Het volgende wil ik met jullie delen, ook omdat er mogelijk anderen zijn met een vergelijkbare situatie (die van mijn ervaring kunnen profiteren).
Anderhalf jaar geleden kochten we voor mijn vrouw een 130i CUP. Een heerlijke auto met veel vermogen, geweldige handling en ook nog eens flink behangen met lekkere accessoires. En vooral: het prachtige geluid van de 6-in-lijn. Alleen dat al was een belangrijke reden de auto te kopen. Gelukkig kochten we hem met dealergarantie, want we zouden tegen een naar probleem oplopen.
Na enige tijd begon een klepstoter te tikken. Niet altijd, maar wel regelmatig. Nadat de dealer het geluid eindelijk had gehoord (het is net als met kiespijn: als je bij de tandarts zit, heb je ineens geen last), heeft men 12 klepstoters vervangen aan de uitlaatzijde (meen ik). Toch kwam het geluid al weer snel terug. Toen is bij een beurt gekozen voor het flushen van de motor en nieuwe olie (iets dunner). De dealer (BMW Den Haag, Forepark) stelde zich overigens erg professioneel en servicegericht op.
Noot: ik heb geen belangen bij of relatie met deze dealer, behalve dat we klant zijn.
Na het flushen trad het probleem toch weer op. Bij mijn eigen onderzoek (ik wilde intussen weleens het naadje van de kous weten over de opbouw van de cylinderkop: valvetronic e.d.) kwam ik erachter dat een bepaalde generatie van de 3 liter cylinderkop vaker met dit probleem kampt en dit zou het gevolg zijn van een minder goede smering.
Hierop ben ik in gesprek gegaan met de dealer en ik heb aangegeven, dat we die auto vrijwel alleen voor de motor hadden aangeschaft, en dat we zo terugverlangden naar het zuivere 6-cylindergeluid
Het was best een lastige discussie, want de dealer heeft het geluid na die eerste keer nooit meer zelf kunnen constateren en naar verluid is het af en toe tikken niet per se schadelijk (ik ben daar zelf niet van overtuigd trouwens). Toch heeft heeft BMW Den Haag uiteindelijk zonder moeilijke gevechten onder garantie de gehele kop vervangen. En dat is een tamelijk dure grap, want de kop komt compleet met nieuwe kleppen, nokkkenassen, valvetronic (ex de servo), klepstoters etc.
Ik was wel aangenaam verrast, dat het bedrijf een service manager in dienst heeft, die dit soort gevallen begeleidt. Dat maakt de discussie wat gemakkelijker, want je hebt een aanspreekpunt.
We genieten nu alweer enige tijd van een boterzacht lopende motor. Zeker als deze opgewarmd is, is het geluid onovertroffen; hier kan geen V8 tegenop...
Remco