BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

BMW 323 coupe 2de hands advies

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
JackStantler
Neutraal

BMW 323 coupe 2de hands advies

Post by JackStantler »

Hallo!

Ik heb zojuist een account aangemaakt omdat ik op het punt sta een 2de hands BMW 323 te kopen.
En zou graag wat advies willen van de kenners op dit forum :)

Het gaat om een 2.5 CI 323 Coupe automaat. met 198.000 km op de teller.
Ondanks de vele KM's ziet hij er nog wel heel strak uit.

Graag zou ik wat advies willen voordat ik mogelijk tot kopen overga (moet sowieso eert nog testen etc)
Waar moet ik op letten ? waar moet ik rekening mee houden ? Zon Automaat hoeveel KM's kan die mee ?

Groeten,
Jack

biscuit
1e Versnelling
Type Auto: E34 - 518I

Re: BMW 323 coupe 2de hands advies

Post by biscuit »

heb je misschien al een kentekencheck gedaan,

let op krasjes, deuken, toestand van motor: v-snaar/ketting, olie, koelvloeistof, accu, versnellingsbak al een keer gereviseerd?, intrieur: rokers/niet-rokers, krassen op bekleding, Rubbers van deuren, dak, lichten, motormanagement leeg(storingenlijst gewist?), Banden, Onderzijde auto dus controleren op roestvorming, uitlaat, keur/afkeurpunten APK, onderhoudsboekej erbij met complete gegevens,

bij weinig mankementen handel de auto 150 tot 300 euro lager, bij veel of ernstige mankementen: 400 euro omlaag handelen + auto gewassen en al.
Zeg nooit nooit, want dan heb heb je t gezegd!

Topic Author
JackStantler
Neutraal

Post by JackStantler »

Hey bedankt voor je reactie!

Wat kan ik precies met een kentekencheck ?
Hoe check ik het motormanagement ?

Wanneer moet een versnellingsbak worden gereviseerd ?
Ik heb niet veel verstand van automatische versnellingsbakken, daarom vind ik dat een beetje eng... met zoveel km's op de teller...

biscuit
1e Versnelling

Post by biscuit »

met de kentekencheck kun je achterhalen hoelang deze auto werkelijk gerden en gestaan heeft, dit kun je vinden op: Zomoto.nl rechts bij gratis waarde bepaling kun je het kenteken invullen.. en de site wijst t verder vanzelf.

Motormanagement uitlezen: tja, zoek een onafhankelijke garage die een computer of een handlezer heeft voor BMW`s!

Versnellingsbak: als jij tijdens het rijden merkt dat er een vreemd geluid van onder je auto komt, je ziet niks aan het chassis, maar je hoort wel vreemde geluiden die lijken op 2 ijzers met hoeken die met geweld tegenelkaar vechten, het zogeheten: tandjespoetsen.

Je zou nog tot aan de 210.000 km kunnen rijden maar dan zou ik eens bij ZF in Duitsland langs gaan en vragen om een check. ikzelf ben niet van de vestiging nederland gediend.

In Duitsland top service, je krijgt een auto mee als ze alles vervangen, schoonmaken etc, maar 1 must: je moet er een dagje voor uit trekken en je moet enigssinds Duits kunnen verstaan en beetje spreken..

http://www.zf.com/corporate/en/homepage/homepage.html

Voor nogmeer vragen: Genoeg leden hier die je kunnen helpen(en desnoods even langskomen ;) )

Topic Author
JackStantler
Neutraal

Post by JackStantler »

ok nice even die check gedaan,
vraagprijs komt wel overeen, zit er wat onder dan wat zomoto zegt. ook de KM staat is op zomoto lager...

Er staat verder zon €200 aan reparaties per maand, is dit accuraat ? moet ik daar echt vanuit gaan ?
Het hangt er lijkt mij ook vanaf hangen hoeveel er mee gereden wordt, ik rij er misschien 2 x pw mee utrecht-adam en thats it.

Dat ZG in Duitsland, zit wel een prijskaartje aan zeker ? waar moet ik dan vanuit gaan ?

Thx!

biscuit
1e Versnelling

Post by biscuit »

ik heb een handgeschakelde bak van een 5er uit 04-1990 en daar zou revisie 490 euro kosten

die onderhousdkosten, tja, ligt eraan in welke staat de auto is.

verder: let op de dingetje waarmee je de prijs omlaag kunt halen.

Bij het woordje Historie op zomoto.nl kon je ook zien hoeveel eigenaren de auto echt heeft gehad..

en dan: Koop en heb veel "Freude am Fahren"!

Topic Author
JackStantler
Neutraal

Post by JackStantler »

Cool heel nice die site,
Zie dat de auto 6 vorige eigenaren heeft gehad, waarvan 1 een bedrijf en 1tje had hem 36 dagen...

Heb je verder verstand van automaten ? ik hoor dat he enorm duur kan zijn als die kapot gaat. Is dat zo ? aan welke bedragen moet ik dan denken ?

biscuit
1e Versnelling

Post by biscuit »

Daar zou ik de hulplijn van 325I moeten inroepen :mrgreen:

Topic Author
JackStantler
Neutraal

Post by JackStantler »

biscuit wrote:Daar zou ik de hulplijn van 325I moeten inroepen :mrgreen:
Heel graag! :P

Heb er vandaag in gereden, hij reed heel goed, schakelde goed, kickdown in orde etc.
Ziet er uit als in goede staat, onderhouds boekjes erbij maar niet allemaal bij bwm garage.
2011 had die een redelijke beurt gehad met redelijke rekening.

Enige wat mij opviel was dat hij bij lage snelheden een lange hoge pieptoon had, bijna niet hoorbaar.
Enkel bij lage snelheid als je een beetje gas geeft. Is dit normaal ? Kan dit iets betekenen ?
Je hoort het ook soms als je je voet van het gas afhaalt. lange hoge pieptoon, je moet het net kunnen horen, oudere mensen horen het denk ik niet....

biscuit
1e Versnelling

Post by biscuit »

nu je t zegt :P

dat herken ik ook bij mijn auto, terwijl mijn auto door 2 bedrijven is nagekeken en in orde bevonden is.
Ik heb verder zelf ook nergens defecten gehoord of gezien, maar soms heb ik dat bij warm weer als ik van een hoge snelheid naar een lage snelheid moet(redelijk hard afremmen, geluid klinkt als een zware jongens auto die van hoge naar lage toeren moet.)

maar ik weet zo 1.2.3. niet waarvan dit zou kunnen zijn.

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Post by 325i »

Automaatbakken van BMW zijn heel erg goed alleen het probleem is vaak dat er weinig tot geen onderhoud wordt gedaan.
Ik raad ook eigenlijk iedereen wel aan om onderhoud eraan te laten doen na aanschaf en het allerbeste is om dit door ZF te laten doen.
Ondertussen diverse info hier op het forum gelezen en ook laatst uren erover gelezen en ZF doet echt goede zaken het kost wel wat maar dan weet je wel dat de bak weer echt lekker fris is.
Mocht het tot revisie komen dan moet je vlug rekenen tussen de 1500 en 2500euro dus bij een goed schakelende bak is gelijk onderhoud uitvoeren geen overbodige luxe om echt grote kosten te voorkomen ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

bram1951
Neutraal
Type Auto: 325 ci

Post by bram1951 »

Hallo Jack,
JackStantler wrote:
Enige wat mij opviel was dat hij bij lage snelheden een lange hoge pieptoon had, bijna niet hoorbaar.
Enkel bij lage snelheid als je een beetje gas geeft. Is dit normaal ? Kan dit iets betekenen ?
Je hoort het ook soms als je je voet van het gas afhaalt. lange hoge pieptoon, je moet het net kunnen horen, oudere mensen horen het denk ik niet....
Dit geluid heb ik ook bij mijn 325 ci (2001), hoor het alleen als ik de airco aan heb. Als je de airco uitzet is het geluid weg.
Met vriendelijke groet,
Bram

snellehenkie
1e Versnelling
Type Auto: 323Ci Cabrio

Post by snellehenkie »

Zou aircopomp kunnen zijn, maar volgens mij kan je de brandstofpomp ook horen (en dat vindt ik nooit zo erg.... 8-) )
Correct me if I'm wrong!
kanienogharder?

bram1951
Neutraal
Type Auto: 325 ci

Post by bram1951 »

325i wrote:Automaatbakken van BMW zijn heel erg goed alleen het probleem is vaak dat er weinig tot geen onderhoud wordt gedaan.
Ik raad ook eigenlijk iedereen wel aan om onderhoud eraan te laten doen na aanschaf en het allerbeste is om dit door ZF te laten doen.
Ondertussen diverse info hier op het forum gelezen en ook laatst uren erover gelezen en ZF doet echt goede zaken het kost wel wat maar dan weet je wel dat de bak weer echt lekker fris is.
Mocht het tot revisie komen dan moet je vlug rekenen tussen de 1500 en 2500euro dus bij een goed schakelende bak is gelijk onderhoud uitvoeren geen overbodige luxe om echt grote kosten te voorkomen ;)
Heb ook de automaatbak van mijn 325 ci (2001)met 80.000 km laten spoelen bij ZF te Dortmund (november 2013). Daar halen zij ook de bak aan de onderkant uit elkaar en vervangen zij allerlei onderdelen. Kosten waren totaal 430,- euro.
ZF raad dit aan om te doen tussen de 80.000 - 120.000 km of om de 8 jaar.
Vond het alleen jammer dat ik er niet bij mocht zijn. De reden dat dit niet meer mag is omdat een Hollander nieuwe onderdelen, die in de werkplaats lagen, heeft gefilmd. Een soort spionage zeg maar.
Met vriendelijke groet,
Bram
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”