brokkelt af na zoveel jaar gebruik (heb het zelf ook gehad) en pomt dan geen k.v.s meer rond.
succes
Ik wou gisteren mn e39 ophalen na apk maar daar was ie heet gelopen , bleek idd de plastic schoepen v/d waterpomp kapot te zijn ! Waarom geen aluminium schoepen of rvs , BMW staat toch voor kwaliteit !
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”