BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
[e39] Nieuwe aankoop, een paar probleempjes
Moderator: Moderator Team
[e39] Nieuwe aankoop, een paar probleempjes
Dag allemaal,
ben eindelijk weer in het bezit van een echte auto, het is een donkerblauwe 528i geworden, één van de eerste e39's die geleverd zijn, 31-12-1995. De vorige eigenaar heeft er super veel aan laten doen en daar ben ik erg blij mee.
Er zijn wel wat puntjes naar boven gekomen wat de rijervaring aanzienlijk minder prettig maken, ik heb last van veel windgeruis, vooral bij het portier rechtsachter en bij de bestuurdersportier een klein beetje. Ik meen een aantal jaren geleden gelezen te hebben dat dit kan liggen aan versleten rubbers oid. Iemand een idee of het ook zo simpel kan zijn?
Trillingen in het stuur vanaf 110 tot ong. 140km p/u. De vorige eigenaar heeft wel aangegven dat hij in al die jaren de remschijven nooit vervangen heeft en wanneer ik de schijven zou vervangen het probleem zeker over zou zijn, iemand een idee of het ook nog iets anders zou kunnen zijn? De koppeling grijpt trouwens best laat op, is dit normaal bij BMW's? Het is vooral irritant bij het achteruit rijden, vind het een beetje lastig om te doseren en niet dat ik uit frustratie even het gaspedaal wat verder induw en m'n achterligger tijdens het parkeren vol raak.. Hahah!
Voor de rest rijdt de 528i (h5) erg prettig. Na de koop naar huis gereden en kon het niet laten om even de acceleratie voluit te testen in 's nachts, 210 aangetikt in no time! Gekkenhuis! Vind het niet eens zo heel veel trager itt de 540i automaat die ik heb gehad, maar ik merk wel dat ie een hoop minder koppel heeft in het lagere toerengebied, logisch natuurlijk!
ben eindelijk weer in het bezit van een echte auto, het is een donkerblauwe 528i geworden, één van de eerste e39's die geleverd zijn, 31-12-1995. De vorige eigenaar heeft er super veel aan laten doen en daar ben ik erg blij mee.
Er zijn wel wat puntjes naar boven gekomen wat de rijervaring aanzienlijk minder prettig maken, ik heb last van veel windgeruis, vooral bij het portier rechtsachter en bij de bestuurdersportier een klein beetje. Ik meen een aantal jaren geleden gelezen te hebben dat dit kan liggen aan versleten rubbers oid. Iemand een idee of het ook zo simpel kan zijn?
Trillingen in het stuur vanaf 110 tot ong. 140km p/u. De vorige eigenaar heeft wel aangegven dat hij in al die jaren de remschijven nooit vervangen heeft en wanneer ik de schijven zou vervangen het probleem zeker over zou zijn, iemand een idee of het ook nog iets anders zou kunnen zijn? De koppeling grijpt trouwens best laat op, is dit normaal bij BMW's? Het is vooral irritant bij het achteruit rijden, vind het een beetje lastig om te doseren en niet dat ik uit frustratie even het gaspedaal wat verder induw en m'n achterligger tijdens het parkeren vol raak.. Hahah!
Voor de rest rijdt de 528i (h5) erg prettig. Na de koop naar huis gereden en kon het niet laten om even de acceleratie voluit te testen in 's nachts, 210 aangetikt in no time! Gekkenhuis! Vind het niet eens zo heel veel trager itt de 540i automaat die ik heb gehad, maar ik merk wel dat ie een hoop minder koppel heeft in het lagere toerengebied, logisch natuurlijk!
-
325i
- 4e Versnelling
- Type Auto: E36 320i Sedan
Re: [e39] Nieuwe aankoop, een paar probleempjes
Dat windgeruis kan ik je niet mee helpen zal een specifiek e39 probleem zijn als het dat al is.
Maar die trillingen in het stuur zoals jij het beschrijft is eerder omdat je de wielen moet balanceren of kromme wielen hebt.
als die nu met 100km/h trilt als je remt zijn het je schijven als je niet remt merk je kromme schijven immers niet aangezien je ze niet gebruikt
Maar die trillingen in het stuur zoals jij het beschrijft is eerder omdat je de wielen moet balanceren of kromme wielen hebt.
als die nu met 100km/h trilt als je remt zijn het je schijven als je niet remt merk je kromme schijven immers niet aangezien je ze niet gebruikt
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000
hmm, ik merk wel dat de schijven krom zijn als ik rem, moet ze maar eens vervangen en balanceren die hap. dat windgeruis heb ik niet gehad bij m'n vorige 5 series, alleen de normale windgeruis boven de 150 km p/u.. maar bij deze hoor je het al na de 100, en hard ook. er zal wel iets niet helemaal vers meer zijn
Rubbers drogen uit na zoveel jaren, is redelijk normaal denk ik?
Als je rubbers niet gescheurd zijn? Smeer er eens vaseline overheen, worden ze weer wat soepel.
Trillen op je stuur bij hogere snelheden heb ik ook gehad, bij mij was het stuurkogeltje.
Tevens kan hij dan ook wat trillen bij het remmen.
Wat 325i aangeeft klopt wel met de schijven, dit is vaak rond de 100KM/H...
Als je rubbers niet gescheurd zijn? Smeer er eens vaseline overheen, worden ze weer wat soepel.
Trillen op je stuur bij hogere snelheden heb ik ook gehad, bij mij was het stuurkogeltje.
Tevens kan hij dan ook wat trillen bij het remmen.
Wat 325i aangeeft klopt wel met de schijven, dit is vaak rond de 100KM/H...
Het zijn bijna zeker de remschijven. ik heb de auto vandaag laten uitlijnen, meneer zei dat het bijna onmogelijk was bij 5 series maar blijkbaar ging het makkelijk met die van mij, super dus! niet meer corrigeren tijdens het rijden, dat was erg irritant. Nu zag ik dat het koelwater blauw is en volgens de brezan moet dat rode koelwater zijn, iemand enig idee of dat zo is? Ik wilde wel blauwe kopen maar als dat niet goed is vervang ik beter in één keer naar rood!
-
biscuit
- 1e Versnelling
- Type Auto: E34 - 518I
Blauw is tot -25 rood is tot -35 tot -40
Zeg nooit nooit, want dan heb heb je t gezegd!
het kan toch niet zo simpel zijn? ze zeggen zelfs dat het schadelijk kan zijn als je het combineert
-
biscuit
- 1e Versnelling
in mijn 205 heb ik ook gecombineerd.....
nooit niks mee aan de hand geweest tot ie een stukkie neus miste....
achja. in mijn bimmer zit rode, want in NL is t tegenwoordig normaal dat winters tot min 26 vriest...
nooit niks mee aan de hand geweest tot ie een stukkie neus miste....
achja. in mijn bimmer zit rode, want in NL is t tegenwoordig normaal dat winters tot min 26 vriest...
kan iemand dit conformeren? als het zo is dan hebben die lui echt geen idee waar ze het over hebben... heb toevallig nog 4 rode flesjes staan dus dat is wel lekker als het niet schaadt!
-
biscuit
- 1e Versnelling
In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:540ja3 wrote:kan iemand dit conformeren? als het zo is dan hebben die lui echt geen idee waar ze het over hebben... heb toevallig nog 4 rode flesjes staan dus dat is wel lekker als het niet schaadt!
één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.
Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.
Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.
Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.
Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.
Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.
Niet verstandig dus, bedankt! 
Nu stuit ik de laatste dagen op nog een probleem, de auto koppelt niet lekker.. wanneer ik van z'n 1 naar 2 ga, moet ik zeker 1 volle seconde wachten voordat ik weer gas kan geven anders slipt de bak een beetje door, en bij sportief rijden kan ik het zelfs ruiken! dit is niet normaal neem ik aan? Ook is het moeilijk om het gas te doseren wanneer het in z'n "R" staat, ik moet dan zachtjes meerdere malen het gas indrukken en loslaten om zo de auto op gang te krijgen zonder de bak onder druk te zetten.. erg irritant zeg. Zou de bak het nog een aantal duizend km's volhouden bij rustig opschakelen? bedankt alvast
-
biscuit
- 1e Versnelling
Maak maar afspraak bij ZF.... zul je nodig hebben.
Het is wel een handbak he!
-
biscuit
- 1e Versnelling
ja?
Ik heb ook een handbak....
Ook ik ga van de zomer mijn bak laten reviseren bij ZF.
Ik heb ook een handbak....
Ook ik ga van de zomer mijn bak laten reviseren bij ZF.