Een 130i is op zijn minst een geweldige auto voor een echte liefhebber. Zeker als hij is uitgerust met de nodige opties : xenon, schuifdak, professionele navi, leren bekleding, keyless entry, schuifdak, etc.
Er zijn er niet teveel van verkocht in de BeNeLux, maar ook niet in Duitsland, dus goeie exemplaren zijn toch wat duurder, zeker degene met veel opties.
Een LCI van na maart 2007 is aantrekkelijker, want iets comfortabeler. Heeft bovendien dagrijlicht.
Maar de Pre-LCI heeft een beter stuurgevoel (zuiver hydraulisch) en betere koplampen (de binnenste lichten zijn nog H7-lampen, ook bij de Bi-Xenon uitvoering, en die helpen mee bij groot-licht, is niet zo bij de LCI).
Laat je dus leiden door kms, onderhoudsgeschiedenis en opties.
Maar..... verwacht niet teveel van het comfort, zeker niet als het een M-sport uitvoering is, want die is zo hard als een plank.
Bovendien is er heel weinig plaats op de achterbank, en dan bedoel ik echt héél weinig.
In feite is de E87 een coupé met vier deuren.
OK voor kinderen, maar krap voor volwassenen.
De motor is vermoedelijk de beste die BMW ooit heeft gemaakt, al heb ikzelf het gevoel dat er meestal een aantal van de 265 paarden met ziekteverlof zijn.
De motor levert in feite zelden zijn nominaal vermogen.
Zuinig kan hij wel zijn : zeer vlot rijden onder de 10 liter is perfect haalbaar.
Zelfs nerveus en pittig rijden blijft betaalbaar.
Stadsverkeer is evenwel niet zijn natuurlijke habitat, dan loopt het verbruik snel op, het is per slot een drieliter motor.
De mekaniek is aboluut betrouwbaar (in AutoBild op plaats 1 !!).
Een automaat is super, maar iets minder snel. Verbruikt mogelijk wat meer.
Onderhoudskosten binnen de perken. Banden kosten wat je gaspedaal beveelt.
Zeker de RunFlats onmiddellijk wegdoen en gewone banden monteren, liefst in carré ( rondom dezelfde maat, bijv. 225-45-17 ) om een beter neutraal weggedrag te verzekeren.
Ik vond "Mischbereifung" (breder vanachter dan vanvoor) geen succes : meer "tramlinig", meer onderstuur.
Ik heb wel direct een sperdifferentieel laten monteren (Quaife), waardoor de tractie dramatisch verbeterde.
Uiteindelijk heb ik de mijne weggedaan wegens een uitgesproken gebrek aan comfort in de ophanging, maar vaak mis ik hem nog.
Daarom heb ik recent nog een E86 gekocht, dezelfde motorisering en een beter onderstel (E46-achtig).
Kan ik je trouwens ook aanbevelen, maar dan natuurlijk alleen maar voor twee personen.
Wat moet je vooral doen : eerst uitgebreid gaan proefrijden.
En liefst een neutrale goed geïnformeerde kennis meebrengen.
Ik mag hopen dat het wat wordt.